Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:06

Kamy schreef:
Toch ervaar ik het wel zo AtraGilie....ik reed "modern". A la weetstand biedende hand, van achter opwekken voor vasthouden van energie. Nadat mijn paard aangaf er geen plezier meer in te hebben, heb ik het roer omgegooid. Ben er blanco in gegaan en zag wel.

Wij zijn begonnen met basis. Hoe het aan de voorkant liep interesseerde niet. Eerst de communicatie. Daarna overgangen dmv intentie en lichaamsgebruik. De juiste buiging met ribrotatie etc. Slangevoltes en voltes openen en sluiten. Met aandrukken van de kuit en een open houding van voor (zelfs je handen iets meegeven om de neus eruit te kunnen laten). Niks met je handen sturen, begrenzen of wat dan ook. Rustig meegaan met het paard. Paard werd happy los en super licht tevredeen.ook de spieren groeiden als kool.Maar een mnd of 4 dacht ik ook: hmm geen wonder dat ik een blij paard heb als ie continu met zijn neus naar beneden mag...
Maar je geeft het een kans en gaat door. Paard werd recht en ging in balans lopen. De stretch foto eerder in dit topic is het resultaat ervan.
En nu? Nu loopt ze van achter uit en neemt mijn hand mooi mee. We kunnen weer wat gaan sluiten en aan oprichting werken!
Hiervoor hoef je GEEN ENKELE DRUK toe te passen! Druk toepassen is in mijn ogen ook forceren. Jij wil iets dus pas je druk toe tot het paard denkt ok ik laat maar los. Terwijl als je samenwerkt en het paard gewoon tijd geeft dan komt dat ook.
Je handen zijn in 1 lijn met de mond en teugels. Je houdt ze voor het zadel. Breed zetten werkt verstorend evenals terug werken. Ze moeten met het paard mee bewegen.

Ik zeg niet dat ik tegen jou methode ben ;-) ik heb alleen een andere ervaring en voorkeur.

Dat is dus wel het 'probleem' bij mijn paard, indien ik totaal niet begrens vooraan, ook al is er voldoende activiteit, dan valt ie ook gewoon zo op zijn voorhand en door zijn binnenschouder heen, dit voornamelijk ook door zijn bouw, en dan zie ik er ook geen meerwaarde in voor hem.
Dan kan ik zo rijden tot in Tokio of totdat hij hier onregelmatig van wordt, ik spreek uit ervaring...
Ik vind het geen afbreuk doen aan onze vorm van samenwerken, om hem de weg te wijzen hoe juist en correct te bewegen. Ik volg dan ook geen enkele 'stroming' juist omdat ik vind dat elk paard een andere aanpak nodig heeft. Het wordt een heel ander verhaal wanneer je druk gebruikt die niet loslaat wanneer jouw paard dat wel doet, en dat zie ik ook heel veel gebeuren. Of druk die heel onduidelijk is door juist die los-vast verbinding niet eenduidig toe te passen.

Maar perfect indien het voor een ander paard dus wel de gouden manier is! :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:55

Kamy schreef:
Toch ervaar ik het wel zo AtraGilie....ik reed "modern". A la weetstand biedende hand, van achter opwekken voor vasthouden van energie. Nadat mijn paard aangaf er geen plezier meer in te hebben, heb ik het roer omgegooid. Ben er blanco in gegaan en zag wel.

Het in je paard houden van de energie middels een weerstand biedende hand is niet modern, is zo klassiek als maar kan. Is een belangrijk uitgangspunt, zodat je paard kan verzamelen en daarbij meer opwaarts gaat bewegen ipv stuwen. Wat modern is, is volgens mij dat het modern gefokte dressuurpaard van zichzelf zoveel energie en go heeft, dat alleen een lichte weerstand biedende hand niet meer voldoende is, maar dat veel ruiters achterover surfend op hun paard moeten zitten om de boel bij elkaar te houden.
Ik denk dus zelf ook dat veel van de moderne rijderij ook een gevolg is van de moderne fokkerij. Het is qua beweging allemaal zo veel extremer. Je hoort vaak het achterblijvende achterbeen bij het voorbeen zwiepende voorbeen. Zoals ik er naar kijk zie ik bij veel van de voorbeenzwaaiers je toch echt wel een heel actief achterbeen, alleen het voorbeen is belachelijk extreem en volgens mij trekt dat voorbeen ook die spanning in de rug. Probeer zelf maar je arm zover mogelijk naar boven te zwiepen, dan komt er ook spanning in je rug. Neem daarbij dat er meer gefokt wordt naar een wat langer en hoogbeniger model, dat samen zorgt er volgens mij ook voor een groot deel dat het plaatje zo verschrikkelijk anders is als de "oude" klassiekers. Een paard dat in een veel klassieker model staat, zoals een Valegro, ziet er al snel veel vriendelijker uit (los van dat de Negro's die ik gereden heb beide zowat van nature een droom aanleuning en een kneiter van een achterbeen hadden)

pien_2010 schreef:
Zelf denk ik dat hier alles wel gezegd is. Murosch is niet gek, ze heeft voortreffelijk op ons allemaal gereageerd, neemt mee wat waardevol voor haar is en ik zie uit naar het volgend filmpje over een jaar.
Ik vond het een boeiend topic en ga het nu zelf ontstippen want we zijn imo rond en gaan anders alleen maar herhalen. Murosch bedankt voor het tonen van je filmpje en je zo kwetsbaar op te stellen en je fijne manier van reageren. +:)+

hmmm...ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat jij als moderator (maar volgens mij niet van dit topic) je op deze manier de discussie vanaf nu probeert "dood" te slaan. Voor mij voelt dit tenmiste wel zo, beetje als belerend vingertje, nu stoppen jongens. Terwijl er volgens mij alleen maar zinnig en respectvol wordt gediscussieerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:58

Ik lees al een tijdje mee vanwege de interessante discussie, maarruh ik heb nu toch effe een vraag;

De weerstandbiedende hand is toch niet modern??

edit: na het bijlezen van o.a. de post van oji, is mijn vraag al beantwoord.

Thanks oji!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:01

Goed verhaal oji, ben ik met je eens en vermoed zomaar dat weinigen in dit topic dat gevoel van een hooiberg powerkanon onder je kont hebben gevoeld :) ik heb er een op stal staan maar heb het hiervoor moeten doen met de ouderwetse modelletjes.
Ik snap ergens pien wel, de helft van de gesprekken kunnen we misschien beter in andere topic voeren, we gaan off topic. Maar dat kan je ook op een andere manier opperen denk ik
Nee de weerstand biedende hand is zo klassiek als maar kan. En als men denkt dat dat modern is dan gaan we daarin al scheef

Elisa2

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:09

Maar even nog een kanttekening van mijn kant dan..er zit wel een verschil tussen een weerstandbiedende hand op de momenten dat dat nodig is. En een ruiter die alleen maar vasthoudt aan de voorkant..dat is imo geen weerstandbiedende hand. En juist dat laatste word veel gepromoot in de NL dressuur..en is het stukje...activeren en opsluiten tegelijk waarbij het paard moet nageven. Terwijl het skala wel werkt met een weerstandbiedende hand maar dat geen druk/ vasthoudende hand is.

Juist dat vasthouden is imo geen prettige manier van dressuurrijden en veel mensen denken dat dat de enige manier is waarop je dressuur kunt rijden en agiteren daar tegen wat ik heel goed begrijp.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:18

Ik heb her idd alleen over de weerstand biedende hand van de ruiter die weet wat hij doet

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:25

Eens Elisa, maar volgens mij is dat niet het verschil tussen klassiek en modern, volgens mij is dat gewoon het verschil tussen goed en slecht rijden. Constant tegenhouden is gewoon slecht rijden.
Mijn eigen merrie heeft ook veel looplust...mijn instructrice heeft me wat keren uitgelachen als ik weer aan de haal ging...jij wou geen trapzak. Het eerste jaar ook totaal niet aan dressuur toegekomen, alleen maar als ze ging rennen, terug, maar meteen als er een reactie kwam weer los. Tja dan ging ze weer rennen, maar zoveel tijd gestoken om het kwartje bij haar zelf te laten vallen en niet het tempo te willen controleren door maar gewoon er aan te gaan hangen om te voorkomen dat ze ging rennen. Nu een paard met veel looplust, maar superfijn en licht mondje...maar je moet geduld hebben en een instructrice die daar op blijft hameren dat je niet gaat vastpakken, want de verleiding kan groot zijn om wel vast te houden als je weet dat op het moment dat je je hand weer ontspant, dat je weer bijna door de geluidsbarierre gaat :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:28

Nee dat is wel een verschil tussen klassiek en modern..ik weet dat omdat ik klassiek {duitse klassieke dressuur} opgeleid ben en op een gegeven moment een tijdje ben gaan lessen in "de moderne dressuur" methode van oa onze huidige topruiters. Omdat ik wilde kijken wat ik daar van kon leren..dit was voor mij het allergrootste verschil en beviel mij niet.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:17

Leuk AstraGirlie! Ik rijd ook een paard met een zelfde soort bouw als die van jou, en ik pak het op dezelfde manier aan. Als ik totaal los zou laten aan de voorkant knalt ie recht alle bochten door op de voorhand. Het is een paard die zijn bouw niet echt mee heeft, behoorlijk scheef is en daarbij is naar mijn mening juist belangrijk voor hem om wat begeleiding te kunnen vinden door mijn hand.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:06

Weerstand bieden heeft alleen zin als je ook los kunt laten. Dat vraagt om een goede verbinding tussen ruiterhand en paardenmond. Dat is ook een beetje mijn probleem met de hoge handen van TS, volgens mij voel je dan onvoldoende en heb je ook te weinig 'rek' in je armen om klein en snel te reageren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:27

oji schreef:
Eens Elisa, maar volgens mij is dat niet het verschil tussen klassiek en modern, volgens mij is dat gewoon het verschil tussen goed en slecht rijden. Constant tegenhouden is gewoon slecht rijden.

Absoluut met je eens. Ik heb best vaak bij mensen gekeken die les hadden van ruiters die op vrij hoog niveau reden. "Moderne" dressuur zo je het wil noemen.
Ik hoor niet anders dat je geen "gas moet geven" als je aan het "remmen" bent.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:15

Babootje schreef:
oji schreef:

Absoluut met je eens. Ik heb best vaak bij mensen gekeken die les hadden van ruiters die op vrij hoog niveau reden. "Moderne" dressuur zo je het wil noemen.
Ik hoor niet anders dat je geen "gas moet geven" als je aan het "remmen" bent.

Idd.
Heb er niks aan toe te voegen.

Om on-topic te blijven zie je idd bij de ts dat ze een los-vaste aanleuning heeft. Zo geef je ontzettend veel onduidelijk en tegenstrijdige hulpen.
Denk dat de houding van de ruiter, het eerste werkpunt is en dan als het paard medisch in orde is, gaat het paard vanzelf beter lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:55

oji schreef:
hmmm...ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat jij als moderator (maar volgens mij niet van dit topic) je op deze manier de discussie vanaf nu probeert "dood" te slaan. Voor mij voelt dit tenmiste wel zo, beetje als belerend vingertje, nu stoppen jongens. Terwijl er volgens mij alleen maar zinnig en respectvol wordt gediscussieerd.

nee hoor, ik modereer niet in dit forum en heb gewoon op het filmpje gereageerd paar keer eerder in dit topic. Wij mogen, ook al zijn wij moderator, gewoon ook bokken en reageren in topics hetgeen ik hier gedaan heb.
Jullie mogen gewoon doorgaan hoor, maar zo is het voor mij en mijn post is geplaatst als meelezende en postende bokker. Ik wil niets doodslaan of zo. Ik schrijf alleen hoe het voor mij is. Een dankbaar gevoel vanwege een interessant topic waar goede dingen in naar voren zijn gekomen en waar voor mij alles in is gezegd. "Ik ben blij man", zoals Martina zou zeggen :)) Dus ik wens jullie nog veel discussieer plezier.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:22

.Een weerstand biedende hand is een hand die ontspannen en losjes aangeeft aan het paard tot waar het zijn hoofd mag plaatsen. Deze hand werkt niet terug en trekt nooit..Het enige wat de hand doet is de mond voelen. Maar eerst moet die motor aan de achterkant lopen!
Dat is klassiek. De "weerstand biedende hand" die ik onder modern schaar is de hand die zogenaamd de energie moet tegenhouden van ontsnappen aan de voorkant en het paardenhoofd in een houding dwingen.
Wat ik moderne dressuur noem hoef ik niet uit te leggen. Dat hebben bepaalde OS ruiterd al laten zien. En dat heeft in de verste verte niets meer met klassiek van doen...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:26

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:36

KPet schreef:
Ik kwam dit artikel tegen en moest direct aan dit topic denken. Het verschil tussen neus naar beneden en stretchen:
http://www.horselistening.com/2013/01/2 ... neck-down/
(wel engelstalig)

Heel interessant! Ik heb het gelezen en begrijp het punt wel, alleen staat er helaas geen informatie over hoe je een paard van neck down naar actieve stretch kunt rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:45

Murosch schreef:
KPet schreef:
Ik kwam dit artikel tegen en moest direct aan dit topic denken. Het verschil tussen neus naar beneden en stretchen:
http://www.horselistening.com/2013/01/2 ... neck-down/
(wel engelstalig)

Heel interessant! Ik heb het gelezen en begrijp het punt wel, alleen staat er helaas geen informatie over hoe je een paard van neck down naar actieve stretch kunt rijden.

Dat is wat steeds aangehaald wordt hier murosch.... Activiteit vanuit achter in combinatie met een opvangende/weerstandbiedende hand.
Als er dit soort vragen gesteld worden vraag ik me echt af hoe het met je theoretische kennis is gesteld hoor. De hele kunst van een paard in verbinding rijden is het preciese evenwicht van energie van achter erin of opwekken en het aan de voorkant opvangen, zonder vast te houden of tegen te werken. Met een veerkrachtige arm en een zachte hand
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 20-08-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:51

Die hand hoeft nog niet eens zo aanwezig te zijn!
Laat de voorkant gewoon met rust. Houdt je teugels met een open en ontspannen arm/handhouding vast en drijf het neusje eruit. Die energie loopt er echt niet uit ;-)
Begrens je paard liever met je benen en zit. Veel overgangen maken, zorgen dat het paard achter sterker wordt en op 4 benen in balans gaat lopen. Daarnaast moet het paard recht zijn en mag het niet hangen op je hand.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:52

Leuk paard heb je. Veel succes in de verdere training!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:55

hmm.. maar even heel jip en janneke.. als ik meer zou gaan drijven, dan gaan we zeker harder (lopen) maar niet actiever. Hoe zou het dan actiever moeten worden? Overgangen, maar dat doen we nu ook en staat sowieso veel op het programma de komende tijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:58

http://dressagenaturally.net/reading-ro ... s-low-head

Door meer te werken aan andere kwaliteiten, zoals balans en lengtebuiging, daarnaast ook eigen zit. Als ik je filmpje zie, denk ik ook dat spanning bij je paard (nog steeds) een rol speelt, ook al is het veel beter geworden :) Ik zie een beetje het struisvogel-effect, wat in het artikel beschreven wordt.
Als je voorwaarts gaat rijden op dit moment, ga je inderdaad alleen maar harder de grond in.

Jammer dat dit topic een soort van welles-nietes is geworden, meer een algemene discussie die prima was geweest op rt-D.
TS geeft duidelijk aan op een meer klassieke manier te willen rijden, waarom dan zo andere methodes doordrammen?

Als ik het "alternatief" zie wat hier geboden wordt (filmpje van 4-jarige) dan snap ik dat de meningen mijlenver uit elkaar lopen, dat is een voorbeeld wat ik ook niet graag zie.
Waar het paard van de ts alleen z'n hoofd laat zakken, laat dat paard helemaal z'n hoofd niet zakken, is niet over de rug en moet alleen maar "ronder gemaakt worden". Niet klassieks aan naar mijn idee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:05

Murosch, waar ik veel aan heb met mijn groene merrie, die a) scherper moet worden op de hulp b) kracht moet opbouwen, is om echt voortdurend te wisselen van tempo. Ik ben dan de hele tijd aan het voelen is mijn paard te loperig? > terug, is mijn paard achter het been gekropen? > naar voren. Dus dat gaat heel kort op elkaar. Mijn merrie is nou nog niet vlot genoeg in haar reacties, dus dat komt neer op om de pakweg 6 passen omdat haar reactie niet scherp genoeg is en ze graag achter mijn been kruipt en zich daarbij oprolt, maar bij mijn hengst (M2/Z1 afgericht) kan ik binnen een pas nog schakelen, en zo snel moet je jezelf ook leren zijn, want het voelt al snel alsof je snel bent en dan kijk je een filmpje terug en dan zit je zomaar een halve grote volte NIKS te doen := .
Maar daarvan krijg je ook dat ze leren om niet harder te gaan, maar op het been hun achterbeen reflexmatig in gaan trekken.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:17

sanne83 schreef:
http://dressagenaturally.net/reading-ro ... s-low-head

Door meer te werken aan andere kwaliteiten, zoals balans en lengtebuiging, daarnaast ook eigen zit. Als ik je filmpje zie, denk ik ook dat spanning bij je paard (nog steeds) een rol speelt, ook al is het veel beter geworden :) Ik zie een beetje het struisvogel-effect, wat in het artikel beschreven wordt.
Als je voorwaarts gaat rijden op dit moment, ga je inderdaad alleen maar harder de grond in.

Jammer dat dit topic een soort van welles-nietes is geworden, meer een algemene discussie die prima was geweest op rt-D.
TS geeft duidelijk aan op een meer klassieke manier te willen rijden, waarom dan zo andere methodes doordrammen?

Als ik het "alternatief" zie wat hier geboden wordt (filmpje van 4-jarige) dan snap ik dat de meningen mijlenver uit elkaar lopen, dat is een voorbeeld wat ik ook niet graag zie.
Waar het paard van de ts alleen z'n hoofd laat zakken, laat dat paard helemaal z'n hoofd niet zakken, is niet over de rug en moet alleen maar "ronder gemaakt worden". Niet klassieks aan naar mijn idee.

Dit vind ik een nuttige en fijne reactie! Helemaal mee eens.
Maar ik lees ook tips die al meerdere malen gegeven zijn. Zoals de houding en zit. Balans en rechtgerichtheid. Denk echt dat deze dingen TS veel kunnen brengen!

Activiteit is niet harder gaan. Maar grotere en ruimere passen maken. Zie het maar als verschil in slenteren of stevig doorwandelen bij mensen ;-)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:19

pas erop met de valkuil van ipv de neus eruit rijden de boel losgooien en het paard veel te laag laten lopen, en een los vast verbinding, de voorhand wordt veel te veel belast zo en dat wil je al helemaal niet. onderkant neus nooit lager dan de onderkant buik. Zo verruil je het ene probleem voor het andere. ik zou de voorkant met rust laten, op beide teugels gelijkmatige verbinding, zorgen dat ze goed aan de hulpen komt, jij goed aan je lichaamshulpen en zit kan werken en wanneer je haar lekker aan het lopen krijgt komt ze zelf wel naar de hand toe vanuit oefeningen wanneer ze goed aan de hulpen staat en lekker begint te lopen vanuit haar lijf.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:21

garny95 schreef:
pas erop met de valkuil van ipv de neus eruit rijden de boel losgooien en het paard veel te laag laten lopen, en een los vast verbinding, de voorhand wordt veel te veel belast zo en dat wil je al helemaal niet. onderkant neus nooit lager dan de onderkant buik. Zo verruil je het ene probleem voor het andere. ik zou de voorkant met rust laten, op beide teugels gelijkmatige verbinding, zorgen dat ze goed aan de hulpen komt, jij goed aan je lichaamshulpen en zit kan werken en wanneer je haar lekker aan het lopen krijgt komt ze zelf wel naar de hand toe vanuit oefeningen wanneer ze goed aan de hulpen staat en lekker begint te lopen vanuit haar lijf.

Dit alles weer in perspectief. Een uur lang rijden met de neus naar de grond is niet bevorderlijk.
Maar een CORRECTE stretch hoort lager te gaan dan de buik! Het paard loopt daarbij NIET op de voorhand! Is dat wel het geval dan is de stretch niet correct.