Kamy schreef:Toch ervaar ik het wel zo AtraGilie....ik reed "modern". A la weetstand biedende hand, van achter opwekken voor vasthouden van energie. Nadat mijn paard aangaf er geen plezier meer in te hebben, heb ik het roer omgegooid. Ben er blanco in gegaan en zag wel.
Wij zijn begonnen met basis. Hoe het aan de voorkant liep interesseerde niet. Eerst de communicatie. Daarna overgangen dmv intentie en lichaamsgebruik. De juiste buiging met ribrotatie etc. Slangevoltes en voltes openen en sluiten. Met aandrukken van de kuit en een open houding van voor (zelfs je handen iets meegeven om de neus eruit te kunnen laten). Niks met je handen sturen, begrenzen of wat dan ook. Rustig meegaan met het paard. Paard werd happy los en super licht tevredeen.ook de spieren groeiden als kool.Maar een mnd of 4 dacht ik ook: hmm geen wonder dat ik een blij paard heb als ie continu met zijn neus naar beneden mag...
Maar je geeft het een kans en gaat door. Paard werd recht en ging in balans lopen. De stretch foto eerder in dit topic is het resultaat ervan.
En nu? Nu loopt ze van achter uit en neemt mijn hand mooi mee. We kunnen weer wat gaan sluiten en aan oprichting werken!
Hiervoor hoef je GEEN ENKELE DRUK toe te passen! Druk toepassen is in mijn ogen ook forceren. Jij wil iets dus pas je druk toe tot het paard denkt ok ik laat maar los. Terwijl als je samenwerkt en het paard gewoon tijd geeft dan komt dat ook.
Je handen zijn in 1 lijn met de mond en teugels. Je houdt ze voor het zadel. Breed zetten werkt verstorend evenals terug werken. Ze moeten met het paard mee bewegen.
Ik zeg niet dat ik tegen jou methode benik heb alleen een andere ervaring en voorkeur.
Dat is dus wel het 'probleem' bij mijn paard, indien ik totaal niet begrens vooraan, ook al is er voldoende activiteit, dan valt ie ook gewoon zo op zijn voorhand en door zijn binnenschouder heen, dit voornamelijk ook door zijn bouw, en dan zie ik er ook geen meerwaarde in voor hem.
Dan kan ik zo rijden tot in Tokio of totdat hij hier onregelmatig van wordt, ik spreek uit ervaring...
Ik vind het geen afbreuk doen aan onze vorm van samenwerken, om hem de weg te wijzen hoe juist en correct te bewegen. Ik volg dan ook geen enkele 'stroming' juist omdat ik vind dat elk paard een andere aanpak nodig heeft. Het wordt een heel ander verhaal wanneer je druk gebruikt die niet loslaat wanneer jouw paard dat wel doet, en dat zie ik ook heel veel gebeuren. Of druk die heel onduidelijk is door juist die los-vast verbinding niet eenduidig toe te passen.
Maar perfect indien het voor een ander paard dus wel de gouden manier is!