Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:20

Hi Pomski,

2 jaar geleden is mijn haflinger ook gegrepen door een pitbull.
Mijn bijrijder was een buitenritje aan het maken toen de hond plotseling aanviel (ze stapte)
Hij greep direct naar zijn keel en heeft daar ruime tijd gehangen. Nou was het zo dat ik net uit mijn werk kwam en zag wat er gebeurde.
Uiteindelijk na veel steigeren raakte de hond los en is mijn pony is volle galop over de weg terug naar stal gerend. Door het vele steigeren is mijn verzorgster er toen vanaf gevallen. Uiteraard was ze in paniek en is dus achter mijn pony aangegaan en niet meer de eigenaar van de hond gesproken.
\
Op stal aangekomen was mijn pony al opgevangen door zijn mede eigenaresse en die als een speer achter de eigenaar van de hond aan gegaan terwijl wij contact hadden met de dierenarts.
Zij heeft hem uiteindelijk te pakken gekregen (zeer onredelijk, bijdehand en niet meewerkend type) Ze trof hem gelukkig bij zijn voordeur.

Na vele bezoekjes bij hem aan de deur heeft hij uiteindelijk de dierenarts rekening betaald.
Pony had diepe bijtwonden in zijn hals, zijn luchtpijp was op een paar milimeter na niet geraakt.

Na deze ervaring is mijne helaas nooit meer over zijn angst voor honden heen gekomen.
Heel veel sterkte de komende tijd, ik leef met je mee en weet hoe het voelt om zo machteloos te zijn tegen die honden.
Het valt me wel op dat het altijd honden zijn van een bepaald type persoon en niet specifiek een soort ras van de hond.

Sterkte voor jou en je paard!! <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:40

Dit vind ik een heel heftig filmpje. Of het echt een pittbull is kan ik niet zien. Ik vind jou en je paard enorm dapper. Als pitbulls bijten laten ze namelijk niet meer los want dan gaan de kaken op slot het geen dit ras ook zo gevaarlijk maakt. Volgens mij is dit ras daarom ook verboden in NL (Klopt dat?).

Een tip. Wij kwamen met de paarden na de aanval een man met paar honden tegen, paar weken later. Hij zag onmiddellijk aan de paarden dat ze slechte honden ervaring achter de rug hadden, want de paarden reageerden zeer heftig. Hij bleek een trainer te zijn en had zijn grote honden zeer goed onder controle. Hij bood aan op te helpen door paarden nieuwe ervaring te geven.

Onder zijn begeleiding hebben we de paarden eerst met hoofd naar de honden gedraaid die op de grond lagen. Iedere keer paarden paar pasjes dichter bij laten komen. Honden bleven braaf liggen. Toen liet de man een hond op bevel heeeeeel rustig naar het minst bange paard gaan. Paar stapjes voor het paard liggen. Toen weer heel rustig dichter bij en de hond ging zitten. Paard kwam heeeeel voorzichtig met neus naar de hond toe. Ging goed. Toen hond voorzichtig rond het paard laten lopen en ook rond het andere paard. Toen met alle honden herhaald. Paarden bleven rustig, sloegen niet meer (de eerste keer waren ze vergeten dat ze konden slaan dus waren vol in de kont hard gebeten waarna ze daarna elke hond angstig en met slaan benaderden). We zijn rustig nog een tijdje mee opgelopen en de honden speelden en blaften met elkaar rond de paarden en het was goed zo. Sindsdien zijn de paarden weer normaal bij honden hoewel waakzaam. Dit geheel heeft wel een half uur geduurd maar ben die man altijd dankbaar geweest. Zo kan het dus ook.

Dus misschien dat je een hondenschool kunt benaderen met vraag of die je paard een goede ervaring willen geven zodat je voortaan weer rustig kunt rijden als er honden zijn in de buurt.
Je hebt een super paard en je hebt het super gedaan. Super ook de man die je probeerde te helpen met gevaar voor eigen leven. Ik zou dit mbv het filmpje wel aangeven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:48

Die regeling is in 2008 afgeschaft.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:03

Pomski schreef:
<SNIP>
Hopelijk is de eigenaar voldoende geschrokken om voortaan zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Tuurlijk joh. Op basis van de eerdere reacties van de man heeft hij zich waarschijnlijk met zijn pitbull terug getrokken in een Boedistisch klooster aan de Tibetaanse grens alwaar hij de komende 7 jaar samen met zijn hond in stille meditatie zal besteden aan het met zichzelf en de wereld in het reine komen. :))

Disclaimer: Mijn opmerking is overigens niet bedoelt als (impliciete ) kritiek op jou. Ik snap dat je wel wat anders aan je hoofd hebt. Ik blijf me er alleen mateloos over ergeren dat we in dit land voor elke scheet een wet uitvinden om die scheet gereguleerd te laten verdwijnen, maar dat iedere halfzachte randdebiel zich de potentiele moordwapens 'auto' en 'vechthond' kan aanschaffen en dat dit dan wel weer OK is.

terpentijn

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:02

@Feey: jou is het dus ook overkomen, en jouw voorbeeld schetst dus precies de door mij eerder aangegeven wijze van gericht (neus, strot) agressief aanvallen van zo'n type hond. Dan is het menens, een geen uitdaag-spel van de hond. Pony heeft in jouw geval ook mega-geluk gehad dat hij net niet diep genoeg doorbeet...

TS snap dat je het er gezien de omstandigheden wel even mee gehad hebt en andere zaken voorgingen.

Hoop dat jij en paard er weer enigzins van bekomen zijn.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:06

Dit klinkt misschien heel gemeen maar ik was afgestapt en had letterlijk dat beest ook gemolesteerd met mijn zweep

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:14

Dat wekt bij dat soort honden doorgaans méér agressie en vasthoudendheid op...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:15

sloffiee schreef:
Dit klinkt misschien heel gemeen maar ik was afgestapt en had letterlijk dat beest ook gemolesteerd met mijn zweep

Zodat de hond jou vervolgens naar je strot vliegt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:27

Zolang een Pitt vastheeft zal hij proberen vast te houden wat-ie vast hééft, dus die laatste kans is niet heel groot, daar zijn ze doorgaans veel te gefocussed voor op "de prooi".
Dat zie je ook in het filmpje, die hond daar krijgt echter geen goede grip op het paard omdat het zich al draaiend flink maaiend en slaand verdedigt, het is daarom zeker heel dapper dvan de omstander dat hij de hond probeert te grijpen, want als die de beoogde prooi niet kan pakken is het niet ondenkbaar dat diezelfde instinctieve focus zich vervolgens verlegt naar een wel grijpbaar volgend object.

En de ene hond is natuurlijk fanatieker dan de ander. Het is een groot geluk dat de hond uit het filmpje na de laatste dreun van de paardenhoef geschrokken wegrent, dat is zeker niet gebruikelijk voor de Pitt, (je ziet ook daar dat die nog niet afhaakt na de eerste keer door het paard geraakt te worden) die immers qua instinct de neiging hebben vastte blijven houden. Deze krijgt ergens (gelukkig!) nergens vaste grip op het paard.

Maar ook ik zou hier zelf toch niet met een zweep op gaan meppen....

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:26

Heel heftig TS.. Sterkte de komende tijd.

Op dat soort honden mag van mij een fokverbod. 9 van de 10 pitachtigen komt in verkeerde handen. Zielig voor de honden en de potentiële slachtoffers.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:34

Toevallig is gisteren de hond van een collega, een pitbull nota bene, gegrepen door een rottweiler.
Lara, de pitbull is echt een schat maar mijn collega weet dat pitbulls een slechte reputatie hebben, daarom hebben ze Lara steevast aangelijnd als ze buiten zijn met haar, puur om andere mensen gerust te stellen. Helaas was de rottweiler niet aangelijnd en greep zijn kans door Lara van achteren aan te vallen. Lara heeft zich alleen verdedigd maar heeft de rottweiler verder heel gelaten.
Niet alle pitbulls zijn slecht en niet alle pitbull-eigenaren zijn mensen zonder verstand.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:42

Jeetje TS wat zul jij geschrokken zijn! Een hond die een paard aanvalt is doodeng als je erop zit en ook echt niet leuk voor de mensen op de grond (al dan niet eigenaar) die tussen de maaiende voorbenen van je paard de hond proberen te pakken. Gelukkig hebben hond en paard er niks ernstigs aan overgehouden!

Maar waarom moet je zo nodig vermelden dat die jongen donker is? :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:23

Appelmoes_11 schreef:
Jeetje TS wat zul jij geschrokken zijn! Een hond die een paard aanvalt is doodeng als je erop zit en ook echt niet leuk voor de mensen op de grond (al dan niet eigenaar) die tussen de maaiende voorbenen van je paard de hond proberen te pakken. Gelukkig hebben hond en paard er niks ernstigs aan overgehouden!

Maar waarom moet je zo nodig vermelden dat die jongen donker is? :o

Omdat er misschien mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben met die hond èn zijn eigenaar? En/of om ze te waarschuwen mochten ze zelf daar in de buurt komen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:51

Zo raar is het toch niet dat ik 'donkere jongen en Nederlandse man' een beetje vreemd vind staan, ook als signalement? Zeg dan 'blonde man van midden 40 en jongen van 20 met Noord-Afrikaans uiterlijk' oid :P

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:09

Cowboy55 schreef:
Pomski schreef:
<SNIP>
Hopelijk is de eigenaar voldoende geschrokken om voortaan zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Tuurlijk joh. Op basis van de eerdere reacties van de man heeft hij zich waarschijnlijk met zijn pitbull terug getrokken in een Boedistisch klooster aan de Tibetaanse grens alwaar hij de komende 7 jaar samen met zijn hond in stille meditatie zal besteden aan het met zichzelf en de wereld in het reine komen. :))

Disclaimer: Mijn opmerking is overigens niet bedoelt als (impliciete ) kritiek op jou. Ik snap dat je wel wat anders aan je hoofd hebt. Ik blijf me er alleen mateloos over ergeren dat we in dit land voor elke scheet een wet uitvinden om die scheet gereguleerd te laten verdwijnen, maar dat iedere halfzachte randdebiel zich de potentiele moordwapens 'auto' en 'vechthond' kan aanschaffen en dat dit dan wel weer OK is.

Klinkt in ieder geval niet erg aardig. Bedankt!!!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:11

Appelmoes_11 schreef:
Zo raar is het toch niet dat ik 'donkere jongen en Nederlandse man' een beetje vreemd vind staan, ook als signalement? Zeg dan 'blonde man van midden 40 en jongen van 20 met Noord-Afrikaans uiterlijk' oid :P

Ik zal er aan denken in het vervolg!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:13

Ts sterke met je tante.

MerelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:15

Zo zie je maar weer hoe triest sommige hondeneigenaren kunnen zijn... _-:(
Het klinkt misschien hard, maar honden die echt gevaarlijk en agressief zijn kunnen maar beter een spuitje krijgen... Zelf ben ik wel enorme honden fan, heb er zelf namelijk ook een! haha, maar niet dat dit verkeerd opgevat wordt ofzoiets ;)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:55

Gelukkig is het relatief goed afgelopen. Maar wat als jij door het gebokt en gesteiger gevallen wat en die hond had jou gegrepen.

Ik heb zelf een bull terrier en ik heb ervaring met zulke honden. Mijn hond zou zoiets ook gedaan kunnen hebben. Mijn hond loopt niet los, ik vertrouw haar niet volledig.

Ze is me keer een ontsnapt en achter de shetlander van de buren aangerend. Ik roepen en luisteren ho maar. Gelukkig was het Micky de dekhengst en die stond mijn hond al op te wachten met zijn kont naar de hond toe. Micky heeft hem rot schop verkocht en met de oren in de nek en zijn mond wagenwijd open en volle galop achter mijn hond aan geracet klaar om vies hard te bijten. Hond is zich rot geschrokken en met staart tussen de benen naar mij gerend. Ging ook alleen net goed. Pony had niet en de hond een schaaf plekje aan de kop. Ik was blij dat die pony hem zo hard afgestraft had.

Ik vind het niet de fout van de pittbull. En ik vind ook niet dat je bepaalde rassen met verbieden. Ik heb bewust voor een bull terrier gekozen, ik heb mij ingelezen ik wist waar ik aan begon. Ik vertrouw mijn eigen hond niet blindelings. Soms verrast ze mij, toen vrienden met een baby op bezoek waren was ze heel lief en voorzichtig met het babytje terwijl het neefje van mijn vriend van 8 jaar gewoon omver gebanjerd wordt door haar (als ze de kans krijgt). Eigenaar van de hond mag de hond niet van de lijn halen als de hond niet 100% gehoorzaam is. En als je een paard in het vizier krijgt dan dien je hond aan te lijnen. Ik houd mijn hond ten aan tijde weg uit gevaarlijke situaties.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:30

TS heeft je paard er een blijvende angst/nervositeit rond honden aan overgehouden? Of heb je dat nog niet kunnen testen?

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:37

Jeetje Pomski wat een bizar verhaal!!!!
En echt raar dat de politie hier niets aan kan doen. Ik snap dat de eigenaar niet met opzet zijn hond op je af heeft gestuurd, maar als je je hond niet onder controle hebt moet je hem gewoon niet los doen!!

Ik vind het heel knap dat je zo rustig bent gebleven en goed van je paard dat hij zich zo verdedigt heeft! Chapeau!!

Durf je nu nog wel op het strand te rijden in Wijk aan Zee? Het is natuurlijk wel een plek waar het hele jaar de honden los mogen...

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:48

Toevallig ben ik afgelopen weekend weer op het strand geweest, vanwege het weer was het heel rustig, maar er liepen wel wat (niet goed luisterende) honden rond, die vrij dicht bij de paarden kwamen.
Bo reageerde hier gelukkig totaal niet op!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:53

Wat fijn!

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:31

Gelukkig maar!!!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:44

Wat fijn dat het zo goed is afgelopen!

Helaas heb ik precies hetzelfde meegemaakt met een Bull terrier in de duinen (in een stuk waar honden überhaupt niet los mogen lopen), paard had ook eenzelfde soort verwondingen. Helaas ben ik er afgevallen door het steigeren en omdraaien en is paardlief er, met de hond erachteraan, vandoor gegaan. In de overvolle duinen langs een erg drukke weg terug naar stal. Politie was er meteen bij omdat meerdere omstanders hen gebeld hadden.

Ik was met mijn moeder (zij was op de fiets) en de hond viel frontaal aan. Ondanks meerdere klappen van zowel het paard als van de eigenaar ging hij maar door en is dus zelfs erachteraan gegaan richting stal. Die van mij heeft er echter wél een hondentrauma aan overgehouden, iedere hond die iets te dichtbij komt veroorzaakt een rodeo en vluchtpogingen. Prettig om te horen dat het bij jou niet het geval is.

Wel vind ik dat mensen die hun hond dusdanig slecht onder controle hebben een aanlijn/muilkorf plicht moeten krijgen. Want dit soort verhalen kunnen nog veel slechter aflopen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt was als mijn pony op een auto geklapt was in de paniek van de hond die erachteraan liep.