Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:14

Ik bedoel daarmee: sommigen hier zien dit duidelijk voor het eerst en veroordelen op basis daarvan gelijk iedereen die het gebruikt. Al dan niet deskundig.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:15

Ik zie het heel simpel, die mensen zien dit als een dwingend middel en die mensen houden niet van die manier van werken met paarden. Zelfde geldt voor andere soorten hulpteugels ^.^ Die mensen zien het daarom als dieronvriendelijk. En sja, daarmee veroordeel je de mensen die deze trainingsmanier gebruiken. Maar dat maakt niet uit toch? Het zijn slechts meningen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:37

Als het slechts een mening is dat veroordeel je geen mensen die je zelf nooit ontmoet hebt maar geef je hooguit aan dat jij zoiets liever niet zou toepassen. Er komen hier opmerkingen voorbij die niet bepaald respectvol zijn. Ik snap dat je dan niet geduldig blijft uitleggen hoe het werkt. Verspilde energie.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:49

:')

Als jij iemand z'n hond ziet slaan veroordeel je die persoon toch ook? Misschien ziet hondeneigenaar het wel als een corrigerende tik en doet hij het verder zelden, maar alleen wanneer het écht nodig is. Dat neemt niet weg dat veel mensen dit als een verkeerde manier van opvoeden zien. Dus wordt die hondeneigenaar veroordeelt door meningen van personen. Dat gebeurt gewoon. Als je achter je eigen beslissing staat, ook met het trainen op deze manier zou je je prima moeten kunnen verdedigen. Dat wordt ook keurig gedaan in dit topic :) Dus ik zie het probleem niet. Uiteindelijk zal nooit iedereen het met elkaar eens zijn maar daar zijn we mensen voor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:20

Zag dit topic heden voor het eerst, en heb alles doorgelezen, de voor, de tegens, de excuses vanuit de Hack-wereld zelf.

Hoe men het ook draait of keert, dit is absolutt GEEN (diervriendelijke) manier om met een levend wezen om te springen.
AL dat soort dwing en dwang methodes om een dier "in het gareel' te krijgen gaan niet om het dier, maar om de mens die er achter zit en heeft beslist "dat dit beter voor het dier is".

Hoezo beter voor het dier?

Voelt die zich er beter door? Wordt het er een beter "dier' door?

Nee, de MENS voelt zich kennelijk zonder aanzien des diers beter als het dier beter en "mooier" PRESTEERT, verhaaltje ego dus, zoals zo vaak, en zoals zo vaak ook in de prestatiesport wordt gezien. Of liever gezegd... vaak nu juist NIET wordt gezien, want veel gebeurt achter gesloten deuren.

Dit paard liep op het strand, en is toevallig gefotografeerd. Maar een uitzondering is dit niet.

Vroeger (tientallen jaren terug) was er in Den Haag ook zo'n Hackney-vent. Ook geweldig, had eerst in de racepaarden op Duindigt gezeten, maar die brachten niks op, dus die kregen een enkeltje slager, daarna "in de Hacks".

Een ieder, die werkelijk, WERKELIJK meent dat dit iets van doen heeft met paardenliefde of paardenwelzijn, zou zelf eens in de touwen dienen te worden vastgeknoopt, dit heeft louter en uitsluitend van doen met prestatiezucht, en egomanie, er is niets in het voordeel van het paard, in dit geval de Hackney, bij.
Maar kennelijk is het dier in de ogen van de trainer/eigenaar niet goed genoeg, dus "gaan we er iets aan verbeteren". Zo iemand verbeeldt zich een kleine God te zijn: We kleien er wel wat beters van.

De mateloze overschatting van de mens en de inbreuk die de mens straffeloos denkt te kunnen maken op de integriteit van een "kennelijk niet goed genoeg" ander levend wezen wordt in dit topic keihard aan het licht gebracht.

"Het paard verbeteren" heet dat dan. Ach, ach, ach...hoe triest. Niet het paard, maar zulke mensen zouden zich dienen te verbeteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:32

dan kun je de hele dressuur ook wel afschaffen als je het woord 'verbeteren' niet meer mag noemen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:36

terpentijn schreef:
Zag dit topic heden voor het eerst, en heb alles doorgelezen, de voor, de tegens, de excuses vanuit de Hack-wereld zelf.

Hoe men het ook draait of keert, dit is absolutt GEEN (diervriendelijke) manier om met een levend wezen om te springen.
AL dat soort dwing en dwang methodes om een dier "in het gareel' te krijgen gaan niet om het dier, maar om de mens die er achter zit en heeft beslist "dat dit beter voor het dier is".

Hoezo beter voor het dier?

Voelt die zich er beter door? Wordt het er een beter "dier' door?

Nee, de MENS voelt zich kennelijk zonder aanzien des diers beter als het dier beter en "mooier" PRESTEERT, verhaaltje ego dus, zoals zo vaak, en zoals zo vaak ook in de prestatiesport wordt gezien. Of liever gezegd... vaak nu juist NIET wordt gezien, want veel gebeurt achter gesloten deuren.

Dit paard liep op het strand, en is toevallig gefotografeerd. Maar een uitzondering is dit niet.

Vroeger (tientallen jaren terug) was er in Den Haag ook zo'n Hackney-vent. Ook geweldig, had eerst in de racepaarden op Duindigt gezeten, maar die brachten niks op, dus die kregen een enkeltje slager, daarna "in de Hacks".

Een ieder, die werkelijk, WERKELIJK meent dat dit iets van doen heeft met paardenliefde of paardenwelzijn, zou zelf eens in de touwen dienen te worden vastgeknoopt, dit heeft louter en uitsluitend van doen met prestatiezucht, en egomanie, er is niets in het voordeel van het paard, in dit geval de Hackney, bij.
Maar kennelijk is het dier in de ogen van de trainer/eigenaar niet goed genoeg, dus "gaan we er iets aan verbeteren". Zo iemand verbeeldt zich een kleine God te zijn: We kleien er wel wat beters van.

De mateloze overschatting van de mens en de inbreuk die de mens straffeloos denkt te kunnen maken op de integriteit van een "kennelijk niet goed genoeg" ander levend wezen wordt in dit topic keihard aan het licht gebracht.

"Het paard verbeteren" heet dat dan. Ach, ach, ach...hoe triest. Niet het paard, maar zulke mensen zouden zich dienen te verbeteren.

Amen!!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:39

Terpentijn, heb je er zelf al eens mee gewerkt? Ik lees deze zin namelijk in je profiel: Graag probeer ik alles ZELF uit, alvorens ergens een mening over te vormen.
Je mening lijkt me namelijk vrij duidelijk.

Er zijn hier inderdaad mensen die een normale discussie voeren, echter zijn er ook een aantal die gewoon vol erop duiken, dat is zo jammer.

En ja, in de schoenen kan je op veel manieren doen, er wordt gevraagd om beeldmateriaal, dat is er niet, vervolgens bied ik aan dat er een naam die clinics geeft wel verkrijgbaar is bij mij en daar komt geen enkele respons op. Tsja dan vraag ik me af of enig beeldmateriaal waar er diervriendelijk gebruik wordt gemaakt van de schoenen ooit wel bekeken gaat worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:40

Waar is het voordeel voor het paard zelf dan eigenlijk, met deze touwen-toestand? Dat ie zo "verbeterd" wordt dat-ie mooi op shows kan lopen en niet naar de slager hoeft?

Er is in dit topic overigens vaak genoeg kritisch en afkeurend gesproken over andere takken van paarden'sport", zoals dressuur, springen, etc. Ik laat mij zef daar overigens in topics ook vaak genoeg over uit.
In dit topic gaat het echter specfiek om het 'tuig'-gebeuren.

"edit: ik probeer inderdaad graag zelf dingen uit, behalve als ze overduidelijk op dierenmishandeling wijzen. dit schaar ik daaronder. Ik hoef op mijn Dobermanns ook geen stroomband of spijkerband uit te testen alvorens daar een mening over te vormen.
Het zijn toch geen proefdieren?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:56

Naar mijn mening, worden alle paarden die op welke manier dan ook getraind worden, bewerkt of verbeterd.
Immers is de dressuur er ook voor het paard, niet het paard voor de dressuur.
Om een paard onder het zadel te kunnen rijden moet het immers een groter gedeelte van het gewicht op de achterhand nemen dan het van nature zou doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:10

Ik vind het nogal een verschil of een paard dat een ruiter draagt langzamerhand (dat duurt jaren) leert meer gewicht op de achterhand te leren nemen, zodat het de onnatuurlijke situatie van een ruiter beter te kunnen dragen aankan, dan het zoals in dit topic een Hackney vanwege het "mooier" te lopen in de touwen te zetten.

Wat anders dan het ego van de eigenaar/trainer is hier het voordeel voor de Hackney?

Het beeld dat hier gegeven wordt (zowel in beeld als in woord) van de Hackney-training met als doel de benen hoger op te trekken, "verbetering" genoemd door de voorstanders, wat in werkelijkheid dus puur op show-effect gericht is, en niet op welzijns- of gezondheidsverbetering voor het paard, is ronduit stuitend.
Als men ZO met een dier, een ander levend wezen, om meent te moeten gaan en dat ook nog als okee of "niks mis mee" bestempelt, vind ik dat een zeer bedenkelijke zaak, waarvan het "ik wil' gehalte hoger is dan het welzijn van het paard.Dat is in andere takken van zogenaamde paarden"sport' niet anders, daarover hou ik er dezelfde mening op na.

Het is niet allen dier-onterend, maar ook mens-onwaardig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:24

Terpetijn, Ik neem aan dat zijn tuigpaardengang verbeterd.
Als je in-uitjes met je paard springt heeft dat doorgaans toch ook als doel om zijn springtechniek te verbeteren?
Oefenen voor een dressuurproefje of trainen voor een endurance rit heeft toch evenmin een voordeel voor het paard :?
Rijden is per definitie egoistisch t.o.v. het paard.
Zolang het paard geen mentale of fysieke stress ondervind valt het in principe onder aanvaardbaar.
Ik heb nog nooit een training met schoenen bijgewoond dus zomaar roepen dat het paardonterend is zou ik echt niet durven. Ik wil het eerst wel gewoon eens van dichtbij bekijken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:42

Onze normen van wat aanvaardbaar zou mogen zijn in het proces van in het 'gebruikmaken' van een dier liggen blijkbaar nogal uit elkaar.
Ik zie ook niet in waarom je ALLES in persoon zou moeten bijwonen om te kunnen zien dat het nadelig voor een dier is? dan zou je iedere Dierenbeschermende organisatie ook wel kunnen opdoeken.
Men is toch niet blind of achterlijk?

Er zijn simpelweg praktijken die alle denkbare (dieren)welzijnsnormen te buiten gaan.
Daarvoor hoef je ze zelf niet gepleegd te hebben.

Het gebrek (misschien uit gemakzucht) aan onderscheidsvermogen in dit kader, is de gesel van menig dier, paard of hond. Elke keer een stapje verder, maakt mensen tot monsters.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:06

En hier ben ik het volledig eens met Terpentijn. Doel van paardensport in de breedste zin van het woord is het verbeteren. Maar niet ten koste van alles wat mij betreft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:12

Op basis van deze foto's zeg ik dat ook, maar ik heb nog nooit het gebruik van schoenen in een rustige en gecontrolleerde omgeving gezien. Misschien gaat dat wel heel ontspannen.
ik heb ook afschuwelijke manieren van dubbele longe gezien waar het paard ongeveer gewurgd werd. Maar dat maakt dubbele longe ook nog niet automatisch slecht.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:17

Tuigpaardengang verbeterd? Draf is een tweetakt beweging waarbij het paard dus met 2 benen op de grond staat. Paard uit de op staat amper op 1 been, dat noem ik niet verbeteren maar totaal verpesten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:29

Dat het paard uit de OP geen reclame was waren we volgens mij al over uit.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:52

@Sizzle
Om nu in uitjes te gaan vergelijken met met touwtjes aan de benen...
vind persoonlijk dat je daarmee de plank volkomen mis slaat :\

Touwtjes aan benen binden om de benen nog hoger op te laten tillen vind ik ronduit idioot
Ze tillen hun benen al onnatuurlijk hoog op!!!
Maar hoog is nog niet hoog genoeg blijkbaar...
Het houd gewoon nooit op bij gepaalde mensen .
en helaas worden dieren als werktuig gebruikt om hun idiote doelen waar te maken
Laten ze eens iets verzinnen waarbij ze zelf de sigaar zijn!
Van mij mag dit per direct verboden worden!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:05

LadyMadonna schreef:
Waar ik vroeger kwam zette ze voor het wedstrijdseizoen een paar x in de schoenen. Altijd aan de longe trouwens, nooit voor de wagen

Ik ken het voor de kar in de schoenen staan ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:17

Mag met een zweepje toucheren voor de spaanse pas wel dan?
Want daar staat het in de vrijheidsdressuurtopics vol van.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:22

Ik ben op zoek gegaan naar beeldmateriaal maar het is slecht te vinden, simpelweg omdat je voor in de schoenen trainen al twee man nodig bent en dan ook nog iemand die filmt.

Hier iig een clinic met ringen/ketjes. Rijder geeft duidelijk uitleg waarom hij dit doet en wat het resultaat is. http://youtu.be/NkTXd8Dvs2g

Unamie, tuigpaarden worden met die beweging geboren, dus het is wel van nature. Natuurlijk wordt er selectief gefokt om de beweging er in te houden (waarom zijn we anders met de fokkerij bezig). Eén die het niet kan ga je door hem in de schoenen te trainen echt niet veel beter maken. Zie het anders als een opfriscursus. Als het er niet in zit, komt het er ook niet uit. Deze beweging is niet aan te leren. In de schoenen trainen is daarom een hulpmiddel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:23

Sizzle schreef:
Mag met een zweepje toucheren voor de spaanse pas wel dan?
Want daar staat het in de vrijheidsdressuurtopics vol van.

Eigelijk vind ik het gebruik van een zweep niet vergelijkbaar met het vastbinden van de benen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:26

Waarom niet?
Waarom zou een zweep minder stress geven bij hetzelfde resultaat om de benen hoger op te tillen?

Let wel: ik heb het dus gewoon nog nooit goed in gebruik gezien!! Ik weet het dus oprecht niet.
Misschien hebben die paarden er bij kundig gebruik helemaal geen hinder van?
Of weet jij uit eigen ervaring dat het altijd zeer doet of zeer stressvol is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:30

Sizzle schreef:
Waarom niet?
Waarom zou een zweep minder stress geven bij hetzelfde resultaat om de benen hoger op te tillen?

Let wel: ik heb het dus gewoon nog nooit goed in gebruik gezien!! Ik weet het dus oprecht niet.
Misschien hebben die paarden er bij kundig gebruik helemaal geen hinder van?
Of weet jij uit eigen ervaring dat het altijd zeer doet of zeer stressvol is?

nee dat weet ik niet,ik ga alleen af op mijn gevoel.Alles wat erg onnatuurlijk is vind ik niet leuk.
En daar hoort vanalles bij,draverijen,racen,grand national,springen,dressuur...
Ja,die van mij staan in de wei,er word niet op gereden meer.En toen ze nog wel bereden werden ging dat uiterst vriendelijk.Vandaar dat ik het nooit verder heb geschopt dan achter mijn kruiwagen lopen. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:35

Aha, op die fiets. Maar goed dan vind je dus heel veel niet goed en niet specifiek deze methode.