7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 04:47

Hier een update over het leren liggen:

Dit is de 2e sessie, helaas staat sessie 3 niet op video. De camera stond niet aan. Ik ben nu bezig met een filmpje van sessie 4 waar ze blijft liggen terwijl er iemand om haar heen rijdt.

pien_2010

Re: 7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:47

Hippologic wanneer geef je het klikje en wat is de werking en bedoeling ervan (sorry weet niets van dit onderwerp).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:05

De click geeft het geluid van de clicker aan.
Dit is een clicker:
Afbeelding

Je leert een dier eerst dat na de click altijd een beloning komt. Ik gebruik een voedsel beloning want dat is de grootste motivator bij Kyra. De click wordt dan een brugsignaal wat betekent "Goed gedaan, wacht ik pak even een beloning voor je". Het is immers het meest effectief als je binnen 3 seconden, of beter nog beloond op het moment dat het dier het gewenste gedrag uitvoert.

Aangezien je vaak niet binnen 3 seconden een voerbeloning uit je zak hebt genomen en aan je paard hebt aangeboden gebruik je de clicker om die tijd te overbruggen. Op deze manier kun je heel precies het gewenste gedrag markeren.

Omdat het paard beloond wordt zal hij zich afvragen waarom en zal hij al snel uitvogelen wanneer hij de click hoorde. Een paard anticipeert daarop en gaat vaker het gemarkeerde gedrag vertonen. Daarna leer je dat het gedrag alleen beloond wordt als het na een cue wordt uitgevoerd en niet op eigen initiatief. Het is een beetj elastig als Kyra te pas en te onpas zou gaan liggen omdat ze zin heeft in wat lekkers. ;)

Clickertraining is ontwikkeld bij het africhten van dolfijnen. Na een click/fluitje volgt een visje. Een dolfijn kun je immers niet voor gewenst gedrag een aaitje geven. Vis is trouwens een betere motivator denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:06

Bedankt voor de uitleg. Hij is duidelijk en ik begrijp nu wat clicker training is, waar het vandaag komt, wat het doel is en hoe je het gebruikt.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:34

kheb clickertraining geprobeerd met mn hond (eng. staff. x rottweiler) maar dat was niet echt een succes.. op de eenofandere manier is ze er bang voor.. ik heb t nog niet eens echt aan trucjes gekoppeld.. de link leggen tussen click en eten lukt al niet.. terwijl ze normaal echt alles voor eten doet.. zodra ik dat ding pak kijkt ze me al bang aan en loopt ze gauw weg.. rare hond:P

edit: en ja ik heb doorgezet.. maar bij iedere click die ik geef word ze echt zenuwachtig en loopt ze bij me vandaan ipv het koekje aan te pakken..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 01:04

@Liejn: je kunt ook een tongklik gebruiken. Ook eerst desensibiliseren voor de clicker.

Ik ben nog bezig met het filmpje deel III over het liggen. Zodra het klaar is, post ik hem hier ook. :)

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:21

Hier een nieuwe volger! Geweldig topic, wat ben jij leuk bezig met je paard!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 08:37

Dank je wel.

_________
Het filmpje over het liggen wil niet vlotten. Ik ben vandaag bezig geweest me door een website heen te 'worstelen' over het verlengen van 'duur' van oefeningen. Hoe je dat met de clicker oplost. Ik wil Kyra wat langer actief laten draven, namelijk. Het langer laten liggen ben ik dus mee bezig geweest en dat ging erg goed. Maar ik ben nog aan het uit puzzelen hoe ik bij een actieve oefening (zoals draven of galopperen) de duur kan verlengen, zonder aan kwaliteit in te boeten. Dit is de site die daar over gaat http://www.equineclickertraining.com/ar ... n_new.html

Gisteren en vandaag was het prachtig weer: ze hadden regen en natte sneeuw voorspeld, maar het was droog en zonnig! Al 2 dagen! Jeey! Kyra loopt lekker zonder regendeken rond en haar rainrot is helemaal verdwenen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:02

Wat leuk om de hele verhuizing en hoe het allemaal verder gaat te kunnen volgen!
En wat een leuk paard! :-)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:54

Ook ik volg je topic al een tijd. Ken je het boekje Clickertraining for Dogs, van Karen Pryor? Daarin staan ook oefeningen om gedrag in stand te houden. Zij gebruikt uiteindelijk de clicker ook als signaal 'einde oefening'. Of je het nu voor paarden of honden gebruikt, dat maakt niet uit. Hier staan zelfs mijn konijnen 'op de clicker' ;-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 01:17

Welkom Raamzicht en somokkele.

Dat boek van Karen Pryor ken ik. Maar waar ik nu mee bezig ben, dat wordt niet genoemd daarin. Maar op de website van Katie Bartlett staat wel precies wat ik nodig heb, namelijk het verlengen van een actieve oefening (de draf onder het zadel).

Ik had vroeger ook een konijn, die hoewel ik toch nog niet clickerde, ook heel wat kunstjes kende. Ik vind konijnen erg slim. Clicker je ook met je paard, smokkole? Er is een leuk topic hier op bokt over clickeren (clicker konijnen ook welkom) :) [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:11

Ja, ik clicker ook met mijn paard en de hond en de katten. Nog net niet met mijn kinderen, alhoewel dat ook niet veel scheelt ;-). Ik verleng de actieve oefeningen bij Sjaak door elke spieractie extra in het begin te belonen, vervolgens zorg ik dat de clicker ook het eindsignaal is. Ik vind dat erg fijn werken. Hij gaat door met een oefening (of dat nu een actieve of passieve oefening is) zolang hij niet het signaal heeft gehad. Ik zorg er wel voor dat ik af en toe de aanzet clicker om hem gemotiveerd te houden het gedrag uit te blijven voeren en daarnaast de zwaarte en de lengte van de oefening te varieren. Ik ga even kijken in het topic. Leuk!!
Hoe laat jij gedrag tot stand komen? Gebruik je veel een target? Of shape je veel?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 21:47

Ik heb in het begin gewerkt met een target maar ik vond dat niet zo handig. Maar ik ga daar nu weer mee beginnen, denk ik. Sommige strategieën werken niet in bepaalde situaties en soms heb je dan de neiging ze daarom nooit meer te gebruiken. ;)

Zoals met het verlengen van de duur, dat heb ik in het begin passief gedaan (passief verlengen). Dus bij het liggen niet actief, aan de duur gewerkt maar passief. Dus andere kunstjes gevraagd tijdens het liggen zodat ze 'vergat dat ze lag en daardoor langer bleef liggen. Dat werkte niet zo goed en daarom heb ik actief aan het verlengen van de duur gewerkt (tellen en secondes later clicken). Nu werkte dat niet meer en toen ik terug ging naar passief verlengen werkte dat ineens wel goed. De omstandigheden zijn ook veranderd dus dat heeft er mede mee te maken dat een andere strategie (toch) werkt.

Ik gebruik vooral shaping (bv bij beleren, werken aan de hand) en met voor het aanleren van vrijheidsdressuur capturing en shaping, voor het zindelijk maken capturing.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:26

Zindelijk maken ? :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:05

Ja, zindelijk maken. :j
Bij ons moet je de mest in de binnenbak opruimen en daar staat keurig een bak voor klaar.
Binnen een paar keer had ze door dat als ze daar poept, ze daarvoor beloond wordt. Dan hoef ik niet de halve of hele bak door met een drol op een mestvork (die ik voor de helft weer verlies).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 02:15

Zo, hèhè eindelijk is mijn 3e filmpje over het liggen & blijven liggen af. Dit is de 4e sessie (derde die ik op film heb). Nu ben ik weer met andere oefeningen bezig en laat het liggen weer even 'met rust'.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:37

Dat is echt super handig :P
Gaat ze dan niet 'extra veel' kakken op die plek? Of doet ze het alleen maar op commando ? Of als ze moet dan gaat ze gewoon naar daar ofzo ?

Ze is ook heel rustig met een ander paard dat wat zit rond to lopen. Daar moet ik met mijn paard nog veel op oefenen :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 02:16

Nee ze gaat daar niet extra veel. Meestal moet ze toch wel een keer als ik met haar train. Dus dan maar direct in de goede hoek.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 23:34

Hier in Canada is Horse Agility ook erg in opkomst. In Nederland wilde ik hier al mee beginnen, maar toen ging ik emigreren en toen had ik heel andere dingen aan mijn hoofd dan me te verdiepen in een nieuwe sport. Het leuke van HA is dat je online competities kunt doen, door het insturen van filmpjes. Er zijn verschillende klasses.

Ik heb samen met een stalgenoot, die serieus met HA bezig is, het januari parcours gebouwd (en 1 hindernis vergeten :+ ) en we zijn gaan oefenen. Daarna hebben we onze vorderingen gefilmd. Natuurlijk ging Kyra nu niet direct in de hoepel staan, maar ze deed er allerlei andere dingen mee, hahaha.

Volgende maand ga ik een horse agility clinic volgen met Kyra bij een officiele Horse Agility trainer. Ik geloof zelfs dat Adiva Murphy de enige Canadese gecertificeerde HA instructeur is op het moment. En in maart komt er een HA clinic bij ons op stal. Dus straks kansen genoeg om alles bij te schaven.

De verschillende levels parcoursen voor de online competitie van januari kun je hier vinden:
http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
Even naar beneden scrollen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:52

Hahaa, wat leuk, dat met die hoepel kan je gebruiken om een kunstje van te maken: hoepel om eigen hals laten doen met d'r mond...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 00:42

Ja dat kan ze al. :+ Dat dit niet lukte kwam omdat ze met haar ene voorbeen in de hoepel stond (zoals voorschreven in de HA).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:42

Haha, ok.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:32

Haha, geweldig toch zo'n speels paard :D edit: wat is ze fijngevoelig! Houden zo :)

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:29

Wooh wat een reis. Wat heeft ze een mooie kleur

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:47

zo fijn dat in de paarden wereld, steeds meer getraind word met positieve bekrachtiging ipv vermijdingsleer, wat gebruikelijk is.
ik werk zelf al heel lang met de clicker met honden, en gebruik het principe bij de paarden. ligt aan het paard en de situatie wanneer en of ik hem inzet. Met het inrijden van mijn nu 12 jarig paardje, hij was toen 4, heb ik de clicker veel gebruikt om hem de basis aan te leren. Ging heel goed bij hem. Ik gebruik het nu bij mijn jonge merrie, zij is wat flegmatiek en verveeld zich snel, haakt makkelijk af, met de clicker vind ze het nu heel leuk, het op en afstappen waarbij zij stil blijft staan, gebruik ik het nu voor.
mijn ruintje heeft mbv de clicker, geleerd door te galoperen.