Reina weer op Bokt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Reina weer op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:05

Misschien kun je beter het probleem wegnemen ipv symptoombestrijding.

Je pony is bang en daarom doe je haar eigenlijk pijn door scherper in te werken.

Kan beter ervoor zorgen dat je pony jouw vertrouwd en daardoor niet weg hoeft te vluchten.

Ik ben erg tegen hulpteugels, omdat het paard er niet mee geholpen wordt.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:10

Maritje1991 schreef:

Je pony is bang en daarom doe je haar eigenlijk pijn door scherper in te werken.

Kan beter ervoor zorgen dat je pony jouw vertrouwd en daardoor niet weg hoeft te vluchten.

Denk je dat ik wil dat ik mijn pony pijn doe? Nou, dan kan je hierbij vertellen: NEE.
Ik heb die pony vanaf begin december in mijn bezit en ik leasde en verzorgde haar al een jaar.
Tuurlijk, onze band is nog lang niet op z'n hoogst. Maar anders zou ik nooit kunnen buiten rijden!
Ik rij nu elke x hetzelfde rondje, dus uiteindelijk zal zij buitenrijden leuk gaan vinden. Maar ze heeft het gewoon niet vaak gedaan!
En een Thiedeman is niet één van de scherpste hulpteugel. Vooral als je 'm op de loste doet, valt dat super mee!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:10

Maritje1991 schreef:

Wij hadden het hier al over gehad toch;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:13

Sorry ik had het ook niet tegen jou ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:15

FIrisje schreef:
Maritje1991 schreef:

Denk je dat ik wil dat ik mijn pony pijn doe? Nou, dan kan je hierbij vertellen: NEE.
Ik heb die pony vanaf begin december in mijn bezit en ik leasde en verzorgde haar al een jaar.
Tuurlijk, onze band is nog lang niet op z'n hoogst. Maar anders zou ik nooit kunnen buiten rijden!
Ik rij nu elke x hetzelfde rondje, dus uiteindelijk zal zij buitenrijden leuk gaan vinden. Maar ze heeft het gewoon niet vaak gedaan!
En een Thiedeman is niet één van de scherpste hulpteugel. Vooral als je 'm op de loste doet, valt dat super mee!

Een thiedeman werkt scherper in dan normaal, daarom kun je haar houden. in princiepe is het dus niet fijn voor het paard.

Ik heb mijn pony een jaar, maar reed eigenlijk direct al bitloos buiten, puur omdat ik aan de verhouding werk. Hulpteugels zijn altijd maar tijdelijke oplossingen. Je kunt beter goed investeren in je relatie met je paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:33

FIrisje schreef:
Daar ben ik het volledig niet mee-eens (ditismijnmening,dusdatvanjouzalzondermeerookgoedzijn). Elastieken zijn veel schadelijker voor je pony.
Ik gebruik zelf een Thiedeman voor als ik ga buitenrijden, aangezien mijn pony heel erg stresserig is. Ik gebruik hem vooral omdat ik haar zonder Thiedeman niet kan houden, want ze wil het liefst heel hard wegrennen/vluchten.
Als ik de teugels, onderandere, gebruik om haar terug te nemen word ze dus iets naar beneden getrokken en ze word teruggetrokken (zoals normaal zegmaar). Terwijl bij elastieken moet ze naar beneden, en zal ze niet lekker ontspannen lopen als ze het buiten eng vind!
Dit is mijn mening, dus dat betekent niet dat het gelijk zo is =).

Ten eerste , elastiek en thiedeman zijn beide even schadelijk bij niet goed gebruik.
Ten tweede , als jij je pony niet zonder thiedeman kan houden zou ik toch echt eens iemand gaan zoeken die jou daar mee kan begeleiden.
Ten derde , wegrennen/wegvluchten is niet goed. Ga pas naar buiten als je je pony zonder een hulpmiddel kan houden. Een thiedeman is ook niet echt een pretje voor buiten , en al helemaal als je er geen begeleiding in hebt.
En ten vierde, een hulpteugel is niet de oplossing maar een symtoom bestrijding . Luister naar je paard en zoek een oplossing in plaats van hem op deze manier ergens toe te dwingen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:37

Maritje1991 schreef:
Sorry ik had het ook niet tegen jou ;)

Ohww sorry:)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:42

Hallo
wat een leuk paardje!
Ik snap dat je je paardje zo rijd!
misschien een oplossing om voorlopig gewoon nog zo buiten te rijden en als je in een bak rijd bitloos?
maar wel de sperriem af, die heeft eigenlijk geen nud, en dan kan ze haar mond wijderopen doen en dan is de pijn minder.
zo leer je het allebij!
en als je een band wilt op bouwen is VD en NH een goeie oplossing!
ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!
ik zie wel dat je om je paard geeft, en dan kom je er wel!

groetjes

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:39

iza_viv schreef:
Hallo
wat een leuk paardje!
misschien een oplossing om voorlopig gewoon nog zo buiten te rijden en als je in een bak rijd bitloos?
maar wel de sperriem af, die heeft eigenlijk geen nud, en dan kan ze haar mond wijderopen doen en dan is de pijn minder.
zo leer je het allebij!

groetjes

Ja, daar dient de sperriem toch net voor, dat ze hun mond NIET kunnen opensperren?..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:10

Dus je wil dat je pony pijn heeft? Vreemd hoor

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:21

FIrisje schreef:
Maritje1991 schreef:

Je kunt beter eerst aan de basis werken en werken aan het onder controle houden van je pony, voordat je naar buiten gaat. En hulpteugels werken niet, als je pony er eenmaal vandoor vliegt ;) Als ze er echt in blinde paniek vandoor gaan, werkt dat niet.

En nu weer ontopic?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:06

JunkDeLuxe schreef:
iza_viv schreef:
Hallo
wat een leuk paardje!
zo leer je het allebij!

groetjes

Ja, daar dient de sperriem toch net voor, dat ze hun mond NIET kunnen opensperren?..

als ze hun mond open sperren doe je toch echt iets niet goed!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:37

MaritAriel schreef:
iza_viv schreef:
maar wel de sperriem af, die heeft eigenlijk geen nud, en dan kan ze haar mond wijder open doen en dan is de pijn minder.

als ze hun mond open sperren doe je toch echt iets niet goed!

Ik zeg niet dat mijn paard met open mond loopt.. Of had je het niet op mij? :D

Iza_viv: als TS haar paard pijn heeft aan haar mond, dan maakt de sperriem inderdaad niks uit. Kan ze beter wat aan de pijn zelf doen, aan de oorzaak daarvan, dan maar de sperriem uit te laten.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:48

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:00

Ik snap niet waarom in dit topic eerst veel commentaar gegeven wordt op het gebruik van hulpmiddelen en er dan weer anderen aanbevolen worden.

Als ik het zo lees is de TS goed haar best aan het doen om de boel weer op de rails te krijgen, super. Fijn dat er ook mensen zijn die haar daarbij helpen. Maar laten we dat lekker zonder alle hatseflats opbouwen. En kijk vooral ook naar (eventuele medische) verklaringen voor haar gedrag. Als dan alles goed is, de basis er weer op zit en een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft zegt: goh, probeer toch eens dit of dat, dan is het vast een goed idee. Dit was even een reactie op de thiedeman-discussie een pagina terug.

Ben blij dat hier blijkt dat bokt niet alleen relt, maar ook helpt. TS ik hoop van harte dat het helemaal goed komt met jullie, vind het knap dat je het zo oppakt, houd het vol!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:27

JunkDeLuxe schreef:
Ik zeg niet dat mijn paard met open mond loopt.. Of had je het niet op mij? :D

Iza_viv: als TS haar paard pijn heeft aan haar mond, dan maakt de sperriem inderdaad niks uit. Kan ze beter wat aan de pijn zelf doen, aan de oorzaak daarvan, dan maar de sperriem uit te laten.

Ik heb het ook niet over jou paard maar over paarden in het algemeen :D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:33

@MaritAriel ben jij ondertussen al bij de TS langs geweest?

Chelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 03:26

Jeetje, elke pagina gelezen. Werd eerst echt kwaad, maar hoe verder ik het topic in kwam, hoe minder het werd haha.
Ik hoop dat de TS écht doet wat ze zegt wat ze doet (wat een zin!).
Ik ben inderdaad ook benieuwd of de TS inmiddels les heeft gekregen van iemand op Bokt. Veel mensen hebben les aangeboden, maar als er daarna niks van komt heeft dat ook erg weinig zin. Ik zag op google dat Blokker in Friesland ligt, dit vind ik echt te ver, zo'n 2 uur rijden. Misschien kan iemand er écht meteen werk van maken die in de buurt van Blokker woont en deze week nog langs gaat om de TS te begeleiden en niet geheel onbelangrijk, ook de 2 andere verzorgsters te begeleiden?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:37

Ts, hoe gaat het nu ? :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 11:53

Gister weer buiten wezen rijden zonder enkele hulpteugel. Dan merken we toch wel dat die martingaal erg prettig rijden is ook voor haar. Dan valt ze makkelijker te steuren. Sinds dien dus ook niet meer met elastieken gereden. Nog geen les gehad. Ik de voorjaars vakantie krijg ik misschien les van @Maritariel. Heb nu erg weinig tijd vanwege mijn opleiding.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:30

@Maritariel of Maritje1991?

;)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:46

Maritje1991?

Foutje:P

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:16

haha sorry idd foutje :o
waneer ga je langs bij TS?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:24

Blokker ligt in west-friesland. dat is provincie Noord Holland.
TS Ik weet niet of het werkt, maar rijd je haar nu alleen buiten? misschien helpt het als je een rustig paard meeneemt, bijvoorbeeld die shetlander. Als die niet zo rustig is wil ik wel een keer komen met mijn shetlander. Ik sta een kwartiertje stappen van blokker af.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:28

Wanneer het voor ts ook goed uitkomt