Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
maximee schreef:Het heeft even geduurd maar ik ben door all 13 pagina's heen!
Het is een ontzettend leuk paard waar opnieuw tijd en energie in gestoken moet worden qua rijden. De tweede foto's vormen toch al een redelijk contrast met de eerste foto's en het is goed om te horen dat TS veel bezig is met het paard.
Les nemen en alle hulpstukken weglaten is in mijn ogen ook inderdaad de beste oplossing. (Dat weet ik uit ervaring met mijn polopony).
Gewoon rustig terug naar de basis en van daaruit verder werken met een goede instructeur
Silkaay schreef:debiel schreef:Ik ga niet reageren op je rijden wat dat is al genoeg gedaan en daar doe je niet veel mee, maar waarom zou een paard dat altijd gesprongen heeft niet ontspannen en nageefelijk kunnen lopen. volgens mij is dat de basis voor dat je uberhaupt gaat springen, hoe wil je anders fatsoenlijk een parcour rondkomen.
Kijk maar is naar de topspringruiters die paarden lopen ook allemaal ontspannen en in aanleuning.
Je paard is 16 en moet nu nog gaan leren om nageefelijk te worden, wat is er al die tijd met dit paard gedaan.
Omdat ze voor het springen niet nageeflijk en ontspannen werd geredenHeb wss wel nog oude foto's staan van eigenaar en Moonlight.
Ik spring niet? Simpel hé?Topspringruiters... Daar zeg je het.
Die gaan denkik niet met een 'Moonlight'-je op jumping
![]()
Trouwens, zelfs als je paard niet ontspannen en nageefelijk is kom je een parcour rond.
Voor ze van Lotte werd, werd ze NOOIT dressuurmatig gereden, (dat is zo'n 5 jaar geleden) toen ze van Lotte werd heeft ze te weinig tijd in gestoken om haar nageefelijk te krijgen. Beter gezegd; ze 'trok' ze meer aan teugel, wat ik probeer te doen (en troost jullie, heb het al met andere paarden bereikt) is ze vanuit een ontspannen stap-draf-galop naar nageefelijkheid te rijden.
Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.
Hobbespoes schreef:Je paard loopt overhaast in het filmpje...en neen 't is haar tempo niet, ze loopt overhaast...Jij mag niet meegaan in dat overhaaste tempo maar meer terugrijden in de zit, dus trager op en neer gaan, je laten omhoog gooien door je paard, eenmaal je boven bent nog iets hoger komen en rustig gaan zitten...
Als ik jouw paardje zie lopen, zie ik hetzelfde gebeuren als een paardje hier bij ons...ik heb dat paardje af en toe gereden en nu rijdt ze ontspannen en rustig alhoewel ze soms nog onder u uit wil schieten.
Waarom een trager tempo omdat ze zelfs niet indraaft en om vanvoor nageeflijk te worden moet ze haar rug kunnen beginnen te gebruiken, ze moet stillaan beginnen indraven of overdraven zodat haar achterhand onderin komt en zo ook haar halshouding kan zakken...
En het paard kan het goed genoeg kennen (kent die hier thuis ook goed genoeg), maar de ruiter moet het doen...dus jij gaat cadans bepalen...
Zolang ze zo overhaast blijft lopen ga je ze niet nageeflijk naar beneden kunnen rijden en niet op de achterhand. Ze loopt nu in 2 stukken.
En je zal dit opbouwend advies waarschijnlijk in de wind slaan...maar iedere goede lesgever zal je dit zeggen...trager, trager, trager...
Overgangen, overgangen, overgangen en schakelen in de gangen...
En rijden op je zit, vlotter (is niet gelijk aan sneller), trager enz...
Over: 'rij een springpaard maar eens nageeflijk'...
Mijn merrie is op haar 10 jarige leeftijd bij ons gekomen, is het paard van een vriend, ik heb ze cadeau gekregen (owv de vele tegenslagen die ik gehad heb en hij een hele goede vriend is). Hij is een springruiter, merrie is een Nabab de Rêve-merrie met langs moederszijde ook springbloed (kom er alleen effe nie op)...mijn dame loopt netjes nageeflijk en aan de teugel (zodanig dat ik het weekend van de 10de een dressuurwedstrijd ga lopen met haar...ik heb ze nu nog maar 1 jaar en ik heb amper kunnen rijden door een paar operaties bij mijzelf).
't heeft dus niks met springpaard of niet te maken...mijn kameraad heeft ze altijd mooi tactmatig onderin gereden en nageeflijk...
Citaat:'t heeft te maken met de opleiding van het dier maar vooral met het beestje dat erop zit!
Citaat:'t is geheel het verdomde paard der fout!
Silkaay schreef:Sorry, maar als JIJ denkt dat ik op alle paarden hetzelfde rijd als bij Moonlight? Tis omgekeerd, op alle paarden die ik nageeflijk kan krijgen, rijd ik ook zo met moonlight. Moonlight is geen simpele bees
Citaat:'t is geheel het verdomde paard der fout!