[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:54

sliding schreef:
HumbleTalent schreef:
Het idee dat ik bij jou krijg is om te starten zoals je traint en dan met de level steiging accesoires toe te gaan voegen. NON! begin met een goede basis en dan uitbreiden naar voor elke klasse een ander blousje en een bijpassende pad een mooier hoofdstel etc.. maar de basis moet er gewoon al zijn, klaar!..

Probeer dat maar maar voor elkaar te krijgen, om je om te kleden ,je paard opnieuw te zadelen.
en dat tussen twee klasses door. %)

Voor twee jaar terug op de Nk ook allerlei setjes klaar liggen enz.
Nou vergeet het maar dat lukt echt niet.
Je kunt het wel doen als er bijv een dag tussen zit zoals bijv dinsdag AQHA en dan woensdag WRAN
of vrijdag Paints en dan als je door bent in de finales.
Maar op dezelfde dag, het is ons niet gelukt. :D

Haha zelfs op dezelfde dag lukt dat nog wel ;), maar als je klassen aansluitend zijn dan niet nee.. Mensen kunnen toch ook wisselen van pleasure outfit naar hunteroutfit op 1 dag binnen een paar klasse? Volgens mij is snel een ander blousje aan doen een stuk makkelijker dan dat hoor ;)

Waarom zou een rassenshow meer van de beginners verwachten dan bij de WRAN? Waarschijnlijk omdat de beginners het idee vaak al een stuk beter begrepen hebben. Ik begrijp niet waarom mensen steeds zo bagataliserend en liefkozend blijft doen naar de beginners. Help ze toch gewoon is een handje op weg met voorbeelden van hoe het hoort.
Daarbij zie ik nergens dure prijslijsten en ik lees al helemaal nergens dat mensen er dan niet bij horen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:15

Ik snap niet waarom mensen voor een beginners showtje op honderden euro's kosten gejaagd worden, zonder dat ze weten of ze het wel vaker willen doen.
Voor jou misschien geen hoge bedragen , voor anderen zeker wel.

Dat jij dat graag doet is prima maar ik vind het geen must.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:31

spatter schreef:
Ik snap niet waarom mensen voor een beginners showtje op honderden euro's kosten gejaagd worden, zonder dat ze weten of ze het wel vaker willen doen.
Voor jou misschien geen hoge bedragen , voor anderen zeker wel.

Dat jij dat graag doet is prima maar ik vind het geen must.

Dan koop je het niet, maar dan leen je het van een ander. Ik zei ook niet dat mensen die eenmalig starten dat basispakket MOETEN kopen. Er staat niet voor niets bij dat het 1 of 2 showseizoenen mee gaat. Dat suggereert toch dat ik er vanuit ga bij het lijstje dan mensen minimaal 1 showseizoen gaan wedstrijd rijden.

Trouwens je vraagt toch ook je startnummers aan voor de wedstrijd? Vind ik dan ook weggegooid geld hoor zullen we dat dan ook maar gewoon niet meer doen? Als beginner en je weet nog niet of je vaker gaat starten start je gewoon lekker zonder startnummer. Ja hoort er ook bij, maar kost ook geld.. tja..

Als het echt een test wedstrijd is kan je beter een onderlinge wedstrijd starten.

Je hoeft ook niet te suggereren wat voor mij wel of geen hoge bedragen zijn.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:33

Ik ook niet hoor. Zal voor veel mensen een ongelooflijke don't zijn maar heb een zwarte showblouse met een glansje voor 7 euro gekocht bij de Zeeman. Voel me er prima in (voor de reining). Geef ook niks om merkspijkerbroeken dus die worden ook gewoon goedkoop gekocht (rond de 15 euro). Het duurste dat ik heb is een op maat gemaakte showblouse met manchetten en kraag voor 115 euro. De rest is allemaal zeer veel goedkoper. Laat je niet gek maken.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:34

crow schreef:
Ik ook niet hoor. Zal voor veel mensen een ongelooflijke don't zijn maar heb een zwarte showblouse met een glansje voor 7 euro gekocht bij de Zeeman. Voel me er prima in (voor de reining). Geef ook niks om merkspijkerbroeken dus die worden ook gewoon goedkoop gekocht (rond de 15 euro). Het duurste dat ik heb is een op maat gemaakte showblouse met manchetten en kraag voor 115 euro. De rest is allemaal zeer veel goedkoper. Laat je niet gek maken.

Dat bedoel ik maar :) Het hoeft echt allemaal niet zo duur. Mijn paarse niet zo showy reiningblouse was geloof ik 25 euro..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:49

Ik krijg wel eens het idee dat Nederlandse westernruiters zich spiegelen aan een totaal onrealistisch voorbeeld, zeker als het gaat om de 'instapklassen' L5 en L4.
Enig idee hoe de deelnemers van een local show in de VS gekleed zijn? http://myhrestudio.com/index.php?q=gall ... mId=197272 Afgezien van de shankbitten zou het zomaar een L4 in NL kunnen zijn :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:50

HumbleTalent schreef:
Daarbij zie ik nergens dure prijslijsten en ik lees al helemaal nergens dat mensen er dan niet bij horen.

Ik quote je maar even, terwijl je een paar posts daarvoor hebt over 50 euro aan groomspullen en aan kleding in totaal al tegen de 200 zit en dan hebben we het nog niet eens over tuig en pad.

Je sugereert dat dit toch echt wel zo moet wil je goed voor de dag komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:54

WB ik zie een heleboel blauwe spijkerbroeken en caps voorbij komen, die lui hebben er echt niks van begrepen! ;) _O-

quarterH

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:57

WB: ik kan je ook foto's laten zien van een lokale simpele all breed show in usa waar ik met mn blauwe pakje in de sms nog onderdeed voor de anderen! dus zo vind je altijd wel iets.

wat ik gewoon echt niet snap is waarom men hier er alles aan wil doen om maar NIET goed voor de dag te hoeven komen?
alleen maar zoeken naar excuses en redenen waarom iets nog niet hoeft 'want je weet niet of je het leuk vind'.
zijn dat dezelfde starters die nog nooit een wedstrijd hebben gezien voor ze gaan starten? ja duh dan wordt het lastig ja.
als je je goed voorbereid op wedstrijden gaan rijden, dus bv bij meerdere wedstrijden dagen gaan kijken, overal, sfeer proeven, met mensen praten.
op internet zoeken naar filmpjes en plaatjes en ervaringen ed.
dan weet je toch al best goed of wedstrijden wel of niet wat voor je is? en hoe je dit wilt aanpakken? aan wie je je wilt meten/hoe je voor de dag wilt komen?

Ook ik heb voor de gag en rookie gewoon een booie blouse van de WE en een van de C&A.
MAAR ik weet wel precies wat voor 'normale' blouse wel en welke niet geschikt zouden kunnen zijn voor show. als je dit weet, geen probleem.
maar het eerste beste ruitjes bloesjes uit het schap trekken geeft toch een ander beeld.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:33

ik knal er ff een foto in
op t paard Thillie, naast t paard ikke

Afbeelding

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:35

of deze :

Afbeelding

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:01

quarterH schreef:
WB: ik kan je ook foto's laten zien van een lokale simpele all breed show in usa waar ik met mn blauwe pakje in de sms nog onderdeed voor de anderen! dus zo vind je altijd wel iets.

wat ik gewoon echt niet snap is waarom men hier er alles aan wil doen om maar NIET goed voor de dag te hoeven komen?
alleen maar zoeken naar excuses en redenen waarom iets nog niet hoeft 'want je weet niet of je het leuk vind'.
zijn dat dezelfde starters die nog nooit een wedstrijd hebben gezien voor ze gaan starten? ja duh dan wordt het lastig ja.
als je je goed voorbereid op wedstrijden gaan rijden, dus bv bij meerdere wedstrijden dagen gaan kijken, overal, sfeer proeven, met mensen praten.
op internet zoeken naar filmpjes en plaatjes en ervaringen ed.
dan weet je toch al best goed of wedstrijden wel of niet wat voor je is? en hoe je dit wilt aanpakken? aan wie je je wilt meten/hoe je voor de dag wilt komen?

Ook ik heb voor de gag en rookie gewoon een booie blouse van de WE en een van de C&A.
MAAR ik weet wel precies wat voor 'normale' blouse wel en welke niet geschikt zouden kunnen zijn voor show. als je dit weet, geen probleem.
maar het eerste beste ruitjes bloesjes uit het schap trekken geeft toch een ander beeld.

:)) :)) :)) :)) :))

ipv een topic over hoe het zou moeten en wat de ongeschreven regels van de sport zijn en daarover mensen informeren, verglijdt het hier stilaan in een topic dat iemand redenen geeft om het NIET goed te doen en hoe de uitzonderingen de regel zouden moeten worden. arm Nederland

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:34

Ik snap niet waar het Boktvolk dat, zoals ik het begrijp nog niet dood op een WRAN wedstrijd gezien wil worden, zich eigenlijk druk om maakt?
Dat het de naam van westernrijden bedoezeld ofzo? What's it to you? :?

Als de kleding van een deelnemer echt niet voor de gelegenheid geschikt is, is het de taak van de judge of wedstrijdleiding om daar wat van te zeggen.

Ik vind deze lijst van do's en dont's een heel goed initatief, want veel mensen willen graag goed voor de dag komen, als ze maar weten wat de rules zijn.
Maar je moet IMO niet doorslaan :n Ik heb persoonlijk liever dat mensen die L5 of L4 willen starten, investeren in lessen dan dat ze het uitgeven aan make-up voor het paard of een showhoofdstel. Zolang de boel schoon & passend is voor en paard en ruiter en het geheel er verzorgd uitziet, FINE! Laat dat de basis zijn.

@QH: Ik ben het grotendeels eens met je post en je tip om zelf shows te bezoeken voordat je gaat starten is zeker niet verkeerd - maar als je L5 wilt starten hoef je je niet te laten leiden door wat je op de Q10 ziet, toch? :P Volgens mij zegt hier trouwens niemand dat het OK is om niet goed voor de dag te hoeven komen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:49

wat we hier doen is het proberen het ideale plaatje duidelijk te maken voor op show.
gewoon informatief.
als je dan ervoor KIEST dat je vind dat je hier nog niet aan hoeft te voldoen, prima, dan kun je zelf kijken welke onderdelen je wel en welke je niet volgt.
MAAR dan weten mensen wel wat het ideale plaatje (ook in de L5/L4) zou zijn en maken zelf de keuze dit wat te 'downgraden'.
daar is niks mis mee moet iedereen zelf weten.

maar om nu te gaan zeggen dat de uitgeklede variant het ideaal beeld is, dat vind ik niet ok hier.
als iedereen maar zegt 'ach zonder chaps gaat ook wel' wordt het showniveau natuurlijk nooit beter.

geef mensen een beeld van hoe het ideaal is en laat ze zelf bepalen in hoeverre ze dit volgen.
maar ga geen 'ach dat is ook wel voldoende hoor' beeld scheppen.
dat is weer so typisch nederlands.... val vooral niet op, doe maar normaal........
daardoor komt de echte wedstrijd/showsport hier ook maar niet van de grond. jammer.
als je ziet dat er nederlanders op een Q10 (om jouw voorbeeld maar even te volgen wb ik ben er niet over begonnen) in de OPEN senior pleasure starten ZONDER CHAPS vind ik dat triest.
daar rijd je dan namelijk echt voor banketstaaf.
en dat komt omdat nederlanders altijd maar weer zeggen 'ach dat hoeft toch niet....doe maar gewoon.....'

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:09

quarterH schreef:
als je ziet dat er nederlanders op een Q10 (om jouw voorbeeld maar even te volgen wb ik ben er niet over begonnen) in de OPEN senior pleasure starten ZONDER CHAPS vind ik dat triest.

Op dat niveau vind ik dat ook zeker not done :n
Was dat 'n NL ruiter dan?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:43

Backup schreef:
of deze :

Afbeelding

*Kruipt alvast weg, want het is écht niet mijn bedoeling om mensen te gaan beledigen, dus vat het AUB ook niet zo op*

Maar dit is toch ook niet ok dan? Want als ik het regelboek van de WRAN moet geloven moet je een nette blouse met HOGE boord en voldoende lange mouwen hebben. Dit vind ik eerder een beetje nonchalant overkomen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:27

mouwen waren lang maar wat omhoog gevlogen na t ere rondje zelfde is de halssluiting
bovenste knoopje was los geschoten
Dus ja je hebt gelijk en het ook goed gezien :D
Ging me meer om te laten zien dat je geen 300 euro uit hoeft te geven aan een blouse
Het gaat om het juiste model blouse !

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:30

De blouse is OK, maar je had volgens mij een maatje groter moeten hebben (of een zo'n strak/corrigerend hemd er onder) :j
Gapende stukken tussen de knopen staan niet heel charmant :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:41

Ik heb hier ook een simpel outfitje aan: Afbeelding
Trui/blouse = Scapino 19,95
Zwarte rijbroek = 25,=
Zwarte chaps = 50,=
Glitterketting erbij en klaar.

Het is niet flitsend maar het was Bambi's eerste show en ik wilde even een soort 'fool em school em' met haar doen dus ging ook niet investeren in een prachtige outfit. De dingen die ik nog van Digger had liggen, kleurde niet echt bij haar :n
Nu ben ik aan het zoeken naar wat leukere outfits :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:44

netjes toch ?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:21

Ik ben het met Quarterh eens hoor, maar als je dan je dan kiest voor 'doe maar gewoon' dan kan het ook best volgens de ' regels' zijn denk ik :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:23

Wranglerbutt schreef:
De blouse is OK, maar je had volgens mij een maatje groter moeten hebben (of een zo'n strak/corrigerend hemd er onder) :j
Gapende stukken tussen de knopen staan niet heel charmant :o

ja echt vreselijk :j hangt nu ook braaf aan een hangertje :D

Vera ja netjes en strak en volgens mij kom je zo prima weg op show!!!!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:17

Backup schreef:
mouwen waren lang maar wat omhoog gevlogen na t ere rondje zelfde is de halssluiting
bovenste knoopje was los geschoten
Dus ja je hebt gelijk en het ook goed gezien :D
Ging me meer om te laten zien dat je geen 300 euro uit hoeft te geven aan een blouse
Het gaat om het juiste model blouse !

Aha, ja dat kan gebeuren he :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:19

Vera schreef:
Ik ben het met Quarterh eens hoor, maar als je dan je dan kiest voor 'doe maar gewoon' dan kan het ook best volgens de ' regels' zijn denk ik :)

Daar ben ik het zeker wel mee eens. Ik vind het wel een heel sjieke outfit die je daar aan hebt!

Al moet ik zeggen dat ik voorheen echt niet wist dat een blauwe spijkerbroek bijvoorbeeld zo not done was. Je ziet het immers écht wel vaak. Maar de zwarte is in bestelling :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:40

is er nog een do of don 't met sporen en spurstraps ??
en hoe zit het met handschoenen in dezelfde kleur als je outfit ? of moet het zwart of beige/wit zijn ? niet wanneer donker of licht, maar of een andere kleur ook mag/kan..