Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:52

Moyra geeft idd gewoon haar mening, en op Bokt loop je het risico op verschillende meningen! ;)

Zoals ik het zie, denk ik zoals al gezegt werd dat Kim wat meer respect voor je moet hebben. Ik denk niet dat het aan jullie band ligt, want die is volgens mij heel groot!! Maar zo'n enorm paard als Kim hou je natuurlijk niet zomaar in, is ze toevallig een beetje een alfa-merrie? Wat ik echt soms gewoon doe met het paard wat ik rijd, is zweep erbij. Hij weet DONDERSgoed dat hij niet over mij heen mag lopen, en doet hij dat na een paar waarschuwingen als nog, dan krijgt hij gewoon een tik. Weet niet of Kim een beetje reageert op de zweep? Ik ben normaal ook echt soft tegenover mij paard, maar hij mag écht niet over me heen lopen!

Verder dat onrustigheid aan de stang, als ze dat niet altijd doet (las ik ergens tussen de reactie's) zou ik me daar niet te druk om maken! ;) Elke pony heeft wel eens een bui van niet stilstaan, draaien en irritant wezen.

Maar uiteindelijk ben jij degene wie Kim het beste kent, ik reageer alleen op basis wat ik hieruit op maak, en als dat niet klopt sorry daarvoor! ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:53

Sabin_e schreef:
@ Polly2: Wat een ontzettend goed beschreven bericht :j
Ik hoop dat Tineke hier wat aan heeft. Voor nu wil ik alleen maar zeggen; heel veel sterkte en succes meid!

Ik hoop het ook.
Ik help vaker mensen met gedragsproblemen bij dieren en kinderen (in mijn coachingspraktijk) en heb dit ook op deze manier bekeken.
Jammer aan een topic op internet vind ik dan weer dat ik niet even in een korte lijn kan doorvragen en de TS zo kan helpen. Dus heb ik maar een lang bericht gemaakt, met daarin wat veronderstellingen vanuit mijn eigen ervaringen met mensen en dieren (met gedragsprobleempjes).

Ik heb nu inmiddels wat meer gelezen en een vraag die ik heb aan de TS: Wat maakt het voor jou zo moeilijk dat je het liefst direct op je fiets wilt stappen en weg wilt gaan?
(ik zie hierin conflictvermijdend gedrag (als van een vluchtdier)...al vind ik dit van mezelf wel een te snelle conclusie...maar misschien herken je het? Ook naar mensen toe? ben je dan ook conflictvermijdend? Ben je iemand die het 't liefst op een akkoordje gooit? Als dat zo is....dan kan ik je geruststellen....dat zijn er velen...maar je zult in het leven soms conflicten aan moeten gaan...jij in dit geval met je paard....maar misschien ben ik te voorbarig met dit...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:54

moyra schreef:
Ik zeg nergens dat [naam] het niet zwaar heeft gehad in het leven maar ik ga niet overal ohh wat goed of ohh wat erg op zeggen ;)
Maargoed [naam] wil je topic niet verzieken dus ik vertrek.
Dat zeg je toch zelf? :?
Als jij geen reactie wil geven, waarom reageer je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:56

polly2 schreef:
Ik heb nu inmiddels wat meer gelezen en een vraag die ik heb aan de TS: Wat maakt het voor jou zo moeilijk dat je het liefst direct op je fiets wilt stappen en weg wilt gaan?
(ik zie hierin conflictvermijdend gedrag (als van een vluchtdier)...al vind ik dit van mezelf wel een te snelle conclusie...maar misschien herken je het? Ook naar mensen toe? ben je dan ook conflictvermijdend? Ben je iemand die het 't liefst op een akkoordje gooit? Als dat zo is....dan kan ik je geruststellen....dat zijn er velen...maar je zult in het leven soms conflicten aan moeten gaan...jij in dit geval met je paard....maar misschien ben ik te voorbarig met dit...)
Ehm.. ik weet het eigenlijk niet.. ik word er gewoon heel erg moedeloos van, omdat Kim dit nog nooit heeft gedaan.
Dan denk ik "Ik geef het op!" .. maar ja, dat kan gewoon niet, dus ik ga dan wel oor.
Ik hou inderdaad niet van conflicten of ruzie. :n Heb er een hele grote hekel aan.
Dat heeft verschillende oorzaken, maar die ga ik niet in dit topic neer zetten. :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:58

KoudbloedKim schreef:
Polly2: Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben.
Dat van dinsdag zal best de aanleiding kunnen zijn geweest.
Nee, ik was het touw niet aan het los maken, ik wilde Kim juist vast zetten.
Moet ook eerlijk zeggen dat Kim zichzelf had losgemaakt vlak daarvoor en ik dus met een paard in mijn handen stond dat inderdaad erg graag weg wilde rennen en niet op mijn teken los werd gemaakt.
Ik heb het aanbod van HorseTopShop aangenomen en zij stuurt nu een hengstenketting op. :j
Die wil ik dan zoals je al zegt tijdelijk gebruiken, zolang het nodig is.
Ik ga het proberen.

Mijn laatste post en jouw post hebben elkaar gekruist.
Fijn dat je mijn reactie zo oppakt.
Ik dacht dat je het paard losmaakte, maar hij was dus al los zonder dat hij het door had. Dat verklaart ook de haastige indruk die je op mij maakte.
Maar goed...fijn dat je er mee aan de slag gaat.
Hou vertrouwen in je eigen slimheid. Je kunt als mens het paard daardoor een stap voor blijven. Een paard als die van jou kan wat hardnekkig zijn in het corrigeren, maar hou vol. Dan trek jij straks gewoon weer aan het langste eind.
En blijf vooral de overige dingen die je doet hetzelfde doen: poetsen, rijden etc..
En maak het rationeel, dit hele proces. Niet emotioneel!
Succes!

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:01

Dat ga ik zeker proberen.. zal wel zwaar zijn in het begin en ik heb nu ook flink veel spierpijn van al dat getrek, maar ik heb er wel weer vertrouwen in. :j

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:03

KoudbloedKim schreef:
polly2 schreef:
Ehm.. ik weet het eigenlijk niet.. ik word er gewoon heel erg moedeloos van, omdat Kim dit nog nooit heeft gedaan.
Dan denk ik "Ik geef het op!" .. maar ja, dat kan gewoon niet, dus ik ga dan wel oor.
Ik hou inderdaad niet van conflicten of ruzie. :n Heb er een hele grote hekel aan.
Dat heeft verschillende oorzaken, maar die ga ik niet in dit topic neer zetten. :)

Hoef je hier ook niet neer te zetten. Voegt ook verder niks toe.
Niemand houdt in principe van conflicten en ruzie....maar als je ze uit de weg gaat, omdat je er moedeloos van wordt, verdrietig van wordt, overstuur van raakt, of omdat ze jouw zelfbeeld naar beneden halen, dan spreek je van conflictvermijdend gedrag.
En als dit wel bij jou van toepassing is, wees je er dan van bewust dat je paard dit ook door heeft.
In kuddes paarden heb je ook conflictvermijdende paarden er tussen zitten. Die zullen nooit pushen richting een hoger in rang geplaatste. Paarden herkennen deze signalen en zullen daardoor gemakkelijker over een mens heenlopen die van nature conflictvermijdend is.
Conflictvermijdend is niet slecht of zo....maar het kan je in de weg zitten in je omgang met paarden, zeker als je iets moet gaan corrigeren.
Dus daarom nogmaals: rationaliseren...dat helpt...daarmee wordt je lichaamstaal en houding anders...en dat heeft direct effect op je paard.
Nogmaals succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:05

+:)+ Ik ga mijn best doen. :j
Bedankt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:08

Moderatoropmerking:
Goed, nu hebben allerlei verschillende partijen op vriendelijke en minder vriendelijke manieren hun zegje gedaan.
Mijn verzoek is om hier nu ontopic verder te gaan, graag met respect voor de mening en situatie van een ander.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:09

Polly jij geeft hele duidelijke tips! ook ik kan hier een hele boel van leren! dankjewel hiervoor :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:39

Polly fijne tips, daar heeft ze vast wat aan.

KBK ben je vandaag nog bij Kim geweest en hoe ging het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:44

Nee, ik ben vandaag niet meer geweest..
Was het wel van plan, maar ik heb flink veel keelpijn en mijn spieren zijn ook behoorlijk pijnlijk.
Ik voel me ook niet zo lekker en ik wil niet weer dezelfde fout maken door op zo'n moment toch teveel te vragen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:50

Nee groot gelijk dan. Je kunt beter gaan als jezelf prettig in jouw vel zit, anders voelt Kim dit gelijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:53

Klopt.. :j Zij is daar heel gevoelig voor, veel gevoeliger dan mijn vorige paarden.
Mijn Haflinger ging altijd rustig bij me staan met haar koppie op mijn schouders en mijn Quarterx trok zich er eigenlijk helemaal niks van aan.
Maar Kim zet mij regelmatig een spiegel voor en dan weet ik dat ik me even over zulke gevoelens heen moet zetten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:06

KoudbloedKim schreef:
polly2 schreef:
Ik hou inderdaad niet van conflicten of ruzie. :n Heb er een hele grote hekel aan.Dat heeft verschillende oorzaken, maar die ga ik niet in dit topic neer zetten. :)

Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren. maar doe t toch. Ik sluit me bij Polly2 aan.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Mijn vorige paard, een doorsnee kwpner heeft vol over me heen gewandeld. Ik heb m moeten verkopen om dat ik het te laat, veel te laat zag en het gevaarlijk werd. Het begon klein en werd steeds groter. Ik was te lief en wilde al helemaal geen strijd aan...zo zit ik in elkaar.
Ik bedoel het echt niet verkeerd maar wat jij als aanpakken ziet, is voor Kim veel te lief. Ook zie ik iemand die precies doet wat het paard wil ...constant druk geven waardoor paard aanleiding heeft om door te zetten. Probeer een ruk te geven, echt los te laten en weer en ruk. Is echt heel erg moeilijk, weet ik....maar het werkt wel. En wandel op het terrein even alleen met een bit in, niet enkel met halster. Dit paard gebruikt haar kracht tegen je en dan mag je best inventief zijn.
Ik heb nu een kruising kwpn en haflinger waar de haflinger in karakter domineert. De koudbleod dus. Vorig jaar zomer, toen we hem nog niet zo lang hadden, heeft hij geprobeert tijdens het herstel van een operatie de vloer met ons aan te vegen, afgelopen winter had ie met buitenrijden een dergelijke bui als Kim en ben ik er ook echt paar maal afgegaan.....allemaal pubertijd in combinatie met andere factoren. Ik ben heel boos op mezelf geworden en met mezelf afgeproken dat ik hier echt voor ging. Ik wilde m echt niet kwijt. Maar dat betekenda dat ik m sdoms echt hard moest aanpakken en dat kwam door, ik kreeg zijn respect. Niet leuk maar wel nodig. Nu was ik er wel op tijd bij, hulp gevraagd en vooral mezelf als doel gesteld dat dit niet meer ging gebeuren.....en hij weet dondersgoed wat hij aan me heeft.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:07

heb niet het hele topic door gelezen maar ik geef gewoon mijn mening.
ik werk zelf met paarden en herken dit probleem.
het is absoluut geen angst maar dominantie/respectloos naar jou toe icm misschien te veel krachtvoer en te weinig beweging?
in ieder geval hengstenketting gebruiken; onder de kin door en een kort springzweepje erbij; indien ze begint te trekkendirect reactie geven door een ruk aande hengstenketting en bij te weinig reactie op het juist moment een tik tegen de borst of kop geven.
waarschijnlijk ben jij zelf heel onzeker en wat bang en daar maakt dit paard feilloos gebruik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:04

OKHannes: Zover wil ik het zeker niet laten komen. :n
Dan inderdaad maar harder aanpakken en rare gezichten op de manege riskeren en wat harder aanpakken. :j

Tamaramt: Kim krijgt alleen als ze hard gewerkt heeft een handje biks, verder niet..
Ze kan de hele dag bewegen en doet dit ook.
Ik ben zelf normaal gesproken inderdaad erg onzeker en bangig, behalve als ik bij mijn paard ben.
Bij haar kan ik mezelf zijn en samen met haar durf ik alles en kan ik de hele wereld aan.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:51

Rare gezichten zul je niet gauw zien hoor Tineke...bijna iedereen weet dat 1 ton Kim momenteel een wat hardere aanpak nodig heeft...en hoeven mensen niet meer achter bomen te vluchten :D
Ik ben ook vrij zacht naar onze dieren toe (zoals je weet) maar daar waar ze een lel of schop in hun reet verdienen dan krijgen ze hem ook...en dat zet de verhoudingen dan weer in het juiste perspectief....en gelukkig komt dat heel zelden voor omdat ze precies weten hoever ze kunnen en mogen gaan.
Af en toe moet je harder zijn want je kunt het je niet veroorloven dat iets, wat 10x jouw gewicht is, de strijd met je aangaat.
Maar nogmaals...het komt heus goed want daarvoor ben jij té gedreven en té trouw aan Kim ;)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:00

Hoi Tineke,
Ik schrok van je dip met Kim -O- . Volgens mij heb je al genoeg tips (nuttig of minder nuttig ;) ) gekregen in dit topic, dus ik wil je alleen even sterkte wensen :(:) . Ik hoop dat je Kim snel weer onder de duim hebt! Vond het verhaal van Polly2 erg logisch klinken trouwens!

Succes met toch nog steeds gave Kim!

Oh ja, om toch nog even iets op te merken (heb niet alle pagina's gelezen, dus ik weet niet of het al gezegd is), kan het iets met hengstigheid te maken hebben? Zoals ze naar buiten staat te lonken, dacht ik misschien dat het daar iets mee te maken had. Misschien heeft ze een cyste of zo op haar eierstok waardoor ze een beetje erg geïnteresseerd is in andere paarden. Alleen strookt dit niet echt met het schrikken tijdens jullie buitenrit, daar lijkt het verhaal van Polly meer te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:09

Djuno, jaaa.. ik moest daar zo om lachen. :D
Dat moet je gewoon nooit doen bij Kim. _O-
Maar ik snap het zeker wel hoor.
Ik hoop, en denk, dat het inderdaad goed gaat komen.

Leliaardje: Ik hoop niet dat ze dat heeft en als ik haar in de wei zet is ze niet meer paardgericht dan anders.
Ik ben inderdaad ook heel blij met de reactie van Polly. :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:42

Zo hee veel paginas verder al.

ik wil nog even dit zeggen: echt hele mooie paard heb je zeg, ziet er goed uit.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:55

Je hebt al al de tips gekregen die in me opkwamen, maar ik wou je nog even heel veel sterkte wensen. Jij en Kim zijn een superteam, en iedereen en elk paard heeft wel eens een dip. Jullie geraken hier echt wel uit, met de band die jullie samen hebben komt het zeker weten goed! Dus laat de moed niet zakken, weet dat je leider moet zijn en vooral ook kan zijn, veel sterkte en succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:11

KoudbloedKim schreef:
OKHannes: Zover wil ik het zeker niet laten komen. :n
Dan inderdaad maar harder aanpakken en rare gezichten op de manege riskeren en wat harder aanpakken. :j

Tamaramt: Kim krijgt alleen als ze hard gewerkt heeft een handje biks, verder niet..
Ze kan de hele dag bewegen en doet dit ook.
Ik ben zelf normaal gesproken inderdaad erg onzeker en bangig, behalve als ik bij mijn paard ben.
Bij haar kan ik mezelf zijn en samen met haar durf ik alles en kan ik de hele wereld aan.

bedoel je met de hele dag bewegen dat ze op de wei staat??
ik bedoel met te weinig bewegen dat je dit paard minimaal 5 dagen per week flink aan het werk moet zetten in de vorm van flink en actief rijden en longeren.
ik weet niet hoe vaak je rijd/longeerd maar door een paard actief aan het werk te zetten en veel afwisseling te geven qua werk krijg je ook het respect van het paard.
als een paard voornamelijk maar wat op de wei moet staan en daarbij weinig gereden(actief gereden) word dan kun je al snel een domininatieprobleem krijgen.
oftewel geen respect.
je moet niet (letterlijk en figuurlijk) over je heen laten lopen; 1 of hard aanpakken is meestal al voldoende!!
pak je dit probleem niet op de juiste manier aan dan heb je het risico dat de verstandhouding tussen jullie scheef blijft en je straks geen plezier meer van je eigen paard hebt!
veel succes :(:)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:40

trekpaardluf schreef:
Polly jij geeft hele duidelijke tips! ook ik kan hier een hele boel van leren! dankjewel hiervoor :D

Graag gedaan. Fijn als jij er ook wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:21

Ragdollcat: Bedankt. :)

Almeetje: Ik ben van plan om gewoon door te gaan, niet op te geven en strenger op te treden.
Dat is het enige wat ik kan doen.

Tamaramt: Ja, ze staat de hele dag in de wei of in de paddock en is met periodes ook behoorlijk speels. (zie avatar)
Ik kan Kim niet 5 dagen per week flink aan het werk zetten, simpelweg omdat ik daar zelf de energie en conditie voor heb, om haar intensief te rijden.
Dit is ook nog nooit nodig geweest, dus ik zie niet in waarom dat nu wel nodig zou zijn.
Ik ben 3 á 4 dagen in de week bij haar en dan doen we grondwerk, maken een buitenritje of ga ik gewoon bij haar in de bak/wei/paddock zitten.
Dit is tot nu toe altijd voldoende geweest.. Kim is geen Engels volbloed die graag wil racen.

Ik ben van plan om volgende week op haar te stappen en zo 'doelloos' rondjes over het terrein te stappen.
Minder risico dat ik haar niet kan houden en zo krijgt ze gelijk weer wat vertrouwen in het rijden.