Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:36

TaeBo schreef:
@mywishmax: Ik maak uit het verhaal niet op dat Valiant met zn benen sleepte of omviel. Dat is het nou juist, er was niks aan hem te zien, dat maakt het zo vreemd dat er zo snel een beslissing wordt gemaakt. Geeft het eerst nog een kans! En gaat ie idd zo slecht, omvallen endergelijke, dan kun je altijd nog beslissen dat het echt niet gaat. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd...

In de beginpost staat dat Val met het onderzoek van 12 april er twee keer onderuit is gegaan :)

Onder het kopje '8 april' staan problemen die ze ondervonden had met Val, maar die ze aan andere dingen toeschreef.
Onder het kopje '7 april' beschrijft ze dat Val amper balans had in de trailer en ze bang was dat ie om zou vallen.

Patries heeft overigens in andere topics ook foto's geplaatst van zijn achterbeen dat vreemd weggedraaid staat en dat hij met een 'eendenpas' loopt.

Puzzelstukjes vallen op zijn plaats en Patries is zeker niet iemand die een beslissing zomaar zal maken ;)

Ik ben het helemaal met Nathalie eens, soms is houden van laten gaan en niet blijven aanmodderen omdat je niet wil loslaten.
Waarom Val nog zoveel pijn door laten gaan die bevindingen zijn gedaan door dierenartsen en de kans bestaat dat hij -ondanks druppels of andere therapie- alsnog ingeslapen moet worden?
Ik zou persoonlijk mijn paard niet door zo'n hel willen laten gaan, omdat ík het nog zou willen proberen :)

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:52

Als het haar wel duidelijk was dat er een probleem was, dan snap ik echt niet dat ze hem te koop heeft aangeboden...

Sorry hoor, dat ik oordeel over iemand die ik niet ken, maar het komt naar mij toe allemaal zo raar over...

Afhankelijk van de staat waar je paard in is, vind ik wel dat je het een kans moet geven. Mijn paard heeft geen pijn en is verder gezond en vrolijk, hij verdient het niet om hem zomaar een spuitje te geven. En is ie dat niet meer...dan houdt het op, maar dan heb ik hem in ieder geval wel een kans gegeven :D

Twaalf

Re: Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:58

Dan zou ik nog eens heel goed de openingspost lezen ;)
Staat er allemaal in beschreven waarom ze Val te koop heeft gezet en daar had ze al heel erg moeite mee en daar staan nog meer dingen in die meespelen in dit verhaal.

Niemand had verwacht dat Val ataxie zou hebben, maar zijn symptomen horen wel bij het ziektebeeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:11

Ik zou je ook zeer sterk aanraden en OP te lezen. Hier staat in dat ze al deze klachten heeft laten onderzoeken maar het kon vanalles zijn, rijtechnisch, gewoon laatbloeier enzovoorts.

Waarom denk je anders dat ze er pas bij de KEURING achter gekomen zijn? Daarvoor is hij bij Patries namelijk met de aankoop helemaal goedgekeurd.

Dus ik vind het nogal kort door de bocht zoals er gereageerd word. Dat zou gewoon opgelost kunnen worden door normaal te lezen

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:55

Ook mijn paard is niet meer te rijden in verband met ataxie. Ik heb hem inderdaad opgegeven bij de verzekering en ik krijg ook uitgekeerd. Ik heb wel van de mogelijkheid gebruik gemaakt om hem "terug te kopen" en nu staat hij dus als grasmaaier hier in de wei. Een poging tot revalidatie is voorlopig niet aan de orde omdat hij nog steeds probeert te herstellen van een zware buikwondinfectie na een koliekoperatie.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet altijd hoeft te kiezen tussen een verzekeringsuitkering en je paard. Als je paard pijn lijdt lijkt de keuze mij duidelijk. Als dat niet zo is en het paard een "paardwaardig bestaan" kan leiden, zoals bij de mijne het geval is, is de keuze moeilijker. Dan is het de vraag of je nog kosten wil maken voor een paard waar je niet meer mee kan rijden. Die vraag moet ieder voor zich beantwoorden.

Ik wens TS in ieder geval heel veel wijsheid en sterkte toe. De enige aan wie zij verantwoording af moet leggen is aan haarzelf.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:05

Hele dikke knuffel meis, wie had dit ook durven denken :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:10

Ik vind het erg jammer dat sommige mensen geen respect voor de beslissing van TS kunnen opbrengen. Ik vind dit ook geen plaats om er over te discussieren eigenlijk. TS heeft het al moeilijk zat..

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:53

ik ben het helemaal eens met angela!

tries ik wens je heel veel sterkte toe lieverd! :(:)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:53

Ik denk Angela dat het geen disrespect is maar mensen denken er anders over. Dat mag en vooralsnog gebeurd dat toch heel netjes. Blijft een rotsituatie en alleen de TS maakt de keuzes en inschattingen. Een grote last.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:49

Ik wil je heeeeel veeeel sterkte wensen...
Woorden te kort....

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:51

natuurlijk mag iedereen schrijven hoe hij/zij over deze kwestie denkt..maar misschien is dit niet de juiste plaats daarvoor.

Ik ken ts niet persoonlijk, maar kijkend naar de lange weg die zij heeft afgelegd met Val en naar de uiteindelijke keuze die ze heeft gemaakt om hem te verkopen omwille van hem en omwille van haarzelf, denk ik dat we er niet aan hoeven te twijfelen dat ze het beste met Val voor heeft..

Ik denk dat wij niet vanachter Internet kunnen beoordelen of dit paard nog een paardwaardig leven kan leiden of dat leven lijden wordt.. En dat is iets wat ts wel kan beoordelen in overleg met artsen.

Afgaande op het verhaal van ts denk ik dat ik dezelfde keuze had gemaakt.. hoe ver moet je gaan om je paard bij je te houden? en ook hoe ver kun je gaan? Maargoed..dat is een andere discussie.

Ts, nogmaals heel veel sterkte!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:52

Je kunt een paard niet beoordelen vanachter een computerscherm.
Je weet niet hoe dit paard er aan toe is, je kunt er enkel een beeld bij krijgen uit de verhalen die Patricia hier typte maar meer ook niet.

Ik denk dat Patricia dondersgoed weet wat ze doet. Ze kiest voor het belang van haar paard en zij is degene die weet wat goed voor hem is, hoe hij is en zij weet wanneer het over moet zijn.

Uit topics die ik van jullie zag, kon ik gewoon zien hoe groot de band tussen jullie was.
Dus een opmerking dat jij voor de verzekering kiest in plaats van voor je paard, onzin!

Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen. Het is ongelofelijk moeilijk en hard, maar de beste keus voor je maatje.
Je hebt prachtige foto's van Val in je bezit, dat is een mooi aandenken.
Je mag trots zijn, op alles wat jullie hebben meegemaakt en hebben moeten doorstaan!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:52

smeetjoew schreef:
Het lijkt nu net alsof het allemaal niets kost.... Kost klauwen met geld joh al die medicatie en alle zgn alteratieve methoden die oplossing zouden kunnen bieden.

Naar mijn mening moet je handelen naar het belang van het paard en dat is niet het volstouwen met medicijnen om er later achter te komen dat het allemaal geen zin meer heeft en er alsnog een einde aan te moeten maken. Want zo te horen heeft het bewuste paard een best ernstige vorm.

Tsja ik kreeg 90% van de verzekerde waarde uitgekeerd toen mijn paard werd afgekeurd, een flink bedrag en dat heb ik gebruikt om te kijken hoe ik hem zo fijn mogelijk als recreatiepaard nog kon houden(hb hem truggekocht van de verzekering) en ik had het geluk dat de 1e die hem behandelde meteen succes boekte, maarja tig behandelingen van 100-150 euro per keer tikt lekker aan als je dat een paar jaar doet ;)
Daarnaast checkt de DA hem altijd bij het enten, en heb afgesproken zodra hij denkt dat Q achteruit gaat of niet lekker in zn vel zit hij dit zegt en dan gaat Q weg.
Als je je paard iedere dag ziet(staan aan huis) valt achteruitgang minder snel op.

Dus ja het kán wel, maar die keus maakt ieder voor zich. ook ligt het er maar net aan wat je paard precies heeft, en pijn of duidelijk zichtbaar ongemak is voor mij een reden om er alsnog een einde aan te maken.

En een groot verschil vind ik dat ze bij Val dus zichtbare schade aan zn halswervels en zenuwen hebben gevonden, en ik weet uit ervaring hoeveel last je kan hebben van een beknelde zenuw... Daarmee doe je een paard ook geen plezier als grasmaair/recreatiepaard. En levnslang op pijnstilling oid zetten vnd ik ook geen optie, die van mij heeft nooit medicijnen gehad(mijn andere wel, zij heeft 1 a 2x per jaar een infuus Tildren gekregen zolang als haar levn na het afkeuren nog duurde, kost een kapitaal en tsja verklaar me voor gek maar zo voelde ik me minder schuldig toen ik alsnog heb besloten om haar af te laten maken...ze is nog bijna 18 geworden ipv met 8 jaar al afgemaakt.)
Een supplement of een gericht medicijn zoals de behandeling met Tildren sta ik wel voor open, maar er zijn paarden die dagelijks op Bute staan of andere niet zo gezonde pijnstillers, die vervolgens daardoor last van hun maag krijgen enz tsja daar is voor mij toch wel de grens.

Ik snap de keus van TS als ze hem niet meer mee naar huis neemt, en respecteer die keuze ook.
Het is al moeilijk genoeg zo! :(:)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:01

Mag toch wel aannemen dat de TS haar best heeft gedaan.
Waar ik af en toe ziek van wordt is dat iedereen maar heel erg ver moet gaan in het in leven houden van zijn dieren.
Is dat niet een keus die we ieder voor zich moeten maken?
Zijn er niet al genoeg kneuzen op aarde?
Zenuw pijn lijkt mij alles behalve fijn. Daar komt bij dat een paard zeer laat toont dat hij pijn heeft.
Hoe ver moeten we daar in gaan?
Kom op zeg.
Als mensen geen honderden euro's willen stoppen in iets onzekers dan is dat HUN GOED RECHT!
Het is niet aan ons om daar te over oordelen.
Trouwens men kan pas echt oordelen als men in de schoenen heeft gelopen van diegene waarover we oordelen.
Hebben jullie dat? Volgens mij niet. Dus laat haar aub met rust ze heeft het al zwaar genoeg.
TS heel veel sterkte voor de aankomende tijd en geniet maar veel van de tijd die je nog met Val hebt.
Mooie tatoo trouwens.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:24

Myrddin schreef:
Zenuw pijn lijkt mij alles behalve fijn. Daar komt bij dat een paard zeer laat toont dat hij pijn heeft.
Trouwens men kan pas echt oordelen als men in de schoenen heeft gelopen van diegene waarover we oordelen.
Hebben jullie dat? Volgens mij niet. Dus laat haar aub met rust ze heeft het al zwaar genoeg.

Even voor de duidelijkheid....ik sta in EXACT dezelfde schoenen op het moment!!! Bij mijn paard is afgelopen maandag, na heel veel ellende, in de kliniek in Gent 3e graads ataxie vastgesteld!!

Ik kies er voor om met hem door te gaan op recreatieve basis omdat de arts heeft aangegeven dat hij aan de beschadigde zenuwbaan absoluut GEEN pijn heeft, puur ongemak. Maar hallo zeg!! Mijn paard is geen kneusje hoor! Integendeel zelfs. Hij is verder kerngezond en je ziet verder niks aan hem, valt niet om, sleept niet met zn been of dergelijks, hij ziet er super uit en is altijd vrolijk, staat vol in het leven. Het zou juist heel egoïstisch van mij zijn om aan zijn leven een eind te maken.

Patricia moet voor zichzelf de keuze maken en heeft natuurlijk niks met een ander te maken. Ik geef alleen maar aan dat een atactisch paard niet meteen afgeschreven is en er nog mogelijkheden zijn. Hiermee kan zij doen wat ze zelf wil!

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:39

Allereerst sorry ik heb niet je gehele verhaal gelezen.
Ik heb mijn paardje juni vorig jaar in moeten laten slapen en moeten laten gaan. Door ernstige vorm van ataxie door artrose in de nekwervels. Ik krijg kippevel van je verhaal het lijkt zoveel op mijn paardje! Mijn paardje mocht pas 8 jaar worden...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:43

nou ik vind het heel grof wat hier over patries geinsinueerd wordt, een ieder die haar kent wéét als geen ander dat zij hart heeft voor haar dier en bij elk van deze onderzoeken nog een sprankje hoop heeft!

zoek in patries d'r berichten, hoe vaak ze schrijft (geschreven heeft) dat val in haar ogen niet lekker in zijn vel zat..... maar dat er (nog) geen verklaarbare aanwijzingen voor waren.....

dit komt echt niet uit de lucht vallen :n

en als een DA zou aanraden het dier in te slapen bijv zou ik die DA serieus nemen, een paard kan tenslotte zelf niet altijd vertellen of hij pijn heeft.... en zo gelukkig lijkt val op het moment ook niet als ik het zo hoor....

en Taebo, zo te horen is jouw geval nog wel even heel anders dan deze...
als de DA zou zeggen 'val kan prima verder als recreatiepaard' zou patries ook eerlijk genoeg zijn om hem daarvoor te verkopen oid
die van jou is nog fier en vrolijk, alles behalve wat val op het moment is

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:47

Ik vind het zeer ongepast wat hier gesuggereerd wordt.
Bovendien is het ene paard het andere niet, en misschien dat Val er op korte termijn minder last van heeft, maar dat zal ongetwijfeld uitstel van executie zijn.

Patricia, veel sterkte met dit alles. Vreselijk dat het zo heeft moeten lopen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:47

Nee taebo. Toch zijn jouw schoenen anders. Je paard is anders en heel je leven is anders.
TS is niet egoistisch als ze hem laat gaan en jij niet als je het probeert.
Het is goed zo.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:51

Myrddin schreef:
Nee taebo. Toch zijn jouw schoenen anders. Je paard is anders en heel je leven is anders.
TS is niet egoistisch als ze hem laat gaan en jij niet als je het probeert.
Het is goed zo.

Niet om irritatie oid te krtijgen, maar waar slaat dit op?
IMO lijkt het verhaal van Taebo erg op het verhaal van TS

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:55

Lijken op is iets anders..
Ieder paard is een individu en iedere diagnose die gesteld wordt is anders.
Vind het daarom van behoorlijk wat lef getuigen dat iemand het zo zwart-wit kan stellen om beide gevallen met elkaar te vergelijken..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:56

Op die manier.. Tuurlijk valt het niet 100% te vergelijken

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:57

Als ik het zo lees, zie ik wel een duidelijk verschil :)

Paard van Taebo is op ataxie na kerngezond, vrolijk, valt niet om, geen slepend been.
Paard van TS heeft een raar weggedraaid been, valt om, slechte balans en is nu alles behalve vrolijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:58

..maakt het echt uit?

TS heeft een keuze gemaakt, en daar mag je alleen maar respect voor hebben.
Dat andere mensen een andere keuze zouden maken, mag je óók respect voor hebben.

Maar in een situatie als dit is er denk ik geen 'goed' of 'slecht', of wel of niet paardwaardig, of wel of niet kiezen voor je paard of voor verzekering/geld/watdanook.
Láát het toch. Want het gaat er niet om wat jíj zou doen, het gaat erom wat de TS doet, waar zij zich het beste bij voelt, in deze omstandigheden..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:05

jeetje zeg, wat een heftig verhaal! Je hebt er zo voor geknokt om weer lekker te kunnen rijden en dan zit.. Heel veel sterkte! Alle mooie momenten samen kunnen ze jullie iig niet meer afpakken..