Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:38

Was een reactie op daan ordeaal, dat je paarden op verschillende manier kapot kan rijden.
Buiten scheefrijden, slecht tuig, training komt dat ook vaak aanbod. Jullie maken er een welzijnsissue van, dan hoort dat er minstens evenzeer bij.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:39

Vue schreef:
vorame schreef:
Maar hoeveel bewijs is er voor?
En waarom wel afgeven op het ene, als de andere zelf net zo slecht bezig is?
Ik zou zeggen, begin eerst eens allemaal bij je zelf.
Zorg dat je eigen paard gezond blijft, geen kreupele gangen heeft die niet erkend worden.

Bij de topsport is altijd een dierenarts op het erf en ook fysio.Daar worden kleine blessures al veel eerder ontdekt dan bij de recreant met vaak minder verstand er van.

Niet voor niets dus he ;) Als het allemaal zo goed voor de paarden was waren ze niet nodig!

Is bij paarden van recreanten net zo hard nodig.
Alleen daar wordt een kleine blessure niet herkent.
(een grote vaak niet eens)

Maar jee, wat kun jij eenzijdig lezen.
Ook een vak apart zeg! :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:40

@randie dat heeft toen toch overal gestaan. Hij was gevallen van de bokt en daarbij zijn nek geblesseerd. Dus niets met anky of der manier van trainen te maken. Mss dat je nog ergens info vind op internet

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:42

vorame schreef:
Daar worden geen mensen opgezet tot een hetze tegen personen.
daar worden mensen niet in naam aangetast door eenzijdige berichtgeving met een bepaald doel.
Nogal een verschil en las je dat niet ziet??
Gebruik daar die smilie maar voor, past daar beter bij.

Waar blijf je toch vandaan halen dat dit eenzijdige berichtgeving is of opzet tot hetze tegen personen ?
De filmpjes worden geplaatst en de conclusies trekken doet ieder voor zich ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:43

JoviBan schreef:
vorame schreef:
Het is beledigend tegen ieder die een bit in de mond van een paard durft te leggen.
Want de beelden zijn nooit op dezelfde wijze in beeld gebracht over bitloos rijders, waar je de zelfde slechte momenten kunt vinden.

De beelden zijn zeer onnauwkeurig gezien ze alleen de beelden laten zien die de TS wil.
Niet het totaalbeeld.

En door deze valse manier van berichten tast het ook de goede naam van mensen aan.

Jij legt de link met het bit en jij voelt je persoonlijk dus beledigd. Je eigen belevingswereld dus. Doe er wat mee, zou ik zeggen. :)*

Verder vraag ik me af of je op alle In the picture topics (en HAW topics) ook op dezelfde manier reageert zoals je nu in dit topic doet, want die foto's zijn doorgaans net zo gruwelijk als deze beelden.

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen.
Dat maak jij ervan.
Ik weet dat iedereen mindere momenten in het rijden heeft.
Ook jij!
En als je die momenten alleen belicht je een erg scheef beeld krijgt over de ruiter.
En dat vind ik niet kunnen. (en dat heb ik al 10 keer aangehaald dat dat mijn punt is)

En voor de honderdste keer.
Ik ben hier boos omdat het in dit topic tot doel is mensen in een slecht daglicht te zetten.
De sport in een slecht daglicht te zetten door eenzijdige beelden.

Daar gaat het in HAW helemaal niet om, daarom is dat zo anders.
Maar ik kan daar gerust reageren met je hand ziet er vast uit.
dat is wat anders dan mensen opzetten tegen elkaar zoals hier de bedoeling is.

Maar het selectieve lezen hoort ook wel bij jou merk is.
Selectief beeld laten zien en selectief lezen?
hoort dat tot de gezamelijk cursus van jullie anti mensen? :)
Laatst bijgewerkt door vorame op 07-08-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:45

Vue schreef:
vorame schreef:
Daar worden geen mensen opgezet tot een hetze tegen personen.
daar worden mensen niet in naam aangetast door eenzijdige berichtgeving met een bepaald doel.
Nogal een verschil en las je dat niet ziet??
Gebruik daar die smilie maar voor, past daar beter bij.

Waar blijf je toch vandaan halen dat dit eenzijdige berichtgeving is of opzet tot hetze tegen personen ?
De filmpjes worden geplaatst en de conclusies trekken doet ieder voor zich ;)

Als er beelden geplaats zouden worden van het gehele rijden zouden er hele andere conclusies uit voort komen.

Al zijn gelukkig genoeg mensen die dat zo ook wel in zien.
Die komen wat vaker op een wedstrijd dan de anties.
Die komen er zelden maar weten er wel alles over.
Ook heel knap.:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:47

vorame schreef:
Wat ik al 10 keer heb gezegd.
Het hele losrijden filmen en ook online zetten.
Niet alleen de minder goede stukjes.

Ok, dat is een prima afspraak. Uiteaard ook mbt de roze-filter van toepassing.

Wat mij betreft hoort daar ook het stuk van en naar de ringen én de prijsuitreiking bij.
Zou een mooi kompleet plaatje geven: kin op de borst inrijden, kür, opgevangen door een bereden agent, met ander paard naar de prijsuitrijking....
Ter referentie: Dhr. Jansen wil geen beelden van het inrijden, zelfs geen publiek erbij 8-)
Maar goed, dat gaat weer nergens heen.

Onder de streep heeft Arabesk op dezelfde manier beelden geschoten op de bitloze proefwedstrijd. Dat topic is driemaal agesloten wegens valsewijverij.
Op deze topics is Arabesk gevraagd opnames te maken op een normale wedstrijd. Dat heeft ze gedaan.
Die beelden staan in het ts.
Bedankt Arabesk.

Even mbt een persoonlijk bedoelde steek onder water: noem mijn dressuur gerust ´broodhaal-dressuur´.
Broodhaal-dressuur = Zonder P+ optoming onder alle omstandigheden betrouwbaar veilig rijtechnisch correct brood bij de bakker kunnen halen.
Mooie samenvatting van ´goed paardrijden´ +:)+

Compliment aan de moderators die tot nu toe dit topic open houden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:51

vorame schreef:
Dat maak jij ervan.

Dan spreek jij dus namens alle bitruiters met jouw "Het is beledigend tegen ieder die een bit in de mond van een paard durft te leggen" maar spreek je niet voor jezelf? Da's helemaal vreemd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:59

Citaat:
Leer je eens eerst verdiepen in die rollkur, tot op heden is er nog steeds geen bewijs dat rollkur slechter of beter zou zijn dan menig andere trainingsvorm. Dus jij heb de studie gemaakt die nu uitsluitsel brengt???

Mag ik jou hetzelfde aanraden?
Die studies zijn er natuurlijk wél, verricht door mensen die voldoende know-how en ervaring hebben om aan te tonen dat deze manier van trainen schade toebrengt aan het paard. Een goed beargumenteerd onderzoek is verschenen in de vorm van het boek Dressuur onder vuur van Gerd Heuschmann. Atletisch maken kan ook op andere manieren, het kost alleen misschien meer tijd, moeite en inzicht.

In essentie tonen de filmpjes van Arabesk aan hoever de dressuur-ruiterij dóórgeschoten is, en ik vind het te betreuren dat we het heden ten dage ook bijna allemaal 'gewoon' vinden. De gemiddelde jury, de FEI-bonzen en het publiek willen spektakel en een ruiter/paard combinatie die volgens de normen van vroeger ( denk 's aan een Dr. Klimke) zou trainen en in de ring verschijnt, wordt "beloond" met een lage klassering. De grenzen worden steeds verder opgerekt, er is een soort van normvervaging aan de gang.
Dat geldt niet alleen voor het toepassen van de rollkür, er zijn ook andere trainingsmethoden die de weg van de respectvolle manier ( = rekening houdend met het welzijn/mogelijkheden van het individuele paard) verlaten hebben.

Waarom moet ik in dit soort momenten zo vaak denken aan het liedje "Vluchten kan niet meer.." ?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:01

Citaat:
Dat maak jij ervan.
Ik weet dat iedereen mindere momenten in het rijden heeft.
Ook jij!
En als je die momenten alleen belicht je een erg scheef beeld krijgt over de ruiter.
eens
En dat vind ik niet kunnen. (en dat heb ik al 10 keer aangehaald dat dat mijn punt is)
maar filmpjes zijn géén moment. Een moment is een foto, en je kan op een foto al eens een vaste hand hebben, maar gedurende dit hele filmpje je hand op de heup zetten? Van de bekende ruiter op het filmpje weet iedereen haar rijstijl. Typ in op YT en je vind meerdere filmpjes zo, enige verschil is dat ze niet door arabesk zijn gefilmd.

En voor de honderdste keer.
Ik ben hier boos omdat het in dit topic tot doel is mensen in een slecht daglicht te zetten.
De sport in een slecht daglicht te zetten door eenzijdige beelden.
Is dit een slecht daglicht? Er zijn zat mensen die dit oke vinden. Dat is een persoonlijke mening. Het is bekend van deze ruiter dat zij op deze manier rijdt. Wordt daarmee de sport in een slecht daglicht geplaatst?

Daar gaat het in HAW helemaal niet om, daarom is dat zo anders.
Maar ik kan daar gerust reageren met je hand ziet er vast uit.
dat is wat anders dan mensen opzetten tegen elkaar zoals hier de bedoeling is.
ik denk niet dat dat de bedoeling hier is.

Maar het selectieve lezen hoort ook wel bij jou merk is.
Selectief beeld laten zien en selectief lezen?
hoort dat tot de gezamelijk cursus van jullie anti mensen? :)
ik heb even iets gemist. Anti wat?

was wel niet tegen mij, maar kom :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:04

Jannepauli schreef:
In essentie tonen de filmpjes van Arabesk aan hoever de dressuur-ruiterij dóórgeschoten is, en ik vind het te betreuren dat we het heden ten dage ook bijna allemaal 'gewoon' vinden. De gemiddelde jury, de FEI-bonzen en het publiek willen spektakel en een ruiter/paard combinatie die volgens de normen van vroeger ( denk 's aan een Dr. Klimke) zou trainen en in de ring verschijnt, wordt "beloond" met een lage klassering. De grenzen worden steeds verder opgerekt, er is een soort van normvervaging aan de gang.

Ik noem niet voor niets meermalen R&R van Ernest van Loon.
De beelden van Arabesk tonen aan dat het érger gworden is.

Blijkbaar is er geen weg tot verbetering via informeren.
Confronteren werkt ook niet, zelfs averechts.
Wat nu?

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:16

Waarom altijd vasthouden aan vroeger???? We leven nu en de enige weg is de weg vooruit...
Paarden zijn doorheen de jaren ook sportspeciefieker gefokt ander trainingsmanieren uitgewerkt etc.
Bit bitloos wat maakt het uit.
Kritiek is makkelijk te geven, maar bewijs dat het anders kan, maar wel dat er meegedingt kan worden voor het hoogste schavot en niet om ergens onderaan aan te modderen.

Dus HC wat nu, kom over de brug en laat wat zien. Hoeft niet op een wedstrijd, print gewoon een lichte tour proef of zelfs een Z2 proef en rijd die eens op jouw manier en vanuit jouw ideologie. Als is het dat je zonder zadel rijdt, zal me een worst wezen, maar laat nu eens zien wat je nu altijd bewoordt.

En niet aanvallend bedoeld maar uit interesse en om te kijken of je daadwerkelijk bent zoals je verwoordt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:25

Ik heb 1 vraag aan allen hier.

Jullie worden gefilmd.
Alleen de mindere momenten worden online gezet.
Mindere momenten zijn ook momenten van een paard op de voorhand.
Een paard dat de ruiter niet draagt.
Een paard dat in 2/ 3 stukken loopt.
Want met al die dingen rij je een paard kapot.

En die worden zonder dat jij het weet besproken op een groot forum met erg veel leden.
Jij kunt niet aangeven waarom dat stukje slecht ging.
je kunt ook niet aangeven dat hij 5 minuten daarvoor of erna wel weer fijn liep.

Hoe zouden jullie het vinden dat mensen negatief over je spreken op die enkele momenten van je training?

En nu niet er om heen draaien, nee eerlijk antwoorden in hoe jij je zou voelen en of je zou vinden dat dit maar gewoon mag.

En deze vraag stel ik ook aan de moderators van bokt.
Hoe zouden jullie het vinden dat je zo besproken wordt en een topic blijft gewoon open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:27

@bulck: vergelijk deze twee filmpjes eens; twee amazones op hetzelfde (wereldtop)niveau:

Toch wel een groot verschil, vind je niet?
Het kan dus wel anders.

bulck

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:41

Ja nu gaan we Belagur vergelijken met Krack C?? Twee totaal verschillende types van paarden.

Verder is de een aan het trainen en losrijden op een meerdaags concours en de andere voor het betreden van de ring. Uiteraard dat je bij dat laatste, proefgerichter zult rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:46

vorame schreef:
En deze vraag stel ik ook aan de moderators van bokt.
Hoe zouden jullie het vinden dat je zo besproken wordt en een topic blijft gewoon open.

Je vraagt concreet om afsluit?
Maakt niet uit.
De werkelijkheid verandert er niet door.

HC (instructeur broodhaal-dressuur)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:04

bulck schreef:
En niet aanvallend bedoeld maar uit interesse en om te kijken of je daadwerkelijk bent zoals je verwoordt.

Je kan degenen die hier recent geweest zijn vragen wat ik doe. Pm Bandida bijvoorbeeld: die is opgegoeid in de traditionele manier van rijden en ook in het zadel geweest hier.
'Momentopname, dus zegt niets over wat je écht doet' over beeldmateriaal wat ik zou kiezen daardoor onnodig.

Verder is het volstrekt irrelevant wat ik doe.
De fílmpjes zijn het topic :)*

hc (instructeur broodhaal-dressuur)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:21

Arabesk: bedankt voor de filmpjes. Ze zijn interessant.
Ik zie op de beelden dat we vaak meer inwerken met het bit dan we zelf denken en dan we kunnen zien het het blote oog. Dat is best een eye opener.
Vind ik dat schokkend van deze ruiters? veroorzaakt dat paniek over mijn eigen rijden? Ik doe mijn best al om het teugel contact zo soepel mogelijk te houden (maar dat lukt zeker niet altijd) en zal met deze filmpjes in mijn achterhoofd daar best nog wat meer mijn best voor kunnen doen. Maar verder? mwah.

Ik kijk naar mijn eigen paard. Die doet het bit nog altijd graag in (itt zijn goed passende zadel) werkt nog graag met mijn en heeft nu juist het meeste plezier in de disciplines waarbij zijn mond het soms het zwaarst te verduren heeft. Per saldo zal het leed wat ik hem toebreng daarmee tov het plezier dat het hem brengt dus best aardig meevallen. Als je dan dat plezier ook al 10 jaar met zijn 2en hebt zonder noemenswaardige gezondheidsproblemen.....
Dát telt voor mij meer dan zaken als gewicht, kracht, tijdsduur, druk, P+/- etc. etc. (waarmee ik niet wil zeggen dat die niet waardevol zijn)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:37

Vue schreef:
@ maikeltje: is dat de enige manier van schade oplopen ja? Wanneer een paard moet worden ingeslapen? :roll:

Nee maar jij roept hier iets van schade, ik niet. Welke (aantoonbare) schade heb je dan voor me? Puur interesse ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:40

Bandida schreef:
maikeltje schreef:
Kun jij beweren dat jij dan wel weet waar in dit geval Anky mee bezig is mbt de training van haar paard? Of roep je sowieso je afkeuring af over haar en andere manieren van rijden die leiden tot het beoefenen van de hogere dressuursport? ...

Wat doet dat er ook allemaal toe. Heb je die beelden bekeken? Al zat sinterklaas op zo'n paard.. ik snap niet dat je dat wil verdedigen.

HC haalt er iedere keer wetenschappelijke cijfers bij, ik niet hoor. Maar nu doet het er opeens allemaal niet toe, nu tellen alleen de beelden?? En wie zegt dat ik dat verdedig? Ik vraag alleen of jullie weten waar ze nu eigenlijk mee bezig is. En zo te lezen weten jullie dat duidelijk niet. Dus worst er maar wat in het wilde weg geroepen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:43

maikeltje schreef:
Dan mag je mij even namen noemen van paarden van Anky die ernstige schade hebben opgelopen en wanneer ze dmv een spuitje uit hun lijden zijn verlost.

Volgens mij sprak jij van schade, en niet in reactie op mij. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:43

Huertecilla schreef:
bulck schreef:

Je kan degenen die hier recent geweest zijn vragen wat ik doe. Pm Bandida bijvoorbeeld: die is opgegoeid in de traditionele manier van rijden en ook in het zadel geweest hier.
'Momentopname, dus zegt niets over wat je écht doet' over beeldmateriaal wat ik zou kiezen daardoor onnodig.

Verder is het volstrekt irrelevant wat ik doe.
De fílmpjes zijn het topic :)*

hc (instructeur broodhaal-dressuur)

Wel als je zo een uitgesproken mening hebt, waarbij je problemen aankaart en meent oplossingen te kunnen aanbieden. Dan moet achter je theorie de praktijk zitten, dus kan je ipv altijd dezelfde theorie bovenhalen mss eens beter in beelden uitdrukken wat je bedoelt.

En wat is de tradiotionele manier, want ook daarin heb je veel stromingen. Het is allemaal relatief en maar net hoe je het wil bekijken. Als je iets verkeerd wil zien, zal je iets verkeerd zien...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:45

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Kun jij beweren dat jij dan wel weet waar in dit geval Anky mee bezig is mbt de training van haar paard? Of roep je sowieso je afkeuring af over haar en andere manieren van rijden die leiden tot het beoefenen van de hogere dressuursport? ...

Het is helemaal *\o/* dat het zo agressief en gloedvol verdedigd wordt.

Dat het niet geaccepteerd kan worden is overduidelijk voor elke niet-ruiter.
Dat er geen rechtvaardiging voor is, is duidelijk voor elke ruiter. ´We weten allemaal dat...´

Dit topic is een geweldige illustratie van de omvang en diepgang van fundamentele problemen in de ruiterij: dat ze op deze maniet geen bestaansrecht heeft.
De hoofdstroom heeft het welzijn van het paard niet bovenal.

Volgend jaar viert de eerste welzijnswet voor dieren het eeuwfeest.
Voor paarden kan dit niet fundamenteel verkeerd blijven.

Het is wellicht tijd voor een omgekeerde bewijslast; verboden tenzij.
- dit toppic onderbouwd dat er geen wil is tot verbetering bij verbazend veel ruiters
- degenen die de prioriteiten ethisch correct hebben, hebben geen enkele moeite met aantonen en kunnen dus blijven paardrijden

De beelden van Arabesk en veel van de reacties erop zijn onderbouwing voor de ernst van de situatie op dit deelgebied.
Sterotyp gedrag en opstallen zijn een ander aspect en off-topic doch onverbrekelijk verbonden omdat het andere symptomen van hetzelfde fundamentele probleem zijn.
De situatie van het paard is voor hóbby-doeleinden anno nu niet beter dan die van wérkhonden een eeuw geleden.

hc

En wederom ga je nergens inhoudelijk op in.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:52

Daan_Ordeal schreef:
vorame schreef:
En hoeveel recreatie paarden hebben HKO door het scheef op de voorhand lopen?
Of hebben rug problemen omdat ze nooit de ruiter dragen door het geslof?

Ik denk dat er daar heel wat meer paarden kapot gaan dan bij de wedstrijdruiter.
Maar dat mag je niet zeggen.

Van mij mag zeker wel gezegd worden dat er (reacreatie) paarden kapot gereden worden doordat ze scheef op de voorhand lopen te sloffen, maar dat geeft dan nog geen goedkeuring voor het kapot rijden van paarden op een andere manier.

O, dus op andere manieren kapotrijden mag WEL, alleen de rollkur, waarvan helemaal niet is aangetoond dat je daarmee paarden kapot rijdt maar wat er onnatuurlijk uitziet mag NIET :)* Nee, dan snap ik hem. Al diegenen die geen flauw benul hebben van hoe een paardenlijf nu eigenlijk werkt en die mede daardoor hun paard naar z'n grootje rijden door pure onkunde mbt kennis en vooral zonder enig gevoel voor paardrijden, die mogen lekker doorhobbelen. En geloof me, dat zijn er veel en dan heb ik het nieteens over de wedstrijdruiters hoor!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:56

bulck schreef:
ja idd denken we dan ook aan de naturals die zelf de hoeven kappen en also paarden verkloten uit hun ideologie...
Maar ja die paarden komen niet in de kijker e...

Die zie je ook nooit in de wedstrijdring ;)
Ik vrees dat er dan een boel uitsluitingen zouden zijn ivm onregelmatigheid....