Hoera vandaag Lotus toch gered van de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joonas

Re: Hoera vandaag Lotus toch gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:12

Ik werk al 12 jaar op stal jasper en ken Lotus dus goed en ook haar verhaal. Ik heb er even over nagedacht of ik hier zou reageren, maar ik doe om onze kant van het verhaal te vertellen. Gelukkig zag ik (en met mij de eigenaren van stal Jasper) dat mensen die onze stal kennen weten dat we goed voor onze paarden zorgen en dat zij echt niet zomaar weggaan. Hier dus het [u]echte verhaal van Lotus[u]

Lotus werd 10 jaar geleden aangekocht door de manege. De oude eigenaresse kwam zeker in de begin jaren nog regelmatig langs en alles ging goed.
Drie!! jaar geleden:Lotus is regelmatig kreupel wisselend voor en achter. Na een rustperiode gaat het weer even goed maar de kreupelheden blijven terug komen. De dierenarts wordt ingeschakeld. Hij bemerkt twee dingen. Slechte spronggewrichten hoogstwaarschijnlijk spat (nooit rontgologisch bewezen maar zichtbare vergroeien op het spronggewricht) en een fistel,zoals de TS het noemde op een van haar voorbenen. Achter spatbeslag gekregen en de fistel is leeg gehaald en daarna ingespoten om te voorkomen dat deze terugkwam. Vooral in deze fistel zag de dierenarts een probleem. Hij zit in de buurt van een gewricht en zorgt voor een beperking van de beweging van dit gewricht. Na behandeling en rust gaat Lotus aangepast meelopen in de manege is 1 uur per dag. Ondanks dit blijft ze regelmatig kreupel. De fistel komt terug en wordt nogmaals behandelt.
Een jaar geleden: Omdat Lotus het manegewerk (1 uur per dag) niet meer redt wordt ze verhuurt aan Merel (ex manegemeisje die een ander huurpony van onze stal bijrijdt, maar daar te groot voor wordt en zelf een paardje wil) Dit gaat goed tot Merel enkele weken geleden contact met ons opneemt. Lotus is al meer dan een maand kreupel.
De eigenaresse van stal staat haar te woord, vertelt wat wij al weten en legt uit hoeveel kosten het met zich meebrengt als de dierenarts erbij komt. Aangezien het ook de fistel is die weer opspeelt wordt besloten dat Lotus naar de slacht gaat.
Bij ons is het zo geregeld dat als paarden naar de slacht gaan (en deze keuze is omdat wij slechte ervaringen hebben met inslapen en ophalen door de RENDAC , bungelt je net overleden lievelingsmanegepaard 10 meter boven de grond in een grijper als je voor je paardrijles komt) dan gaan zij met de hoefsmid mee. Hij brengt ze naar een slachterij in België waar ze direct geslacht worden.
De oude eigenaresse wordt gebelt. Zij vindt het vervelend maar respecteerd onze beslissing. Zij belt wel haar oude bijrijdster en dan gaat het los.
Vrijdag wordt ik gebelt door een vrouw van een paardenopvang in het oosten van ons land. Zij heeft op internet het verhaal van Lotus gelezen en wil haar een tijdelijke plek aanbieden. Wel verteld ze meteen dat het Lotus niet bij haar blijft maar weer ter adoptie zal worden aangeboden. Ten eerste wisten wij niet dat Lotus op het internet stond, ten tweede had degene die dit gedaan heeft zonder overleg wel het telefoonnummer van stal erbij gezet en ten derde hebben wij niet heel veel vertrouwen in paardenopvang aangezien het vaak ( en dus niet altijd) verkapte handel is.
Dit is ook de reden waarom we geld vragen voor de paarden die eigenlijk naar de slacht zouden gaan, we willen niet dat ze terecht komen bij mensen die toch weer gaan rijden of in de handel of uiteindelijk op slachttransport. En dit gebeurt lees alle verhalen maar op bokt van mensen die hun paard gratis af stonden.
Lotus is echt op en ook niet meer geschikt als recreatiepaard. Ze loopt nu misschien goed, omdat ze al meer dan een maand stil staat, maar als je haar gaat rijden is ze zo weer kreupel. Die fistel is een groter probleem dan de TS denkt, het grootste zelfs en daarbij zijn haar achterbenen dus ook niet goed.
Het enige wat ik (en de eigenaren van stal Jasper) nu hopen is dat degene die dit alles in gang heeft gezet haar inderdaad over een paar maanden naar haar stal toehaalt en haar een welverdiend pensioen geeft als grasmaaier. Ik zelf heb daar een hard hoofd in gezien haar opmerkingen over de gezondheid van Lotus en ben bang dat ze toch weer bereden gaat worden. En dan was ze echt beter af geweest op de eeuwige groene weiden.

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:15

Ach, wat maakt het uit?

@ Slimmerik

Als je een manege beoordeeld door gebruik te maken van andermans ervaringen is dat niet al te snugger lijkt mij...
En al helemaal niet als je ervaringen van internet daarbij gebruikt; als het allemaal halleluja zou zijn zou het ook niet op internet staan...dus wat er op internet staat is meestal negatief.

Dus eigen oordeel telt.
En als Lotus nu mooi via bokt kan worden verkocht en lekker in het weiland nog z'n leven kan slijten is er toch niks aan de hand?
Als er nu iemand is die de verzorging van die benen op zich wil nemen; hartstikke moooi toch?

En als zo'n zorgend baasje het dier zou kopen en de benen echt waardeloos en als een lijdensweg voor het dier zou zien, dan wordt het waarschijnlijk uit z'n lijden verlost en is het alsnog mooi toch?

Het lijkt me nu duidelijk dat er iets aan de hand kan zijn met de benen van dit paard. Dus het zal wel niet door de eerste de beste gekocht worden.

Mocht het toch door een handelaar gekocht worden --> De meeste handelaren zijn volgens mij wel zo snugger; als het dier nog gebruikt kan worden verkoopt ie het niet voor slachtprijs aan een slager...Dan zou deze er minder aan verdienen toch?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:19

Dank je wel Joonas.

@Marijestaal: wie zegt dat ik de manege niet ken? Bovendien wordt het paard op het andere forum als recreatiepaard aangeboden en wordt keihard beweert dat er geen DA nodig is en niks mankeert....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:20

Marijestaal schreef:
Ach, wat maakt het uit?

@ Slimmerik

Als je een manege beoordeeld door gebruik te maken van andermans ervaringen is dat niet al te snugger lijkt mij...
En al helemaal niet als je ervaringen van internet daarbij gebruikt; als het allemaal halleluja zou zijn zou het ook niet op internet staan...dus wat er op internet staat is meestal negatief.

Dus eigen oordeel telt.
En als Lotus nu mooi via bokt kan worden verkocht en lekker in het weiland nog z'n leven kan slijten is er toch niks aan de hand?
Als er nu iemand is die de verzorging van die benen op zich wil nemen; hartstikke moooi toch?

En als zo'n zorgend baasje het dier zou kopen en de benen echt waardeloos en als een lijdensweg voor het dier zou zien, dan wordt het waarschijnlijk uit z'n lijden verlost en is het alsnog mooi toch?

Het lijkt me nu duidelijk dat er iets aan de hand kan zijn met de benen van dit paard. Dus het zal wel niet door de eerste de beste gekocht worden. De meeste handelaren zijn volgens mij wel zo snugger; als het dier nog gebruikt kan worden verkoopt ie het niet voor slachtprijs aan een slager...Dan zou deze er minder aan verdienen toch?

Dat klopt, maar ze willen hem dus niet verkopen als grasmaaier, maar als bruikbaar (recreatie) paard. En daar zit het hem dus in.
Dat ze hem gekocht hebben is fijn, mits ze hem in de wei zetten en dus niet meer gebruiken.

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:22

@ Joonas;
Goed dat er ook een andere kant van het verhaal wordt geplaatst.
Hoop op een goed einde voor Lotus

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:24

Dus als ik het goed begrijp was lotus beter af geweest bij de slacht?

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:26

@ Jonaas, ID dank je voor de duidelijke post!

En nu maar hopen dat Lotus ID als gramaaier verkocht gaat worden Verdrietig anders was ze zeer zeker beter af op de groene weide!

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:28

slimmerik schreef:
Dank je wel Joonas.

@Marijestaal: wie zegt dat ik de manege niet ken? Bovendien wordt het paard op het andere forum als recreatiepaard aangeboden en wordt keihard beweert dat er geen DA nodig is en niks mankeert....

Het is geen persoonlijke aanval hoor Knipoog
maar je schreef zelf dat de manege (en andere ) in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Ik zei dat het niet slim is als iemand (beginnend of ervaren) z'n oordeel over een manege van internet haalt.

Excuus, dat van dat andere forum was ik niet op de hoogte;
Dat is oneerlijke handel en daar ben ik dan ook fel op tegen; maar wordt Lotus via dat forum door dezelde mensen aangeboden?
Tsjongejonge, die paardenbussines zit soms ook zo oneerlijk in elkaar.
Verbaas mij er nog vaak over...

Nouja, het zijn uiteindelijk de mensen die het oneerlijk maken...maar dat is alsnog verbazend.

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:29

Hey Berpie..
Ik zie je niet zo vaak meer reageren; kun je misschien niet beter de advertentie veranderen?
Grasmaaier aangeboden ofzo? Vork

@ slimmerik;
Ik heb dit gekopieerd van paardenpraatjes; bedoelde je dat forum?
Bedoelde je dit?
Er zijn zat mensen die z’n paard gezond willen opvangen en waar z’n paard soms nog lekker mee kan op een heerlijk buiten ritje, of heerlijk kan genieten van z’n oude dag na een leven lang hard gewerkt te hebben op een manege.

Voor Lotus zijn we nu op zoek naar een heel goed tehuis waar ze nog heerlijk zo nu en dan een buitenritje kan maken en heerlijk kan genieten van haar oude dag Lotus is nog maar 16 jaar dus nog niet eens zo oud, heeft een zeer lief betrouwbaar en aanhankelijk karakter ze zal nooit een stap verkeerd zetten, wie wil haar dit bieden?
Er zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden om Lotus te beschermen.

Ik denk ook dat het onhandig is geschreven nl. Tong uitsteken
Maar misschien vergis ik me
Laatst bijgewerkt door Marijestaal op 20-12-08 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:34

Wat zijn jullie en stelletje griezels bah bah.
Ik heb respect voor de mensen die haar hebben gered zij hebben meer hard dan sommigen hier.
Tanks voor het redden van Lotus Bloos Haha!
Schaam je zou ik zeggen. Joonas jij moet je ook schamen tuurlijk ga je achter je manege staan ze zouden een andere reactie is eens moeten lezen dan mocht je mee vertrekken.
En dan is stal jaspers nog zon griezel om geld te vragen voor Zo iets, doe je niet met een paard die je alltijd trouw is geweest. Wees blij dat ik Lotus niet heb opgehaald had ik die eigenaar van stal jasper nog een knal gegeven ook. Stelletje schorem
Weet 1 ding kom je aan mijn vrienden kom je aan mij.
En jah ik ben heel kwaad.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:37

Joonas schreef:
Lotus is echt op en ook niet meer geschikt als recreatiepaard. Ze loopt nu misschien goed, omdat ze al meer dan een maand stil staat, maar als je haar gaat rijden is ze zo weer kreupel. Die fistel is een groter probleem dan de TS denkt, het grootste zelfs en daarbij zijn haar achterbenen dus ook niet goed.
Het enige wat ik (en de eigenaren van stal Jasper) nu hopen is dat degene die dit alles in gang heeft gezet haar inderdaad over een paar maanden naar haar stal toehaalt en haar een welverdiend pensioen geeft als grasmaaier. Ik zelf heb daar een hard hoofd in gezien haar opmerkingen over de gezondheid van Lotus en ben bang dat ze toch weer bereden gaat worden. En dan was ze echt beter af geweest op de eeuwige groene weiden.

Waarom heeft de eigenaar haar dan verkocht aan mensen die er wel nog op willen rijden?

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:38

@ Missfcdb

Mag ik vragen waarom je zo kwaad bent??
Het is toch een forum?
Dat maakt iedereen toch vrij om een mening te geven?
En ja, er zijn verschillende mensen en dus ook verschillende meningen...

Heb je zelf ook ervaringen met stal Jaspers of Lotus? Lachen

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:41

@BraveSpots;
Lotus is toch eerst door de manege verkocht aan de Belgische slager
En toen opgekocht?
Of versla ik nu in alle verhalen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:42

Ik kan nog altijd niet vatten dat je een paard die geen uur meer kan lopen leased aan een persoon die er wil op rijden dan kan je beter als manege een grasmaaier plaats vinden of de knoop doorhakken zeker omdat medische conditie bekend is . En dan geen controle houd (ze bleek al een maand mank te zijn).
Verder snap ik niet dat de info niet bij de leasing is gegeven.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-12-08 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:42

Marijestaal schreef:
@BraveSpots;
Lotus is toch eerst door de manege verkocht aan de slagerij?
Of versla ik nu in alle verhalen?

Nee hoor, dat was het originele plan. Toen zijn deze meiden opgedoken om haar te kopen voor dezelfde prijs, en is Lotus naar hen gegaan...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:44

BraveSpots schreef:
Joonas schreef:

Waarom heeft de eigenaar haar dan verkocht aan mensen die er wel nog op willen rijden?

Degene die hem gekocht heeft van de manege heeft niet verteld dat ze erop zou gaan rijden of verkopen zou als recreatiepaard:

Joonas schreef:
Vrijdag wordt ik gebelt door een vrouw van een paardenopvang in het oosten van ons land. Zij heeft op internet het verhaal van Lotus gelezen en wil haar een tijdelijke plek aanbieden. Wel verteld ze meteen dat het Lotus niet bij haar blijft maar weer ter adoptie zal worden aangeboden.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:45

missfcdb schreef:
Ik heb respect voor de mensen die haar hebben gered zij hebben meer hard dan sommigen hier.
Schaam je zou ik zeggen. Joonas jij moet je ook schamen tuurlijk ga je achter je manege staan ze zouden een andere reactie is eens moeten lezen dan mocht je mee vertrekken.
En dan is stal jaspers nog zon griezel om geld te vragen voor Zo iets, doe je niet met een paard die je alltijd trouw is geweest. Wees blij dat ik Lotus niet heb opgehaald had ik die eigenaar van stal jasper nog een knal gegeven ook. Stelletje schorem

Mooi ik ben dus een Griezel omdat ik niet juich om deze actie??

Denk toch eens na! Diverse mensen in dit topic hebben het al geschreven, LOTUS is niet in orde en niet meer geschikt voor het manege werk punt uit!

Zaken zijn zaken is het paard niet meer geschikt dan moet zij weg ( hiersta ik 100% achter!!) Oude eigenaar kan hem niet meer teug kopen, dus "redden" een paar meiden het paard van de slacht.. Hier is op zich niets mis mee..

Maar dan komt het, op diverse forums wordt de manege in een zeer kwaad daglicht gesteld en hiermee gaan ze de "fout" in, ook zijn ze in de verontstelling dat het paard nog kan lopen in de recreatie en verkopen hem weer!!

Nu gaan ze dus mijn inziens de fout in, of zelf houden en er voor zorgen dat Lotus nog mooie jaren de wei op kan, maar dit kunnen ze niet betalen!!

Dus het arme beest wordt doorverkocht en god mag weten wat er gaat gebeuren met Lotus!!
Hier kan ik dus kwaad om worden, denk na wat je wilt en ga geen maffe acties doen die je niet waar kunt maken!!

# Spelfouten eruit gehaald...
Laatst bijgewerkt door qalipso24 op 20-12-08 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:48

siena1 schreef:
dus "redden" een paar meiden het paard van de slacht.. Hier is op zich niets mis mee..

Dit noem ik geen "meiden" meer hoor. Het zijn volwassen vrouwen van rond de 40 Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:49

@Slimmerik: Daar heb je wel een punt.

Ik vraag me af af iemand hier (joonas?) inmiddels kan zeggen of het paard wel of niet pijn lijd door haar ziektes, ook als weidepaard?

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:49

slimmerik schreef:
siena1 schreef:
dus "redden" een paar meiden het paard van de slacht.. Hier is op zich niets mis mee..

Dit noem ik geen "meiden" meer hoor. Het zijn volwassen vrouwen van rond de 40 Knipoog

ROFL Huilen van het lachen Bloos Die zouden toch beter moeten weten.....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:52

ik dacht dat t meisjes van 18 waren met net rijbewijs en nog steeds in penny-tijd zitten..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:55

katiavl schreef:
Ik kan nog altijd niet vatten dat je een paard die geen uur meer kan lopen leased aan een persoon die er wil op rijden dan kan je beter als manege een grasmaaier plaats vinden of de knoop doorhakken zeker omdat medische conditie bekend is . En dan geen controle houd (ze bleek al een maand mank te zijn).
Verder snap ik niet dat de info niet bij de leasing is gegeven.

Degene die Lotus heeft geleased van Stal Jasper leased wel vaker paarden van ons.
Ze is dus niet zomaar naar een onbekende gegaan.
Kan me dan ook niet voorstellen dat ze niet op de hoogte is geweest dat Lotus geen zwaar werk meer aan kon.
Waarschijnlijk heeft Merel eerste gekeken of Lotus met wat rust weer goed wilde worden... wat dus niet gebeurde en heeft ze daaran Stal Jasper weer gebeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:57

missfcdb schreef:

Ik vind dit absoluut niet kunnen, hij heeft ze toch (gewoon) aan hun verkocht?

En anders ga je hem toch halen?
Kost maar 500Euro.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:05

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:07

missfcdb schreef:

De eigenaresse van de stal is mijn beste vriendin en we hebben regelmatig hele andere meningen over dingen die de paarden betreffen, maar als volwassenen praten wij hier over en komen meestal tot een compromis. Dit paard heeft al ruim drie jaar respijt gehad. Menig ander had haar na het eerste bezoek van de dierenarts (de vooruitzichten waren echt niet best) al weggebracht. Je kunt niet alle paarden in leven houden dat gaat niet daar is te weinig ruimte voor in Nederland en niet voldoende financiële middelen voor. Wij vinden het fijn als Lotus een mooi pensioen krijgt maar door al onze ervaringen in de paardenwereld zijn we hier niet gerust op. Lotus verdiend een pensioen als GRASMAAIER, maar ik ben er niet gerust op dat dat gaat gebeuren.

@ bravespot Even voor de duidelijkheid Lotus is niet eerst verkocht aan de slagerij maar direct aan TS en co.