[VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 15:37

Dierenarts heeft overleg gehad met de artsen van Utrecht.
Zijn waardes zijn een grensgeval of ze hem wel/niet willen zien.

Echter omdat we zand gezien hebben tijdens het mestonderzoek, en ik ook al tijdens zo'n mesttest is het ook zeer aannemelijk dat het komt door het zand wat op de alvleesklier drukt.

Dus plan van aanpak: nu eerst de zandkuur afmaken en dosering verhogen. Na drie weken weer herhalen. Dan over 6 weken nogmaals bloed prikken. Zijn de waardes dan nog te hoog dan gaan we alsnog naar Utrecht.

pien_2010

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:49

Dat is toch wel spannend want zand kan ook gevaarlijk zijn voor hem. Wat goed dat je er zo boven op zit!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 09:20

Ik ben inmiddels een paar dagen bezig met twee keer per dag voeren om de hoeveelheid vlozaad erin te krijgen. Ik verbaas me echt over het verschil al! :oo Daarnaast krijgt hij Myoplast bij en ik probeer hem een paar uur per dag op het gras te zetten.
10 juli (ik kon hier echt wel janken.. God wat zag hij er slecht uit. ;()
Afbeelding

14 juli:
Afbeelding

Hij lijkt wel wat 'last' van het vlozaad te hebben, ik kan me voorstellen dat het ook wat zwaar op de maag kan liggen en misschien wat buikpijn kan geven? Z'n lichaam is hard aan het werk, hij is heel erg moe. :(:) Komt ook niet meer naar me toe als ik hem roep en heeft naast eten eigenlijk geen zin om wat te doen dus hij staat ook al ruim een week stil. Loopt wel 24/7 buiten dus krijgt wel beweging gelukkig. Heb het idee dat het komt door de zandkuur, deze geef ik t/m donderdag en dan hoop ik dat hij weer wat meer energie krijgt. Anders dierenarts weer even bellen want zo ken ik hem helemaal niet. :(:)

Afbeelding

Oh en hij heeft weer een korte coupe. :D
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:25

Jeetje wat zorgelijk toch dit. Sterkte ik hoop dat hij gauw weer je apie wordt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:01

Wat naar voor jullie allebei dit :knuffel: hopelijk slaat de kuur wel aan!
Heeft je DA meer ideeen waardoor het zou kunnen komen als maagzweren, parasieten en zand uitgesloten zijn?

Ik betrap me er wel op dat ik wil zeggen dat hij eigenlijk niet zo slecht eruitziet :') maar het is absoluut gezien misschien niet dramatisch maar voor zijn doen en sowieso voor een volwassen hengst die niet heel hoog in het werk staat idd heel erg droog. En zeker in combinatie met gedragsverandering toch wel zorgwekkend.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:38

Wat naar Captain. Het gedrag en de moeheid klinken wel zorgelijk.

Ik merk hier aan paard nooit verschil tijdens een zandkuur (ik geef de Vitalbix psyllium mash), even fit en vrolijk. Maar ja, die is preventief, hoe dat is met daadwerkelijk zand in de darmen weet ik niet. Kan me voorstellen dat het wel een aanslag op het lichaam is dan. Dat hij aankomt, is wel een voorzichtig goed teken.

Hoop dat hij snel opknapt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:42

Hé wat vervelend dat hij lijkt te reageren op psyllium. Ik vind zijn hals en hals houding met borst er nu heel oncomfortabel en strak uit zien. Alsof zijn lijf heel hard is. Snap dat de eerste foto bloot is voor zijn doen, maar daar voelde hij wel langer en meer ontspannen. Herkenbaar wat ik zie? Houdt hij vocht vast? Lymfe problemen? Afvoer problemen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:45

Wat naar al die zorgen zo... :(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:48

Goed dat je actie hebt ondernomen. Hopelijk gaat het snel beter.
Drinkt hij wel genoeg? Juist bij vlozaad e.d. is dat belangrijk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:56

De psyllium neemt zand mee in golven en dat is niet altijd even comfortabel. Ik heb me wel eens laten vertellen dat als een paard galoppeert, de darmen goed in de buikholte klotsen en dat dat het proces helpt. Ik heb daar alleen geen goede medische bron voor :o maar het klinkt wel logisch opzich

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:13

senna21 schreef:

Daar was ik ookal over aan het denken. Heb je enig zicht op hoeveel hij drinkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:23

Zo, dat is inderdaad een verschil in die paar dagen! Fijn dat hij iig aanzet.

Minder fijn is dat ie niet lekker in z'n velletje zit ;(. Hopelijk weer de oude zodra de kuur voorbij is.

Mocht hij toch meer vocht binnen moeten krijgen, is het bijvoeren van een natte slobber misschien nog een idee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 09:28

Fly_high schreef:
Wat naar voor jullie allebei dit :knuffel: hopelijk slaat de kuur wel aan!
Heeft je DA meer ideeen waardoor het zou kunnen komen als maagzweren, parasieten en zand uitgesloten zijn?

Ik betrap me er wel op dat ik wil zeggen dat hij eigenlijk niet zo slecht eruitziet :') maar het is absoluut gezien misschien niet dramatisch maar voor zijn doen en sowieso voor een volwassen hengst die niet heel hoog in het werk staat idd heel erg droog. En zeker in combinatie met gedragsverandering toch wel zorgwekkend.

Nee nu eerst bezig met de zandkuur, over 4 weken weer bloedprikken en ik laat dan ook gelijk een foto maken van zijn darmen. Als waardes niet verbeterd zijn gaan we naar Utrecht. Ik snap wat je bedoeld ja, hij is niet vel over been maar die richting ging hij wel op. (Voor mijn gevoel dan. :P)

Hannanas schreef:
Hé wat vervelend dat hij lijkt te reageren op psyllium. Ik vind zijn hals en hals houding met borst er nu heel oncomfortabel en strak uit zien. Alsof zijn lijf heel hard is. Snap dat de eerste foto bloot is voor zijn doen, maar daar voelde hij wel langer en meer ontspannen. Herkenbaar wat ik zie? Houdt hij vocht vast? Lymfe problemen? Afvoer problemen?

Geen van allen verder..

senna21 schreef:

We hebben automatische drinkbakken dus dat weet ik niet, ik heb wel voor de zekerheid nog extra speciekuiper er neer gezet zodat hij altijd genoeg kan drinken. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt! Turgor is goed, niet uitgedroogd.

_San87_ schreef:
Mocht hij toch meer vocht binnen moeten krijgen, is het bijvoeren van een natte slobber misschien nog een idee.

Hij krijgt elke dag al slobber. :)) Natter kan niet want dan gaat echt alles er naast. _O-

Maandagochtend leek het dieptepunt te zijn, toen ik dit poste.
Maandagavond was hij al weer heel anders. Dinsdag ook weer beter en woensdag kwam hij zelfs weer naar me toe! *\o/*
Gisteravond heb ik heerlijk genoten van de lange avond en de zonsondergang en ik had de camera mee. Ik ben heel blij met hoe het nu gaat, hij heeft er in maanden niet zo goed uit gezien. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog even een topic gemaakt, ben er blij mee. <3
[VVDD] Zomeravond met PRE hengst Latino

Ik ben nu twee dagen gestopt met de zandkuur, even rust en dan begin ik volgende week weer opnieuw.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:47

Hij is zo knap <3.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:59

Lekkere nek ook <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:37

Fijn !

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:02

Fijn dat het weer een beetje beter gaat! Hopen dat het het zo blijft :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:32

Heel fijn om te lezen dat hij wat op lijkt te knappen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 14:17

Het gaat écht lekker! :):) Vanochtend hebben we een heerlijk ritje gemaakt, hij had zoveel energie. "Draven? Stom, ik wil galopperen. :))" Het was echt weer genieten! <3

Hé.
Afbeelding

Kun je deze ff vullen?
Afbeelding

<3 <3 <3
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:18

Dat is wel heel erg fijn nieuws. Kan het zijn dat Latino een Spanjaard is die niet tegen de hitte kan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 14:20

Nee heeft hij weinig problemen mee, het was vanochtend ook erg warm maar het was aan het regenen dus we koelden ook gelijk weer af. :))

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:28

Staat hij nou met een paard erbij in z’n stal? Kan de foto niet geheel ontrafelen. Fijn dat hij weer zoveel energie heeft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 19:29

Nee ik sta in een stal :') Onze zadelkamer is in een stal, waar hij staat is een inloopstal. :D

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:32

Fijn dat het beter gaat!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 08:00

Ja ik ben echt zo blij, weer helemaal van hem aan het genieten. <3

Gisteren zijn we even de spierpijn eruit wezen lopen. Dat had 'ie wel. :=
Afbeelding

Afbeelding

En hij moet altijd voorop. _O- Op straat gewoon netjes naast me, maar in het bos loopt hij graag voorop, ook langs nieuwe plekken. Hij is zo stoer. {:}
Afbeelding

Om vervolgens als we weer terug zijn de oprit straal voorbij te lopen, want hij wil nog niet terug. :')

En ik ben wat aan het sleutelen met AI in video's! :)) Ik wil voor onze Lord of the Rings challenge een mooie aftermovie maken, en hoe gaaf is het als het er dan ook een beetje LOTR uit ziet. :))