Jill en Sunn vliegen vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 16:32

Ik was er met Elisa over eens dat dit wel eens de match kon zijn maar we zouden inderdaad gaan proefrijden in de kerstvakantie. Dit liep even iets anders dus er is niet proefgereden.

Ik heb sun op foto's en filmpjes laten zien en aan jill gevraagd wat ze van de pony vond en of ze miss paardrijles op deze pony wilde zodat ze toch lekker kon rijden. Dit zou de kerstvakantie gebeuren en sun zou pas later komen rond februari maart. Zo hadden we de tijd! Jill was enthousiast. Sun was de pony die ze wilde want die leek op haar oude GrannyDanny oftewel Dancer mijn eerste pony wat ook haar 1e pony werd.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa stond er dus voor open dat we dit langer zouden uitzoeken en dat gaf een hoop rust in de keuze.

Uiteindelijk werd Frits verkocht omdat we de knoop doorhakte en voor zowel Jill als hem een betere optie dachten te vinden. Veel te vroeg verkocht eigenlijk maar ik kon deze plek niet afslaan en ik had nooit verwacht dat die draak zo snel verkocht zou worden. Dit was dan ook in de zomervakantie of net ervoor. Ik weet niet meer wanneer precies maar het proefrijden moest nog gebeuren.

Ik heb Elisa geappt en eigenlijk maar gewoon gevraagd of sun direct kon komen en met de denkwijze dat het wel goed zou komen. Spannend zeker, maar met Elisa durfde ik dit aan. Elisa heeft haar gebracht zodat ze wist waar sun kwam en had in sun haar paspoort een briefje gedaan met alles nog een keer heel duidelijk uitgelegd en ik weet dat Elisa altijd bereid is om dingen op te lossen. Sun was bij haar waarschijnlijk nooit weggegaan als het trauma voor de kar niet zo groot was geweest.

Ik heb Sun eerst opgepakt, kijken waar triggers zitten en deze zoveel mogelijk doseren en te verhelpen. Jill deed wel gewoon vanaf de grond de band opbouwen. Eigenlijk heb ik haar weer opgepakt als een 3 jarige, longeren, dubbele lijnen, longeren met zadel en ga zo maar door en tegelijk actie reactie bekijken. Toen ik haar safe genoeg vond zijn we begonnen met Jill in het zadel introduceren. Opzich ging dat allemaal prima en zijn we in de loop van het verhaal verder gegaan met het stukje beter maken qua spullen. Welk hoofdstel, bit, zadel en ga zo maar door en ook in de manier van rijden heel veel uitgeprobeerd.

We lijken er nu langzaam aan te komen. Al heel snel was duidelijk dat sun een hele fijne en lieve pony is die eerder zal stilstaan dan zal rennen en echt niet zo actief is als dat ze eruit ziet hahahahahaha. We hadden heel veel hapermomenten aan het begin. Een verkeerde beweging was koppie omhoog en stilstaan of heel traag draven, niet naar voren komen. Tadam daar komt die, spoortje aangezien een zweepje niet de optie is bij deze combinatie. Als jill wilde bijtikken kwam er een miscommunicatie op de voorkant en soms bleef het zweepje tegen haar kont waardoor ze ging billenknijpen.

Je kan niet alles in 1x oplossen, dus alles gaat in stapjes.

Zo ook de voorkant, we hebben een enkel dubbel en ongebrokentrens geprobeerd en rijden nu met een ongebroken trens. Deze reageert ze het best op in combinatie met Jill haar hand. Waar ze eerst heel los gereden wilde worden en nerveus werd als jill de teugels aan nam (wat begrijpelijk is) wordt ze nu fijner omdat we dat proces hebben opgebouwd en Jill hierin hebben kunnen helpen. Van los naar vast met bitloos ertussendoor waar jill haar mond niet zou hinderen met het bit.

Petpa

Re: Jill en Sunn vliegen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:34

Mooi om een kijkje achter de schermen te krijgen en te zien waarom je stappen zet!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 19:51

Alles is zeer bewust en doordacht. Het is daarom vaak jammer dat mensen heel snel vast willen grijpen naar het negatieve. Terwijl als je iets ziet en iets wilt weten ben ik open genoeg om dit te beantwoorden als het normaal gevraagd wordt.

Daarom benoem ik ook vaak,
Het is de toon die de muziek maakt.

Het is niet dat wij lukraak acties gooien. Dat kan helemaal niet met dezE pony en hoor je niet bij je dier te doen. Elke stap hier wordt doordacht, besproken, overwogen en als we denken dat we er goed aan doen passen we het toe.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderdehand is Jill volwaardig springruiter en Sun een volwaardige springpony!

1 Dec verhuizen we naar een andere stal zodat Jill door kan pakken en Ziva lekker binnen staat.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 05-11-24 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:05

Je vergeet je zin af te maken.
Dit kan echt niet ;-)
Ik zal hem even aanpassen...

Onderhand is Jill een volwaardige springruiter en Sun een volwaardige springpony!

Maar serieus; ze groeien samen en dat is leuk om te zien :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:14

Petpa schreef:
Je vergeet je zin af te maken.
Dit kan echt niet ;-)
Ik zal hem even aanpassen...

Onderhand is Jill een volwaardige springruiter en Sun een volwaardige springpony!

Maar serieus; ze groeien samen en dat is leuk om te zien :j

Hahahaabahahaha gedaan gedaan even aangepast!

Ze zijn leuk he!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:18

Ja, ze zijn echt leuk.
Alleen je weet het.
Ziva en Sun vind ik best leuk er is niks mis met die 2.
Maar Frits, da's liefde <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:56

Super leuk de lol die twee hebben!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 01:26

Ze groeien zeker samen en ik zadel Sun nu alleen nog op en Jill rijdt er zelf mee in het rond. Stap, draf of galop het maakt ze beide niet meer uit.

Jill is momenteel op Sun een hele zekere ruiter en ze doen samen geweldige dingen. Waar Sun eerst nog van een verkeerde beweging kon schrikken of blokkeren maakt jill nu de draadjes van de bak open terwijl ze erop zit en kan achterstevoren zitten, maar ook een rondje maken. Zo konden we ook eerst niet normaal der jas uit doen, maar stond mevrouw gelijk strak en nu kan Jill hem zonder hulp uitdoen en op het bakhek hangen. Zulke kleine dingen die eigenlijk heel leuk zijn om te zien omdat het echt wederzijds vertrouwen is.

Ze is trots op wat ze doet en wat ze samen kunnen. We zijn nog geen jaar verder en ze doen het fantastisch samen.

Op de andere stal zijn meer meiden van haar leeftijd die eigen ponys hebben, dus daar kan ze lekker samen mee gaan rijden en genieten. Ook hebben we daar mooie buitenrijmogelijkheden, ruiterpaden en een meertje. In een heel klein jaartje met niet wekelijks rijden heeft ze zich weer ontpopt tot een leuk en vriendelijk ruitertje en nu gaan we nog meer genieten dan we al deden!

Ik denk dat er binnenkort vooral veel beeld komt van springen en buitencrossen want daqr genieten ze allebei het meeste van!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:16

Ik blijf het mooi vinden hoe ze het saampjes rooien en hoe ze beiden groeien. Letterlijk en figuurlijk.

Hoe is het met jouw eigen Vossedame nu dan?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 21:57

Mijn vossie staat nu op de medicatie en komt langzaam bij gwlukkig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze loopt weer enkele rondes. Niet veel, ongeveer 3x per week 5 tot 10 min en vooral veel lange lijnen onder het zadel waarvan veel stappen.

En Jill en Sunn is inderdaad een geweldig verhaal! Hoe ze het doen doen ze het, maar waar ze beide echt onzeker waren zijn ze nu superstoer samen en het allerbelangrijkste wat ik wilde bereiken is bereikt. Ze genieten en hebben de grootste lol!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder weet ik niet wie haar leerde paardrijden, maar 1 tip: kom er nooit!

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat dit mis ging zijn ze beide zo rustig zonder spanning en dat is alles waar ik op hooptw

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:44

Whahaha, wat een geluk dat Sunny haar hoofd omhoog deed. Meestal zien ze in dit soort gevallen spontaan grasjes....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 23:47

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:49

Helaas, heb geen tiktok, hij weigert af te spelen

Een paard of pony met humor, daar moet je dankbaar voor zijn. Leer je van relativeren

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 23:49

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:59

Sorry maar dit is totaal geen humor, een paard dat nog niet kan springen helemaal blind een hindernis in jagen :\

Ze heeft geen streken, ze doet haar best met de kansen die ze krijgt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 00:01

Fly_high schreef:
Sorry maar dit is totaal geen humor, een paard dat nog niet kan springen helemaal blind een hindernis in jagen :

Oooooooooh je hebt weer wat gevonden,

Een pony over de hindernis Jagen? Ze is overenthousiast. Er wordt nergens gejaagd. Jill kan haar lastig bij der houden. De 1e 2 sprongetjes gaan dan ook zo. Daarna springt ze gewoon en soms zeker te snel, maar dat is geen jagen. Daarbij weet je helemaal niet wat wij hier zeggen.

Hou haar bij je,
Remmen, remmen
Neem het over,
Hou haar onder controle,
Sturen

Ga zo maar door, maar jij denkt dat we jakkeren. Je hebt de nevatieve vibe te pakkeb he.

De pony kan namelijk wel degelijk springen alleen moet jill nog gaan rijden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:07

Fly_high schreef:
Sorry maar dit is totaal geen humor, een paard dat nog niet kan springen helemaal blind een hindernis in jagen :

Ondanks ik het hier eerder in het topic meermaals opnam voor TS, vind ik de laatste x aantal posts met foto's alleen maar minder en minder ok ogen tot op het punt dat de laatste post voor mij ook echt geen fijn beeld toont en een pony wat er echt niet happy uit ziet op die beelden dus ik ga nu helaas wél mee met Fly High

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 00:13

Nogmaals

Perfectie is er nooit in 1x,
De pony sprong eerst niet,
Is nu laaiend enthousiast en moet nu samen met Jill gaan doseren.

Ik kan alleen zeggen,
Wacht maar weer af.

Ze zijn namelijk samen ingeschreven voor de springles om de hoek. Ik ben echt zo blij dat vele nog niet snappen dat ik ook al het begin deel. Niks wat we aan het begin starten is foutloos. Zolang je maar weet waar je aan werkt en waar je naartoe wilt.

De werkelijke filmpjes hoor je me zeggen dat ze veel te hard gaan. Dat ze moet remmen, maar pony remde niet. Dat kan je alleen leren doormiddel van doorgaan en het te leren voelen.

En bescherming heb ik niet nodig. Over 3 maanden zijn ze weer verder dan nu. Wij zien namelijk ook dat dit verre van een parcour springen is en ze daar nog helemaal niet klaar voor zijn. Waar ze wel klaar voor zijn is de springles op een stal om de hoek. Daarvoor moest ze kunnen sturen en laag kunnen springen om mee te rijden in die groep.

Tot over een tijdje als alles weer verbeterd is.

En al die fotos waar ze hard mag en gewoon even der eigen ding mag doen. Dat vind ze fijn. Net als dat ze het fijn vind om in een fantastische hackney draf door de baan te gaan. Koppie zo hoog mogelijk en heel veel benen zwaaien, fantastisch vindt ze het. Dat mag ze dus nog regelmatig van ons als ze "klaar" is. Ze is en blijft namelijk een hackneypony in hart en nieren. Voor het oog miss niet het mooiste beeld maar voor haar mindset is het wel degelijk gezond. De foto's zijn dus niet perfect, maar Sun vindt het geweldig en Jill die lacht erom.

Nieuw hoofdstuk,
Nieuwe verbeterpunten,
Nieuwe leermomenten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:22

Och, och, een kind zou toch eens nog wat moeten leren.

Fijn dat je vos verbeterd, en leuk dat Jill op springles gaat!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:27

Wat een brave pony! Hoofd omhoog en Jill kan terug in het zadel komen.

Fijn dat ze samen springlessen gaan krijgen. Zal ze zeker goed doen!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 09:38

We hadden het al eerder gevraagd daar maar omdat ze dan in een groep rijden moesten er een paar dingen die hartstikke logisch zijn op orde zijn. Nu kunnen ze dus gaan finetunen in de les.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:47

Fly_high schreef:

Blind?
Mis ik iets?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:01

De ruiter ziet totaal geen afstand, pony idem. Dus ze wordt blind de hindernis in gedreven, enorm gehaast ook, zonder een schijn van een kans te krijgen om correct te springen. Dat de pony bijna valt nadat die op deze manier in een hindernis is geknald zegt genoeg.

Iedereen maakt fouten uiteraard maar dat is geen manier om springen te leren. Dat zet je je kind eerst op een pony die wel kan springen. En daarmee bedoel ik geen dure FEI pony maar gewoon een HTK pony die zo'n kruisje al 1000 keer heeft gesprongen en fouten van de ruiter kan opvangen.

Jill is ook te lang inmiddels om met zo weinig balans op zulke kleine pony te springen, je ziet het beestje enorm veel moeite hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:07

Wat een onzin..

Dat de pony de afstand moeilijk kan inschatten zonder grondbalk..voila. Dat is waar, maar voor de rest..nee.

Ze heeft weinig spring ervaring maar kan het prima, ik liet haar ook weleens los springen en dan werd ze over enthousiast en wilde er vooral erg hard overheen. Dat zie ik hier weer.

Dat ze nog veel moeten leren samen..ja, dat sommige dingen misschien beter iets anders opgebouwd kunnen worden ja. Maar voor de rest..nee. Ze is ook helemaal niet te lang/ groot. Ik vind dat er van een mug een olifant gemaakt wordt.