Ik heb sun op foto's en filmpjes laten zien en aan jill gevraagd wat ze van de pony vond en of ze miss paardrijles op deze pony wilde zodat ze toch lekker kon rijden. Dit zou de kerstvakantie gebeuren en sun zou pas later komen rond februari maart. Zo hadden we de tijd! Jill was enthousiast. Sun was de pony die ze wilde want die leek op haar oude GrannyDanny oftewel Dancer mijn eerste pony wat ook haar 1e pony werd.

Elisa stond er dus voor open dat we dit langer zouden uitzoeken en dat gaf een hoop rust in de keuze.
Uiteindelijk werd Frits verkocht omdat we de knoop doorhakte en voor zowel Jill als hem een betere optie dachten te vinden. Veel te vroeg verkocht eigenlijk maar ik kon deze plek niet afslaan en ik had nooit verwacht dat die draak zo snel verkocht zou worden. Dit was dan ook in de zomervakantie of net ervoor. Ik weet niet meer wanneer precies maar het proefrijden moest nog gebeuren.
Ik heb Elisa geappt en eigenlijk maar gewoon gevraagd of sun direct kon komen en met de denkwijze dat het wel goed zou komen. Spannend zeker, maar met Elisa durfde ik dit aan. Elisa heeft haar gebracht zodat ze wist waar sun kwam en had in sun haar paspoort een briefje gedaan met alles nog een keer heel duidelijk uitgelegd en ik weet dat Elisa altijd bereid is om dingen op te lossen. Sun was bij haar waarschijnlijk nooit weggegaan als het trauma voor de kar niet zo groot was geweest.
Ik heb Sun eerst opgepakt, kijken waar triggers zitten en deze zoveel mogelijk doseren en te verhelpen. Jill deed wel gewoon vanaf de grond de band opbouwen. Eigenlijk heb ik haar weer opgepakt als een 3 jarige, longeren, dubbele lijnen, longeren met zadel en ga zo maar door en tegelijk actie reactie bekijken. Toen ik haar safe genoeg vond zijn we begonnen met Jill in het zadel introduceren. Opzich ging dat allemaal prima en zijn we in de loop van het verhaal verder gegaan met het stukje beter maken qua spullen. Welk hoofdstel, bit, zadel en ga zo maar door en ook in de manier van rijden heel veel uitgeprobeerd.
We lijken er nu langzaam aan te komen. Al heel snel was duidelijk dat sun een hele fijne en lieve pony is die eerder zal stilstaan dan zal rennen en echt niet zo actief is als dat ze eruit ziet hahahahahaha. We hadden heel veel hapermomenten aan het begin. Een verkeerde beweging was koppie omhoog en stilstaan of heel traag draven, niet naar voren komen. Tadam daar komt die, spoortje aangezien een zweepje niet de optie is bij deze combinatie. Als jill wilde bijtikken kwam er een miscommunicatie op de voorkant en soms bleef het zweepje tegen haar kont waardoor ze ging billenknijpen.
Je kan niet alles in 1x oplossen, dus alles gaat in stapjes.
Zo ook de voorkant, we hebben een enkel dubbel en ongebrokentrens geprobeerd en rijden nu met een ongebroken trens. Deze reageert ze het best op in combinatie met Jill haar hand. Waar ze eerst heel los gereden wilde worden en nerveus werd als jill de teugels aan nam (wat begrijpelijk is) wordt ze nu fijner omdat we dat proces hebben opgebouwd en Jill hierin hebben kunnen helpen. Van los naar vast met bitloos ertussendoor waar jill haar mond niet zou hinderen met het bit.