Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:05

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat TS vooruitgang ziet in het traject, met al dan niet soms een kleine dip die er vast ook wel eens bij zal horen. En voorlopig lijkt dat het geval te zijn. Dus top bezig zou ik zeggen :). En knap dat je alle momenten durft te tonen, de goede en de slechte.

Ik ben het met duopenotti eens. Ik denk dat er velen vergeten dat een paard niet altijd de reactie geeft zoals de opgeleide paarden in de boekjes. Dat vergt training en tijd, en gaat soms gepaard met momenten waarbij het paard even protesteert of uiteen valt of zich wegdrukt of ... Als ik nu mijn teugels opneem of juist de aanwijzingen geef voor lang/laag krijg ik een totaal andere reactie dan 4 jaar geleden, waar de mijne dan ging tegentrekken of juist direct het hoofd in de lucht smeet. En de tussenweg was ook niet altijd helemaal fraai volgens het boekje hoor...

Er is begeleiding, er is vooruitgang en TS doet haar uiterste best. Nu beginnen gooien met allerlei adviezen om het paard nog op een andere manier te rijden zou alleen maar verwarrend zijn voor paard en ruiter.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:50

DuoPenotti schreef:
Dat heeft ze gedaan bij mensen die daar veel vanaf weten en die zeggen inslapen, en als ik de op goed lees niet eens door het rijden maar ook door haar onvoorspelbare karakter op de grond. En dan lees ik niet dat ze denken dat dat op de grond vanuit de hals komt.

Ja dat mag je zeggen, maar je ziet dat ts daar mee bezig is en dan is het nog niet goed.
Rome is niet in 1 dag gebouwd.

Maar ik hou er over op, ts kan het zelf beter verwoorden.

Maar ik word wel een beetje...ja hoe zeg je dat netjes....van al die adviezen terwijl ik zeker weet dat ze het zelf niet beter kunnen.
Iemand die goede en slechte momenten laat zien en dan nog even kritiek krijgt van de beterweters.
IMO zegt dat heel veel over die beterweters.... Mochten die les geven zou ik daar juist net niet heen gaan. Die blijken te weinig inlevingsvermogen en realiteitszin te hebben naar mijn idee maar in theorieboekjes te blijven hangen.

Ik ben zelf echt iemand die een schurft hekel heeft aan de gespannen paarden die je in de top ziet lopen in 3 stukken.
Maar zie het wel los van een "probleempaard" weer op de rit te krijgen.

Wow, dat zijn heel veel beschuldigingen in 1 stukje....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:58

Dat is net of je de schoen aantrekt of niet....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:39

DuoPenotti schreef:
Dat is net of je de schoen aantrekt of niet....

Lekker makkelijk antwoord. Maar "jij weet zeker dat ze het zelf niet beter kunnen"....dat is een aanname presenteren als feit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:51

Als jij wel zeker dat je het wel beter kunt hoef je de schoen niet aan te trekken toch?

Maar ja ik heb het idee dat heel veel mensen die hier commentaar het niet beter kunnen.
Ja achter hun toetsenbord wel :)
Mijn gedachte ja, of je dat als feit wilt lezen dat mag. Hoeft niet. Daarom staat er ook ik in die zin, mijn mening. Hoeft niet die van jou te zijn.

Er stond ook dit

Citaat:
Maar ik hou er over op, ts kan het zelf beter verwoorden.

Ga ik nu doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:06

Volgens mij twijfelt niemand er aan dat ts haar uiterste best doet, toch? :)
En dat het dapper en open is in het proces te delen?
Daarbij geeft ook niemand aan de wijsheid in pacht te hebben.

Maar dat houdt niet in dat er enkel loftuitingen hoeven te worden geplaatst en het lijkt er op dat daar nu op gestuurd wordt. Overigens niet door ts,die kan juist prima met een kritische noot om gaan!
+:)+

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:21

Pfff wat een emoties. Er zitten veel mensen op bokt die ook veel ervaring hebben. Het één is vergelijkbaar met het paard van TS, het ander niet. De tijd zal het leren. Maar dat mag toch zeker wel gedeeld worden. Als ze het niet kon hebben, had de TS dit topic allang laten sluiten volgens mij. Ik zie het als sparring sessies en we zien wel hoe ver TS komt. Het hoeft geen persoonlijke strijd tussen bokkers te worden...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:27

Ts hoeft niet alleen lof, maar het constante terugkomende. Het is gewoon nooit goed voor iedereen.

Ik heb zelf een hoop van deze paarden in handen gehad en als ze eenmaal pijn ervaren hebben kunnen ze een geweldige zelfbescherming opbouwen.

Dit betekent dus dat je na maanden nog verzet zal zien zolang het paard dit linkt/terugkoppeld aan pijn. Herkenning van bepaalde dingen en gevoel daarbij.

Het kan lang duren voor zoiets oplost en helemaal met een merrie en een zeer sterk karakter. Die overtuigen is niet zomaar even gedaan.

Vele denken hier dan aan pijnacceptatie, maar ik zie het als opnieuw vertrouwen krijgen in het werk en weer "durven" lopen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 08-04-21 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:27

Van mij uit geen strijd hoor, dan komt het verkeerd over. :j
Maar ik zie dit en ik zie dat...ja als je de berichten van ts leest ziet ze dat zelf ook... vind het dan zo'n...laat maar...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:44

Niemand van ons heeft alle wijsheid in pacht. Iets is waar totdat het tegendeel is bewezen.
De meesten hier zijn ervaringsdeskundigen en het hoeft niet te zeggen dat bij TS hetzelfde aan de hand is.
Er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden en als er meerdere wegen geopperd worden, dan is het aan de TS om haar eigen weg te kiezen. Maar soms zijn inzichten van anderen best handig om mee te wegen welke weg je gaat kiezen :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:47

Ik denk dat we met zijn allen eens niet zo op elkaar moeten happen... Ts doet meer dan haar best en roeit met de riemen die ze heeft...

Kritische noten mogen toch zeker gewoon geplaatst worden? En blije berichten dat mensen vooruitgang zien toch ook? Iedereen denkt er het zijne van.. laat elkaar lekker in zijn of haar waarde... en dat er dan een keer achter elkaar kritische berichten binnen komen is toch alleen maar goed? Ik denk dat we met zijn allen allemaal voor veiligheid en gezondheid van een ieder die betrokken is willen gaan... niemand hakt hier op iemand in om vervelend te doen...

Daarnaast is ts echt wel communicatief vaardig genoeg om er zelf uit te halen wat ze ermee kan... ik snap niet zo goed dat mensen andere mensen in dit geval aanvallen om hun mening...ts opent een topic met zowel negatieve als kleine positieve kanten... En reageert echt super op zowel kritische als positieve berichten...

Zullen we dan ook gewoon stoppen met reageren omdat we denken dat ts zich aangevallen zou kunnen voelen zodat dit niet het zoveelste "zeur-topic" op Bokt wordt waarvan we het vervolg nooit meer te horen krijgen omdat het gewoon niet meer leuk is om de vooruitgang en/of stagnaties te posten?

Ik ben vooral zeer benieuwd hoe dit zich gaan ontplooien... laten we het topic dus prettig houden en open blijven staan voor ieders mening... want niemand is alwetend en we kunnen van elkaars visie leren...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:53

Een kritische noot is fijn :j

Maar mij schoot deze in gewoon verkeerd. Zeker gezien hoe open TS is.
Citaat:
e paard biedt zoveel aan in het laatste filmpje. Alleen moet je dat gaan zien. En loslaten wat allemaal "hoort".

Ts die weet en ziet dat al lang. Of ik moet andere berichten lezen?
Alleen de weg daar naartoe is er niet in een weekje.

Daarnaast MOET ts niks.

Vandaar dat ik dan heb, beste ruiters staan aan wal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:59

DuoPenotti schreef:

Dat lijkt mij logisch, zeepaardjes rijden is een tak van sport die weinige beoefenen. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:00

fransje23 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat lijkt mij logisch, zeepaardjes rijden is een tak van sport die weinige beoefenen. :j

:') _O-

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:15

Oké, je hebt gelijk...moeten was het verkeerde woord...
Ik bedoelde te zeggen dat er zoveel standaard gewoontes zijn, dat je soms vastgeroest zit in een bepaald patroon. Terwijl andere patronen soms zo slecht nog niet zijn.
Maar ik zal me de volgende keer wat genuanceerder uitdrukken +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:46

Fijn, zullen we dat allebei proberen te doen :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:49

Zoals ze in dat laatste filmpje loopt zie ik ook weinig fysiek nut hoogstens mentaal. Ze loopt daar wel echt te slap. En ja zo kun je ze jaren rijden en alsnog als je dan wil gaan oppakken doet het lastig. Paard toont daar dat ze durft loslaten en ook kan joggen, dat is voor mij genoeg om even te doen maar zeker niet voor hele trainingen. Ik kan ook veel slenteren maar mijn hardlopen wordt er niet beter van en erger nog: van slenteren krijg ik rugpijn en last aan mijn knieën. Een last dragen zonder aanspanning is ook niet zonder risico.

Ik vind de filmpjes erboven gewoon normale trainingsfilmpjes. Heel fijn gereden (wel idd beetje over tempo soms en ik erger me aan dat op het verkeerde been zitten haha). Ja haar neus moet eruit en het moet meer in balans. Maar dat zijn dingen waar je naar toe werkt. Ik vind het er verder uitzien als een jong paard waar je idd niet op moet gaan zitten afwachten en waar het altijd zoeken zal zijn naar evenwicht. Evenwicht tussen te snel of teveel achter je been maar juist gedragen. Evenwicht tussen aandacht niet bij je en overprikkeld door jouw hulpen. Evenwicht tussen niet saai laten worden en overvragen. Evenwicht tussen controle houden en aansturen enerzijds en in haar waarde laten anderzijds.
Ik ben benieuwd hoe het uitdraait alleszins. Vind de filmpjes van nu wel fijn en die man heeft er ook wel zicht op voor wat ik kan verstaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:59

poes schreef:
Zoals ze in dat laatste filmpje loopt zie ik ook weinig fysiek nut hoogstens mentaal. Ze loopt daar wel echt te slap. En ja zo kun je ze jaren rijden en alsnog als je dan wil gaan oppakken doet het lastig. Paard toont daar dat ze durft loslaten en ook kan joggen, dat is voor mij genoeg om even te doen maar zeker niet voor hele trainingen. Ik kan ook veel slenteren maar mijn hardlopen wordt er niet beter van en erger nog: van slenteren krijg ik rugpijn en last aan mijn knieën. Een last dragen zonder aanspanning is ook niet zonder risico.

Het paard toont daar dus inderdaad dat ze kan en wil loslaten en dat is waar je naar toe moet. Ze moet rijden gaan associëren met iets wat goed voelt en zeker geen weerstand bieden. Dus juist mentaal is cruciaal!
Het tempo mag zeker hoger, dit is een net niet tempo maar dat is net zo kwalijk als een te hoog tempo.
Om in jou termen te blijven slenteren is niet goed en maar van boven he tempo lopen verzuur je.

Welke spieren denk jij dat Krisje aanspant en ontwikkeld bij de houding zoals in de eerste twee filmpjes? En in hoeverre zullen die bijdragen aan de weg naar nagevelijkheid? :)

Gedragenheid is m.i. nog een station ver weg. Daar is het tempo nog veel te hoog voor en ze loopt te diep en valt mede daardoor op de voorhand.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 05:39

Boeiend topic, jammer dat ik het net pas gevonden heb! Bedankt voor je openheid TS!

Ik heb de berichten van de TS gelezen en de laatste pagina's dus weet niet goed of dit ook besproken is:

Is de cowboy western geschoold?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:13

Ja maar ontspanning aanbieden in die houding brengt ook niets op imo. Als je dan weer wat juiste aanspanning vraagt reageren ze vaak weer net zo heftig, hoeveel rondjes je zo ook rondgesleft hebt.

En ja dat tempo in de andere filmpjes moet terug, en ze moet eruit helemaal mee akkoord! Maar ook hier wordt mentaal werk verzet: aandacht erbij houden, voorwaarts denken, hulpen doorlaten.
Ts mist daar idd nog de finesse om even vooruit te denken/schakelen en dan gelijk weer het goede tempo op te zoeken. Dat is gewoon lastig. Maar zo heel gespannen vind ik haar daar niet en als ik dan moet kiezen tussen de twee ga ik toch voor de eerste filmpjes mits idd dat tempo en neus eruit de focus is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:27

Poes....Dat ontspanning in die houding niets brengt is een aanname van jou. Waar baseer jij die mening op? Vanuit jouw ervaring?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:32

Als het paard een tijd ontspannen in die houding kan lopen zonder protest, is dat toch ook al een grote winst? Akkoord dat je zo niet gaat trainen voor moeilijke oefeningen of top buikspieren, maar dit paard is daar ook nog niet aan toe. Dit is een paard dat eerst gewoon moet leren lekker te lopen zonder te vechten en ook dat zal voor het paard mentaal al een zware omschakeling zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:36

Poekkie schreef:
Als het paard een tijd ontspannen in die houding kan lopen zonder protest, is dat toch ook al een grote winst? Akkoord dat je zo niet gaat trainen voor moeilijke oefeningen of top buikspieren, maar dit paard is daar ook nog niet aan toe. Dit is een paard dat eerst gewoon moet leren lekker te lopen zonder te vechten en ook dat zal voor het paard mentaal al een zware omschakeling zijn.

Totaly agree!

Het doel bij dit paard is mi het lichaam leren loslaten en plezier in het rijden weer terug brengen...Niet teveel vragen, veel positieve momenten laten ervaren, veel belonen....En ook al zal het lichaam niet helemaal goed zijn, mentaal doet dat ieder paard goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:39

Eigen ervaring ja. Ik keer ook juist vaak terug naar het trage hoor! Maar met dit paard zou ik dit echt niet doen. Juist omdat ik haar het type paard vind die ook moet leren omgaan met aandacht vragen en erbij houden. Ontspannen is goed (en dit dus stukjes meenemen is prima) maar voor mij kun je wel al meer doen dan dit. Mijn ervaring is dat als je dit te lang zo blijft doen met amper iets vragen, dat ze niet gemotiveerder worden maar juist heftig kunnen doen als je dan wel wat meer vraagt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:05

poes schreef:
Eigen ervaring ja. Ik keer ook juist vaak terug naar het trage hoor! Maar met dit paard zou ik dit echt niet doen. Juist omdat ik haar het type paard vind die ook moet leren omgaan met aandacht vragen en erbij houden. Ontspannen is goed (en dit dus stukjes meenemen is prima) maar voor mij kun je wel al meer doen dan dit. Mijn ervaring is dat als je dit te lang zo blijft doen met amper iets vragen, dat ze niet gemotiveerder worden maar juist heftig kunnen doen als je dan wel wat meer vraagt.

Maar is het amper wat vragen?

Het is juist het moeilijkste wat je aan dit paard kunt vragen.
Ontspannen, lengte in de hals, over de rug en een rustig tempo.

In plaats van boven het tempo, kort in de hals, op de voorhand en met een weggedrukte rug door de bak gaan.

Vraagt ook vertrouwen van de ruiter want juist loslaten is na alle nare ervaringen spannend!