Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:13

TS nog even iets heel anders. Je schreef dat je vooral veel doorzit omdat je zelf last hebt van artrose en daardoor doorzitten voor jou makkelijker is als lichtrijden. Ik herken dit verschijnsel, heb problemen met onderrug en heup en zit nog volop in de revalidatie. Ook ik merk hierin dat voor mij doorzitten makkelijker is als lichtrijden op het moment, maar ik vind zelf dat mijn doorzitten op dit moment niet voldoende goed is voor mijn paard. Ik zit mijn paard in de weg met doorzitten, dus hoe vervelend ook, als ik draaf rijdt ik vnl licht. Wat mij in ieder geval wel heel erg helpt is om in mijn training veel galopwerk mee te pakken. Ik de galop zit ik ook makkelijker, van de galop wordt zowel mijn paards als mijn lijf een stuk losser en de galop is prima om de draf ook te verbeteren. Na de galop is de draf vaak ruimer en losser. Als ik dan merk dat ik dan weer last krijg met lichtrijden, pak ik weer een paar voltes in galop en weer terug. Prima training voor paard en prima training voor mij :D
Misschien heb je er wat aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:15

Ik heb daar idd een hele tijd in meegelezen maar bleef uiteindelijk steken in de pro's en con's, er is voor beide theorieën wat te zeggen en dan moet je denk ik kiezen wat bij je paard en bij jezelf past ..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:38

Cer schreef:
https://youtu.be/hokqRs9GbrI

Deze uit een ander topic gepikt, vond t zelf erg interessant (en ga er direct mee aan het werk)

Vraagje: war vinden de mensen die tegen een brede hoge handzetting zijn van de stukjes die in dit filmpje voorbij komen?

Ik onderschrijf het filmpje helemaal.
Overigens zie ik een brede hoge handzetting niet bij alle demonstrerende ruiters, bij de meesten niet eigenlijk. Daar zit het hem ook niet in. Wat het risico wel is van een hoge handzetting, is dat het paard meer gaat "duiken".
Wat ik belangrijker vind en wat in het filmpje ook naar voren komt is zo ongeveer vanaf 8.30 is, dat het paard "Should be correctly connected with the hindlegs" en dat het paard "no matter what position it is in" "over the top line and still on the bit" moet zijn. En dat is volgens mij precies wat we hier zeggen.
Ook wordt in hetzelfde deel duidelijk gemaakt dat dit voor een paard erg vermoeiend is, het 2 jaar kost om de rug van een groen paard (of het nu jong is of wat ouder) te ontwikkelen en dat dit met kleine stapjes gaat.
Dan begrijp je misschien ook dat een 4 jarige onmogelijk is met zijn neus naar de grond op een correcte manier vwnw te stretchen.

Het doel is voor iedereen wel hetzelfde. Je wil de toplijn goed ontwikkelen. Dan is het de vraag; hoe is de weg ernaar toe.?
Wat mij betreft bevestigt het filmpje wel mijn ideeen erover. De toplijn ontwikkel je niet door de voorkant los te gooien, welke methode je ook gebruikt. Het zit hem niet in een methode.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:03

oji schreef:
TS nog even iets heel anders. Je schreef dat je vooral veel doorzit omdat je zelf last hebt van artrose en daardoor doorzitten voor jou makkelijker is als lichtrijden. Ik herken dit verschijnsel, heb problemen met onderrug en heup en zit nog volop in de revalidatie. Ook ik merk hierin dat voor mij doorzitten makkelijker is als lichtrijden op het moment, maar ik vind zelf dat mijn doorzitten op dit moment niet voldoende goed is voor mijn paard. Ik zit mijn paard in de weg met doorzitten, dus hoe vervelend ook, als ik draaf rijdt ik vnl licht. Wat mij in ieder geval wel heel erg helpt is om in mijn training veel galopwerk mee te pakken. Ik de galop zit ik ook makkelijker, van de galop wordt zowel mijn paards als mijn lijf een stuk losser en de galop is prima om de draf ook te verbeteren. Na de galop is de draf vaak ruimer en losser. Als ik dan merk dat ik dan weer last krijg met lichtrijden, pak ik weer een paar voltes in galop en weer terug. Prima training voor paard en prima training voor mij :D
Misschien heb je er wat aan.

Ik heb ook meer moeite met lichtrijden dan toen ik jonger was, maar werk nu met behulp van www.ruiterfysio.nl aan mijn houding en Psoas spier en merk dat er zeker vooruitgang is.
Het is wat ver weg voor TS, maar zeker de moeite van het bezoeken waard, je hoeft ook niet wekelijks erheen maar doet veel oefeningen thuis. Voor dien heb ik met de reguliere fysio (en osteopaat en chiropractor)gewerkt, maar die mist toch de specifiek aansluiting bij de eisen die je aan je lichaam stelt als ruiter.

Als je eigen lijf beter wordt kan je paard beter lopen. Samen verbeteren.

Toch vind ik dat TS een stuk progressie laat zien, zeker als je je realiseert dat dit paard in het begin zeer arm bespierd was een met een veulen aan de voet liep.

oji

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:09

Als ik wat verder ben in mijn revalidatie wil ik zeker ook zoiets gaan doen. Misschien of topic, maar iemand ervaringen met flexchair vs Otto?? Of is beide aan te raden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:16

oji schreef:
Als ik wat verder ben in mijn revalidatie wil ik zeker ook zoiets gaan doen. Misschien of topic, maar iemand ervaringen met flexchair vs Otto?? Of is beide aan te raden?

Mijn dochter en ik hebben ooit een x een flexchair clinic gedaan. Leuk en verhelderend.
Als je echt een probleem met balans hebt is flexchair denk ik wel aan te raden.
Otto weet ik niet eerlijk gezegd.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:26

oji schreef:

Ik zou idd gewoon zo'n combi doen :j

Ik vond de flexchair lastiger, maar op Otto zeker ook wat handige tips gekregen :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:27

Stalgenoot van mij heeft Otto gedaan en dat was erg confronterend en leerzaam. Die staat bij mij ook nog op mijn wensenlijstje.

De ruiterfysio maakt naast de oefeningen dat ik me sowieso meer bewust ben van mijn lijf, hoe ik zit, loop, fiets etc. in het dagelijks leven en hoe die dingen samenhangen met hoe ik op mijn paard zit.
Bijv. ik wikkel af over de buitenkant van mijn linker voet door een operatie en een titanium plaat bij mijn grote teen, daardoor ontwikkelen mijn spieren zich zo dat ik alles op de buitenkant van mijn voet doe, fietsen, maar ook in mijn stijgbeugel. Dit geeft een rotatie in mijn heup naar buiten en dus ligt mijn linker knie niet mooi aan het zadel. Dus doe ik oefeningen voor mijn spieren in mijn kuit, let ik met fietsen op dat mijn voet plat op de trapper staat en dus mijn knie recht naar voren.

En nu ga ik de oefeningen in praktijk brengen met rijden.... voeten plat in de beugel en knie aan het zadel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:32

Toch vind ik dat TS een stuk progressie laat zien, zeker als je je realiseert dat dit paard in het begin zeer arm bespierd was een met een veulen aan de voet liep.

Wil hier toch even op inhaken dat het paard er voor de dracht toch heel goed bespierd uitzag gezien de foto s in ts haar profiel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:39

Ik heb gedurende de dag tussen mn werk - lesgeven mee gelezen en ik wil even een paar aanvullingen doen.
Murosch meldde dat de 4 jarige op een heel ander methode getraind wordt,the other way around ik zie dat niet zo, het blijft van achter uit activeren en naar de hand toerijden in de verbinding rijden feitelijk hetzelfde waar jij mee bezig bent.the otter way around is in mijn ogen eerst in de krul en er dan tegen aanrijden, of jij moet dat anders zien? Dat het plaatje er anders uit ziet is paard gerelateerd, ruiter gerelateerd en Nivo gerelateerd, roepen er hier al meerderen, alles per paard of beter nog per combinatie aanpassen.
De otto vind ik geweldig.
De flexchair waar ik op gezeten heb niet zo, ik zat niet zoals ik op een paard zit, m'n voeten moesten te ver naar voren en hij kondigt hoog genoeg, ik zat de oefeningen in stoelzit te doen en toen ik de therapeute daarop aansprak was het de enige manier waarop het scheen te kunnen. Voor mij geen goede vergelijking met m'n zadelpositie vind ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:11

De 4-jarige wordt netjes gereden - jonge talentvolle paarden bieden veel aan en het is aan de ruiter om daar iets goeds van te maken. Het paard mag wel meer worden uitgenodigd om te verlengen en voorwaarts neerwaarts te gaan. Ook jammer dat het paard zo veel op de volte wordt gereden, altijd extra belastend voor de rug.

Het filmpje van TS valt me niet tegen, maar ook ik blijf een paard zien dat amper aan rad is. Eigenlijk niet anders dan het filmpje van 6 (?) jaar geleden. Misschien nog wel stijver. Dat het paard braver is snap ik; alles wat zeer kan gaan doen achter wordt niet gebruikt... Jammer dat er geen draf-galop-overgang te zien is, hoop dat dat toeval is? Zeker omdat je merrie een veulen heeft gehad zou ik er echt naar laten kijken. Ik heb ook een levensgevaarlijke merrie en ik kan je verzekeren: er bestaan osteopaten/chiropractors die daar mee om kunnen gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:07

Ik heb nog een x de beide filmpjes voor en na stretch bekeken en ik denk echt dat je paard niet gezond is. Ik zie onregelmatigheid linksvoor maar als ik het vergelijk met het filmpje voor de stretch, waarbij ze meer op het achterbeen wordt gevraagd ze veel moeite heeft rechtsachter. Ik denk dat je de oorzaak van haar spannning daar moet zoeken. Ik adviseer je toch een kreupelheidsonderzoek te laten uitvoeren

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:30

Otto is absolute aanrader. Wel confronterend, maar dan weet je meteen waar je zelf aan moet werken. Ik ben daarna fanatiek gaan sporten om betere core stability te krijgen. En dat slaagt goed. Mijn paard ook blijer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 19:21

Babootje schreef:
Murosch schreef:
Het filmpje van Babootje. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen ermee, dit is the other way around zoals ik het eerder met vorige paarden ook heb gedaan, dus ik ken het wel, maar ik ben nu bewust op deze manier bezig omdat ik denk dat het voor ons goed is op de lange duur, dus ik zie dit nu niet als voorbeeld.

Als ik jouw eerdere filmpjes bekijk dan zie ik idd een aan de teugel getrokken paard en een weggedrukte rug.
In jouw filmpje (nieuwe methode) zie ik nog steeds geen ruggebruik. Als je een methode niet goed toepast maakt dat niet dat de methode verkeerd is

Ik wou nog even hierop terugkomen, want de filmpjes die jij aanhaalt zijn niet van de tijd waar ik op doelde in mijn reactie. Ik sprak over een tijd die daarvoor lag, toen ik zelf ook nog op een ander niveau reed met andere paarden. Toen had ik ook nog geen bokt. Ik heb een stop van enkele jaren gehad en daarna ben ik met Wainonia begonnen en na de stop was het niet meer als voorheen. Dus de Wainonia filmpjes zijn geen voorbeeld van wat ik vroeger deed nee. Volgens mij heb ik niet eens filmpjes uit die tijd, toen was het allemaal nog niet zo digitaal.

Verder... denk ik dat het meeste wel gezegd is inmiddels. Ik heb veel tips gekregen waarvoor ik dankbaar ben en waar ik iets mee kan en veel mensen hebben hun mening gegeven. Wij gaan nu weer verder aan het werk de komende tijd en over een poosje laat ik wel weer van me horen met de stand van zaken op dat moment. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:29

Bedankt voor jullie info over de flexchair en Otto. Mij lijkt Otto ook het meest de juiste situatie benaderen. Heb wel eens op een zadelkruk gezeten (zelfde model als de flexchair maar dan niet flex aan de onderkant) maar vond dat idd ook niet echt de rij zit benaderen.
Nog 1 vraagje over de Otto en dan zal ik het topic van TS niet verder vervuilen met mijn vragen. Kan je op de Otto je eigen zadel leggen? Ik zie oa plaatjes met een zadel met enorme wrongen en een gedwongen zit. Zelf heb ik een KN symphony, dus dat zou nogal een verschil zijn tov mijn eigen zadel (naast dat ik niet zo goed op een zadel met gedwongen zit kan zitten)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:32

oji schreef:
Bedankt voor jullie info over de flexchair en Otto. Mij lijkt Otto ook het meest de juiste situatie benaderen. Heb wel eens op een zadelkruk gezeten (zelfde model als de flexchair maar dan niet flex aan de onderkant) maar vond dat idd ook niet echt de rij zit benaderen.
Nog 1 vraagje over de Otto en dan zal ik het topic van TS niet verder vervuilen met mijn vragen. Kan je op de Otto je eigen zadel leggen? Ik zie oa plaatjes met een zadel met enorme wrongen en een gedwongen zit. Zelf heb ik een KN symphony, dus dat zou nogal een verschil zijn tov mijn eigen zadel (naast dat ik niet zo goed op een zadel met gedwongen zit kan zitten)

Je kunt je eigen zadel meenemen, heb ik toen ook gedaan omdat dat toch het zadel is waar je altijd op zit leek
me dat wel zo fijn :)

VWestra

Ja hoor, op Otto kan je eigen zadel.
Ik heb ook op Otto gezeten en de flexchair. Otto was grappig maar heb ik heel weinig aan gehad. Was gewoon zitten en je kunt je hulpen finetunen. Misschien wel prettiger als je moeite hebt met balans? Ik heb er niks aan gehad, was wel leuk daar niet van.

Flexchair, was voor mij verhelderend dat ik in mijn rechterheup minder flexibel ben. Qua houding, het is inderdaad niet ideaal in vergelijking met rijden.m

Nibbit

Oji je eigen zadel kan er op :j

Ik heb het ook gedaan maar vond het voor mezelf tegenvallen.. ik zat eigenlijk wel goed en had er voor mijn gevoel minder aan dan een vriendin die wat scheef zat.
Maar het kan dus verhelderend werken :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:45

Balans en scheef zitten zijn voor mij op dit moment grote issues dus ik denk dat ik er veel aan ga hebben dan. Finetunen van de hulpen zal al een heel stuk verbeteren als mijn balans weer in orde is denk ik. Maar ik zou graag idd oefeningen krijgen dat ik naast het paard, gericht kan oefenen aan de issues die ik heb op het paard. Mijn eigen fysio is helemaal top, maar weet niets van paardrijden. Dus zodra die mij weer voldoende op de rit heeft om aan finetuning te gaan beginnen, denk ik dat ik wel wat fysio puur op ruiter gebied wil.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:02

Ff nog om te melden gezien otto:
Als je via fb / google JOKER van Kerry Sharp zoekt, dat is een nieuwe simulator (in ned).
Ook met eigen zadel en er is er 1 waar westernzadel op kan.
Reageert op alles wat je wel of niet doet....
Sorry voor offtopic al zou ik het iedereen aanraden want je krijgt je eigen inwerkingen terug?!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:21

Hier inderdaad nog een 'westerntip', alhoewel de basis overal hetzelfde is, en leunt beetje aan bij de vergelijking van het kind leren lopen zoals al eerder vernoemt (eerst leren lopen met steun van 2 handen, daarna 1 handje, daarna los) :j

In het begin ga je opgewekte energie vanuit de achterhand echt meer en langer moeten begrenzen, dan je in een later stadium kan doen. Nageven met enkel het gewicht van je teugels is dus geen 1 2 3 truukje, zoals je in veel klassieke dressuur filmpjes ziet. De weg ernaar toe is minstens zo lang en wordt vaak overgelaten op het net.

Ik probeer dit vooral te bereiken door middel van mijn buitenteugel, en door middel van zijgangen, zodat hij niet over zijn schouder naar binnen valt, daar heeft mijn paard nogal een handje van weg en dit is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe recht/scheef je paard is. Je bouwt dus de druk op, zoveel als nodig, maar zo weinig als het kan, niet steeds los-vast-los-vast, dit is heel verwarrend voor een paard.

Je handen kan je hiervoor best wat breder zetten, niet extreem natuurlijk. Ik gebruik eigenlijk nooit hoge handen, omdat mijn paard ook geen hoge dressuurnek heeft, hij is er simpelweg niet voor gebouwd, waarom dit dan forceren. Je krijgt dan een valse aanleuning en de schoft en rug doen niet meer mee.
Dan heb ik ze liever iets te rond en diep (zonder van het bit af te lopen) dan dat ze voor de LL lopen, maar met een weggedrukte rug.

Van zodra het kwartje valt bij het paard en hij loslaat, dan is hij direct wel recht en los in je handen, en dit op beide teugels. Pas hierna kan je eigenlijk een echte stretch of VW/NW gaan vragen denk ik...
Zo kan je deze momenten langzaamaan steeds uitbreiden en er variatie in brengen om hem hierin sterker en leniger te maken (halshouding, tempowisselingen, zijgangen ed..)

Zolang ik voel dat hij niet volledig zijn rug loslaat en mijn hand opzoekt, ga ik nooit doorzitten, maar ik begrijp dat fysieke 'problemen' van de ruiter zijn kant uiteraard hier een hand in kunnen hebben.

Ik ben trouwens ook enorme fan van voorbereidend grondwerk om het paard zonder de 'last' van een ruiter, al de juiste houding te laten aannemen. Kan eerst begeleidend zijn met een hulpteugel, maar deze heb je op den duur en als je het op de juiste manier opbouwt/aanpakt helemaal niet meer nodig om hem mooi te laten stretchen en buigen. Zitles/fysio is ook al genoemd, kan ook een hele verandering teweegbrengen soms.

Om af te sluiten, nogmaals veel respect voor de manier waarop je reageert, van topics en discussies zoals deze kan iedereen iets opsteken en leren! *\o/*

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:36

Toch ervaar ik het wel zo AtraGilie....ik reed "modern". A la weetstand biedende hand, van achter opwekken voor vasthouden van energie. Nadat mijn paard aangaf er geen plezier meer in te hebben, heb ik het roer omgegooid. Ben er blanco in gegaan en zag wel.

Wij zijn begonnen met basis. Hoe het aan de voorkant liep interesseerde niet. Eerst de communicatie. Daarna overgangen dmv intentie en lichaamsgebruik. De juiste buiging met ribrotatie etc. Slangevoltes en voltes openen en sluiten. Met aandrukken van de kuit en een open houding van voor (zelfs je handen iets meegeven om de neus eruit te kunnen laten). Niks met je handen sturen, begrenzen of wat dan ook. Rustig meegaan met het paard. Paard werd happy los en super licht tevredeen.ook de spieren groeiden als kool.Maar een mnd of 4 dacht ik ook: hmm geen wonder dat ik een blij paard heb als ie continu met zijn neus naar beneden mag...
Maar je geeft het een kans en gaat door. Paard werd recht en ging in balans lopen. De stretch foto eerder in dit topic is het resultaat ervan.
En nu? Nu loopt ze van achter uit en neemt mijn hand mooi mee. We kunnen weer wat gaan sluiten en aan oprichting werken!
Hiervoor hoef je GEEN ENKELE DRUK toe te passen! Druk toepassen is in mijn ogen ook forceren. Jij wil iets dus pas je druk toe tot het paard denkt ok ik laat maar los. Terwijl als je samenwerkt en het paard gewoon tijd geeft dan komt dat ook.
Je handen zijn in 1 lijn met de mond en teugels. Je houdt ze voor het zadel. Breed zetten werkt verstorend evenals terug werken. Ze moeten met het paard mee bewegen.

Ik zeg niet dat ik tegen jou methode ben ;-) ik heb alleen een andere ervaring en voorkeur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:17

Babootje schreef:
Murosch schreef:
Het filmpje van Babootje. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen ermee, dit is the other way around zoals ik het eerder met vorige paarden ook heb gedaan, dus ik ken het wel, maar ik ben nu bewust op deze manier bezig omdat ik denk dat het voor ons goed is op de lange duur, dus ik zie dit nu niet als voorbeeld.

Als ik jouw eerdere filmpjes bekijk dan zie ik idd een aan de teugel getrokken paard en een weggedrukte rug.
In jouw filmpje (nieuwe methode) zie ik nog steeds geen ruggebruik. Als je een methode niet goed toepast maakt dat niet dat de methode verkeerd is

Murosch schreef:
Ik wou nog even hierop terugkomen, want de filmpjes die jij aanhaalt zijn niet van de tijd waar ik op doelde in mijn reactie. Ik sprak over een tijd die daarvoor lag, toen ik zelf ook nog op een ander niveau reed met andere paarden. Toen had ik ook nog geen bokt. Ik heb een stop van enkele jaren gehad en daarna ben ik met Wainonia begonnen en na de stop was het niet meer als voorheen. Dus de Wainonia filmpjes zijn geen voorbeeld van wat ik vroeger deed nee. Volgens mij heb ik niet eens filmpjes uit die tijd, toen was het allemaal nog niet zo digitaal.

Ik geloof dat je niet echt begrijpt wat ik bedoel Murosch.
Ik heb het over het filmpje Wainonia voor de stretch (in wedstrijd tenue) en Wainonia laatste filmpje (stand nu).
2 verschillende methoden, maar bij beide is er geen ruggebruik. Dan moet je je afvragen, ligt het aan de methode of ligt het misschien aan mij? Of, en dat heb ik mij echt afgevraagd. Is er misschien iets met het paard zelf.

Verder heb ik de 2 filmpjes (Wainonia voor de stretch, in wedstrijd tenue) en het laatste filmpje nog eens naast elkaar bekeken. Omdat ik vond dat Wainonia (laatste filmpje) niet helemaal rad was. Ik zie linksvoor een onregelmatigheid. Ik heb de filmpjes naast elkaar gelegd om te kijken of ze ook al (oude methode) onregelmatig was. Ook daar zag ik het ook (linksvoor) met dat verschil dat ze heel veel moeite heeft met rechtsachter (rechtachter, weinig buiging in spronggewricht en kortere pas).
Ik weet niet of je bekend bent met kruislings kreupelheid (paarden ontlasten/belasten altijd kruislings), dat op het moment dat er achter een probleem zit, het paard ontlast, en kruislings voor overbelast.
In jouw eerste filmpje, waarbij je Wainonia meer op het achterbeen vraagt, is er erg veel spanning en knalt ze eruit. Maar ik zie ook het slechte achterbeen. Dus kan de oorzaak in plaats van spanning ook gewoon pijn zijn. En dan kun je je ook voorstellen dat ze voor jouw gevoel fijner is, als je het achterbeen niet vraagt.
Je kunt natuurlijk gewoon je kop ervoor in het zand blijven steken. Mij best, het is niet mijn paard.
Maar ik heb wel het idee dat je het beste voor hebt met je paard.
Daarom begrijp ik jouw weerstand niet om niet gewoon te laten uitzoeken of je paard fysiek niet iets mankeert. Een kreupelheidsonderzoek zijn de kosten niet.
Maar je moet het zelf weten. Ik ga verder niet meer reageren in dit topic.
Doet me een beetje verdriet eerlijk gezegd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:24

Ik vraag me af of je zelf wel lekker in het zadel zit, hij lijkt wat klein.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:53

Zelf denk ik dat hier alles wel gezegd is. Murosch is niet gek, ze heeft voortreffelijk op ons allemaal gereageerd, neemt mee wat waardevol voor haar is en ik zie uit naar het volgend filmpje over een jaar.
Ik vond het een boeiend topic en ga het nu zelf ontstippen want we zijn imo rond en gaan anders alleen maar herhalen. Murosch bedankt voor het tonen van je filmpje en je zo kwetsbaar op te stellen en je fijne manier van reageren. +:)+