PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:30

Anoniem schreef:
Ik blijf het apart vinden dat je niet eens iemand zoekt die met jou samen aan die "paniekaanvallen" gaat werken OP DE GROND.
Als het daar al niet eens bevestigd is, waarom er dan op kruipen.

sorry voor mijn felheid, maar ik begrijp het gewoon echt niet.

Dit.....

Ik heb het al een aantal pagina's voorgesteld en er blijven maaaaren komen.
Hierdoor krijg ik het idee dat je niet geholpen wíl worden.

Eerst vertrouwen 100 procent bevestigen op de grond.
Dát is in mijn ogen de basis voor het rijden.

Ik baal er eerlijk gezegt ook een beetje van dat je wel tig tal keren schrijft dat je een basis hebt.

Maar wat is jouw basis?

Wij willen jullie in hart en ziel helpen.
Maar... maar... de maar....

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:32

Tsja.
exact mijn gedachten.
voor alles een ecxuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:36

Op de grond is ze in het werken bevestigd, er zijn een aantal duidelijke triggers waar ze dan nog op reageert.

Vaststaan tussen 2 touwen bijvoorbeeld, dat kan nu onder bepaalde voorwaarden maar doet er zich iets onverwachts voor is het alsnog drama. Zet ik dr op dezelfde plaats los, blijft ze staan is er niets aan de hand.

De basis voor mij onder het zadel is ontspanning, tact en door deze combinatie eraan kunnen komen. Anders kun je niets. Nou, dat begint nu te komen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:40

Ik volg het topic al even en er kwam een vraag in mij op, niet aanvallend bedoeld, ben gewoon nieuwsgierig :o

Allereerst, respect voor je doorzettingsvermogen!

Je geeft aan dat er twee mensen af zijn gekomen en niet zo zuinig tijdens zo'n paniekaanval (denk ik?). Bij jou heeft ze die paniekaanvallen ook (gehad), maar wat maakte nou dat jij er wel op blijft zitten en die andere ruiters niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:42

Goede vraag. Denk toch dat ik al vrij snel doorhad dat geruststellen nuttiger was dan verkrampen. Al heeft het ook regelmatig niet veel gescheeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:55

Wat ik niet begrijp, in je eerste topics ga je vrij vlot naar buiten en braaf dit en dat en doe
je dingen zonder ook maar ergens het woord trauma.

Ik ging met mijn niet trauma paard niet zo vlot die was veel te sensibel daarvoor. Dus ik vraag mij oprecht af wat verstaan we onder trauma paard.. paniekaanvallen en littekens? Dan zijn er veel trauma paarden op de wereld dan heb ik er ook 1.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:59

Basis vind ik een rem een stuur en een zacht gaspedaal.

Vanuit een contact teugel rijd je naar ontspanning toe.

Je begint kort en klein.
Enkel stappen met rust. Wanneer ze ontspant in stap stop je!

Jij wil waarschijnlijk zoals ik lees te snel teveel.

Wil ze er vandoorgaan. Wenden negeren en verder stappen.

Nergeren en positief belonen werkt beter dan haar met fluwelen handschoenen aan te pakken.

Jij bent baas. Consequent en duidelijk!
Schrikken en gaan is puur omdat ze jou niet als leider ziet.

En dán is t natuurlijk niet raar dat andere mensen er niets mee kunnen.
Die ziet ze niet als leider.

En jou ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:00

Dat kan... Ik heb mij altijd beter en veiliger gevoeld buiten de bak. Nog steeds, dat is gewoon meer mijn ding.

Daarbij stond ik toen op een stal waar de bak sowieso bar slecht was.

Gas rem en stuur zit erop :')
Het is echt niet alsof ze dagelijks 6 paniekaanvallen heeft hoor :')

Kort en klein ben ik juist van, volgens mijn stalgenoten te.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:05

Robijntjah schreef:
Ik had haar al een tijd op stal staan voor de koop officieel werd ;)

Klinkt als een fantastische trauma-oplossende stal als je daar wel een andere ruiter erop kon zetten toen ze nog maar net onder het zadel was, je wel een vaste verbinding kon hebben én haar vorige eigenaresse in de buurt (zelfs erop) kon komen. Hebben ze daar geen plekje vrij voor je? ;)

En nu even wat minder stierenpoep, maar puur uit interesse: wat voor afstamming zit erachter? Ben dol op PRE's! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:06

Lees mijn post over de vorige eigenaresse eens goed door ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:14

Ik heb het topic doorgelezen en er zijn al ene hoop bruikbare tips gegeven. Zo ook eyeopeners waar je hopelijk over na gaat denken.
Maar los daarvan wil ik even zeggen dat ik het knap vind dat je je nog altijd zo voor haar gaat en je daar nog plezier in hebt ook! :)
Persoonlijk was mijn plezier al lang weggeweest en had ik me ondergedompeld in professionele hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:16

Komt misschien ook door het verschil van doel?

Ik heb vanaf het begin af aan gezegd dat ik wel zou zien hoe ver we zouden komen. Nou, dat is al verder dan ik gedacht had haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:17

Robijntjah schreef:
Goede vraag. Denk toch dat ik al vrij snel doorhad dat geruststellen nuttiger was dan verkrampen. Al heeft het ook regelmatig niet veel gescheeld.

En dat wisten degenen niet? Ervaren Ruiters/amazones die niet weten dat je bij een trauma paard wellicht beter kan ontspannen dan verkrampen wanneer ze iets doet? Vreemd.
Ik denk dat er gemakkelijk een ander opgaat. Professionals verkrampen niet als je paard gek gaat doen, die weten hartstikke goed hoe je daarmee om moet gaan.

Hoewel je doorzettingsvermogen veel wordt geprezen in dit topic, vind ik het niet zo best. Je paard is de dupe van je eigen doorzettingsvermogen. Hierdoor blijf je maar aanmodderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:21

Jouw mening. Denk dat het bij een paard die zo op zwart gaat makkelijker gezegd dan gedaan is om meteen lekker Los te laten :+
Je lijf zegt toch wat anders dan.

Maar het zet me wel aan het denken. Overigens lijkt er bij mij nog altijd meer grijs voor standje zwart te zitten, ik krijg denk ik net wat meer ruimte om wat te kunnen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:23

Fijn dat je zo rustig blijft reageren :) !

Robijntjah schreef:
Essie: nu doe je een aanname.
Modesta is van karakter erg nuchter, echter door haar trauma's raakt ze snel overprikkeld, schiet dan in een soort van paniek aanval.

Dat is ook een aanname toch? Aangezien haar verleden onbekend is & je niet weet of/om welke trauma's het zou gaan?

Robijntjah schreef:
Wat jij zegt over stappen is al onbegonnen werk. Sinds een half jaar kan ik eindelijk aan een lange teugel stappen bij los stappen. Hierna is de stap geen optie meer...

Maar daar ligt de basis van je hele rijden toch? Je gaat niet draven/galloperen als stappen al geen optie is?

Amaranth7 schreef:
Ik denk ook dat je beter af zou zijn door een frisse blik naar dit paard te laten kijken. Jij gaat zo op in het hele trauma van je paard (wat super is dat je er rekening mee houdt!)

Ik vraag me af of dit wellicht iets te maken heeft met Asperger? Vraag me op dat vlak ook heel erg af of dat je niet tegenwerkt in het lezen van Mo :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:26

Robijntjah schreef:
Jouw mening. Denk dat het bij een paard die zo op zwart gaat makkelijker gezegd dan gedaan is om meteen lekker Los te laten :+
Je lijf zegt toch wat anders dan.

Maar het zet me wel aan het denken. Overigens lijkt er bij mij nog altijd meer grijs voor standje zwart te zitten, ik krijg denk ik net wat meer ruimte om wat te kunnen.

Je denkt toch zeker niet dat jij de enige bent die om kan gaan met een paard dat op 'zwart' gaat? Denk je dat sportpaarden die hoog in het bloed staan nooit 'op zwart' gaan? (Waarbij ik me afvraag of je niet overdrijft met het op zwart gaan, want je dicht jezelf in deze een aardig belangrijke rol toe).
Ik begin echt m'n vraagtekens te zetten bij je verhaal. Het wordt hoe langer hoe meer Penny. Pardon my french.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:28

Nee, juist niet. Jammer van het stigma...

Lichaamstaal en dan met name van dieren is mijn ontzettende sterke kant. Minder sterke kant is fijne motoriek bijvoorbeeld. Dat merk ik erg in de aanleuning, vind dat moeilijk te voelen.

Ik had van stappen de basis kunnen maken, dan had ik nu nog 5 keer meer in het ziekenhuis gelegen. Ik doe wachtoefeningen met haar, altijd met een voorwaartse beloning. Terugrijden en dat altijd roept bij mo veel spanning en negativiteit op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:30

Dat denk ik zeker niet joman, heb ik ook al eerder benoemd.
Met veel tijd en investering zou iemand anders mijn paard kunnen rijden.

Wel tegen een risico. Ik wil dat risico niet van een ander verlangen.

Daarbij kan die ander er dan mee werken en kan ik er naar alle waarschijnlijkheid weer mee opnieuw beginnen.

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb mijn paarden voor mijn plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:32

Robijntjah schreef:

Daarbij kan die ander er dan mee werken en kan ik er naar alle waarschijnlijkheid weer mee opnieuw beginnen.

Dat jij er plezier in hebt is natuurlijk fijn. Maar ik vraag me af of je paard er ook plezier in heeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:32

Nou.. vind ik niet robijn..
Aangezien ze er wel vandoor gast als n malle.
En als je er niet aan mag komen? Sorry... maar dan vind ik de basis niet compleet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:34

Daar kun je een oordeel over vellen als je ons irl gezien hebt. Je bent van harte welkom hoor.

Maralyn: dat eraan mogen komen is in mijn ogen iets wat je opbouwt. Dat hebben we gedaan en nu kan ik er dus aankomen. Basis?

Ik merk dat ik wat moeite heb me juist uit te drukken, daarvoor excuses iig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:35

Robijntjah schreef:

Dat ligt in mijn geval wel een beetje minder zwart/wit. Het welzijn van mijn paarden staat ver boven mijn plezier en als een ander iets beter kan dan ikzelf zou ik daar een groot voorstander van zijn. Daarbij doet het mij plezier wanneer mijn paarden plezier hebben, ongeacht wie er dan ook op zijn rug zit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:37

Robijntjah schreef:
Daar kun je een oordeel over vellen als je ons irl gezien hebt. Je bent van harte welkom hoor.

Maralyn: dat eraan mogen komen is in mijn ogen iets wat je opbouwt. Dat hebben we gedaan en nu kan ik er dus aankomen. Basis?

Ik merk dat ik wat moeite heb me juist uit te drukken, daarvoor excuses iig.

Dit heb ik je al een aantal keer zien zeggen in het topic; dat mensen maar langs moeten komen.
Ik voel niet de behoefte langs te komen en baseer mijn mening op de door jou geplaatste foto en vergelijk deze ook met andere foto topics uit je profiel. Dat lijkt me toch ook een redelijk beeld geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:39

Oh dat zeker. Heb niet voor niets zolang gezocht naar een stal die eindelijk aan onze eisen voldeed. En dat heeft ook veel goeds gedaan voor haar en mij.

Ons doel ligt echter anders dan dat van de meesten hier. Ik rijd het liefste buiten (mo ook) en als we door omstandigheden niet naar buiten kunnen rijden we in de bak.

Joman: dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden. Jij weet of jij je mening daar op baseerd. Dat is ook aan jou, die ben ik om me daar mee te bemoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:41

Ik wel! Ts in welke omgeving woon je eigenlijk? Ik ben wel heel benieuwd namelijk naar Modesta (en je quarab) en als het niet te ver is (tijdgebrek.... :x) wil ik best graag een keer een training van je bekijken. zonder oordelen.