Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:50

Het klopt dat sommige ernstig worden doorgefokt op agressief karakter. Dit geld echter ook voor andere soorten honden (denk aan bullterriers, mastiffs, rottweilers en ridgebacks) en hier ken ik er ook genoeg van die hartstikke lief zijn. Afstamming en opvoeding heeft denk ik wel degelijk invloed. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat alle pitbulls een gekke kronkel hebben.

Ik heb helaas ook een slechte ervaring met eeen bekende hond (friese stabij x ) en een pitbull. Maar ook hier waren de eigenaren een bepaald slag mensen waar je het bijna een soort van bij verwacht..

Dat dit 'soort' honden geen beginnershonden zijn, zeker weten. Ze hebben een zeer consequente opvoeding nodig en zijn ontzettend actief. Daar moet je mee om kunnen gaan. Anders krijg je zo'n gefrustreerd beest dat aan de lijn hangt.

Zoolgangster

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:07

De hond viel aan zoals van zijn type te verwachten viel: frontaal. Dus toch ingefokt ras (soort) typisch gedrag. Mijn boxer viel ook frontaal aan, maar ik stopte hem doordat hij aangelijnd was. Overigens: een hond die uitsluitend aangelijnd geen moorden kan plegen is ook niet echt een aanbeveling: dit soort honden (mijn hond ook) is in staat zijn riem kapot te trekken. Wat mij dus ook al eens is overkomen. Gelukkig was mijn hond toen te verbaasd om aan te vallen (er was geen paard in de buurt) en was hij toch genoeg op mij gericht om te luisteren. Maar bij veel honden gaat dat dan alsnog fout.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:08

Sicayes schreef:
Het klopt dat sommige ernstig worden doorgefokt op agressief karakter. Dit geld echter ook voor andere soorten honden (denk aan bullterriers, mastiffs, rottweilers en ridgebacks) en hier ken ik er ook genoeg van die hartstikke lief zijn. Afstamming en opvoeding heeft denk ik wel degelijk invloed. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat alle pitbulls een gekke kronkel hebben.

Ik heb helaas ook een slechte ervaring met eeen bekende hond (friese stabij x ) en een pitbull. Maar ook hier waren de eigenaren een bepaald slag mensen waar je het bijna een soort van bij verwacht..

Dat dit 'soort' honden geen beginnershonden zijn, zeker weten. Ze hebben een zeer consequente opvoeding nodig en zijn ontzettend actief. Daar moet je mee om kunnen gaan. Anders krijg je zo'n gefrustreerd beest dat aan de lijn hangt.

Helemaal met je eens!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:11

Sicayes schreef:

:j

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:24

Sicayes schreef:

Zeker waar dat het niet alleen voorkomt bij Pitbulls, maar Pitbulls hebben die kronkel nou eenmaal gekregen door het te veel doorfokken en vechten.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:33

Yasmijntje schreef:
Zeker waar dat het niet alleen voorkomt bij Pitbulls, maar Pitbulls hebben die kronkel nou eenmaal gekregen door het te veel doorfokken en vechten.

Sommige, niet alle. Dan zou je ook kunnen zeggen dat alle moslims slecht zijn. Is ook bij lange na niet zo. Bij de hond ligt het wederom aan afstamming. Waar je het dier vandaan haalt. Zijn ook genoeg (amerikaanse) fokkers die vreselijk lieve beesten verkopen.

Afin, TS, ik hoop dat je misschien met het filmpje bij de politie toch nog iets kan. De eigenaar is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn hond. Gelukkig zijn het geen hele ernstige verwondingen..aan de buitenkant gezien. Ben wel benieuwd of paardlief nog neutraal reageert op andere honden.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:08

Hier komt gewoon naar boven waarvoor het ras gefokt is.
Wat betreft de kronkels. Die zie ik bij meerdere rassen vooral als ze in het nieuws zijn en een rage.
Kijk maar naar de goldens, de herders, de dalmatiers en nu is de doodle in de picture door boer zoekt vrouw.
Daar komen de kronkels van omdat er dan gefokt gaat worden met slechte honden omdat de mensen zo'n hond moeten hebben.
Er zijn nu eenmaal moeilijke rassen en als die wat zones te ver gaan dan heb je je handen vol. Het is aan de eigenaar om te zorgen dat de hond niet in die modes komt en dat is hier niet gebeurt.
Dus ja ik vind dat de eigenaar wel degelijk een boete moet krijgen maar om nu alle pitjes over een kam te scheren is eigenlijk best wel dom want een pit bij een verantwoorde eigenaar zal niet de kans krijgen om zo te flippen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:09

Yasmijntje schreef:
Sicayes schreef:

Dat is echt onzin. Niet alle pitbulls hebben een "kronkel" in hun hoofd. Ik ken heel wat pitbulls en geen van alle heeft die "kronkel" waar jij het over hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:22

Yasmijntje schreef:
Grappig dat mensen blijven zeggen dat pitbulls echt heel lieve honden zijn als je ze goed opvoed.
Dat geloof ik prima, vaak gaat het ook goed.
Maar het ís nu eenmaal zo dat door het vele doorfokken als vechthond ze nu eenmaal een gekke kronkel in hun kop hebben.
Kunnen de beestjes niks aan doen, maar het is en blijft zo.

Grappig dat mensen dit soort dingen blijven zeggen.
Een kronkel is bij mij iets waardoor een hond zeer onvoorspelbaar gaat reageren en/of stemmingswisselingen krijgt, daar blijkt eigenlijk altijd een medische oorzaak voor te zijn.
Een hond die reageert vanuit zijn ingefokte drift reageert juist zeer voorspelbaar, dat geld voor een pitbull met agressie dus ook.

Sicayes schreef:

Gefokt op een agressief karakter is geen enkele hond, want dan kan niemand ermee overweg. Gefokt op vechtlust tov soortgenoten, jachtdrift, drijflust, bewakingskwaliteiten, snelheid, reukvermogen, intelligentie/probleemoplossend vermogen enz. dat wél.
Waar haal jij het vandaan dan de rassen die je noemt ernstig doorgefokt zijn op agressief karakter?
Als je dat van een pitbull zegt kan ik er nog in komen, maar waar haal je dit weg?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:15

Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen vanuit YouTube, maar volgens mij heeft iemand het gefilmd!

Edit: Zoek even op: wijk aan zee, aanval pitbull op paard. iemand deelde het op mijn facebook

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:19

Dat filmpje staat hier ook paar pagina's terug Nicky91.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:37

Oh gemist :D Sorry

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:14

Ik moet zeggen dat ik de Pitbulls die ik ken, ook geen kronkel vind hebben. Lopen gewoon tussen de paarden en kinderen. Maar goed, er hoeft er maar 1 een kronkel te hebben en het is klaar...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:33

anneliesdj schreef:
Gefokt op een agressief karakter is geen enkele hond, want dan kan niemand ermee overweg. Gefokt op vechtlust tov soortgenoten, jachtdrift, drijflust, bewakingskwaliteiten, snelheid, reukvermogen, intelligentie/probleemoplossend vermogen enz. dat wél.
Waar haal jij het vandaan dan de rassen die je noemt ernstig doorgefokt zijn op agressief karakter?
Als je dat van een pitbull zegt kan ik er nog in komen, maar waar haal je dit weg?

Misschien verwoord ik het een beetje verkeerd, ik probeerde Yasmijntje duidelijk te maken dat er helaas enkele honden zijn in dit rassenwereldje die er op gefokt worden om goeie vechtershond te worden (wat jij dus zegt, vechtlust tov soortgenoten). Dit benoem ik dan zo als 'agressief' , maar jij zegt het wat uitgebreider. Mijn benaming is misschien wat laagdrempeliger. De kwaliteiten die je opnoemt bij elkaar zou je kunnen zien (in een negatief geval) als een agressieve hond. (Maar je hebt ook agressieve verkopers, en die bijten niet. Snap je wat ik bedoel? Het is een verzameling van 'kwaliteiten')

Daarbij zeg ik ook sommige, als in.. niet elke hond van de rassen die ik heb genoemd zijn zo. Maar deze rassen worden wel vaak gebruikt in de illegale vechtsporten en in deze scene doorgefokt op hun eigenschappen die voor deze 'sport' gunstig zijn.
Zoals ik verder ook zeg in die post, ik ken rhodesian ridgebacks, bullterriers, cane corsos en mastiff's en een pitbull in mijn privé omgeving en het zijn allemaal schatten van honden.

In geen opzicht ben ik dus tegen deze dieren :) ik ben alleen tegen de manier waarop een slag van onze bevolking deze dieren wenst te houden.. dat is voor het ras ontzettend nadelig.

Deze vond ik op fb. Dit is toch te lief?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:46

Ja ik had je wel begrepen hoor ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:48

Gelukkig :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:51

Nicky91 schreef:

Pagina 7.....

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:05

Cowboy55 schreef:
Nicky91 schreef:

Pagina 7.....

Link kopieren tussen de video tags.

Ik weet nou eigenlijk nog steeds niet hoe de ruiter dan wel had moeten handelen. Ik zie geen betere optie.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:07

Ik lees dat er hondenafschrikkers zijn, met ultrasoon geluid. Nog betaalbaar ook.

Weet iemand of paarden dat kunnen verdragen?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:23

Heel leuk dat iedereen zo voor Pitbulls op blijft komen, maar het is bewezen dat die beesten een kronkel hebben. Ze kunnen heel lief zijn, maar ze zijn nu eenmaal minder betrouwbaar en dan kunnen ze helemaal losgaan en bijten zonder los te laten bijvoorbeeld.

Maargoed, houd vooral lekker vol dat het lieve schatjes zijn, niet mijn probleem.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:49

Yasmijntje schreef:
Heel leuk dat iedereen zo voor Pitbulls op blijft komen, maar het is bewezen dat die beesten een kronkel hebben. Ze kunnen heel lief zijn, maar ze zijn nu eenmaal minder betrouwbaar en dan kunnen ze helemaal losgaan en bijten zonder los te laten bijvoorbeeld.

Maargoed, houd vooral lekker vol dat het lieve schatjes zijn, niet mijn probleem.

Als het bewezen is zou ik graag de link naar een artikel zien want ik vind het grote onzin.
Pitbulls zijn niet per definitie minder betrouwbaar. Dat is hetzelfde als wanneer je zegt dat alle golden retrievers wel betrouwbaar zijn, en dat is gewoon niet waar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:02

Het is niet zo dat alle Pits per defenitie een kronkel hebben. Het kán, maar komt niet zo vaak voor. En het kán bij alle rasse.

Het is eerder dat ze op een bepaalde wijze zijn gefokt (en vaak ook opgevoed) waardoor ze een hele korte lont (agressietrigger) hebben.

En vaak bij de verkeerde eigenaars terechtkomen, die ze niet genoeg beweging geven en hun natuurlijke inclinatie niet aankunnen (en soms nog aanwakkeren ook).

Dit geldt natuurlijk voor vele hondenrassen meer.

Dobermanns (het ras dat ik al zowat 30 jaar uitsluitend heb) moet je ook niet lekker vrij aan zichzelf overlaten, of permanent in een buitenkennel (of autosloperij) houden, want het zijn honden die al gauw "voor zichzelf beginnen"en dat loopt heel gauw uit de hand.

Wat het topic betreft heeft de eigenaar van de Pit weer eens bijgedragen aan de minder geweldige reputatie van het ras, omdat die duidelijk zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen (immers, de hond had eerder al een andere hond op het strand aangevallen). Die hond hoeft niet dood, maar gewoon aangelijnd in zulk soort situaties, en/of gemuilkorfd.

Een Pit die aanvalt richt zich heel gefocussed op de voorkant van hetgene dat hij wil pakken, en ziet en hoort dan niets meer om zich heen. het bloed dat er in gefokt is, is oorspronkelijk gebruikt om Stieren aan te vallen, van voren, in de neus te grijpen, en niet meer los te laten (anders zou de hond immers ofwel vermorzeld, ofwel op de horens genomen worden), daarom hebben ze ook zo'n korte neus, anders kunnen ze niet doorademen. het doel is de neus van de prroi af/dicht te knijpen, zodat de dieren van luchtgebrek of in hun eigen bloed stikken. Gaat dat niet, dan de strot, of indien ook niet bereikbaar, de voorbenen (pezen) om het dier naar de grond te halen, zodat hij wel bij neus of strot kan. je ziet op het filmpje 9en de verwondingsfoto's, gelukkig bij schampingen gebleven) dat de hond in kwestie precies DIT heeft geprobeerd. Het is door het opmerkelijke verweer van het paard dat dit de hond niet echt gelukt is.
Een jachter gaat er ACHTER aan, en probeert achterbenen, dij of achterflank te pakken. Een vechter pakt van voren.

Onbegrijpelijk idd. dat mensen niet zien of begrijpen dat deze hond echt gericht agressief -naar diens specifieke instinct dus - bezig is.

Ook ik ben benieuwd of TS - die we inmiddels niet meer horen - nog iets gaat ondernemen of het er verder bij laat!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:56

Jeutje... wat vreselijk zeg... ik heb het filmpje bekeken en dat paard is zich echt aan het verdedigen. Dan kan je als ruiter niets meer doen dan hem die kans geven.
Ik vind dat TS dat keurig heeft gedaan, wat zullen jullie geschrokken zijn.

daizy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:24

jeetje wat een verhaal!
echt heel erg veel sterkte voor je paard :(

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:59

terpentijn schreef:
Ook ik ben benieuwd of TS - die we inmiddels niet meer horen - nog iets gaat ondernemen of het er verder bij laat!

Ik ben er behoorlijk van onder de indruk geweest, heb er zelfs slecht van geslapen.
Echter kregen we een paar dagen later te horen dat mijn tante zeer slecht in het ziekenhuis lag met weinig overlevingskansen. Toen dacht ik; waar maak ik me druk om, en het besloten erbij te laten.
Ik heb alleen mezelf ermee, het is goed afgelopen (met het paard gaat het ook goed), er is wel een aantekening bij de (dieren) politie gemaakt, mochten er meerdere meldingen komen zal er ongetwijfeld wat mee gebeuren. Alleen jammer dat er eerst weer incidenten moeten gebeuren.
Hopelijk is de eigenaar voldoende geschrokken om voortaan zijn verantwoordelijkheid te nemen.