Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:07

Maartje1990 schreef:
Fietsen, wandelen, poetsen, voetjes geven, grondwerk, vaststaan wassen, door water lopen. Niet voor een wagen binden.

En ik vind dan weer dat je fietst en wandelt met een hond, niet met een jong paard...
En wat versta je onder grondwerk, want longeren is an sich ook grondwerk...

Je ziet gewoon aan dit soort paarden ook dat ze genetisch anders in mekaar zitten dan andere... op het filmpje in de OP alleen al zie je dat waar een ander veulen direct zou galopperen deze blijft draven.
Dus kan je met deze paarden wel op een andere manier werken.

NatasjavE

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:09

Leuk om over de trainingsmethode te lezen. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:17

Iedereen weer bedankt voor de complimenten! Het is leuk om te lezen dat iedereen het zo boeiend vind om te volgen :o . Ook leuk om alle vragen te beantwoorden!

Gisteren heb ik Graasje losgegooid, omdat ik mij besefte dat ik eigenlijk vooral om 'ontspanning' en 'concentratie' vroeg als ik met haar bezig was en ik dat ook zo af en toe moet afwisselen met 'niks moeten' . Natuurlijk heeft ze deze tijd ook als ze in de paddock maar even losgooien is toch anders. Ze had het hard nodig geloof ik :')

Denk dat het voor jullie vrij boeiend is om te zien dat ze op dit moment galop nog best snel pakt. Natuurlijk zitten er ook stukken hardere draf tussen dan bij een KWPN'er, maar het is niet zo dat ze niet in galop gaat. ( zoals ik soms op Bokt lees, dat ze het niet kunnen vanwege hun ras :) ) Ik word zelf erg blij van het stuk rond 0.28 8-) , vroem in draf :D

Hoe de baan eruit ziet? Ik heb gister ook even een stukje van onze 4 jarige in training gefilmd. Het is inderdaad vrij hard. De toplaag is los maar de onderlaag hard. Dat is voor de gevraagde arbeid gewoon veel beter, marathon lopen doen ze ook over de weg denk ik dan maar :D . Wel is het zo dat een trainingsbaan zachter is dan een koersbaan. In principe is een zachte baan beter voor de gewrichten en een harde baan beter voor de pezen natuurlijk. Vaak word je met peesproblemen ook geadviseerd om op het harde te stappen.

Hier de training voor de quad:

Aiiiiii :') >;)

Ik zal eens spitten naar wat onderzoeken belasting rijden vs trekken. In principe maakt voor de koers gewicht van de pikeur niet uit, omdat het een beetje is 'als het rolt dan rolt het' , heel erg anders dan de gewichten in de wedstrijden waarbij dravers onder het zadel draven. Daar telt elke kilo. Zal eens opzoeken wat ik daarover kan vinden.

De eerste sulky die we gebruiken is zwaarder, omdat we beleren met een stevige ijzere kar, later gaat er een lichtere trainingskar achter. Dit omdat je in het begin iets steviger materiaal moet hebben, mochten ze ineens linksaf slaan o.i.d. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:43

ruitje schreef:
Denk dat het voor jullie vrij boeiend is om te zien dat ze op dit moment galop nog best snel pakt. Natuurlijk zitten er ook stukken hardere draf tussen dan bij een KWPN'er, maar het is niet zo dat ze niet in galop gaat. ( zoals ik soms op Bokt lees, dat ze het niet kunnen vanwege hun ras :) ) Ik word zelf erg blij van het stuk rond 0.28 8-) , vroem in draf :D

Daar wil ik wel iets aan toevoegen.

Als "wij" KWPNliefhebbers zeggen dat een Draver niet kan galopperen dan weten wij heus wel dat ze echt wel kunnen galopperen.

Wat "wij" bedoelen dat de manier waarop een gemiddelde draver galoppeert niet goed vinden. :o

"kenners" zeggen dan,.. mwoh,...die kan niet galopperen. Alleen dat moet je dan niet te letterlijk nemen.

Wij willen graag dat ze bergop en van achteren ver door springen en beslist niet stuwen.
Galop is namelijk moeilijker te bewerken dan de draf. Als een paard van zichzelf al heel goed galoppeert scheelt dat echt enorm.

Edit,...filmpje zijn erg leuk.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-11-14 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:44

darkadia schreef:
Romy1234 schreef:
Daarom zie ik er ook geen kwaad in dat ts op deze manier graasje dingen leert, beestje word niet zwaar belast en is naar wat ik hier lees behoorlijk leergierig en slim, enige wat ik wel jammer vind is dat ze al zo jong in koersen gebruikt worden, maar aan de andere kant denk ik dat elk paard ook wel aangeeft waar het wel of niet aan toe is.

Euh waar staat dat ze al met haar koerst? Das namelijk niet het geval voor zover ik gelezen heb....Of bedoelde je dit meer als algemene opmerking dat dravers vaak al vroeg koersen??

Ik bedoelde inderdaad in het algemeen, niet op ts persoonlijk :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:53

Hier filmpje voor de quad. Ik zie een paard keihard draven, maar waar die quad nou is? :p

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:00

Saintelette schreef:
Hier filmpje voor de quad. Ik zie een paard keihard draven, maar waar die quad nou is? :p

Ben ik niet de enige die de Quad kwijt is :P

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 16:03

Over de galop, dat snap ik volkomen. Ik adverteer al mijn dravers met: gaat nooit Z lopen. Ik ben van mening dat je dan geen draver moet kopen. Dus op die mensen doel ik eigenlijk niet, sowieso lastig om zonder een soort ' wij' ' zij' te spreken, zal proberen minder te verwijzen naar wat ' anderen' volgens mij denken :)

Over de quad, het is heel erg belangrijk dat je zelf een basistempo rijd, dus niet mee rijd in het paard zijn tempo, dan ga je 'jagen' . Het is oke als ze harder willen, dat zie je nu, paard loopt ruim voor de quad uit, maar je moet zelf niet meegaan in dat hoge tempo.

Paard was fit :') , quad rijd er wel :+

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:08

Ik had een beetje het gevoel dat paard nog minder dan een kwart van de baan over had voordat hij de quad kon inhalen :+ :P

Wat betreft gewicht van pikeur+ sulky: Ik had al het idee dat gewicht van pikeur minder 'gewicht' had dan onder het zadel, maar vind het wel super interessant om me in te kunnen lezen (argh behalve me te 'dwingen' me hier te registeren zit ik hier nu ook over te googlen :') )

Zwaardere kar bij het beleren klinkt ook logisch, kan me zo voorstellen dat een lichtgewicht sulky niet erg handig is als paard ineens 90 graden de bocht om gaat, en misschien is het gewicht van 'beleringskar' ook wel een voordeel wat betreft spieropbouw?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:21

Is het met de quad training dan zo dat jullie een lang rechtuit afgezet stuk hebben, helemaal naar de andere kant rijden en ze daar los klikken ofzo? Ik heb echt werkelijk geen idee (ik dacht dat er iemand op een quad zou zitten en dat het paard aan een touwtje zou meedraven oid haha)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:32

Volgens mij werkt het meer zoals in een stapmolen.. quad rijdt achter t paard aan en paard kan alleen rechtdoor de baan volgend.. en moet dus min t tempo van de quad lopen maar kan altijd harder..

Heb je nooit grapjassen die na verloop van tijd weer achter de quad lopen? :+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:07

Ik vind op t filmpje wel dat graasje al erg mooi Lang doordraaft :j (idd vooral op dat stukje waar jij zo blij mee was haha)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:15

Correct me if i'm wrong.
Het is volgens mij ook zo dat door de harde en relatief gladde ondergrond de sulky erg makkelijk rolt en het dus idd zo is van "als het rolt dan rolt het" en het dan weinig uitmaakt hoe zwaar de pikeur is. (misschien te vergelijken met een zware container.. om die te laten rollen moet je even kracht zetten maar als ie rolt is het klaar. Een sulky is dan natuurlijk veel beter afgesteld qua hefboomidee.)

Dit verandert echter als de ondergrond niet hard en vlak is. In dat geval zal het gewicht van de pikeur wel wat uit maken. Maar er wordt dus niet gereden op zulke ondergronden.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:14

myself133 schreef:
Correct me if i'm wrong.
Het is volgens mij ook zo dat door de harde en relatief gladde ondergrond de sulky erg makkelijk rolt en het dus idd zo is van "als het rolt dan rolt het" en het dan weinig uitmaakt hoe zwaar de pikeur is. (misschien te vergelijken met een zware container.. om die te laten rollen moet je even kracht zetten maar als ie rolt is het klaar. Een sulky is dan natuurlijk veel beter afgesteld qua hefboomidee.)

Dit verandert echter als de ondergrond niet hard en vlak is. In dat geval zal het gewicht van de pikeur wel wat uit maken. Maar er wordt dus niet gereden op zulke ondergronden.

Klopt helemaal. Op de grasbanen kan de baan zwaar zijn door regenval, dan kan een lichtere pikeur verschil maken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:03

Ik weet wel dat trekken in draf veel lichter is dan trekken in stap.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:13

Er is een groot verschil tussen het trekken op een lichte ondergrond en dragen. In rpincipe kan je als mens makkelijk een wagentje met bijvoorbeeld 3 personen over de weg trekken, laat staan een lichte sulky. Om diezelfde 3 mensen op je rug te dragen kan ik niet aanraden :+ :Y) :D

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:17

fransje23 schreef:
Er is een groot verschil tussen het trekken op een lichte ondergrond en dragen. In rpincipe kan je als mens makkelijk een wagentje met bijvoorbeeld 3 personen over de weg trekken, laat staan een lichte sulky. Om diezelfde 3 mensen op je rug te dragen kan ik niet aanraden :+ :Y) :D

hahaha dit vind ik een mooie en goede vergelijking _/-\o_ +:)+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:49

fransje23 schreef:

ik probeerde me dit voor Te stellen, dat was erg leuk, dankje _O- verder vind ik dit idd een erg goed voorbeeld :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:51

Da's leuk, die filmpjes ! :j
Ik zocht ook heel de tijd naar die quad :') :') Maar die komt er dus nog achteraan als ik het goed begrepen heb ?
Ik wil ook wel zo'n baan in mijn achtertuin :P

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:00

Pandora2 schreef:
Da's leuk, die filmpjes ! :j
Ik zocht ook heel de tijd naar die quad :') :') Maar die komt er dus nog achteraan als ik het goed begrepen heb ?
Ik wil ook wel zo'n baan in mijn achtertuin :P

Ja die snap ik ook niet heb die quad nog steeds niet gevonden :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:39

Gemiddeld kan een paard 3x zijn eigen gewicht op de verharde weg trekken. 1x als dit heel erg mul zand is (en daar tussen in natuurlijk een keer of 2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:19

Haha ik zag ook geen quad hoor, maar heb wel vaker gezien dat sommige zo entousiast worden op de baan dat ze de quad bijna een rondje inhalen :D

In dit geval: quad rijd voor graasje ipv erachter??? :P

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 09:43

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:45

Ik ben het ook niet eens met die getallen, ik laat een shetlander van 150/200 kilo toch geen 500/600 kilo trekken???
Mijn max zit rond de 150 / 200 in conditie!!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 09:55

Ik kan er geen onderzoek van vinden( dus verschil dragen/trekken) , wel staat in bovenstaand artikel dat dragen slechter is voor de rug dan trekken. Maar daar heb je niet echt een onderzoek voor nodig :)

Ik heb net iemand geapt waarvan ik weet dat hij vorig jaar zijn trainingskar en duosulky heeft gewogen. Dan kan ik jullie in ieder geval vertellen wat het weegt allemaal :)

Speciaal voor alle mensen die de quad missen:

Ook Graasje vond het een beetje vreemd, dat ding op de baan :')

Onze baan is in totaal 1 km 'rond' , het zijn eigenlijk twee rechte stukken met een bocht die je langzaam moet nemen. Wij ondervinden daardoor 3 problemen:
1 als je aan de hol gaat, red je de bocht niet( door de krachten slinger je van de kar af, je gaat zeg maar driftend door de hoek)
2 we kunnen niet trainen op snelheid in de bocht, waardoor veel jonge paarden als ze voor het eerst op Duindigt komen qua balans in de knoop komen. Ze snappen niet hoe ze die hoek door moeten in topsnelheid.
3 doordat je moet terugnemen voor de bocht zit er in de training altijd een 'rustmoment' , je kan nooit 2 km op snelheid werken zonder rustmoment.

Maar verder zijn we enorm blij met de drafbaan hoor :o
Laatst bijgewerkt door ruitje op 21-11-14 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt