project hengst, wat gaat dit worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: project hengst, wat gaat dit worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:13

Wat is er onzin aan het buigen? Hier halen ze zoveel informatie uit. En of het paard gezond is, dat is nou juist het doel van de keuring :D je zou niet het eerste paard hebben met een afwijking die met het blote oog niet te zien is :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:24

Geen een dierenarts buigt hetzelfde en de resultaten zullen dan ook verschillend zijn. Het buigen, de voltes enz. zijn gewoon momentopnames. Al vaak meegemaakt.. Een klinische keuring vind ik niet veel voorstellen, geeft imo veel te weinig aan. Als je een gezond paard wilt, moet je ook röntgenlogisch laten keuren :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:33

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:43

Waarom zo zuigen, ts heeft haar beslissing gemaakt, haar dieren en haar risico's. Er gebeuren zoveel dingen in de wereld die niet te begrijpen zijn. Als ts haar gevoel ingeeft dat dit de juiste weg te bewandelen is, waarom moeten anderen dat dan de grond inboren. Alle tegenargumenten zijn nu wel zo'n beetje gezegd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:51

Geryon: klinisch keuren heeft wel degelijk zin. Ook al heb ik die keuring tientallen keren gezien, ik kan het niet nadoen want ik ben geen dierenarts. Ik ben heel erg voor de klinische keuring en, eventueel, aanvullend de röntgenologische keuring. De klinische keuring geeft in elk geval de indicatie of de kosten van een röntgenologische keuring de moeite waard kan zijn.

Dat artikel wat Iris aanhaalt bevestigd wat ik dacht te weten. Ik snap het gewoon niet maar het is de keuze van ts en ik denk wel dat die het beste voor haar paardjes wil.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:20

Nu heb je nog steeds niet verteld waarom jouw merrie nou zo'n grote kans heeft op baarmoederontsteking, je blijft alleen maar herhalen dat je het moet voorkomen....

Als ze al 19 is, kan ze wel een vergroot risico lopen op 'wind Zuigen' (aka dat se vulva iets open blijft staan en zo de kans vergroot dat bacterien van buitenaf binnendringen). Als dat het geval is, is het veel simpeler om dr even dicht te laten zetten met caslicks ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 05:52

Is een knikker in de baarmoeder dan niks voor jou merrie ts,na dat je dit veulen gefokt hebt

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:42

Libera schreef:
Nu heb je nog steeds niet verteld waarom jouw merrie nou zo'n grote kans heeft op baarmoederontsteking, je blijft alleen maar herhalen dat je het moet voorkomen....

Als ze al 19 is, kan ze wel een vergroot risico lopen op 'wind Zuigen' (aka dat se vulva iets open blijft staan en zo de kans vergroot dat bacterien van buitenaf binnendringen). Als dat het geval is, is het veel simpeler om dr even dicht te laten zetten met caslicks ;)

Ik weet niet precies hoe ik dit zou moeten verwoorden en hoe het zit..
ik weet alleen dat het zo is en voor het hele precieze verhaal moet ik me oude dierenarts verslagen erbij gaan pakken..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:46

Libera schreef:

Ik weet niet precies hoe ik dit zou moeten verwoorden en hoe het zit..
ik weet alleen dat het zo is en voor het hele precieze verhaal moet ik me oude dierenarts verslagen erbij gaan pakken..

Geryon schreef:
Geen een dierenarts buigt hetzelfde en de resultaten zullen dan ook verschillend zijn. Het buigen, de voltes enz. zijn gewoon momentopnames. Al vaak meegemaakt.. Een klinische keuring vind ik niet veel voorstellen, geeft imo veel te weinig aan. Als je een gezond paard wilt, moet je ook röntgenlogisch laten keuren :)

Ik leerde de buigproef zelfs gedeeltelijk in mijn paardenhouderij opleiding.
Veel dingen uit klinisch keuren zijn moment opnames die een uur later anders kunnen zijn.
En zelfs door een andere dierenarts anders opgevat kunnen worden.

En de meeste erge ziektes zijn of te zien, of zijn alleen met dure onderzoeken te vinden.
Erfelijke bende kom je ook pas later achter.

En hoe denken jullie hoe ze dat doen met hengsten die naar de keuring gaan? Die laten ze ( dan wel via ki ) merries bevruchten.. Aan die veulens zien ze pas wat hengstje door geeft.
Dat is net zoveel risico als dat ik neem.. En die veulens zijn echt niet gelijk slacht paarden.

Jullie zijn wel volhoudend he?
Is het nou nog niet duidelijk dat dat veulen er gewoon gaat komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:09

Goedgekeurde hengsten moeten zelf rontgologisch goed zijn. Eentje die vol artrose zit wordt niet ggk omdat de kans reëel is dat het erfelijk is. En je houdt zelf de discussie ook op gang.

Verde zal het mij een zorg zijn of je er mee fokt, al haal je er een hele kudde uit. Maar dan kan ik het nog steeds dom vinden en zo iets hebben van 'kom dan ook niet janken als het mis gaat'

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:47

Eenieder doet maar wat hem het beste lijkt, het zal mij aan mijn derrière oxyderen wat je ermee doet. Ik vroeg mij juist af welke gedachtengang hierachter zit, en dat weet ik nog altijd niet. Maar goed, ik ga ervan uit dat dit je gewoon een goed idee leek, en hoop dat er een leuk veulen voor jezelf uitvalt, want op de markt krijg je zoiets aan de straatstenen nog niet verkocht.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:42

wilmatj schreef:
Hengst is overigens niet gekocht om mijn merrie te dekken, dat kwam er alleen wel bij :Y)
Hengst is gekocht omdat het me een leuk projectje leek......

wilmatj schreef:
Ik zocht al tijden een hengst, ik heb niks met ruinen en ik zoek een leuke dekhengst voor mijn merrie.
( die moet natuurlijk gedekt worden, gewoon hobby matig een veulen fokken en zelf aanhouden. )

Een beetj spreek je je we tegen hé TS
Edit: iemand was mij al voor :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:54

huh??ik dacht dat de merrie gedekt moest worden omdat ze anders een baarmoederontsteking kreeg....moeilijk hengstig werd dus K.I niet kon,dus er een hengst moest komen die er steeds bij kon staan.Heb ik het dan echt helemaal verkeerd begrepen? :o?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:24

Ayasha schreef:
Goedgekeurde hengsten moeten zelf rontgologisch goed zijn. Eentje die vol artrose zit wordt niet ggk omdat de kans reëel is dat het erfelijk is. En je houdt zelf de discussie ook op gang.

Verde zal het mij een zorg zijn of je er mee fokt, al haal je er een hele kudde uit. Maar dan kan ik het nog steeds dom vinden en zo iets hebben van 'kom dan ook niet janken als het mis gaat'

Dat is ook niet bij alle stamboeken zo. En daarbij heb je ook vaak particulieren merriehouders die bij hun merrie waar je om welke reden dan ook niet meer op kan rijden een veulen bij fokken. Dus in hoeverre je blij moet zijn met een papier bij een veulen laat ik altijd maar in het midden...

Neemt niet weg dat stamboeken wel proberen om erfelijke ziektes en tekortkomingen uit te sluiten en dat is natuurlijk alleen maar goed.

Ik hoop dat TS er een gezond en leuk veulen uit krijgt waar ze zelf veel plezier van zal hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:49

Er zal bij eentje met papieren allesinds meer controle zijn dan bij eentje zonder. Daarmee sluit je niks uit, maar indirect is de kans wel "kleiner" (ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen.) dan wanneer er niks gecontroleerd is.

Als ik een paard koop dan heeft ie bv 50% kans op gebreken (om het effe simpel te houden: ze hebben het wel of niet. 50% kans. Ik weet dat het zo niet werkelijk werkt maar gewoon om duidelijk te maken hoe ik het bedoel.)
Die kans dat ie ze heeft wordt niet kleiner door hem te keuren met foto's. Máár de kans dat ik eentje koop mét gebreken wordt dat wel, want stel dat ie artrose heeft maar klinisch nog goed is, dan kom ik daar met foto's achter. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:26

Ben ik het mee eens hoor Ayasha. Ik vind dat je in de fokkerij er alles aan moet doen om gebreken uit te sluiten.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:59

ben benieuwd hoe het verder gaat

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:36

xxxxxx2000 schreef:
ben benieuwd hoe het verder gaat

Merrie word gedekt, wel drachtig of niet drachtig, volgend jaar komt er een topic op bokt
en iedereen roept hoe lief en schattig het veulen is en dat vorig jaar echt aangesteld werd door iedereen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:24

Logisch, de mensen die hier reageren weten tegen dan wel dat TS toch enkel "oeh <3 " en "aah :+:" wil horen en dat alle andere reacties geen zin hebben.
Dan omschrijf je nog de beste uitkomst.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:32

Ayasha schreef:
Logisch, de mensen die hier reageren weten tegen dan wel dat TS toch enkel "oeh <3 " en "aah :+:" wil horen en dat alle andere reacties geen zin hebben.
Dan omschrijf je nog de beste uitkomst.

Maar dat is altijd zo. Je wordt gefileerd op KS als je maar durft te zeggen dat een veulen niet zo knap is. En dan niet alleen door ts.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:37

Ik vind het een leuk beessie, mooi hoofd zit erop. Even wat meer spiertjes en vetjes, en je hebt een dekhengst voor jouw merrie. <3

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 08:19

Ik zocht al tijden een dekhengst ja!
Deze hengst kwam ik bij toeval tegen.
toen hij eenmaal hier was bedacht ik dat hij wel bij me merrie past.

oftewel van het 1 kwam het ander.

mensen lees alles en niet de helft. En probeer dingen te combineren..

pff is dat echt zo lastig?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:40

Ja, echt zoooo lastig.
In je ene bericht zeg je ''mij merrie'' en in het andere ook '' mijn merrie''
en wij moeten dan maar snappen dat dat een andere zou zijn.
We kunnen dat niet ruiken hoor! Al heb ik zowieso twijfels over het verhaal hierboven.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:29

wilmatj schreef:

Maar als je een dekhengst zoekt waarom koop je dan een hengst zonder papier?
Naar mijn idee is dat namelijk geen dekhengst maar een hengst.
Dan had je naar mijn idee toch beter Notaris (ggk haflinger hengst) kunnen kopen.
Dan had je je dekhengst gehad

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:00

ponyparadijs schreef:
wilmatj schreef:

Maar als je een dekhengst zoekt waarom koop je dan een hengst zonder papier?
Naar mijn idee is dat namelijk geen dekhengst maar een hengst.
Dan had je naar mijn idee toch beter Notaris (ggk haflinger hengst) kunnen kopen.
Dan had je je dekhengst gehad

notaris ging dus uiteindelijk niet door.

deze hengst kochten we omdat het ons een leuke uitdaging leek. (qua rijden ).

En toen we hem hadden bedachten we dat hij ook wel mijn merrie kan dekken. Dus zoek toch dekhengst stopt daarbij :)