Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:52

@neonlight: Ja,je hebt er een mening over, die geef je misschien niet direct. Maar als je tegenstander was geweest had je niet tien jaar na dato van dat topic nog steeds ermee gewerkt.
Ook boeit het je niet blijkbaar. Je traint de dieren in,gebruikt de methode zelf niet, maar zegt dat ze toch wel getraind worden en je daar niets aan wilt/kunt en het jou keus is. Klopt, het is dus jou keus om te accapeteren dat paarden die blijkbaar met medeweten van jou (je vrolijke smile dat je hierop gezeur gaat krijgen) niet fair behandeld worden.

We kunnen hier wel een spelletje gaan spelen wat we wel en sniet zeggen, maar als ik weet dat een paard voor de topsport maar snel eveb moet leren luisteren op een manier waarop ik ernstig twijfel, ga ik niet doodleuk dat dier trainen. En dat is waat dit topic ook iver gaat en veel mensen over
vallen: bij topsport wijkt het paard uiteindelijk. En al die paardenliefhebbers verliezen er hun verstand bij.

Ik ben zelf groot endurancefan.Maar ook hier stopt het voor mij nationaal. Je ziet nu
internationaal gebeuren wat uiteindelijk in elke sport gebeurt: mesen ontdekken het snelle geld, snellere methoden en degene die moet wijken is het paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:35

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:07

Neonlight, hele oprechte en serieuze vraag, krijgen "jouw" paarden vrije uren (weide/padock, stapmolens en wandelen aan de hand niet meegeteld) iedere dag?

Zie persoonlijk paarden een 10 minuten gedwongen lopen en dan een paar uurtjes vrij, dan zoals veel (!!!) paarden 24/7 opgehokt in stands of stallen.

Alsof deze methode 7 dagen in de week een uur lang toegepast wordt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:20

Ja, dat wil zeggen, mits het mogelijk is. Afgelopen week helaas niet met de regenval, paddocks stonden onder water, de wei was net geinjecteerd, toen hebben ze allemaal 2 dagen geen vrije uren gehad. Wel van stal geweest in de stapmolen, helaas was dat het enige. -O-

Nu komt dat gelukkig niet vaak voor, de wei wordt tenslotte niet doorlopend geinjecteerd, en tot een paar maanden terug konden de paddocks heel veel water aan (helaas nu minder, moet weer wat onderhoud gepleegd worden).

Overigens is je vraag een beetje vervelend gesteld, volgens jouw vraag is weide en paddock niet meegeteld, maar dat noem ik juist vrije uren. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:21

xSlvna schreef:
Neonlight, hele oprechte en serieuze vraag, krijgen "jouw" paarden vrije uren (weide/padock, stapmolens en wandelen aan de hand niet meegeteld) iedere dag?

Zie persoonlijk paarden een 10 minuten gedwongen lopen en dan een paar uurtjes vrij, dan zoals veel (!!!) paarden 24/7 opgehokt in stands of stallen.

Dit is inderdaad een belangrijk verschil met de training van Amerikaanse gangenpaarden zoals de Tennessee Walking horse, dat paard staat 7 dagen per week op klossen om de gewenste manier van lopen af te dwingen. En dan heb ik het nog niet gehad over het beruchte "soaring" waarbij de koten bewerkt worden met etsende stoffen om nog spectaculairdere gangen af te dwingen, door de pijn.
Nu wil men dat daar verbieden, maar ja... voor de eer en de dollars gaat men ver. En de VS is, waar men zulke paarden traint, erg dun bevolkt, dus kunnen mensen ongehinderd hun gang gaan op hun eigen terrein...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:22

Komma achter de weide/padock had dan een punt moeten zijn.

Hoelang worden paarden bij jullie gemiddeld "in de schoenen gezet" per dag/week?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:39

xSlvna schreef:

Dus als ik mijn paard lekker in de krul rij en hem daarnaast op de wei zet vind je dat niet erg, maar als ik hem in de krul rij en hem daarna op stal zet mag dat niet. De link ontgaat me volledig :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:54

Ik snap ook niet wat het nu uitmaakt hoelang een paard buitenkomt en hoe lang het dier in de schoenen staat! Wat het belangrijkst is is hoe het gebeurd. Ik ga er van uit dat neonlight haar paarden top verzorgt en dat deze vragen niks toevoegen aan de discussie!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:54

Mij ontgaat die link niet. Als ik die van mij in de krul stamp (doe ik niet) en erna op de wei zet voel ik me minder schuldig dan wanneer ik dat doe (hem dwingen) en hem dan nog eens zijn hele paard-zijn afneem.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:56

Je bent dus roomser dan de paus :D afkopen van je schuld heet zoiets (als je dat bedoelt) :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:03

Ach het is maar hoe je het ziet. Liever 10 minuutjes gedwongen worden dan 16 tot 24 uur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:25

xSlvna schreef:

Hoelang worden paarden bij jullie gemiddeld "in de schoenen gezet" per dag/week?

Hooguit 2 keer per jaar en dan ook maar 10 minuutjes.
Edit: en dan geldt dat niet eens voor alle hackney's, we hebben er staan die nog nooit in de schoenen hebben gestaan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:31

unamie schreef:
bliver schreef:
zoals al eerder gezegd is. balans verbeteren sterker maken rechter maken en eventueel benen iets hoger de lucht in krijgen. Op het hoger op tillen na zijn de eerste drie redenen gewoon een basisdoel wat iedereen heeft (zou moeten hebben) in zijn training.

Ik vind wat ania zegt wel een goede: het gaat om de trainer niet om de methode.

Met wat voor doel??
(meer) prijzen winnen?

Als mensen denken dat de balans verbeterd door een paard touwtje hebben ze het niet helemaal begrepen :+
Balans krijg je door verzameling (sterker maken van het achterbeen)

Ja als je zon simpel antwoord geeft dan snap je het zelf denk ik niet helemaal

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:34

Neonlight schreef:
xSlvna schreef:

Hooguit 2 keer per jaar en dan ook maar 10 minuutjes.
Edit: en dan geldt dat niet eens voor alle hackney's, we hebben er staan die nog nooit in de schoenen hebben gestaan.

Serieus? Dacht dat het een wekelijkse training was of zo...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:35

Bij de hackney's waar ik mee rijd niet in ieder geval.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:36

Ja maar mensen die methodes verpesten heb je overal.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:38

Dat wisselt denk ik ook sterk per trainer en per paard. De trainer die ik ken die ermee werkt maakt veel paarden klaar voor de keuring, en dan kwamen ze in een vrij korte periode een paar keer achter elkaar in de schoenen. Mijns inziens veel te ruig voor die jonge dieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:43

Waar ik vroeger kwam zette ze voor het wedstrijdseizoen een paar x in de schoenen. Altijd aan de longe trouwens, nooit voor de wagen

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:47

M_i_R schreef:
Dat wisselt denk ik ook sterk per trainer en per paard. De trainer die ik ken die ermee werkt maakt veel paarden klaar voor de keuring, en dan kwamen ze in een vrij korte periode een paar keer achter elkaar in de schoenen. Mijns inziens veel te ruig voor die jonge dieren.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik vind het niet iets voor jonge paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:08

Ania schreef:
Nikass schreef:

Een trainer kan nog zo deskundig zijn, de methode alsmede het doel ervan, deugt niet.

Ik kan me nog heftige foto's herinneren van Power and Paint veel te strak bijgezet. Toch longeert het merendeel nog steeds met een bijzet of iets in die categorie.
Hou het op de trainer niet op het middel.

Een paard met hulpteugels in een bepaalde houding dwingen is imo altijd een grens te ver. Ook als het gaat om slof of Tiedeman of wat dan ook. Deskundig of niet, je doel moet samenwerking zijn, geen dwang.

(en al helemaal niet een mooi plaatje ;( )
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-07-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:12

_maaike_D schreef:
Wat ik wel bijzonder vind is dat er over gevallen word dat de paarden alleen voor de 'show' getraind worden.

Het overgrote deel van de paardensport draait hier toch om.
Wedstrijden om te bepalen welk paard hoger kan springen, harder kan rennen of in de krul oefeningen kan doen.
Wie het mooiste, soepelste, slimste, snelste, sterkste paard heeft?

Daarom doet ook niet iedereen daar aan mee :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:16

Ik vind het logisch dat mensen op bokt hun ervaringen niet meer willen delen. Je wordt hier al voor dierenmishandelaar uitgemaakt als je paard een keer tegen je elleboog loopt.
Jammer is dat, maar gelukkig zijn er wel tuigpaarden clinics waar het wordt uitgelegd. Dus mensen die het graag zelf willen zien en horen moeten gewoon even wat moeite doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:18

Sizzle, Volgens mij wordt hier een hele normale discussie gevoerd. Of mag je iemand alleen maar naar de mond praten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:21

Door sommige wel maar ik zie hier ook weer een hoop kort door de bocht meningen gebaseerd op 1 foto.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:06

Sizzle schreef:
Door sommige wel maar ik zie hier ook weer een hoop kort door de bocht meningen gebaseerd op 1 foto.

Da's niet helemaal waar. TS heeft meerdere malen gezegd dat het in alle foto's naar oogt en dat ze de ergere foto's bewust niet geplaatst heeft om een reltopic te voorkomen :+