Paard en Ruiter Instructieweken 2014

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:11

lrtj_ schreef:
Klasien schreef:
In onze week werdt door de instructeurs bepaald wie te paard mocht en wie niet. Ook waren er een aantal die wel te paard mochten, maar die zelf liever met de kar mee gingen.
Met de kar mee was enorm leuk!

Nou lekker dan... zou je van je instructeur niet naar buiten mogen.
Ga lekker een eind fietsen ofz. Ik betaal voor die week. Dus als ik mee ga op buitenrit bepaal ik dat zelf.
Dat zou geen goede voor mij zijn geweest. Daar was ik een partij kwaad op geworden.

Als jij weet dat je paard daar niet moeilijk over doet, zullen ze je echt niet tegen houden, hoor. Maar er zijn paarden die niet op hun gemak buiten zijn en waarbij het dan dus niet verstandig is om ze mee naar buiten te nemen. Ik denk sowieso dat in overleg het prima mogelijk is. Ik weet nu al dat ik met die van mij niet naar buiten ga, dat wordt te gevaarlijk.

Ik denk dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen als je nooit problemen hebt buiten met je paardje :) .

Anoniem

Re: Paard en Ruiter Instructieweken 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:13

Was precies mijn gedachte Arcodavella! Ik vind dat er in overleg van alles mogelijk moet zijn. Ik zou het zelf niet eens leuk vinden, als de buitenrit verpest zou worden door vervelend gedrag van mijn paard. Ik vind het zeer verstandig, dat de instructie goed bekijkt wie er mee gaan te paard.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:17

Nee, ik vind dat inderdaad ook niet fijn, [***]. En doordat er een instructeur meekijkt, heb ik voor mezelf meer zekerheid, stél hij zegt dat het wel kan.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:29

Je weet zelf van te voren toch wel dat hij mee kan ja of nee.
Zoals ik haar stukje lees bepaalde de instructeur gewoon of je mee ging.
Dus niks op basis van gedrag ofz, nee gewoon jij gaat mee en jij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:31

lrtj_ schreef:

Tuurlijk weet je dat zelf, maar ik denk dat e.e.a. ook afhankelijk is van de andere paarden in de groep. Als jouw paard, altijd en overal even makkelijk is, dan zullen je vast niet afraden om mee te gaan.

Mijn paard kan behoorlijk stuiteren in een grote groep en dat zou de hele rit kunnen verpesten. Voor zowel mijzelf als voor andere ruiters.

En ik denk niet dat de instructie willekeurig bepaald wie er wel of niet meegaat. Misschien dat het er zo stond, maar ik denk dat het toch iets anders bedoeld is. Denk je ook niet?

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 10:34

lrtj_ schreef:

Denk je nou serieus dat de keuze of je wel of niet meegaat op jou persoonlijk gericht is?

Ze kijken naar de combinatie. Als ze er geen vertrouwen in hebben dan zeggen ze dat gewoon tegen je.
Niks persoonlijks, veiligheid heet dat.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:36

lrtj_ schreef:

Oja, tuurlijk joh. Ze zullen willekeurig ienemienemutte doen wie er wel mee mag en wie niet. Nee, dat zullen ze niet doen. Reëel denken is best handig.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:39

Natuurlijk kijken ze naar de combinatie.
Maar niet elk paard reageert in het bos het zelfde als in de bak.
Die van mij is in de bak aardig heet en een schijterd.
Maar in het bos juist een koele kikker, dus ik zit er meer mee dat ik misschien dus wel daarom niet mee zou kunnen. Wat ik erg jammer zou vinden.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 10:40

Dan geef je dat toch aan? Maar veiligheid staat voorop, en daarom doen ze dit :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:43

Robin schreef:
Dan geef je dat toch aan? Maar veiligheid staat voorop, en daarom doen ze dit :)

Maar zouden ze daar naar luisteren aangezien het het ene uiterste van het andere is.
Hij schrikt in de bak nog van een scheef stukje zand.
En in het bos nog niet van crossende motoren (waar het baasje dan wel van schrikt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:47

lrtj_ schreef:
Robin schreef:

Maar zouden ze daar naar luisteren aangezien het het ene uiterste van het andere is.
Hij schrikt in de bak nog van een scheef stukje zand.
En in het bos nog niet van crossende motoren (waar het baasje dan wel van schrikt).

Zoals ik al schreef en zoals Robin ook zegt; in overleg is er volgens mij veel mogelijk.

Gewoon even zeggen en ik ga er vanuit dat de instructie kundig genoeg is om in te schatten hoe jij en je paard zijn....

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:53

Nou in onze week was dat ook in overleg niet mogelijk hoor. En ik weet dat er een aantal behoorlijk kwaad en teleurgesteld om waren (waaronder ikzelf).
Ik zat op een supersuf manegepaard en mocht niet mee. En er waren er meer die hun paard perfect onder controle hadden en niet mee mochten. Zo'n 2/3 mocht niet te paard mee. Terwijl ik zelf bijvoorbeeld al bijna mn hele leven buitenrij! Ik vond het echt belachelijk en was er heel boos over.
Op veel maneges mag je mee met een buitenrit met amper rijervaring en hier waren veel mensen bij die al minstens 20 jaar reden en niet mee mochten... (zelfs niet met een manegepaard).

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:52

Nou, toen ik en nog iemand rustig bij de plas stonden werd ook meteen met het vingertje gewezen dat wij niet meemochten met galopperen en ook niet met de buitenrit.
En dat was puur omdat wij niet het water in gingen (mijn merrie gaat zonder pardon liggen....)
Mij maakt het niet uit he, maar ze moeten niet op zo'n manier het vingertje wijzen...

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:49

In onze week waren er ook een aantal erg boos. Vooral de mensen met weinig ervaring. Mijn paard is geen groepen gewend en loopt niet al te snel, wat veel gestuiter oplevert. Bij ons mocht een klein deel mee, er waren een aantal erg ervaren die ook niet mee mochten. Waar het op gebaseerd was weet ik niet precies. Ik heb begrepen dat er in de vorige weken wat problemen waren geweest. Veiligheid gaat voor alles!

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:54

Okee, tja. Als je de buitenrit erg belangrijk vindt op een zo'n week, is het niet verstandig om deel te nemen aan de Paard en Ruiter Instructieweken. Ik heb er geen moeite mee, al ben ik wel erg benieuwd nu waar ze dit op baseren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:13

Ja, ik kan me voorstellen dat als je de buitenrit ontzettend leuk vindt, het dan best een beetje "zuur" is dat je niet mee kan. Maar ik geloof toch echt dat de organisatie met een reden bepaalde mensen zegt dat ze niet mee mogen rijden. Het kan behoorlijk onveilige situaties opleveren als je met een grote groep onbekende paarden en ruiters op pad gaat.

En zoals hier al eerder gemeld, zijn er misschien mensen die hun eigen niveau en rijkunsten hoger inschatten dan het in werkelijkheid is.

Ik begrijp heel goed, dat de organisatie veiligheid voorop stelt. Wat denk je dat er gebeurt als er tijdens zo'n rit ongelukkig ten val komt? Dan krijgt de organisatie het verwijt dat ze niet goed geselecteerd hebben, met alle gevolgen van dien.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:26

Ik mocht niet mee omdat ik:
a) het water niet in ging om te voorkomen dat mijn paard zou gaan liggen
b) een draver heb en ze volgens hen (voornamelijk 1 iemand) niet kon galoperen (wat wel kan)

Achja we zien wel ;) heb nog steeds niets beslist :')

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:44

Bij ons wilden ze de reden niet vertellen waarom je wel of niet mee mocht. En Arcodavella, dat vind ik een beetje aparte opmerking. Waarom zou je niet mee moeten doen aan de instructieweken als je het leuk vindt om ook een keer op buitenrit te gaan?! Het stond per slot van rekening zelfs in het programma! En het ging hier om de allround week, niet om de wedstrijdgerichte week.
En zoals ik al zei, op veel maneges kan je gewoon met een buitenrit mee, zelfs als je weinig ervaring hebt. Ik heb zelf ook buitenritten en ponykampen begeleidt en dat ging altijd goed. Dus waarom ze hier nou zo spastisch deden, geen idee...
Ik denk zelf omdat de leiding niet veel ervaring had met het begeleiden van buitenritten en omdat er ook niet genoeg leiding aanwezig was voor zo'n grote groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:51

Mickyl schreef:
Ik denk zelf omdat de leiding niet veel ervaring had met het begeleiden van buitenritten en omdat er ook niet genoeg leiding aanwezig was voor zo'n grote groep.

Dat zou natuurlijk best kunnen, maar dan is het een verstandige beslissing van de organisatie. Het blijft natuurlijk wel vervelend voor degenen die niet mee konden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:43

Nouja dan hadden ze misschien in kleinere groepjes moeten gaan, dat scheelt al een berg
En in elk geval een reden geven voor degene die niet mee mochten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:48

Nibbit schreef:
Nouja dan hadden ze misschien in kleinere groepjes moeten gaan, dat scheelt al een berg
En in elk geval een reden geven voor degene die niet mee mochten...

Ja, dat ben ik met je eens. Dat had ook gekund.

froggo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:50

mag ik vragen wat het niveau is van de mensen die zich al ingeschreven hebben voor L+ weken ? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:52

froggo schreef:
mag ik vragen wat het niveau is van de mensen die zich al ingeschreven hebben voor L+ weken ? :o

Ik rijd M1, mag M2 starten, maar ben daar nog niet aan toe. Moet nog even meer de puntjes op de "i" zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:53

froggo schreef:

En jij? Heb jij je ook ingeschreven voor de L+ week? En wat is jouw niveau?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:54

froggo schreef:

ik rijd L1. en heb hier nu 6 winstpunten