Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:22

Waar de waarheid ligt zal niemand weten behalve cc en ts.
Maar ik vind wel dat cc zich kapot moet schamen dat ze eigenaar niet gemeld heeft hoe de staat van paardje was.
Ik denk dat ik ook niet rustig en kalm zou blijven als iemand mijn beest leent en ik zou mijn paardje in die toestand vinden doordat ik zelf een deken af doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:22

Imala schreef:
Als cc er een DA bij heeft gehaald of al eerder erbij heeft gehad, waarom weet ts dan zelfs na de vraag wie en wat dan nog niets? Dat is toch een vreemd stuk?

Als ik naar eer en geweten een paard had verzorgd en iemand komt op het erf en verwijt mij van alles, dan gooi ik ook mijn kont tegen de krib hoor. Je weet niet hoe het ging op dat moment en waarom CC dat niet wou zeggen.

Imala

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:23

Voordat TS op het erf kwam had cc haar al in kunnen lichten over de situatie.
Veel eerder al. Want dit is geen 3 dagen kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:23

russel schreef:
Ik heb ook een ziek paard gehad die snel vermagerde, maar zo? Dat kan alleen als je niet extra bijvoerd. En op die wei stond ook geen sprietje gras meer, dus paard was volledig afhankelijk van bijgevoerd hooi.

Onzin, een paard kan wel degelijk afvallen. Soms willen ze geen eens eten en dan gaat het helemaal rap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:24

Imala schreef:

Ben ik het mee eens, dat CC TS niet heeft gewaarschuwd is een scheve schaats. Maar goed, een jaar niet omkijken naar je paard verdiend ook geen schoonheidsprijs.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:26

Niet omkijken is ook niet aan de orde geweest volgens mij. Er was contact via de mail, fotos werden verstuurd en naar wat ik eruit opmaak duurde het lang eer cc een keer tijd had om TS te ontvangen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:28

russel schreef:
Ik heb ook een ziek paard gehad die snel vermagerde, maar zo? Dat kan alleen als je niet extra bijvoerd. En op die wei stond ook geen sprietje gras meer, dus paard was volledig afhankelijk van bijgevoerd hooi.

Fuuu... Dat zou ik niet te snel zeggen. Onze oude oma valt in de winter ook smerig veel af en we voeren haar de hoeveelheid die een Z-dressuurpaard waardig zou zijn aan krachtvoer en daarnaast senioren prioris, vitaminenpreparaat en onbeperkt hooi. En dan is onze dame niet eens ziek. Ze is nooit vol geweest, maar in de winter bekomt het haar gewoon slecht.

Daarnaast, een paard met luis ziet er gewoon slecht uit, ook tijdens de behandeling, helemaal als ze ook nog eens slecht uit de wintervacht komen (wat ook niet ongekend is voor oudere dieren). Dus ik zou van de foto's niet zo snel de conclusie durven trekken dat het dier geen behandeling heeft ontvangen. Tijdens/na behandeling door ziekte zijn paarden snel slecht. Mijn ruin van 8 jaar is tijdens ziekte, ondanks onbeperkt hooi en meer krachtvoer, ook dik 100 kilo afgevallen. Probeer dat er bij een oudje eens aan te krijgen in een paar maanden, is best een kluif, hoor.

In de lente/zomer is het veel makkelijker een paard weer vol te krijgen dan in de herfst/winter.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:39

Persoonlijk denk ik dat ts niets heeft met de gemeente Stadskanaal :D zowel dr Flame verhaal als deze komt uit de gemeente Stadskanaal. Om over haar vrienden maar te zwijgen.. het ligt gelukkig nooit aan hun. Dat scheelt vast

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:40

het is net omgekeerd...een paard krijgt luis omdat hij in een slechte conditie is.
Hij ziet er dus niet sl;echt uit omdat hij luis heeft,maar heeft luis omdat hij er slecht uitziet. :+

Een ouder paard is niet makkelijk op gewicht te houden.Die van mij is 27,heeft IR en cushing dus kan niet onbeperkt hooi eten of voer.Het kost mij ook moeite om hem er goed uit te laten zien ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:48

geerke schreef:
het is net omgekeerd...een paard krijgt luis omdat hij in een slechte conditie is.
Hij ziet er dus niet sl;echt uit omdat hij luis heeft,maar heeft luis omdat hij er slecht uitziet. :+

Een ouder paard is niet makkelijk op gewicht te houden.Die van mij is 27,heeft IR en cushing dus kan niet onbeperkt hooi eten of voer.Het kost mij ook moeite om hem er goed uit te laten zien ;)

Luizen zijn echt niet enkel voorbehouden aan paarden die een slechtere conditie hebben. Dat weet jij toch ook wel, hoop ik. Al is het hier op zich wel logischer dat de luizen het resultaat zijn van een slechtere conditie. Wat in de winter met een ouder paard niet per se heel gek is (die slechtere conditie, that is).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:49

Imala schreef:

Precies dat!

Ik heb ooit ook eens een paard in bruikleen gegeven, en heb ze halsoverkop terug gehaald, puur omdat de mensen tegen alle afspraken in mij niet verteld hadden dat het betreffend paard kreupel was.
Pas 2 weken later werd me dat en passant in een mailtje medegedeeld.
Medicatie toegediend waar ik niks van wist, waarschijnlijk bute, geen idee, ik heb na herhaald vragen de rekening van de dierenarts nooit gezien, ook niet die van een eerdere toen ze een koliek gehad zou hebben die ik wel betaald had. Paard had hier in 10 jaar nog nooit koliek gehad. Word je niet blij van!
En dat terwijl dat in een contract (o.a.) zo afgesproken was dat als mijn paard iets mankeerde dat ze moesten bellen, en ik zou dan de DA bellen en betalen.
Maar ik ben gewoon niet geïnformeerd! Dan is mijn vertrouwen in mensen weg.
Ze stond hier op een goed uur rijden vandaan, en hetzelfde als bij TS, telkens als ik wilde langskomen kwam het hun niet uit.
Ik heb dus niet lang gehanteerd, trailer gehuurd en de volgende dag mijn paard opgehaald.
Die gaat hier levend nergens anders meer heen.

Niet netjes als je het vertrouwen van een eigenaar beschaamd door cruciale info niet meteen door te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:11

_San87_ schreef:
russel schreef:

Fuuu... Dat zou ik niet te snel zeggen. Onze oude oma valt in de winter ook smerig veel af en we voeren haar de hoeveelheid die een Z-dressuurpaard waardig zou zijn aan krachtvoer en daarnaast senioren prioris, vitaminenpreparaat en onbeperkt hooi. En dan is onze dame niet eens ziek. Ze is nooit vol geweest, maar in de winter bekomt het haar gewoon slecht.

Daarnaast, een paard met luis ziet er gewoon slecht uit, ook tijdens de behandeling, helemaal als ze ook nog eens slecht uit de wintervacht komen (wat ook niet ongekend is voor oudere dieren). Dus ik zou van de foto's niet zo snel de conclusie durven trekken dat het dier geen behandeling heeft ontvangen. Tijdens/na behandeling door ziekte zijn paarden snel slecht. Mijn ruin van 8 jaar is tijdens ziekte, ondanks onbeperkt hooi en meer krachtvoer, ook dik 100 kilo afgevallen. Probeer dat er bij een oudje eens aan te krijgen in een paar maanden, is best een kluif, hoor.

In de lente/zomer is het veel makkelijker een paard weer vol te krijgen dan in de herfst/winter.

San is ze dan een gratenpakhuis zoals op deze foto? Van een berg brok komt een paard niet aan, is suikers voeren en voor de paardendarmen helemaal niet goed. De vitamines en mineralen zijn juist van belang, zeker bij oudere paarden. Maar dit terzijde.

Stel het is zo gegaan als jij zegt 100 kg afvallen gebeurd niet in een weekje. Dan nog is er zorgplicht. De eigenaar inlichten, onderzoeken waarom ze zo drastisch afvalt, info vertrekken, bijvoeren. Dit zeker als paard op een wei staat met niets erop waar een paard wat aan heeft.

Het gaat mij er alleen om, waarom geen overleg en duidelijkheid geweest, dan was het ook niet geescaleerd.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:18

daarom dus als..als mijn tante een pikkie had was t mn oom geweest, daar is het dus blijkbaar fout gegaan helaas.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:21

russel schreef:
_San87_ schreef:

San is ze dan een gratenpakhuis zoals op deze foto? Van een berg brok komt een paard niet aan, is suikers voeren en voor de paardendarmen helemaal niet goed. De vitamines en mineralen zijn juist van belang, zeker bij oudere paarden. Maar dit terzijde.

Stel het is zo gegaan als jij zegt 100 kg afvallen gebeurd niet in een weekje. Dan nog is er zorgplicht. De eigenaar inlichten, onderzoeken waarom ze zo drastisch afvalt, info vertrekken, bijvoeren. Dit zeker als paard op een wei staat met niets erop waar een paard wat aan heeft.

Het gaat mij er alleen om, waarom geen overleg en duidelijkheid geweest, dan was het ook niet geescaleerd.

Ja, dan is ze een gratenpakhuis. Net zoals op de foto, alleen dan met een betere vacht dankzij de vitaminen en mineralen (als je had gelezen, dan zie je dat ze die ook krijgt ;), met krachtvoer bedoel ik muesli). Ze staat ook onder een deken dan. Wij hebben voor haar al eens de dierenbescherming op de stoep gehad, mensen vonden haar graatmager, was ze ook, maar daar konden wij gewoonweg niks aan doen. DB heeft overleg gehad met onze arts en toen was het goed. De merrie is in de zomer ook geen volle, ook aan de magere kant. Kan je nagaan wat de winter doet met een oude dame :).

100 kilo afvallen gebeurt inderdaad niet in een weekje. Hoewel dat bij mijn ruin wel echt heel snel ging toen hij zich zo beroerd voelde. Ziek zijn kost veel energie, dat is voor een mens niet anders. Die 100 kilo moet er echter ook weer op... En zoals ik al zei, bij een ouder paard kan dat heel lastig zijn, helemaal in de winter, wanneer ze al meer energie nodig hebben.

Wie zegt (behalve TS en die heeft sowieso een gekleurd beeld) dat er niet aan de zorgplicht is voldaan? Paard is behandeld tegen luis, er is naar zeggen van CC een dierenarts bij geweest en het paard zag er na een maandje beter uit, dat laatste zegt TS zelf. Of er daadwerkelijk een dierenarts bij is geweest, daar kan enkel CC uitsluitsel over geven. Het kost tijd om verloren gewicht weer aan te vullen, daarnaast kost het ook tijd om kapotte huid/vacht weer te herstellen.

Voor wat betreft het verstrekken van info richting de eigenaar ben ik het zeker met je eens.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:40

Als ik het goed begrijp komt dit verhaal ook nog in de krant?

Daarnaast nog een offtopic opmerking: pittig bit heeft ze in op haar nieuwe adres... Daar zou ik dan weer wat van zeggen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:51

Zolang die gezond is en goed loopt en het bit correct gebruikt wordt is het toch geen probleem? Ik zet(te) kleine en/of slechte ruitertjes ook met pellham in de les als ze mijn pony wilde rijden, veiligheid van de kinderen gaat voor en met een oplettende instructie in de hal kan het niet bepaald fout gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:52

San, ik snap je betoog.

Maar het gaat mij om mijn laatste regel. Als alles is zoals jij zegt gegaan is, dat kan...maar ligt de eigenaar in en overleg, meldt...en ga samen voor een oplossing.

Verzwijgen, contact vermijden, DA niet meer kunnen herinneren en al dat soort dingen geven het dan wellicht onterecht een luchtje, her nadeel van de twijfel.

Bruiklener heeft nog steeds een plicht naar de eigenaar toe. Ongeacht ze in welke situatie ook verkeerd. Al stort haar dak in van haar huis. 1 telefoontje, pony is ziek, weet niet wat, valt erg af, ik ga DA bestellen, houdt je op de hoogte...daarna DA is geweest. Krijgt wel of geen medicijnen, eet een pak hooi per dag, maar komt niet aan, heeft nu luis en haren vallen uit, wat moet ik doen?

Als je daar niet een eeuwigheid mee wacht, wordt het ook niet genant zodat je iemand gaat vermijden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:01

Ik lees al vanaf de 1e blz mee , heb ook een aantal gerichte vragen gesteld aan de bruikleenster die niet beantwoord worden.
Ze geeft alleen aan dat het afgelopen winter niet goed met haar zelf ging.
Ik vind dat dus echt geen excuus.
Zoals meerdere hier al zeggen, oudere paarden op gewicht houden kan moeilijk zijn maar deze situatie was schandalig.
De pony ziet er schandalig uit. En natuurlijk zal de bruikleenster in haar profiel alleen maar fotos hebben van gezonde paarden en niet van ingevallen zieke paarden.
Hoe dan ook de bruikleenster is in ernstig gebreke gebleven.
En dan kunnen sommige wel blijven hameren op het feit dat andere paarden van de bruikleenster er wel goed uitzien en blablabla.
Feit blijft dat deze pony in vrij korte tijd weer opgeknapt is enkel en alleen door goed voer en goede verzorging(da).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:16

Niet om het een of ander maar waarom zou een van de partijen jou een verklaring moeten geven? Die laatste al helemaal niet.Die heeft dit topic niet geopend en is dus tegenover niemand hier iets verplicht.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:01

zo is het maar net.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:02

Bruikleenster was maar naar een iemand verplicht verantwoording af te leggen, en dat is naar de eigenaar van het paard toe (en de verantwoording om goed voor het aan haar toevertrouwde dier te zorgen).
Zoals het ernaar uitziet is ze daarmee in gebreke gebleven.

Elk verhaal zal ongetwijfeld 2 kanten hebben, maar dit is iets tussen die 2 partijen en niemand anders.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:52

Dinopino schreef:
Niet om het een of ander maar waarom zou een van de partijen jou een verklaring moeten geven? Die laatste al helemaal niet.Die heeft dit topic niet geopend en is dus tegenover niemand hier iets verplicht.

ze hoeft mij persoonlijk niet een verklaring te geven.
Maar in het topic zegt ze dat ze niet zichzelf wilt verdedigen en dat het met haar zelf niet goed ging.
Ik vind dat als een pony er zo schandalig uitziet en dit door meerdere dierenartsten bevestigd is dat zij zeker wel een verklaring zal moeten geven hoe dit heeft kunnen gebeuren..
Naar de ts toe dan...
Zeker gezien alle bewijzen en fotos etc..
Het is niet voor niks dat zelfs de dierenbescherming met de zaak bezig is.
Die houden zich niet met zoiets bezig als er niks aan de hand is.
De bruikleenster geeft geen verklaring dus lijkt mij dat zij zelf ook weet dat ze heel fout zit.
Ts heeft ook haar eigen fouten gemaakt, dat zeker, maar de bruikleenster kan gewoon ernstige verwaarlozing ten laste gelegd worden als het verhaal van de ts verder klopt.

Ik weet toch wel dat als ik beschuldigd werd van zoiets, en ik vond dat mij niks te verwijten werd, dat ik er dan voor zou zorgen dat ik met de juiste bewijzen en verklaringen kwam waaruit mijn onschuld bleek.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:57

Misschien is CC daar wel mee bezig, maar kiest ze ervoor dat niet met Bokt te delen. Wat overigens terecht is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:04

Dat is de keuze van TS. Maar als ik een bedrijfje had en mijn naam werd zo openbaar door het slijk gehaald, zou ik me toch wat beter verdedigen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:06

Wat is de keuze van TS? CC en TS zijn twee verschillende personen, hé.