Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:33

Waarvan jij vindt vanaf internet dat er een grote kans is dat er lichamelijk iets aan de hand is. Maar waarvan de veearts die 'm onder behandeling heeft gezegd dat 'ie gezond is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:34

nicky_rilana schreef:
ik lees nu al een tijdje meer en wil even zeggen wat mijn oma altijd zij: ut koi sla d'r alleen maar in en er niet uit ( vertaling: het slechte sla je er alleen maar in en niet er uit) dat geld voor een mens en ook een paard.

ik heb wel bewondering voor gert dat hij er opblijft zitten en het ook durft. maar ik heb het corrigeren van andere paarden ook op andere manieren gezien.

Wat is het verschil dan met bijvoorbeeld een Pat Parrelli die ook in een overvolle arena met een zogenaamd getraumatiseerd paard zijn kunstjes laat zien?
Dichter bij huis een demonstratie op Horse Event van een beroemde trailerlader?

Ik ken de werkwijze van Gert al langer dan sommige van jullie oud zijn en al die paarden die met zo'n demonstratie gebruikt zijn houden daar niks aan over. Het werk is ook niet klaar; alleen de eerste grote stap is gezet en het paard weet wat de bedoeling is. Lekker vooruit lopen met een mens op de rug. Niets meer of minder. En hij zit er misschien niet zo netjes op als Anky maar hij blijft wel zitten en Anky stapt er niet eens op en bij echte spatsen van het paard stapt Anky af of ze vliegt eraf.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:36

Weet je wat ik zo jammer vind aan jou manier van doen Air?
Jij draait alles naar je eigen hand toe.

Waarom is de kans groot dat er lichamelijk iets aan de hand is?
Het paard is genezen verklaard door de dierenarts. Waarom zou jij het beter weten dan de dierenarts?
Als het paard zijn lijf beter gebruikt is de kans op op blessures overigens ook minder groot. Kop bij jezus op tafel, staken en achterover vallen... zijn niet echt dingen waar het paard zelf beter van wordt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:41

Air schreef:
Is het eerlijk om op een paard te gaan zitten waarbij er een grote kans is dat er iets lichamelijks aan de hand is?

Dan hoef ik (en vele met mij) ook niet meer te werken, ik heb ook veel lichamelijke pijn. En toch zegt de arbo gewoon doorgaan.
Soms moet je over een grens om uiteindelijk beter te worden, dingen doen die je eigenlijk niet wilt/durft omdat je bang bent voor de pijn.

Gert helpt dit paard over deze grens, waarna de eigenaresse met begeleiding verder kan. Lijkt mij niks mis mee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:42

Als je alleen op je dierenarts vertrouwd hadden er nu al heel veel paarden onnodig een spuitje gehad. Heeft geen bal te maken met naar mijn hand draaien... is helaas de waarheid.

Een paard kan alleen zijn lijf goed gebruiken als het gezond is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:44

Princesj schreef:
Air schreef:
Is het eerlijk om op een paard te gaan zitten waarbij er een grote kans is dat er iets lichamelijks aan de hand is?

Dan hoef ik (en vele met mij) ook niet meer te werken, ik heb ook veel lichamelijke pijn. En toch zegt de arbo gewoon doorgaan.
Soms moet je over een grens om uiteindelijk beter te worden, dingen doen die je eigenlijk niet wilt/durft omdat je bang bent voor de pijn.

Gert helpt dit paard over deze grens, waarna de eigenaresse met begeleiding verder kan. Lijkt mij niks mis mee.

Jij kan je grens dmv. praten aangeven, een paard kan dat niet. Jij wet wat wel en niet goed voor je is, een paard weet dat niet.

Paarden vermenselijken... hebben we geen bal aan, het zijn geen mensen, in de verste verte niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:44

In dit geval, want ik ken jullie allemaal niet, ga in inderdaad uit van het verhaal van de dierenarts. Die heeft het dier tenminste nog onder behandeling gehad. Air, en de rest van ons, moeten vanuit ons eigen perspectief maar wat gokken op basis van een filmpje.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:46

Het blijft altijd "leuk" om dit soort topics te lezen. TS heeft vantevoren zich goed geinformeerd over Gert vh Hof. Wie je er ook op zet er blijven voor- en tegenstanders. Dat blijkt prutsmuts maar overduidelijk.

Wat ik mij afvraag, maakt niemand maar dan ook niemand eens een keer een wat hardere ophouding om het paard net even wat meer door te vragen. Betekend dat dat je niet liefdevol bent voor je paard? Nee absoluut niet, vind ik. Wil je iets bereiken dan zal je de moeilijke punten van je paard moeten opzoeken. Gymnastiseren noemen ze dat. Turnsters kunnen ook niet van nature in spagaat zitten. Ook zij moeten de moeilijke punten opzoeken.

Vanuit gaande dat dit paard nergens meer last van zou hebben muv evt vastzittende spieren moet ook de moeilijke punten opzoeken. Gezien hoe dit paard daarop reageert, moet je iemand hebben met kennis, lef en de zit om erop te blijven. TS heeft gekozen voor Gert van het Hof. Respecteer haar keuze.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:49

Air schreef:
quote="fargo"
Air schreef:
Al lang? :') Z heeft hem pas 3 maand, waarvan een maand met blessure.

Maar bij nader informeren bij vorige eigenaar bleek hij dit soort dingen wel vaker te hebben gedaan lees ik in post van TS../quote
En het fysieke probleem is nog niet gevonden. Dus dan er maar doorheen rijden.

Het grote probleem is dat men denkt dat een paard dit voor de lol doet. Dat is nou eenmaal makkelijker dan je in te lezen in hoe een paard in elkaar zit, een paard leren begrijpen.
En als de hele rompslomp erbij is geweest en er niks te zien was... dan ligt het aan het paard. Aan het rijtechnische zal het nooit liggen.

Heeft geen bal met natuurlijk of niet natuurlijk te maken, alleen maar met respect en geduld naar het paard toe.
Duidelijkheid en consequentie zijn inderdaad belangrijk, maar dat staat absoluut niet gelijk aan ergens met alle macht doorheen rijden.

Het paard schreeuwt maar wordt niet gehoord.
Als een ouder een kind negeert wat maar blijft huilen snapt iedereen dat je een slechte ouder bent... maar een paard laten schreeuwen en er doorheen rijden..... dan ben je een goede ruiter.

Een tijd terug heeft een oma in amerika haar kleinkind laten doodrennen uit straf. Dit heeft toen op bokt gestaan.
Iets abnormaals, iets wat je je niet kunt voorstellen...... en bij paarden wordt het maar goed gepraat. Kissing spines, blessure's... redenen om een paard een spuit te geven. Maar het lag echt niet aan de ruiter hoor. En het volgende paard staat al weer klaar om kapot gereden te worden.

Maar men is te egoistisch om daar over na te denken, het is zoveel makkelijker mensen aan te vallen op deze mening dan na te denken. Oh natural, oh met aaien en knuffelen alleen kom je er niet etc. Waar dat dan staat is de vraag. En sinds wanneer er geen middenwegen meer zijn is ook de grote vraag.

Maargoed, deze post zal ook wel weer direct aangevallen worden, maar vraag je dan wel even af, heb je echt liefde voor paarden, of alleen voor paardrijden?

Ken jij Houstons in je omgeving? En weet je hoe gevaarlijk die zijn als ze gaan protesteren (je ziet het wel aan dit paard in het filmpje?)- dat is het enige even wat je je ook moet afvragen. Misschien zijn er paarden die behoorlijk link kunnen zijn gewoon omdat ze zoveel power en karakter hebben.
(Degene bij ons op stal was een gevaar voor haar eigenaresse en het is een wonder dat ze er allebei (ruiter nog min of meer) heel zijn. Maar deze merrie kan ook niet bij andere paarden in - zooooo dominant.. )
En ja er was bekend wat er mis was met dit paard , er was een probleem in de nek dat op gelost is bij paard van TS.

Ik denk dat Gert heel natural rijdt overigens, normaliter zul je hem niet gauw met een slof in de weer zien, maar met een halstertje ..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:49

Air schreef:
Als je niet weet waar het gedrag vandaan komt dan ga je net zo lang op zoek tot je het wel weet.
En als je er niet achter komt, waarom wil je dan een paard zo nodig dit aan doen? Wordt het dier daar gelukkig van?
Dan staat het rijden voor het paard....

Als ik het goed begrepen heb is dit paard doorgelicht en gezond verklaard door o.a. de dierenarts. Ze weten waar het gedrag vandaan komt: Het paard denkt nog steeds dat het pijn gaat doen wanneer z'n hals zakt/opricht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:50

Paard is bang voor de pijn, weet/denkt dat als die naar links loopt hij pijn heeft, hem wordt duidelijk gemaakt 'Het doet geen pijn'.
Dit gebeurd allemaal niet op de meest vriendelijke manier, maar wat wil je anders doen.

Of kijk ik nu verkeerd? Snap niet waarom sommige mensen zo 'vreemd' moeten doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:57

Fargo: Je zegt het goed: als ze gaan protesteren. Don't blame the victim. Als je niet met een paard om kan gaan en jezelf niet wil veranderen moet je iemand zoeken die wel aan zichzelf wil werken en daardoor met het paard om kan gaan.

xSlvna: Je praat jezelf tegen.
Wat dacht je van het vriendelijk oplossen? :)*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:01

Het is prima om je alleen op je eigen methode blind te staren, gebeurt de beste ;)

Ik zeg niet dat de manier van Gert mijn manier zou zijn. Ik probeer zelf, met mijn sensibele merrie, zoveel mogelijk zonder strijd op te lossen. Mijn instructrice geeft vanuit ontspanning en zeer klassiek les. Dus mijn paard zou ik niet snel naar Gert brengen.

Maar aan de andere kant zie ik niks mis in dit filmpje. Paard krijgt duidelijkheid en grenzen, en wordt door het filmpje steeds beter. Lijkt mij een goed oplossing voor het probleem. De enige oplossing, nee dat niet, had ook anders gekunt. Maar daar heeft de TS (en d'r zus) niet voor gekozen. En dat lijkt me prima.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 16:02

Het paard loopt op dit moment nog geen rechte lijn meer. Wie heeft het over een Z proef?
Hij wil nog niet eens meer normaal aandraven. Vandaar de hulp van Gert . Mijn zusje is een junioren ruiter. Heeft meerdere paarden in het Z gereden. Een eerlijke ruiter. Geen rukken en schoppen.
Dit is dan ook nooit gebeurt bij het paard. Er is geen zweep aan te pas gekomen. Maar het feit blijft dat je je nek niet wilt breken door je hobby. En andere mensen hier meer ervaring mee hebben.ik heb zelf ook eens mijn bekken gebroken omdat ik volhield. Ik dacht ook ik kan het wel. Dat werkt gewoon niet altijd zo. Gert gaat haar ook begeleiden met het rijden. Zo dat het bij haar ook goed zal gaan.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:02

Met Gert is echt niks mis mee hoor vind al zijn manieren en hoe ie het allemaal weer flikt echt een topper. Als ik ooit weer eens problemen met m'n paard zou hebben zou ik echt voor de volle 800% naar Gert toe gaan om hem om advies te vragen en vooral tips.

Gert is een topper ;).

TS: Zelf zou ik er niet op gaan klimmen zeg jeutje wat een bokkesprongen maakt ie wow.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:05

Air schreef:
Wat dacht je van het vriendelijk oplossen? :)*

Wat als dat niet werkt?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:06

Hahaha, Air, jij kent duidelijk geen Houston. Dat zijn paarden die je bezig moet houden anders gaan ze jou bezig houden op de manier die je als ruiter niet leuk vindt. De kunst is om ze onder de duim te houden maar de hemel in te prijzen. Je moet een Houston ver weg houden van een goocheldoos want voor je het weet heb je te maken met een echte David Copperfield die alle trucjes tegen je gebruikt. Gert pakte de goocheldoos van dit paard af en dat vond paard niet leuk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:11

@ Air Houstons protesteren uit principe - nee grapje ;-) Maar er zijn er die zijn echt gevaarlijk en dat zonder lichamelijke reden.
Ruiters hebben vervolgens wel wat lichamelijke problemen zoals gebroken schouders of polsen of nog erger ..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:19

Dit begint bijna grappig te worden om te lezen.

Wij vertrouwen allemaal op de DA, als we die niet konden vertrouwen dan konden we wel ophouden. Het lijkt mij overduidelijk dat het paard gewoon bang is voor de pijn die hij had. Daarom wil hij niet. Ga jij maar eens een paard uitleggen dat linksom geen pijn meer doet, zonder het voor te doen. De vriendelijke manier ís al geprobeerd, maar zo te horen wil dat helemaal niet met dit paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:23

Anne_GTI schreef:
Hahaha, Air, jij kent duidelijk geen Houston. Dat zijn paarden die je bezig moet houden anders gaan ze jou bezig houden op de manier die je als ruiter niet leuk vindt. De kunst is om ze onder de duim te houden maar de hemel in te prijzen. Je moet een Houston ver weg houden van een goocheldoos want voor je het weet heb je te maken met een echte David Copperfield die alle trucjes tegen je gebruikt. Gert pakte de goocheldoos van dit paard af en dat vond paard niet leuk.

En dan.... kan Gert er op rijden. En wat heeft de ruiter daar aan?

Dit paard mankeerde niks.... had geen raar gedrag.... Het rare gedrag kwam opeens en daaruit bleek dat er ontsteking in de hals zat.
Paard heeft dus helemaal niet dit karakter.

Gini: Waarom zou dat niet werken? En als het niet zou werken, dan kan je dan alsnog verder kijken.

Anoeska: ik heb het hier nergens over een eigen of 1 methode.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:25

De ruiter gaat zelf ook in training, anders krijg je natuurlijk zo weer het zelfde gedrag.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:25

Riraito schreef:
Dit begint bijna grappig te worden om te lezen.

Wij vertrouwen allemaal op de DA, als we die niet konden vertrouwen dan konden we wel ophouden. Het lijkt mij overduidelijk dat het paard gewoon bang is voor de pijn die hij had. Daarom wil hij niet. Ga jij maar eens een paard uitleggen dat linksom geen pijn meer doet, zonder het voor te doen. De vriendelijke manier ís al geprobeerd, maar zo te horen wil dat helemaal niet met dit paard.

Dat is behoorlijk naief.
Ik ken genoeg paarden die allang een spuitje zouden hebben gehad, omdat de DA het probleem gewoon niet kon vinden en het maar op een gevaarlijk paard werd gegooit. En allemaal was het te simpel voor woorden: rijtechnisch.

je hoeft er ook niet op te zitten om het voor te doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:26

Air schreef:
Gini: Waarom zou dat niet werken? En als het niet zou werken, dan kan je dan alsnog verder kijken.

Deze vraag moet je je altijd stellen. Je moet altijd een plan B hebben. Je kan er niet vanuit gaan dat hoe jij het doet; het op alle paarden even toepasbaar is. Je moet verschillende tools in je gereedschapskist hebben zitten.
Hier is dus alsnog verder gekeken. Je kan het niet eens zijn met de methode van Gert. Ikzelf ben er ook nog niet helemaal over uit, maar de beschuldigingen die nu in de schoenen van de eigenares geschoven worden, gaan te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:29

Cassidy schreef:
Fellor schreef:
En dan zie ik een MEGA slecht passend zadel dat enorm schommelt waardoor er enorm druk op de singelplek komt....

En dan denk ik; hmmm, mij niet gezien met mijn paard als er ooit iets is :+

Gaan we nu ook voor een te corrigeren paard een op maat gemaakt zadel eisen?

Sorry, maar dit zadel ligt niet een beetje beroerd maar gewoon schandalig slecht. Natuurlijk hoef je geen op maat gemaakt zadel te hebben voor ieder paard dat je ter correctie krijgt, maar 10 modellen hebben liggen en daar de beste uitkiezen, evt met een drukverdelende pad eronder is toch wel het minste wat je kan doen....

Maar dit is weer typisch een reactie van jou, want bij jou bestaan middenwegen niet, daar was ik al achter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:31

Gini: Ik stel alleen dingen vast, in een week tijd kan er nooit de hele rompslomp bij zijn gehaald:
[RT-P] Paard wil niet lopen en schrikt zogenaamd .

Fellor: Kan je ook helemaal gelijk in hebben, een gewoon paard kan al een heftige reactie op het zadel geven, als Houstons sowieso al heftig zijn.... lijkt mij dan niet slim om zo'n zadel op zo'n paard te leggen :j