MacRider Cup 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Re: MacRider Cup 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:21

Ik was helemaal alleen en had twee coaches, dus dat was prima :)

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:55

Ook ik heb gister meegereden maar ben toch iets minder enthousiast. In mijn groep was 1 afvaller waardoor we maar met 3 waren. Mijn inziens dus voldoende ruimte om elke ruiter kort van een aantal tips of aanwijzingen te voorzien. Helaas heb ik 20 minuten rond gedraaft zonder 1 enkele rijtechnische opmerking. Vervolgens een protocol ontvangen waarop alle gangen en het wijken waren beoordeeld met als enige opmerking leuk paard. Wellicht had ik verkeerde verwachtingen maar het was voor mij eens en nooit meer.

Uiteraard felicitaties voor diegene die door mogen. Voor jullie zal het ongetwijfeld wel een positieve ervaring zijn geweest.

dressage4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:52

Ervaring MACRider cup 2013

Er zijn veel mensen die graag willen weten hoe de Macrider cup is. Afgelopen zondag heb ik in Riel meegereden. Helaas ben ik niet door. Wellicht kleurt dit mijn ervaring. Toch zal ik proberen zo objectief als mogelijk mijn mening te geven over de diverse aspecten van de Cup.

- Accommodatie Riel.
o Toeschouwers: de toeschouwers konden de Cup zeer goed volgen. Warm achter het glas in de kantine of naast de bak op de tribune. Het geluid/versterking met boxen was zeer goed. Als toeschouwer kon je absoluut leren van de tips die de coaches aan de diverse ruiters gaven.
o Ruiters:
§ Inrijden: mogelijkheid tot inrijden/loswerken was niet optimaal. Wij reden met 8-10 paarden op een stuk van 20x20. Op deze ruimte kwam ook de deur (rechtstreeks) uit waardoor paard en ruiter het losrijdeel in en uit liepen.
§ Parkeren: er was beperkte parkeergelegenheid en als je de accommodatie niet kent ook slecht overzichtelijk bij het oprijden er van. Toch kon iedereen zijn of haar trailer kwijt. Het wegrijden zorgden her en der voor wat gestunt wegens de krapte.
§ Opzadelen: er kon niet binnen worden gezadeld. Gelukkig was het droog maar met een harde wind wel erg koud. Met opzadelen niet erg, met afzadelen van een bezweet paard toch wat minder.
§ Ring: de clinic vond plaats in een ring van 20x60 (4 combinaties te gelijk). Deze ring was aan 1 zijde zeer goed afgezet met een hoog ‘hek’ (houten balken). De bak zelf was ietwat nat en hard. Ik heb hier echter zelf echter geen hinder van ondervonden tijdens het rijden. Misschien paarden met ijzers wel, maar dat betwijfel ik. Het commentaar van de coaches was door de versterking zeer goed te horen.

Concluderen accomodate: de accommodatie was niet top maar wel voldoende. Een wedstrijdsituatie is (vaak) niet veel anders en waarschijnlijk op deze accommodatie gelijk. Wellicht dat je in een wedstrijdsituatie met minder mensen tegelijker tijd inrijdt omdat er normaal maar 1 tegelijk de ring in gaat ipv 4.

- De clinic
o Voor de toeschouwers waren de clinics door de versterking goed te volgen en leerzaam.
o Aandacht per ruiter: het viel op dat de aandacht beter verspreid had kunnen worden over de diverse ruiters. Zelf heb ik helaas maar twee keer ‘hulp’ gekregen welke niet verder ging dan ‘laat hem meer sprong in de galop houden’ en ‘geef been in deze draf’. Na dit uit te voeren werd het beloond met een ‘ja goed, voel je dit zelf ook?’. Dus als je aan mij vraagt heb je iets van de clinic geleerd? Dan moet ik ‘nee’ zeggen. Ik had dit uiteraard wel gehoopt. Met een stalgenootje een groep later gebeurde exact hetzelfde. Echter, als er een of meerdere personen geen aandacht krijgen dan krijgen anderen dat uiteraard wel. Voor deze deelnemers heel fijn! Voor hen is de clinic wel leerzaam geweest. Deze deelnemers zullen dan ook een andere ervaring met de clinic hebben. Er waren overigens mensen die veel aandacht kregen en doorgingen, maar ook mensen die veel aandacht kregen en niet doorgingen. Dit stond dus los van elkaar.
- Coupons: achteraf kreeg je een coupon mee met een beoordeling. Bij mij was alles ‘goed’ of een ‘goed&voldoende’. Bij mijn stalgenoot idem. Het is begrijpelijk dat Macrider niemand tegen het verkeerde been wil schoppen ook om de associatie met hun merk goed te houden. Echter, opbouwende kritiek was welkom geweest: wat was goed, wat minder goed, wat zijn de aandachtspunten. Voor mij had er ook kei hard bij mogen staan waarom je niet door bent. De beoordeling was dus oppervlakkig.

Uitslag

- Direct na elke klasse werd de uitslag gegeven. Gelukkig dus geen onnodig gewacht door de uitslag flink te vertragen zoals op een wedstrijd nogal eens gebeurd.
- Een team van Macrider kwam de bak in om onderling te bespreken wie doorging (geluid stond daarbij uit). Opvallend was dat er werd gewezen naar combinaties uit de laatste groep (deze waren nog in de bak), en dat deze onderling werden besproken. Vervolgens gingen er ook alleen combinaties uit deze laatste groep door. Het overleg ging zo snel dat ze zeker niet alle combinaties hebben besproken/doorgekeken. Het kwam daardoor over alsof je in de laatste groep had moeten zitten om door te kunnen gaan. Jammer, ze hadden beter na iedere groepje van vier moeten overleggen en direct zeggen wie wel of niet door was. Of iemand kan rijden & een paard goed loopt en of je als combinatie potentie hebt, daar hoef je niet eerst alle combinaties voor te zien.

Conclusie: de persoonlijke ervaring van de Macrider cup hangt sterk samen met a) of je persoonlijke aandacht en dus les hebt gehad, en (natuurlijk) b) of je door bent ja of nee. Heb/ben je beide niet dan is het logisch dat je niet met een heel positief gevoel terug kijkt op de cup of teleurgesteld bent in het event. Natuurlijk ben je wel een (soort van) wedstrijdervaring rijker. Dat kan uiteraard heel waardevol zijn, zeker als je geen startkaart hebt. Weet je dat je geen top paard hebt en wil je zeker zijn van een ervaring en daarbij (opbouwende) kritiek ontvangen? (bijvoorbeeld als je een jong paard mee neemt) Dan zou ik ervoor kiezen ergens HC te starten. Of wat je tegenwoordig ook veel hebt: een oefenwedstrijd waarbij je wordt gefilmd en de jury commentaar inspreekt.

Nogmaals; dit is mijn ervaring en mijn mening. Elke deelnemer heeft zijn/haar eigen ervaring gehad tijdens de Cup en daar omheen een mening gevormd. Feit dat dit geen ‘normale’ wedstrijd is en opengesteld is voor iedereen, maakt het extra aantrekkelijk en spannend om aan deel te nemen. Het is toch weer eens iets heel anders. Wil je die ervaring niet missen, doe dan gewoon mee maar blijf realistisch en ben niet teleurgesteld als het anders uitpakt dan verwacht en jij bijvoorbeeld geen goede tips hebt ontvangen. Hou je dat in je achterhoofd dan wordt het vast en zeker een prima ervaring

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:00

nikkietjuh schreef:
Ook ik heb gister meegereden maar ben toch iets minder enthousiast. In mijn groep was 1 afvaller waardoor we maar met 3 waren. Mijn inziens dus voldoende ruimte om elke ruiter kort van een aantal tips of aanwijzingen te voorzien. Helaas heb ik 20 minuten rond gedraaft zonder 1 enkele rijtechnische opmerking. Vervolgens een protocol ontvangen waarop alle gangen en het wijken waren beoordeeld met als enige opmerking leuk paard. Wellicht had ik verkeerde verwachtingen maar het was voor mij eens en nooit meer.

Uiteraard felicitaties voor diegene die door mogen. Voor jullie zal het ongetwijfeld wel een positieve ervaring zijn geweest.

Misschien een gekke vraag, maar welk paard uit je profiel had je mee?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:06

Dressage: wat jammer dat je niet door bent! Wat vond je van de andere combinaties die wel door waren? Sprongen zij er voor jouw gevoel ook echt uit?

Ik heb nu trouwens wel een mail terug van Mac Rider en Harich gaat, ondanks het geringe aantal aanmeldingen, wel door.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:10

2 amazones uit mijn kring zijn door (starten M1) :) een is een vriendin van mij, echt leuk voor haar!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:03

Listiglistje, toevallig een zwart paard met een bles, extra bewegen? Weet niet hoe hij heette en welke amazone maar was een ontzettend fijn paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:38

Ja een prestige, vooral de galop is extra

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:22

Pletje123 schreef:
nikkietjuh schreef:

Misschien een gekke vraag, maar welk paard uit je profiel had je mee?

Ik had de Haitse mee. Vanwaar je vraag?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:29

Mijn dochter doet volgende week in Beuningen mee met haar D-pony, klasse Z1

Nog iemand van jullie die naar Beuningen gaat?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:39

nikkietjuh schreef:
nikkietjuh schreef:

Ik had de Haitse mee. Vanwaar je vraag?

Ik denk dat het type paard zeker invloed heeft op je kansen.. Friezen zijn heel leuk, maar kunnen vaak niet op tegen een fijne KWPNer, zeker niet als de jury meer gefocussed is op KWPNers.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:53

Wellicht dat je dan mijn opmerking anders hebt opgepakt. Ik heb er helemaal geen moeite mee dat ik niet verder ben en ik ben me er van bewust dat lang niet iedereen een fries in de dressuur ring wil zien. Ieder zijn ding. Alleen staat in mijn beleving het ras los van het feit dat je geen rijtechnisch commentaar krijgt terwijl dat wel een onderdeel van het hele concept is. Voor de rest heb ik fijn gereden en heb ik vrede met de uitslag.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:06

Vorig jaar waren in Koudum in de L en in het Z friezen door, maar de goedgekeurde dekhengst fries ging niet door. Ik snap dat wanneer je geen rijtechnisch commentaar krijgt je ervaring minder is.. zelf vond ik dat ze bij de selecties vorig jaar wel erg hun best deden om iedereen te helpen en de aandacht te verdelen .

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:17

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar je maakt het jezelf wel moeilijker denk ik. Maar goed.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:53

Ja ik snap je punt wel hoor. Ik ben ook van mening dat een fries vaak niet op kan tegen een kwpn'er met fijne gangen , met name in deze competitie. Ik wilde alleen maar zeggen dat er vorig jaar wel friezen naar de volgende ronde gingen. De ronde daarna vielen ze dan ook weer af, toen moesten ze natuurlijk ook tegen de betere paarden..

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:50

Ik deel de ervaring van dressage 4. Vooral door de tijd die ze bij onze groep wilde inlopen hebben we niks kunnen laten zien en is op basis daarvan beoordeeld. Ik moet zeggen dat ik het vorig jaar positiever ervaarde. Meer tips gehad waar ik wat mee kon, ondanks dat ik toen kwaliteitief een minder paard bij had.

@Solvej, grappig! :D ben ik toch nog een beetje beroemd hihih

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:08

Ik doe volgende week zaterdag mee in Harich. Weer eens wat ervaring opdoen :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:34

:') Hoe staan ze dan tegenover kruisingen.. haha ik heb een fries x ??
Haha dat wordt nog wat..

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:53

Susyb schreef:
Haha dat wordt nog wat..

He, jij bent die andere combinatie uit lelystad of niet? :o

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:50

ik doe dit jaar mee in België... ik ben enorm benieuwd naar wie de clinic gaat geven en hoe het gaat verlopen.

Is het maar een idee, of zijn er nogal veel selecties in Nederland??

Ik stel mij wel de vraag of de kwaliteiten van het paard en de leeftijd van de ruiter doorslaggevend kunnen zijn.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:58

Chantal1609 schreef:
Susyb schreef:
Haha dat wordt nog wat..

He, jij bent die andere combinatie uit lelystad of niet? :o

Wel mijn paard.. Maar ik ben niet de amazone, dat is een vriendin van mij. Ik rij geen paard meer.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:00

webster543 schreef:
Ik stel mij wel de vraag of de kwaliteiten van het paard en de leeftijd van de ruiter doorslaggevend kunnen zijn.

Tja dat vraag ik mij ook af hoor.. Mijn paard is bijna 8.. Maar loopt pas sinds een jaar wedstrijden eens in de 2 weken en was ook echt een laatbloeier..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:51

Hoeveel dagen voor de selectie dag stond bij jullie de startlijst Online? Ik wil graag weten hoe laat ik moet ivm de oppas.. Volgende week zaterdag moeten we naar Harich.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:14

Een week vantevoren stond de startlijst online volgens mij.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:28

heb ff gekeken, zijn de groepjes overal zo klein?
Gezien het kleine aantal deelnemers in harich zal dat niet ver van de starttijd van 13u af zijn :)