Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jurroen

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:42

Zo slecht zijn de aanleuning en de balans bij deze combinatie nou ook weer niet. En overhaast is hij naar mijn idee ook niet. En als je deze combinatie bijvoorbeeld vergelijkt met de tweede dan zie je dat de stelling en buiging bij deze veel beter voor elkaar is.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:59

Hij heeft ook weleens betere dagen hoor ;)
De ene keer kanteld hij meer (mede door mijn spanning)
Gaat nu gelukkig steeds beter omdat hij z'n rug los laat.

We waren M1+18 dus ook in de M zullen er echt wel goede stukken tussen zitten anders rijden we die 18 winstpunten niet.
Blijft ten alle tijden een moment opname.

Geef toe dat het kantelen eruit MOET maar zoals al eerder vermeld zijn we daar hard mee bezig.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:37

Ik heb 2x gejureerd, 187 en 180.
2e keer jureren wat 'stelliger' geweest in mijn punten.
Bij beide proeven zaten de onvoldoendes wel steeds op dezelfde plekken.

Maar eerst even:
Amazone heeft wiebelbenen maar zit netjes, daarvoor een 7.
Het enige wat me nl. stoort zijn die benen, anders had ik misschien wel een 8 gegeven.
En ze drijft niet constant, het is het meegaan in de beweging die zorgt voor de beweging in de benen naar mijn idee.
Amazone houdt zich misschien wat vast in de heupen/bovenbenen?

Voor het kantelen ga ik direct al naar een onvoldoende (5) voor aanleuning.
Middendraf zie ik verruiming maar paard wordt wat strak en zwiept met staart, 6.
Wijken, paard wil liever niet opzij voor de hulp, kantelt en komt terug in tempo, ik geloof voor beide keren een 4.
Of naar rechts was een 4 en links een 5.
Halthouden voor achterwaarts, pats boem progresief, kan maar dan wel op achterbeen houden, hier dus een 5.
Achterwaarts, kantelen, paard duikt naar beneden en stapt niet mooi rustig achterwaarts, 4 geloof ik.
Middengalop, beide keren een 5 geloof ik. Ik zie je wel vertrekken (mag meer trouwens) maar niet terug rijden.
Halsstrekken, ik zie amper iets, enkele passen zakt hij wat, ben hier toch naar een 4 gegaan.

Net winstpuntwaardig maar de aftrek zit hem dus vooral in het kantelen en het zwiepen met de staart.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:51

Mochten jullie je vervelen ik heb ook nog wel een L1 proef waarvan ik heel benieuwd ben wat jullie ervan vinden. De proef is alleen wel uit een hoek gefilmd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:23

Te laat voor een edit; maar ook nog bij het wijken.
Eerst rechtstellen, dan gaan. Nu ga je direct.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:46

@ pion: Bedant voor je reactie. Op de vorige pagina heb ik een zeer uitgebreide post geplaatst over alle aandacht punten.
Zo ook, waarom mijn benen wiebelen.
P
Don_Zhivago schreef:
Hier de ruiter ;)

Super leuk dit! ik ben het helemaal met jullie eens.
We zijn een M combinatie (1x M2 gestart, net geen winst gehaald)

even wat info over Zhivago en mij. (puntgewijs op jullie commentaar)
Wiebelbenen
Helemaal eens met het commentaar hierover, dir is ook echt nog wel een groot punt van aandacht.
We zijn van ver gekomen, zoals sommige van jullie misschien wel zullen weten is dat ik met hem een mega probleem heb gehad met de impuls, hij was traag en niet vooruit te branden, 3 x door de medische molen gehaald om te kijken of er iets mis was.
Na bijna 2 jaar knokken tegen dit probleem zijn we hierin al een heel stuk vooruit gegaan! Hij krijgt een andere voeding en met instructie zijn we ook consequent gebleven.. wel zeg ik erbij dat we er nog niet zijn, Hij zal nooit een paard zijn wat uit zichzelf actief de bak door doorstampt ;)

Kantelen
Ook hier ben ik het volledig mee eens met het commentaar dat er gegeven word.
Dit is namelijk ons allergrootste struikelblok, paard is niet recht en kanteld heel erg, hier was ik met mijn vorige instructrice al mee bezig maar omdat dit echt een punt is wat eruit moet (zeker nu met de M2) ben ik gewisseld van instructrice, we lessen momenteel bij Marian Dorresteijn en het verschil is wel al merkbaar (voormij, voor jullie waarschijnlijk niet) Alle oefeningen met lengtebuiging hebben we nu moeite mee.
Hij zet rechts zijn onderhals vast waardoor hij er niet helemaal doorheen loopt. Ik moet hem nu juist op rechts doorvragen zodat hij daar zijn hals laat vallen. Dit is even een heel moeilijk punt waar we doorheen moeten.
Maar word aan gewerkt ;)

overgangen
Wederom mee eens, hier gaan we hard aan werken wat dat stoorde mij ook!!!

Even wat quotes die ik eruit heb gepakt waar ik op wil reageren ;)
KarinvdM schreef:
En over de opmerkingen over het aansporen, de amazone heeft inderdaad een onrustig onderbeen. Dit is iets wat je heel veel ziet, tot op het hoogste nivo, ze spoort het paard niet bewust elke pas aan, maar het been wiebelt mee met het ritme van een paard.
Een opmerking als "onderbenen stiller houden" op het protocol zetten is zinloos, want als ze dat kon dan deed ze dat heus wel. :)
Er zijn verschillende oorzaken voor een onrustig onderbeen, het kan komen door ruime bewegingen, een rondgeribt paard, een kort been van de ruiter waarvan de knie boven het breedste punt van de romp van het paard zit en waardoor je onderbeen automatisch wat van het paard af komt te liggen, maar vaak komt het van een blokkade in de rug/heup/bekken van de ruiter. Ik ben altijd voorzichtig met het plaatsen van opmerking op het protocol over dit soort dingen omdat ik niet altijd kan zien wat de directe oorzaak is.

Juist, hierin zit dus ook mede het probleem van de wiebelbenen, ik loop momenteel 2x per week bij de fysio ivm een flinke blokkade in mijn onderrug. Doordat mijn SI gewricht aan beide kanten flink vast zit kan ik niet lekker loslaten in mijn rug.

ShauniBef schreef:
Deze combinatie al M2 startgerechtigd? Dan ben ik zéér benieuwd naar een filmpje daarvan. Misschien dat de Amazone die wil plaatsen? Al kan ik begrijpen dat ze dat niet wil O:) .

Wil ik best een keer doen hoor, zolang ik plezier heb met mijn rijden en tevreden ben met waar we vandaan komen en bereiken :P
2 jaar geleden wilde ik stoppen met de dressuur, maar inmiddels M2 en daar ben ik heel blij mee :D

DeMolenhoek schreef:
Ik ga de naam niet openbaar maken, maar met een beetje zoekwerk ben je er snel ;) En deze combi is inderdaad M1+18. Had ze eerder L1 gedacht, met net de overstap naar L2. De basis zit hier echt niet in helaas, en dit gaat, als ze uiteindelijk in de Z komt, zwaar afgestraft worden, want dan gaat het paard enkele oefeningen gewoon niet meer kunnen en willen doen.

Voorlopig zijn we nog lang niet klaar voor het Z! ;)
Er wordt hard aan gewerkt om hem losser te krijgen in zijn lijf (en mijzelf ook)
Bij Marian rijden we ook puur basis.

shabbay schreef:
Ik denk dat de klapperende benen wel eens te maken kunnen hebben met de manier waarop het zadel op het paard ligt. Het zadel ligt achterover waardoor haar onderbeen na voren komt te liggen. (haar hak ligt dus niet op 1 lijn met haar bekken). Ze zit daarom ook teveel op de achterkant van het zadel en niet in het dieptepunt waardoor haar balans houden er ook niet makkelijker op wordt.

Zadel is niks mis mee, is een half jaar geleden aangemeten en ligt perfect (heb een erg goede zadelmaker) Het zadel kan voor mij iets minder fijn zitten (moet nog steeds een beetje wennen) Maar vind het belangrijker dat het op zijn rug goed ligt.
Hij heeft best een lastige bouw wbt zadels.

Dus al met al helemaal niet spannend om commentaar op dit filmpje te krijgen, ben het met de meeste van jullie wel eens (uitzonderingen daar gelaten :P)
Paard en ik zijn beide opnieuw in de leer bij een nieuwe en zeer goede instructrice, wedstrijden zijn voorlopig even op een laag pitje, die rijden we alleen heel af en toe om, om te blijven gaan met de spanning.
vaker dan 1x per maand (1x per 2 maanden) zal het zeker niet zijn.

Wil jullie allemaal bedanken voor het bekijken van mijn proef en voor het commentaar erop. Vond het leerzaam en kan me helemaal aansluiten bij jullie commentaar ;)

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:59

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:45

Ik heb de combinatie 183 gegeven.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:08

Ik kwam uit op 175 pnt.
Dit kwam voornamelijk door de spanning en het kantelen van het paard. De tweede middendraf was wel een nette 8. De punten waardoor je bij mij onder de winstpunt kwam waren het halthouden ( spanning en tegen de hand) Het halsstrekken ( paard kantelt en volgt de hand niet voldoende). Voltes 15 m ( te groot)

Maar als je een proef rijdt met meer ontspanning en rust, dan had je bij mij wel een mooie winstpunt gehad. :j

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:57

Ik gaf ze 189 punten. :j