Hij is... Rijp voor de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sijs15

Re: Hij is... Rijp voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:24

Ik vroeg me al zo af hoe t nou met Lagune ging... Heb ik zn nieuwe topic helemaal gemist!
En wat een verhalen weer... Is die pees ietwat beter begint hij te jeuken...
Maar nog steeds! Mijn eeuwige respect! Super hoe je voor hem bent gegaan. En fijn dat je voorlopig niet alles opzij hoeft te zetten voor hem (duidend op de oplossing met het weilandje van de buren).
Ik lees weer trouw mee! Hoop dat Lagune zijn eerste nacht buiten goed doorgekomen is!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:09

Lagune is zijn eerste nacht op de weide goed doorgekomen. Hij stond gisteravond érg rustig op stal, en heeft eerst wat van het zonnetje staan te genieten in het paddock. Terwijl hij uit een krat zijn muesli-medicijnen-mixje stond te slobberen, heb ik voorzichtig zijn huid afgecheckt. De haren zijn simpelweg afgestorven en kun je nu 'los-plukken'. Ze laten dan direct vanuit de haarwortel los waardoor alleen zijn blote huid over blijft.... Wondjes genezen gelukkig nog steeds goed, maar het ziet er gewoon naar uit zo'n kaal paard. Korsten beginnen nu los te laten, en de huid die eronder zit is volledig schoon.

Hoog (ter hoogte van zijn bil) op zijn rechterachterbeen zat nu een wat mok-achtige plekje, schoongemaakt en ingesmeerd met mokzalf. Echt hoor, al die zalfjes ik word er gek van :')

Zojuist de dierenarts voor de 2de keer gebeld voor de uitslag van het huidschraapsel; Eerst 17 minuten in de wacht gestaan (!) en inmiddels 9.10 uur
Assistente < "Ja bel morgen maar terug hoor, telefonisch spreekuur was slechts tot 9.00uur"
Ik > "Ja leuk, maar ik heb net langer dan een kwartier in de wacht gestaan en belde dus ruim voor 9.00 uur"
Ass < "Morgen weer een dag"
Echt..... -:(-
Ik > "Mevrouw, het is een paard met een zware medische voorgeschiedenis, ik moet de uitslag hebben om hem gericht te kunnen behandelen"
Ass < "Dan belt u de spoedlijn dan komen we direct langs"
Ik > "Er hoeft niemand langs te komen, ik moet gewoon de uitslag hebben, nu is het paard de dupe en ik wacht al 5(!) dagen"
Ass< "Heel vervelend, maar indien het dier nog verder behandeld moet worden zoals u zegt moeten we toch langskomen"
Ik> "Weetje... laat maar. Ik bel morgen wel een andere dierenarts"

Werkelijk waar, die kliniek zou de naam 'kliniek' niet eens mogen hebben. 5 dagen wachten op de uitslag, bijna 20 minuten in de wacht worden gezet en nog geen uitslag te horen krijgen. Morgen maar even vragen of DAP bodegraven bereid is naar ons toe te komen (vallen tegenwoordig net buiten hun regio) en anders zet ik Lagune op de trailer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:18

Wat een gezeur zeg, het was toch niet zoveel moeite om even de uitslag door te geven! :? %)
ik hoop dat het goed komt met hem!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:23

Brrr krijg er kippevel van :D

Ik hoop dat er voor mijn paard ook zo'n wonderen bestaan...

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:27

respect voor jou goed dat je je vriendje hebt gered

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:53

Ik had Lagune zijn eerste topic trouw gevolgd en kreeg nu zowat een hartaanval toen ik zijn tweede topic vond! Ik dacht echt: 'Ah nee, na zoveel moeite toch voor niets geweest?' Maar blijkbaar gaat hij toch nog vrolijk verder. Wel jammer dat hij nu met die vervelende jeuk en de bijhorende gevolgen zit!
En inderdaad, zo'n kliniek zou de naam kliniek niet mogen hebben... Het kan toch niet dat je zolang op een uitslag moet wachten! Hopelijk weet je nu toch snel iets meer!
Ik zet hier alvast een stipje, zodat ik hem niet meer uit het oog verlies :)

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:14

Wat een rare assistente bij die dierenarts van jou. (Of was dit een noodoplossing ivm het weekend)
Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met dap Bodegraven.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:24

Boyzone schreef:
Wat een rare assistente bij die dierenarts van jou. (Of was dit een noodoplossing ivm het weekend)

Noodoplossing inderdaad... Normaal zet ik mijn paarden op transport naar Bodegraven, omdat zij de enige kliniek zijn in wie ik vertrouwen heb in deze regio + dat ik alle dierenartsen persoonlijk goed ken, waardoor zij o.a. precies weten wat ze wel en niet bij mijn dieren mogen doen. Ik heb echter zelf geen trailer noch trekwaardige auto meer, dus moet altijd van alles bij iedereen lenen. In de weekenden & spoedgevallen is het dan makkelijker om een andere dierenarts te laten waarnemen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:28

Pinda_Dipje schreef:
Boyzone schreef:

Noodoplossing inderdaad... Normaal zet ik mijn paarden op transport naar Bodegraven, omdat zij de enige kliniek zijn in wie ik vertrouwen heb in deze regio + dat ik alle dierenartsen persoonlijk goed ken, waardoor zij o.a. precies weten wat ze wel en niet bij mijn dieren mogen doen. Ik heb echter zelf geen trailer noch trekwaardige auto meer, dus moet altijd van alles bij iedereen lenen. In de weekenden & spoedgevallen is het dan makkelijker om een andere dierenarts te laten waarnemen.

en ze willen niet bij jou langs komen (soort van uitzondering??)

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:32

Pinda_Dipje schreef:
Boyzone schreef:

Pff, blij te lezen dat het alleen een noodoplossing was.
Ik zou het echt niet accepteren om zo behandeld te worden door een assistente.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:37

celine14 schreef:
Pinda_Dipje schreef:

en ze willen niet bij jou langs komen (soort van uitzondering??)

Hmmm ik val net 7km buiten hun regio. Sander (één van de dierenartsen daar) is eventueel wel bereid om te reizen, maar alleen voor bijv. kreupelheidsonderzoek dat niet direct dringend is en in zijn dienst past. En tsja als het niet dringend is, heb ik alle tijd om de jeep bij mijn vader op te halen 60km verderop en een trailer bij het verhuurbedrijf. Maargoed, over 2 weken verhuizen de paardenbeestjes weer terug naar onze oude regio (nieuwerkerk) en kunnen we weer gezellig theeleuten met DAP bodegraven :') (asjeblieft niet zeg...) Tot die tijd nog even creatief zijn met onze mogelijkheden :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:48

Pff, wat een idiote dierenartsen. Hier in het noorden is het gelukkig totaal anders, moet er niet aan denken zoiets mee te maken.
Veel sterkte met Lagune.

(Wat was dat andere topic over hem?)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 10:21

Update:
Vol gas scheur ik het weggetje op waar mijn paarden langs staan, precies voor de donkere donderwolken uit. Het is vandaag weer 'was-dag' en ik probeer het zo te plannen dat Lagune nog voor de bui even kan rollen in het paddock, zodat de regen mij enkele minuten later verdienstelijk kan zijn tijdens onze wasbeurt. Terwijl Lagune zich uitslooft in het paddock, sta ik samen met mijn moeder nog even in te kletsen. Stortregen valt plotseling met bakken uit de hemel, en de herrie op het dak van de stal is ongekend. Snel zet ik Lagune op het hofje voor stal, en omdat hij toch al volledig doorweekt is kan de behandeling met ontsmettende middeltjes direct gebeuren. Ideaal! Op stal hebben wij namelijk geen wasplaats, dus alles gebeurt hier nog ouderwets met emmers en sponzen.... In situaties als deze is dat érg tijdrovend. Een beetje hulp van moedertje-natuur is dan meer dan welkom :D

Om 11 uur zitten mijn moeder en ik nog steeds voor stal te praten, de stallen hebben we al lang en breed afgesloten maar nu de hemel weer op lijkt te klaren lopen we toch nog eenmaal naar binnen om Lagune alsnog buiten te zetten op het land. Op een drafje rent hij blij de wei in.... Mijn moeder: "Zo bijzonder, maar dat paard is gewoon zó gelukkig nu... Wat een verschil met toen hij daar in die manege stond, al die jaren is het een verdrietig paard geweest... En kijk nu eens" Zelfs nu hij weer ziek is (en aan de beterende hand) is zijn levensvreugd weer zo kenmerkend voor Lagune! Natuurlijk heeft hij mindere dagen, maar het merendeel van de tijd doet hij me vermoeden dat hij zijn levensjaren misschien wel bijna verdubbelen gaat. := _O- Mijn mams: "Volgens mij als je hem straks weer oppakt met rijden, loopt hij straks met gemak weer M2" jaja, we will see... We hebben hippisch Nederland nog wat te bewijzen, maar laat hem eerst maar weer herstellen :D

Vanavond foto's! O.a. van zijn plekken zodat jullie bokkers je ook een beter beeld kunnen vormen.

Dierenarts weer gebeld maar de hoorn werd er op gegooit. Ik ben er dus klaar mee.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:35

Heb je het idee dat het al wel beter gaat? Wel raar dat je nog steeds geen uitslag hebt gekregen.
Zit Crimpenerwaert niet bij jou in de buurt? Hier komt ook meestal Bodegraven, maar een paar is Crimpenerwaert langs geweest en daar heb ik ook goede ervaringen mee.

Wel super dat Lagune weer zo vrolijk is. Dat is als eigenaar zo geweldig om te zien dat je paard het naar zijn zin heeft.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:14

@ Flosje446: Ja het gaat zeker beter. Vorige week lag hij tot bloedenstoe open, die wondjes zijn nu volledig genezen en er zijn ook geen nieuwe meer bij gekomen. Hij heeft nog 2 kleine kale plekken (en dan echt kaal tot op het huid, achterbeen & buik) die niet direct de illusie wekken dat er uberhaupt ooit nog haar op terug groeit. Rest van zijn vacht begint alweer terug te groeien, en als we hem nu rosborstelen is het gewoon als een zeer extreme rui en komt er een dun zomervachtje onder vandaan. Zijn staart en manen zijn volledig intact.

Heb zojuist een kliniek gebeld en omschreven wat de klachten zoal zijn, hoe het begonnen is en het verloop. Volgens hen maakt het absoluut géén sense dat er sprake zou zijn van een parasiet (ziektebeeld is anders), schurft (huid is normaal) of schimmel (geen jeuk). Ook werd mij gevraagd ik Lagune recent onder een nieuw deken heb geplaatst, waarop ik volmondig 'ja' moest antwoorden daar ik twee weken geleden een nieuw 0-grams regendeken van Nika voor hem heb gekocht. Hij heeft hier slechts 2 dagen onder gestaan toen de plekken begonnen, en het deken kan door isolerende warmte ervoor hebben gezorgd dat Lagune in een extreme rui is beland, dit in combinatie met verandert rantsoen (weidegang, minder muesli, minder vitamine en mineralen) en zijn medische geschiedenis van de laatste maanden kan zich dit nu hebben geuit in 'Alopecia'. Een ander woord voor een niet te verklaren plaatselijke kaalheid of zelf haaruitval over het gehele lijf, welke dus inderdaad vaak blijkt te ontstaan bij paarden met een verminderde weerstand en vanzelf over schijnt te gaan. Eventueel mag ik hem biotine bijvoeren. Echter kan de kaalheid ook ontstaan door problemen in één van zijn organen (nieren, schildklier en er werd nog iets genoemd) dus een bloedonderzoek om evt. ontstekings/eiwitgehaltes te testen lijkt me geen overbodige luxe... En hoe dan ook wil ik het alsnog bevestigt zien dat het daadwerkelijk onschuldig is, om zeker te zijn dat mijn oude sok geen andere paarden kan besmetten of wat dan ook. Benieuwd wat er van de week uit komt :D Chinees naaktpaard!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:16

Heel erg bijzonder en mooi verhaal, echt waar..

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:23

Heel bijzonder verhaal! Dat jullie een band hebben is wel duidelijk! Nog heel veel plezier met je prachtige paard!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:16

Tsja, je hebt ook naakte katten? En die schijnen nog populair te zijn ook :+

Nee, maar even serieus... krijg je nu gewoon helemaal die uitslag niet meer van die andere dierenarts? Dat is toch belachelijk?
Wel fijn dat het waarschijnlijk niet zo'n enge en besmettelijke aandoening is. Maar toch nog steeds heel vervelend.
Hoe doet hij het verder? Staat hij nu dan steeds snachts buiten en overdag binnen? Heb ik dat goed begrepen? Nog even afwachten en dan hopen dat hij weer met de kudde mee kan!

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:51

En hoe is het nu?
Al de uitslag gehad van die vreemde dierenarts??

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:00

Meid wat super goed dat jij dit paard nog een kans bied. Heb er geen woorden voor echt top.
Hoop voor jullie dat het helemaal goed gaat komen met deze man :)

GypsyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:15

heel veel geluk en succes ermee :D

FleurAllstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:41

Wat een mooi verhaal! Kreeg helemaal rillingen :o

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:48

Hallo lieve bokkers,

Het is inmddels weer een paar dagen later en dus tijd voor een update.
Van de dierenarts heb ik helaas niets meer vernomen, heb nog tweemaal mijn telefoonnummer achter gelaten maar tot op heden geen reactie terug ontvangen. Ben erg blij dat we straks gewoon weer onze eigen dierenarts hebben zodat we deze vent niet langer onder ogen hoeven komen, wat een kwal... moet er nog even overnadenken wat we met de rekening willen doen, vind dit toch eigenlijk wel een schandalige manier van werken, en waarom zou ik betalen voor een onderzoek waarvan ik de uitslag zelfs na veelvuldig verzoek nooit heb ontvangen? :x

Met Lagune gaat het inmiddels weer fantastisch. Met dit heerlijke weer staat hij dag en nacht (zonder deken!!) te genieten op de wei in zijn kleine kudde. Eergisteren hebben we hem er voor het eerst weer bijgezet, en dat resulteerde in een hoop gehinnik en spurt in volle galop door de weide. Warm onthaal dus <3

Foto's van de wonden heb ik niet echt.
Ter indicatie lagune 4 dagen geleden (al het grijze zijn kale plekken, vacht viel dus gewoon uit):
Afbeelding
Please, don't shoot me boss!
Afbeelding
Hallo beste bokkers, vandaag ben ik een naakthoofdpaard (al heel erg herstelt op deze foto!).
Afbeelding

Ik zal morgen weer wat foto's maken van hoe hij er nu bij staat. :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:52

Pinda_Dipje schreef:
Hallo lieve bokkers,

Het is inmddels weer een paar dagen later en dus tijd voor een update.
Van de dierenarts heb ik helaas niets meer vernomen, heb nog tweemaal mijn telefoonnummer achter gelaten maar tot op heden geen reactie terug ontvangen. Ben erg blij dat we straks gewoon weer onze eigen dierenarts hebben zodat we deze vent niet langer onder ogen hoeven komen, wat een kwal... moet er nog even overnadenken wat we met de rekening willen doen, vind dit toch eigenlijk wel een schandalige manier van werken, en waarom zou ik betalen voor een onderzoek waarvan ik de uitslag zelfs na veelvuldig verzoek nooit heb ontvangen? :x

Met Lagune gaat het inmiddels weer fantastisch. Met dit heerlijke weer staat hij dag en nacht (zonder deken!!) te genieten op de wei in zijn kleine kudde. Eergisteren hebben we hem er voor het eerst weer bijgezet, en dat resulteerde in een hoop gehinnik en spurt in volle galop door de weide. Warm onthaal dus <3

Foto's van de wonden heb ik niet echt.
Ter indicatie lagune 4 dagen geleden (al het grijze zijn kale plekken, vacht viel dus gewoon uit):
[ Afbeelding ]
Please, don't shoot me boss!
[ Afbeelding ]
Hallo beste bokkers, vandaag ben ik een naakthoofdpaard (al heel erg herstelt op deze foto!).
[ Afbeelding ]

Ik zal morgen weer wat foto's maken van hoe hij er nu bij staat. :j

hij word steeds mooier!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:08

Mooi zo!