Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:46

In je eerste topic over Pacha was ik zeker van mening dat inslapen de enige juiste keuze zou zijn
(en als mijn paard dit zou overkomen dan zou ik nog steeds die keuze maken)

Toch heel fijn dat Pacha na al die zorg zo is opgeknapt :j
Over het wel of niet hebben van pijn kan geen van ons antwoord op geven.
De foto's laten mij in ieder geval een positief beeld zien.

Heel veel succes met Pacha verder :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:47

Marjoow, het is zoals bij mensen. En ja nu vergelijk ik het wel met mensen, want net zoals bij ons trekt een brandwonde ook. Het verschil is alleen, dat wij niet zoveel plekken hebben waarop het kan trekken; Bij Pacha trok het vooral aan de nek, als hij wou eten; En zijn hoofd wou hij niet zo goed laten behandelen en werd daarvoor 1x per week verdoofd. Het is zo dat beweging goed is, bij brandwondes. De massages, hebben het vel eigenlijk soepel gemaakt. De huid is van top kwaliteit, en door die 10 maanden revalidatie is het zo snel gegaan; Pacha heeft erg goede behandelingen gehad, en dat heeft er ook heel veel mee te maken.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:50

LouieDribbie schreef:
Arabiertje* schreef:
Het borstelen gaat zeker, maar dat is wel met een zachte borstel natuurlijk. Of met een doekje, het vel zelf is niet iets wat snel vuil wordt om het zo te zeggen. Omdat het heel vaak behandeld wordt met zalfjes, dus de littekens zijn eigenlijk altijd mooi verzorgd. Onder zijn zadel ligt er een zadeldoek en daaronder een echte schapevacht en tot nu toe is hij nog nooit of nooit gekwetst geweest door wrijving, de huid is echt van topkwaliteit. :)

Gelukkig maar! Komt daar ooit weer haar op, of word het nog een ander kleur? Of stel ik nou een hele domme vraag :o

Op zijn hoofd is wat vel/haar terug gekomen. Maar het is voor een deel ook litteken eigenlijk, het zijn geen wonden maar littekens. Of het haar op zijn rug ooit nog terug komt, weet ik niet. Dat is afwachten, de wonde op de rug zelfs is veel groter als die op zijn hoofd eigenlijk. Dus dat kan ook wat langer duren...Maar zoals je ziet is er ook terug wat vel/haar gegroeid aan zijn nek. Dus ik denk wel dat dat weer terug gaat komen, maar dat gaat wel even duren. De kleur zal iets donkerder zijn, net zoals die plekjes op zijn hoofd die zijn ook wat donkerder als zijn normale kleur.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:50

peacehorses schreef:
isaja schreef:
Dus mijn kat die vorig jaar aangereden was en zich helemaal slepend naar huis heeft gekregen die had ik ook moeten afmaken ipv laten opereren en weer oplappen?
Ze sleept nog met haar achterbeentje maar ze redt zich ze goed

ik denk als een kat nog vechtlust heeft om zich helemaal naar huis te slepen, dat dat wel genoeg zegt, dus dit lijkt me zeker wel een juiste beslissing ondanks wat andere mensen beweren. Onze kat was ook erg ziek, en al 20, maar een echte vechter. We hebben hem eerst op alle mogelijke manieren geholpen, en hij heeft nog een jaar vrolijk rondgelopen en gezellig met ons 'gekletst'. Pas als een dier zelf aangeeft dat het niet meer kan, vind ik het eerlijk om zo'n dier in te laten slapen.
wat ik trouwens lees over dat ze zielig is omdat ze sleept met haar pootje, volgens mij kan een kat dat met 1 pootje sleept prima fucntioneren, ze hebben er niet voor niets nog 3 over.. Maargoed, dat doet er ook niet zo toe, ik vind dat in dit soort gevallen het dier heel goed zelf aan kan geven, of het door wil of niet. Als het dier zijn pijn zou verstoppen, dan wil dat toch imo ook zeggen dat hij nog niet bereid is om zich erbij neer te leggen, maar nog door wil vechten. Op dat moment kun je het je dier alleen maar zo makkelijk mogelijk maken en helpen in die strijd.

Maargoed, een kat die sleept met 1 poot. Die zul je binnen moeten houden, en waarom? Omdat hij niet kan uitwijken voor autos, hij is te sloom. Hij kan zich niet verdedigen tegenover andere katten, hij is te zwak. Voor een kat die buiten gewend is, is het een hel binnen.

Ooit nagedacht over het feit dat katten zich terugtrekken? Zodat ze dood kunnen gaan op een rustig en vertrouwd plekje?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:52

Misschien wel off topic maar wel heel duidelijk hoe jouw gedachtengang is.

Ik ben in ieder geval blij dat Pascha zo goed is opgeknapt na zo'n nare gebeurtenis.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic gelezen heb. Wat ik op de foto's zie is een vrolijk paard dat leuk vindt wat hij doet. Of hij helemaal geen pijn meer heeft weet je niet, dat weet niemand. Ik vraag me dan alleen af, er lijkt het algemene idee te bestaan dat je (dier, mens of kamerplant voor mijn part) alleen gelukkig kunt zijn als je pijnvrij bent. Als dit paard zelf duidelijk aangeeft dat hij graag werkt (en zelfs op het allerergste moment aangegeven heeft dat hij het niet opgeeft), maakt het dan echt veel uit of hij misschien nog ergens pijn heeft? Ik weet dat ik hier waarschijnlijk kritiek mee opwek, ik bedoel het niet als relschoppen, ik vraag het me werkelijk af. (ja, ik weet het, het is moeilijk mensen met dieren te vergelijken, maar ik heb altijd pijn, en ik ben bepaald niet de enige. Moet iedereen met chronische (serieuze) pijn dan ook maar een spuitje krijgen? Nee, want mensen kunnen aangeven wat ze willen. Dieren niet? Ik geloof van wel.)

Ik kan me niet voorstellen dat je met zulke grote brandwonden nu nergens meer last van hebt, maar pijn hoeft niet allesoverheersend te zijn. Het mooiste beeld in het filmpje over Pacha een jaar geleden vind ik het allerlaatste stukje, waar hij zelf met zijn hoofd in die doek voor de deuropening duwt. Het kan best zijn dat hij pijn heeft, maar hij schuwt geen aanraking.

Waarom hangt die doek er trouwens voor als ik vragen mag? Heeft hij moeite met opgesloten staan?

webster543

Ik heb het vorig topic gevolgd en was toen al verbaasd over sommige reacties. Iedereen mag zijn eigen mening hebben over een situatie en mag die zeker hier neerschrijven (daarvoor dienen ook topics). Maar sommige reacties zijn zo bot en kwetsend... alsof het feit dat ze aan de andere kant van hun computer zitten hun het recht geeft om te beschuldigen...

Ik weet ook niet of ik mijn paard een kans had gegeven, maar daar nu over discussiëren zijn vijgen na pasen.

Op de foto's en het filmpje van nu zie ik een sportpaard die aan het werk is met een vreemde vacht, niet meer en niet minder... Indien het zadel of hoofdstel zou kwetsen, zou het te zien zijn.

Daarom : chapeau voor het werk en veel succes in de toekomst.

Marjo

isaja schreef:
Misschien wel off topic maar wel heel duidelijk hoe jouw gedachtengang is.

Ik ben in ieder geval blij dat Pascha zo goed is opgeknapt na zo'n nare gebeurtenis.

Hoezo? Dat ik een dier niet laat leven wanneer het geen dierwaardig bestaan meer heeft? Dat ik snel de knoop doorhak, omdat ik weet hoe graag echte straatkatten naar buiten willen, maar ook hoe gevaarlijk dit kan zijn voor kneusjes?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:56

[/quote]

Maargoed, een kat die sleept met 1 poot. Die zul je binnen moeten houden, en waarom? Omdat hij niet kan uitwijken voor autos, hij is te sloom. Hij kan zich niet verdedigen tegenover andere katten, hij is te zwak. Voor een kat die buiten gewend is, is het een hel binnen.

Ooit nagedacht over het feit dat katten zich terugtrekken? Zodat ze dood kunnen gaan op een rustig en vertrouwd plekje?[/quote]

Nee hoor die leeft heerlijk buiten klimt in bomen vangt nog steeds heel trots zijn prooi voor mij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:58

isaja schreef:
marjoow schreef:

Ooit nagedacht over het feit dat katten zich terugtrekken? Zodat ze dood kunnen gaan op een rustig en vertrouwd plekje?

Nee hoor die leeft heerlijk buiten klimt in bomen vangt nog steeds heel trots zijn prooi voor mij.

Dus die beland zometeen voor een 2e keer onder een auto omdat ie niet op tijd weg kan springen.
Die beland in een gevecht met een andere kat uit de buurt, omdat hij zich niet goed kan verdedigen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:59

ik vind het ronduit kwetsend hoe er word gereageerd, gewoon bot en gemeen. Het is TS haar paard niet, het paard is vrolijk en blij, maar waarom moeten er ALTIJD weer mensen zijn die op zo'n manier iemand anders moeten kwetsen?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:03

Nu ga jij off topic maar maakt niets uit.............als jij denkt dat dat het scenario zal zijn voor mij kat, die overigens gewoon nog heerlijk buiten leeft dan zal ik inderdaad maar meteen de knopen doorhakken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:05

isaja schreef:
Nu ga jij off topic maar maakt niets uit.............als jij denkt dat dat het scenario zal zijn voor mij kat, die overigens gewoon nog heerlijk buiten leeft dan zal ik inderdaad maar meteen de knopen doorhakken.

Nee, zo schets jij het. Het is een kat met een slepende poot Dus een kat met maar 3 bruikbare poten en een poot die er aanhangt.
Zo'n dier is áltijd achtergesteld in de buurt, bij andere katten en bij auto's.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:07

Gelukkig dat mijn kat nog een stel hersens en intuïtie genoeg heeft om blijkbaar dat soort dingen te vermijden

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:08

Euh, Isaja voel je niet aangevallen meid. Ik geloof zeker en vast dat je de juiste keuze gemaakt hebt voor je kat, je bent het baasje dus je kent je kat ook door en door en weet dan ook wat het beste voor de kat is. Zou je het verhaal eens kunnen doen via privé bericht? Ik schrijf namelijk een verhaal over dieren die vanalles mee maken en nadien er nog goed boven op komen. Het gaat over allemaal verschillende dieren. Het moet niet als je het niet wil; :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:09

isaja schreef:
Gelukkig dat mijn kat nog een stel hersens en intuïtie genoeg heeft om blijkbaar dat soort dingen te vermijden

Dat weet je niet. Die gevechten kun je niet vermijden, auto's kun je niet vermijden. Zeker als een kat nog op vogels jaagt, zal hij gewoon voor een auto langsrennen. Want jou kat is zeker niet slimmer dan al die andere katten. Hij is al een keer aangereden.
Maargoed, laat maar zitten. Dit gaat té OffTopic.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:13

Ik heb niet alle 12 pagina's gelezen. Gok zo dat de reacties hetzelfde zijn als in vorige topics.
Super dat het zo goed gaat met hem nú. Volgens mij is het niet meer van belang of de keuze toendertijd goed of fout was, want hij ziet eruit alsof er nooit iets gebeurd is (qua vel, bespiering, etc). Nu nog haar & hij is weer helemaal de oude +:)+

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:18

Nou ik voel me echt niet aangevallen meis maar ik zag dat je constant Pascha aan het verdedigen was terwijl het eigenlijk niet nodig is maar wilde even een statement maken en duidelijkheid.
Ik begrijp Marjoow wel dat zij kiest voor gelijk een dier in te laten slapen maar de andere kant bestaat ook en dat is je dier een 2e kans geven en dat zie je aan het gedrag en de band die je hebt met je dier.
En dat wij als diereneigenaars verantwoordelijk zijn voor het welzijn van je dier en ja daar hoort ook loslaten bij maar ook zeker een poging tot.............vandaar mijn offtopic reactie over mijn kat.
Een dier heeft ook verstand, gevoel en zeker overlevingsdrang en tuurlijk als er een invaliditeit in het spel komt dan weet een dier zich ook weer aan te passen..........en zeker in de natuur overleven zwakkere dieren het niet maar dat is hier geen issue.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:20

isaja schreef:
Nou ik voel me echt niet aangevallen meis maar ik zag dat je constant Pascha aan het verdedigen was terwijl het eigenlijk niet nodig is maar wilde even een statement maken en duidelijkheid.
Ik begrijp Marjoow wel dat zij kiest voor gelijk een dier in te laten slapen maar de andere kant bestaat ook en dat is je dier een 2e kans geven en dat zie je aan het gedrag en de band die je hebt met je dier.
En dat wij als diereneigenaars verantwoordelijk zijn voor het welzijn van je dier en ja daar hoort ook loslaten bij maar ook zeker een poging tot.............vandaar mijn offtopic reactie over mijn kat.
Een dier heeft ook verstand, gevoel en zeker overlevingsdrang en tuurlijk als er een invaliditeit in het spel komt dan weet een dier zich ook weer aan te passen..........en zeker in de natuur overleven zwakkere dieren het niet maar dat is hier geen issue.

Maar ook in je achtertuin speelt de natuur een grote rol. Voor de huiskatten ís dit de natuur. Aangereden worden door autos, gevechten met buurtkatten en confrontaties met honden. Dat ís de natuur.
De zwakkere overleven nooit in de natuur.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:22

leuk om hem weer eens terug te zien, ziet er erg goed uit!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:23

Marjoow schreef:
isaja schreef:

Dat weet je niet. Die gevechten kun je niet vermijden, auto's kun je niet vermijden. Zeker als een kat nog op vogels jaagt, zal hij gewoon voor een auto langsrennen. Want jou kat is zeker niet slimmer dan al die andere katten. Hij is al een keer aangereden.
Maargoed, laat maar zitten. Dit gaat té OffTopic.

Is goed ik snap je standpunt ik laat het hier ook bij........... mijn kat voelt zich geweldig en Pascha doet het ook goed en daar gaat het om wij zijn mensen die over hun eigen dieren beslissen en tja de een denkt er zo over en de ander weer anders.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:23

marjoow, wij wonen ook direct aan de straat, onze kat jaagt ook op vogels en muizen, maar als er een auto aankomt, rent zij daar echt niet voor langs. Ik denk dat geen enkele kat zo dom is om bewust voor een auto langs te gaan rennen, onze kat gaat zelfs op een ruime afstand van de weg zitten, als ze een auto aan hoort komen. Oversteken doet ze niet maarzo. Aanrijdingen kunnen op alle mogelijke manieren gebeuren, er zijn ook mensen die bewust nog even het gaspedaal intrappen, als ze een kat zien (helaas).
Daarnaast, het andere pootje wordt ook getraind, dus ik denk dat zo'n kat zich prima kan redden met 3 pootjes, ik zie niet in waarom ze niet meer zou kunnen klimmen of waarom ze in gevecht zou komen met een andere kat (of waarom dat erg zou zijn, ze kan nog steeds harde meppen uitdelen als ze een achterpootje mist/sleept lijkt me)

maargoed, verder weer over pacha nu! Ik vind het trouwens wel een onwijs knap paard ook, het is jammer van de littekens en wondes maar het is wel een knapperd.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:37

Marjoow schreef:
isaja schreef:

Nee, zo schets jij het. Het is een kat met een slepende poot Dus een kat met maar 3 bruikbare poten en een poot die er aanhangt.
Zo'n dier is áltijd achtergesteld in de buurt, bij andere katten en bij auto's.

Even offtopic helaas: Dus als ik het goed begrijp moet zo'n dier direct dood van jou? Goh... Dus een paard met een blind oog moet ook maar dood? Want ja.. Een paard in de natuur ziet dan geen roofdieren meer he... Sorry, maar dan heb jij echt een bekrompen blik.. Besef jij ook dat dieren zich kunnen aanpassen naar de omstandigheden zoals ze zijn?! Dieren kunnen dit veel beter dan mensen.
Zoals jij op mij overkomt afgaande op jouw posten dan vind ik jou niet zo realistisch overkomen als je zelf denkt, eerder een persoon die afhaakt, dieren geen kans wil geven en geen nieuwe toekomst voor ze wil uitstippelen op drie poten. Erg triest, want er lopen heel wat gelukkige kneusjes op deze aardkloot dankzij mensen die ze een kans hebben gegeven zich aan te passen aan de nieuwe situatie.. Gelukkig zijn zij er ook nog.

Hier laat ik t bij..

Dav

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:48

Zonet ff de beide topics door gelezen en ik ik had dezelfde keuze gemaakt als de eigenaar van Pacha.
Al je paarden dood en 1tje die het heeft overleefd....als de da mij dan een sprankje hoop geeft dat het wel goed kan komen en dat het te overzien is voor het paard dan ga ik ervoor!

Pacha zal zeker pijn hebben gehad maar paarden die bereden worden door ruiters met sporen om die er niet goed mee kunnen rijden doen ook hun paarden zeer. Paard dwars,ruiter boos,trek aan de teugels,dat doet een paard ook zeer.

Een paard heeft een dikkere vel als de mens,dus --neem ik ff aan--kunnen ze ook meer hebben,Tuurlijk die brandwonden hebben echt wel pijn gedaan! Maar alles is zo te lezen ook in werking gesteld om de pijn draagbaar te houden en te revalideren zodat het paard ook echt paard kon blijven. (lees,de nek huid oprekken zodat het paard kan grazen,dat is er 1 van)

We zijn er niet bij geweest maar wat ik zo lees,hebben en doen de eigenaars er alles aan om het zo goed mogelijk het paard,paard te laten en het blijvend letsel zo goed mogelijk te verzorgen dmv massage,zalf etc.

Bij mensen proberen we iedere dag te rekken die er te rekken valt soms tegen het mens-on-eerend aan (wist ff niet hoe te typen)
Waarom dan je paard geen kans geven en nu heeft het toch een fijn draagbaar leven want ik zie nou niet een paard met pijn op de foto's....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:01

Dav schreef:
Zonet ff de beide topics door gelezen en ik ik had dezelfde keuze gemaakt als de eigenaar van Pacha.
Al je paarden dood en 1tje die het heeft overleefd....als de da mij dan een sprankje hoop geeft dat het wel goed kan komen en dat het te overzien is voor het paard dan ga ik ervoor!

Pacha zal zeker pijn hebben gehad maar paarden die bereden worden door ruiters met sporen om die er niet goed mee kunnen rijden doen ook hun paarden zeer. Paard dwars,ruiter boos,trek aan de teugels,dat doet een paard ook zeer.

Een paard heeft een dikkere vel als de mens,dus --neem ik ff aan--kunnen ze ook meer hebben,Tuurlijk die brandwonden hebben echt wel pijn gedaan! Maar alles is zo te lezen ook in werking gesteld om de pijn draagbaar te houden en te revalideren zodat het paard ook echt paard kon blijven. (lees,de nek huid oprekken zodat het paard kan grazen,dat is er 1 van)

We zijn er niet bij geweest maar wat ik zo lees,hebben en doen de eigenaars er alles aan om het zo goed mogelijk het paard,paard te laten en het blijvend letsel zo goed mogelijk te verzorgen dmv massage,zalf etc.

Bij mensen proberen we iedere dag te rekken die er te rekken valt soms tegen het mens-on-eerend aan (wist ff niet hoe te typen)
Waarom dan je paard geen kans geven en nu heeft het toch een fijn draagbaar leven want ik zie nou niet een paard met pijn op de foto's....

Amen.

Ik vind het super dat Pacha er helemaal bovenop is gekomen :D
en ik vind het juist een super gezicht dat dat paard gewoon heerlijk lol kan hebben in het springen samen met de ruiter.

En over dat het dierenmishandeling is... Nee... daar ben ik het zeker niet mee eens...