En verder... tja het is de natuur... vind het ook ergens wel sneu maar ja.
Mijn merrie jaagt trouwens ook op kleinere dieren, heeft al een keer een hondje aangevallen en een kip....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Valeska schreef:Bij het bekijken van deze foto's kreeg een beetje het zelfde gevoel als toen ik een fotoreportage zag van een vrouw in Pakistan die gestenigd werd.
De wanhoop en angst die je zag op haar gezicht, zie ik ook bij deze vos.
Mensen en dieren koppelen terug naar hun primaire emoties en reacties wanneer ze met de dood bedreigd worden.
Het maakt dan echt niet uit of het nu een mus, een kat, een vos of een mens is.
Ik vind het treurig om te zien en om het dan zo blasé op een forum te zetten waar je met name dierenvrienden verwacht, is vragen om een reactie.
Mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd en koelbloedig foto's gemaakt als het om de Labrador van je buren ging?
Waarschijnlijk niet.
Waar ligt het verschil dan?
Vossen zijn hele nuttige dieren, ze zorgen voor het in stand houden van de muizenpopulaties en voeden zich met zieke en jonge konijnen en andere zieke dieren.
Deze zouden anders blijven liggen en juist een bron zijn voor ziekten.
In een zo'n gecultiveerd landje als Nederland, moeten we dankbaar zijn voor elk inheems wild dier wat hier nog wil gedijen. We zijn al zoveel soorten verloren aan grootschalige land en akkerbouw, stedenvorming en wegen.
Moet het hier een tweede Australie worden, waar 50% van de inheemse diersoorten uitgestorven is door vergiftiging, faunavervalsing, afschieten, ontbossing etc etc?
Kijk, de pony's doen wat ze moeten doen, dat is instinct.
Maar wij mensen hebben iets extra, iets wat ons verheft boven andere zoogdieren, namelijk ratio.
En deze ratio had wel ingegrepen bij die Labrador, dat weet ik zeker.
Ik wil nog even er aan toevoegen dat ik helemaal geen zweverige bomenknuffelaar ben, met een huis vol zwerfkatten en manke straathondjes.
Maar toekijken hoe een weerloos dier doodgetrapt wordt is iets wat ik nooit zou doen.
TanteSabien schreef:Jolliegirl schreef:Neonlight : even wat anders... tegenwoordig is de regel op bokt (vooral bij [LN] : Geen dierenleed.
Valt dit er niet onder volgens jullie??
Nee, dit valt onder "natuurlijke selectie" en domme pech voor het vosje
TanteSabien schreef:ardo_iggy schreef:Wat ik nou heel erg knap vind is dat iedereen in de toekomst kan kijken om te zien dat die vos gedood zou worden en zou ingrijpen.
Zeer knap mensen.
Zo had ik het nog niet bekeken![]()
Maar inderdaad, echte moraalridders
marjolein88 schreef:hij is onderzocht maar hij is hoogstwaarschijnlijk vergiftigd geweest... en zou zonder trap van een paard vlak er na ook overleden zijn (hij liep eigenlijk al naar zn laatste rustplaats)
over ramptoerist...... Het had ook gebeurd kunnen zijn zonder dat we er waren....
Over ingrijpen.... er waren meerdere mensen ter plekke om wat te doen, maar het ging super snel (wat miss op de foto's niet te zien is...)
marjolein88 schreef:Er wordt gedaan alsof wij hebben staan toekijken !!! Dat is dus niet waar
Ik zat boven in mijn kamer en mijn ouders in de wei...zij hebben geprobeerd wat ze konden, maar het mocht niet baten.De vos was te zwak om te vluchten en mijn ouders konden de pony's niet meer wegkrijgen (die waren veelste nieuwschierig)
Daarnaast is dit in enkele minuten gebeurd, het ging gewoon heel snel !!!!
Ik had idd de camera klaar liggen, maar dat ligt hij bij mij idd altijd klaar. bijv. om dit vast te leggen [ITP] Palominohengst Desperado du Bois in the picture !
Ik vond het apart om een vos zo dichtbij te zien en vandaar dat ik hem ben gaan fotograferen.... dat hij recht naar de pony's toe ging, dat had ik ook gewoon niet verw8 !!!
Mijn ouders zijn er toen ze dit zagen ook gelijk naar toe gegaan.
Ja ik zat toch in huis... waarom mag ik er dan geen foto's van maken?? Ik kon toch niet veel meer doen....
Ik vind het ook zielig dat het zo moest eindigen voor de vos... had liever gewild dat het een gezonde was die snel ging vluchten... maar helaas was dat dus niet zo.
Alles is goed afgelopen, en verder zal alles goed in de gaten gehouden worden...
marjolein88 schreef:ja alles is uiteraard grondig onderzocht! de pony's hebben geen contact met de vos gehad (gelukkig) en de vos is door deskundige weggehaald en onderzocht. Wat er verder mee gebeurd weet ik niet.
Misschien had ik de info in de beginpost moeten zetten... sorry daarvoor...
Ik vind het ook zielig voor de vos, maar daar kan ik niets aan veranderen... hij was anders in korte tijd ook overleden.
Omdat er toch al veel personen ter plekke waren en het meest mogelijke deden wat ze konden doen.... leek het mij interessant om zoiets vast te leggen. Het was in slechts enkele minuten gebeurd en echt ingrijpen kon toch niet.
Valeska schreef:Bij het bekijken van deze foto's kreeg een beetje het zelfde gevoel als toen ik een fotoreportage zag van een vrouw in Pakistan die gestenigd werd.
De wanhoop en angst die je zag op haar gezicht, zie ik ook bij deze vos.
Mensen en dieren koppelen terug naar hun primaire emoties en reacties wanneer ze met de dood bedreigd worden.
Het maakt dan echt niet uit of het nu een mus, een kat, een vos of een mens is.
Ik vind het treurig om te zien en om het dan zo blasé op een forum te zetten waar je met name dierenvrienden verwacht, is vragen om een reactie.
Mijn vraag aan jou is:
Had je ook zo gereageerd en koelbloedig foto's gemaakt als het om de Labrador van je buren ging?
Waarschijnlijk niet.
Waar ligt het verschil dan?
Vossen zijn hele nuttige dieren, ze zorgen voor het in stand houden van de muizenpopulaties en voeden zich met zieke en jonge konijnen en andere zieke dieren.
Deze zouden anders blijven liggen en juist een bron zijn voor ziekten.
In een zo'n gecultiveerd landje als Nederland, moeten we dankbaar zijn voor elk inheems wild dier wat hier nog wil gedijen. We zijn al zoveel soorten verloren aan grootschalige land en akkerbouw, stedenvorming en wegen.
Moet het hier een tweede Australie worden, waar 50% van de inheemse diersoorten uitgestorven is door vergiftiging, faunavervalsing, afschieten, ontbossing etc etc?
Kijk, de pony's doen wat ze moeten doen, dat is instinct.
Maar wij mensen hebben iets extra, iets wat ons verheft boven andere zoogdieren, namelijk ratio.
En deze ratio had wel ingegrepen bij die Labrador, dat weet ik zeker.
Ik wil nog even er aan toevoegen dat ik helemaal geen zweverige bomenknuffelaar ben, met een huis vol zwerfkatten en manke straathondjes.
Maar toekijken hoe een weerloos dier doodgetrapt wordt is iets wat ik nooit zou doen.
ardo_iggy schreef:Wat ik nou heel erg knap vind is dat iedereen in de toekomst kan kijken om te zien dat die vos gedood zou worden en zou ingrijpen.
Zeer knap mensen.
Suzan_bobar schreef:De vos was al vergiftigd! Zie pagina 1