[WN] Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:32

hobbelheks schreef:
teveel haarspray gebruikt

Oke, weten we dat ook weer.. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:12

dofuzz schreef:
crow schreef:
Ik vind het ook een noodzakelijk kwaad die peesbeschermers, maar zal ze toch altijd omdoen met trainen en reinen. In de wei gaat Crow gewoon zonder. Ben er ook van overtuigd dat het minder goed is voor de pezen maar de schade van aantikken zie ik ook als risico.
De skidboots alleen bij fencen en de proef zelf. Ook dat maakt soms kleine wondjes en heeft al eens geleid tot een einschuss been bij Crow.

bij aantikken nemen die bell boots waar ik het over had ook behoorlijk wat "sting" weg in de spins zodat de kans op blessures vrij laag is. toen ik vroeg wat de reden was dat ze geen beenbescherming droegen was het antwoord : it gives them more incentive to place their feet right

ik ben dus niet de enige die dat bemerkte bij mijn paard

wat beschermers betreft was de uitleg van mijn DA dat tijdens het rijden de pezen behoorlijk opwarmen door de bloeddoorstroming, dat kan niet weg door bandages of beschermers en dan ontstaat oververhitting
hoeveel schade dat veroorzaakt zal per paard verschillen maar goed is het niet dus ik gebruik alleen beschermers als ik bepaalde oefeningen train

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:53

Hehe Spatter wellicht begrijp je de uitspraak niet helemaal goed, maar er is een behoorlijk verschil tussen beenbescherming niet om doen omdat je paard ze vervelend vindt (jij dus). Of beenbeschermers niet om doen zodat als het paard zijn benen niet goed zet hij zich zelf pijn doet en daarom zijn been wel goed zal willen zetten (wat mijn inziens dofuzz bedoelt).

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:15

HumbleTalent schreef:
Hehe Spatter wellicht begrijp je de uitspraak niet helemaal goed, maar er is een behoorlijk verschil tussen beenbescherming niet om doen omdat je paard ze vervelend vindt (jij dus). Of beenbeschermers niet om doen zodat als het paard zijn benen niet goed zet hij zich zelf pijn doet en daarom zijn been wel goed zal willen zetten (wat mijn inziens dofuzz bedoelt).

pijn is hier niet het juiste woord maar "discomfort"

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:25

dofuzz schreef:
HumbleTalent schreef:

pijn is hier niet het juiste woord maar "discomfort"

Ja discomfort is inderdaad een beter beschrijving.. Ik had er zo gauw geen ander woord voor.

Romkabouter

Re: Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:48

incentive = prikkel/motivatie ;)

the_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:58

the_dreamer schreef:
De peesbeschermers vergeet ik meestal, mocht ik nog wel tijd hebben

Peesbeschermers vergeten? Hoe de F. kan je de bescherming van je paard vergeten. Dat is echt wel heel dom. Zelfs met heel veel tijdgebrek vergeet je niet je paard te beschermen in de reining.

Wanneer je zou weten hoe ik samen met mijn paard de reiningproef rijd, heb je echt geen peesbeschermers nodig hoor. Anders had het in horsemanship ook wel verplicht geweest.
Dus voor mij een onbelangrijk detail en in de training gebruik ik ze wel..
Dussss
:+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:04

HT ik had hem dus wel goed gelezen
mijn paard had op zich geen hekel aan beschermers maar wel tijdens het spinnen
ze zaten in de weg om makkelijk over te kruizen en hij kon goed overkruizen maar stopte daar mee met beschermers

dreamer zo'n vermoeden had ik al
echte reiners vergeten nog wel eens dat een allrounder vaak anders rijdt , meer gaat voor een correcte nette proef als knallen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:23

the_dreamer schreef:
the_dreamer schreef:
De peesbeschermers vergeet ik meestal, mocht ik nog wel tijd hebben

Peesbeschermers vergeten? Hoe de F. kan je de bescherming van je paard vergeten. Dat is echt wel heel dom. Zelfs met heel veel tijdgebrek vergeet je niet je paard te beschermen in de reining.

Wanneer je zou weten hoe ik samen met mijn paard de reiningproef rijd, heb je echt geen peesbeschermers nodig hoor. Anders had het in horsemanship ook wel verplicht geweest.
Dus voor mij een onbelangrijk detail en in de training gebruik ik ze wel..
Dussss
:+

dus niet echt een reining proef maar eerder een horsemanship pattern. er is een verschil tussen laten we zeggen een reining pattern rijden en een reining proef rijden (met hier en daar een + maneuver)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:17

Romkabouter schreef:
incentive = prikkel/motivatie ;)

Ik weet wat incentives zijn. Als jij zegt dat ze werken met een motivatie, leg mij dan is uit wat precies de motivatie gaat zijn voor het paard als hij zonder beenbeschermers moet spinnen?
Volgens mij blijft de 'incentive' discomfort en discomfort is niet echte een 'incentive' in de positieve zin van het woord.

spatter schreef:
HT ik had hem dus wel goed gelezen
mijn paard had op zich geen hekel aan beschermers maar wel tijdens het spinnen
ze zaten in de weg om makkelijk over te kruizen en hij kon goed overkruizen maar stopte daar mee met beschermers

Volgens mij niet. Er is een imo nog steeds een verschil als je paard beter kan overkruizen zonder beenbeschermers en die stopt met beenbeschermers (wat volgens mij dan gewoon een gebrek aan gehoorzaamheid is, maar dat zal aan mij liggen.) en het trainen van een paard zonder beenbeschermers zodat hij ze ook MET beenbeschermers beter neer wilt blijven zetten. Iets wat jij duidelijk niet beoogde bij het rijden zonder beenbeschermers. Jouw mentaliteit, zoals blijkt uit wat je zegt: paard doet het niet met dus rijden we maar zonder. Kronsteiner mentaliteit: het paard leert het beter zonder, zodat hij met nog beter presteerd. Jij gebruikte het weg halen van de beenbeschermers niet als motivatie om het te verbeteren, maar als redmiddel omdat hij het anders niet deed. Wereld van verschil.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:33

spatter, als je paard niet meer kan spinnen door de ene cm beschermer kruist ie dus niet genoeg over anders zou hij het niet merken.

ik zie ook een duidelijk verschil tussen geen bescherming omdoen (IN DE TRAINING!!) om paarden te leren hun benen goed te zetten anders voelen ze het
of
geen bescherming omdoen ook in de show omdat paardje anders niet kan spinnen. hier heb je namelijk een spinprobleem, geen beschermersprobleem ;-)

om een vergelijking te geven:
de eerste versie is bv hetzelfde als balkjes optillen als paarden erover gaan bij de trail training zodat ze leren hun benen beter op te tillen (ook zonder bescherming).
wat jij doet is de balk ingraven zodat het paard er geen last meer van heeft als ie zn benen niet goed optilt :D :D

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot verschil in denkwijze vind ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:11

tja, misschien zit er toch verschil maar dat zou ik dan eerst van die trainer zelf willen horen wat betreft hoe en wat

verder vind ik dat je een paard zo goed mogelijk moet showen en als een paard dat beter doet zonder beschermers dan is dat maar zo
zou stom zijn om er beschermers om te doen terwijl je weet dat dat je punten kost
zoals een trainer gisteravond zei;" je moet een paard zo showen dat het er goed uitziet.

quarterh dan had ik dubbel zoveel beschermers om moeten doen met training zodat het mee viel met 1 paar op show, dat kan natuurlijk , blijft de vraag of je ergens moeilijk over moet doen als je paard iets goed doet zolang je hem niet stoort

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:18

"it gives them more incentive to place their feet right" zou ik vertalen als:
"het geeft ze meer drive om de voeten goed neer te zetten" (maw: als ze het niet doen, doet het pijn)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:20

Romkabouter schreef:
"it gives them more incentive to place their feet right" zou ik vertalen als:
"het geeft ze meer drive om de voeten goed neer te zetten" (maw: als ze het niet doen, doet het pijn)

Vind ik gewoon een andere verwoording van wat ik zei:"Of beenbeschermers niet om doen zodat als het paard zijn benen niet goed zet hij zich zelf pijn doet en daarom zijn been wel goed zal willen zetten."

dus wat is je toevoeging? haha :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:25

Dat klopt, maar omdat meneer dofuzz nogal een history heeft over nuances..... :P

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 19:30

Moderatoropmerking:
Aantal off-topic berichten verwijderd. Graag vanaf hier weer on-topic blijven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:06

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:20

doe die blauwe maar ;)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:11

Het staat wel netjes, maar flatteert niet, het geheel is érg donker.
Die blauwe is mooi! :9

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:16

Oh, okay :D

Van die blauwe heb ik ook nog wel 'n foto...
*zoekt tussen de spinnenwebben op de pc*
Jep, gevonden! Wel een ander paard op de foto:
(Sjeez, dit lijkt wel breedbeeld!)
Afbeelding

Beter zo...? Niet te...?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:29

Beter, zeker als je het donkere paard er onder inbeeld ;)
Als het lukt, probeer een gelijkgetinte blanket op de kop te tikken :o +:)+ :))
Die er op de foto onderligt, matcht nét niet... of het moet aan de foto liggen natuurlijk, dat kan ook :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:31

Thanks! Ik ben ook al kweenie hoe lang op zoek naar die kleur...
Kan 'm nergens vinden! Of wel, maar dan in een drukke print.
Dat wordt je wel duizelig als je me ziet rijden :D

Deze lichte kleur blauw zit ook in in de blouse, vandaar de keuze.
Maar ben 't met je eens; als ik nog 'ns een goeie knalblauwe vindt... :9

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:34

Ik heb dr één... gekocht bij Evelien van Eurohorse vorig jaar met de Summershow!
Echt knalblauw! Past heel mooi bij mn zwarte dametje.. :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:40

Echt??? Fotooow!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:04

idd een andere blanket.
mayatex heeft echt alle kleuren. dan moet je royal blue hebben..