Eerste keer op Moonlight :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rjimmieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:04

:PDie laatse foto is mooi en knap joh:P
:P xxxxx:P

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:10

@ margriet94
is dat tegen mij bedoeld? Ik vraag idd om tips :) Maar dit zijn niet echt tips :p
Dit is een keuze dat ik voor mezelf maak :)

@ rijmmieke
Dankuwel :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:49

hallo allemaal :)

Even een korte melding :) Ben sinds een korte periode dus VD gaan doen met m'n meisje. Maar tijdens die VD-periode heb ik dus niet gereden. Dus vandaag ff VD gdaan en dan toch nog ff gereden :) En ik moet eerlijk bekennen. Ze was super braaf. (dat is ze anders ook) maar anders braaf. :) ze was gewillig, actief, luisterde naar mijn minste hulpen en bovendien was ze kei ontspannen (mss kon de galop nog ietsje meer) :D Maar ik denk er het mijne over; weet niet of jullie het ook zo denken. Kan VD een paard ontspannender laten zijn bij het rijden? Want ik denk namelijk dat VD een invloed heeft op moonlight :) Laat het mij weten! :D

ps; er volgt een topic in het VD-forum van ik en Moon. Zal de link later plaatsen voor de nieuwsgierigen onder jullie :)

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:50

Gaaf!
En dat huis op de laatse foto amuhoela! 8)7

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:12

ik vind alleen de combinatie van het zadel en hoofdstel op de eerste paar foto's niet mooi maar dat kan aan mij liggen :)
verder ziet het er leuk uit leuk beestje ook !

Silkaay

Re: Eerste keer op Moonlight :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:52

@jarytje
Jups, het is er heel erg groot. Ik denk dat het hele terrein zo'n goeie 10 voetbalvelden zijn :)

@Esprit94
Is zo hoor. Nu rijd ik zwart op zwart. :)
Danku

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:00

Vind het een raar verhaal, je mag die pony een paar maanden op proef maar je ouders zijn het er nog niet mee eens? Verder ben ik het volledig eens met de anderen over je schoenen, houding en de combinatie. Veel succes!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:02

Jooon schreef:
Vind het een raar verhaal, je mag die pony een paar maanden op proef maar je ouders zijn het er nog niet mee eens? Verder ben ik het volledig eens met de anderen over je schoenen, houding en de combinatie. Veel succes!

Idd niet :) Maar dat houdt me niet weg om niet te gaan ;) paardje moet toch zowiezo bereden worden..
Toevallig alleen de eerste pagina bekeken?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:06

Silkaay schreef:
Jooon schreef:

Idd niet :) Maar dat houdt me niet weg om niet te gaan ;) paardje moet toch zowiezo bereden worden..
Toevallig alleen de eerste pagina bekeken?

De eerste twee. Maar je vind zelf niet dat je beter voor een stevigere pony kunt zoeken?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:07

Jooon schreef:
De eerste twee. Maar je vind zelf niet dat je beter voor een stevigere pony kunt zoeken?

Neen hoor :) Moonlight komt met haar schoft tot aan mijn hoofd (ong.) dus ze is zeker niet te klein. Kijk eens even op pagina 10 ofso. Dan ga je wel al verschil zien normaal.
(dit is een update-topic)

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:41

Hoi,

Leuk paardje zeg en ook mooi setje :D
Toch vind ik de combi er niet zo mooi uit zien :o maar als het goed voelt dan zit het vaak ook wel goed.

En oja mensen zeggen dat over die schoenen omdat het gewoon wel belangrijk is ;) ik denk niet dat het vervelend bedoeld is.

Laat je nog wel wat van je horen over hoe het verder gaat?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:46

yvonne1408 schreef:
Hoi,

Leuk paardje zeg en ook mooi setje :D
Toch vind ik de combi er niet zo mooi uit zien :o maar als het goed voelt dan zit het vaak ook wel goed.

En oja mensen zeggen dat over die schoenen omdat het gewoon wel belangrijk is ;) ik denk niet dat het vervelend bedoeld is.

Laat je nog wel wat van je horen over hoe het verder gaat?

Tuurlijk :) Gisteren gaan rijden en het was super naar mijn zin :)
Ik rijd ze nu met een ander bitje & hier gaat ze zalig op :D
Dankuwel. :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:53

Met die hulpteugels los je echt niets maar ook niets op! En ik weet waarover ik spreek, mijn vorige paardje had jarenlang op een manege gewerkt, was dus ook van het principe 'hoofd omhoog en gaan met die banaan' Ik was toen nog lekker naïef en jong en heb toen eventjes een slofteugel geprobeerd wat overigens niet veel uitmaakte, want ze liep nog steeds in een verkeerde houding. En toen vond ik een perfecte lesgeefster voor ons! Het heeft heel wat jaartjes geduurd (maar met paarden moet je geduld hebben en niet verwachten dat het op 1, 2, 3 veranderd ;) ) En tegen het einde reed ik op een superontspannen paard dat mooi haar achterhand enz gebruikte, we zouden nog veel verder geraakt zijn denk ik maar ze is helaas vorige maand gestorven. Maar o wat was ik blij met waar we al geraakt waren! Dus zoek alsjeblieft alsjeblieft een goede lesgeefster, die zich vooral focust op 'ontspannen laag rijden' en niet gewoon direct aan de teugel trekken... Nog enkele tips: Wees zelf heel erg ontspannen, helpt echt voor een gespannen paardje ;) Op het filmpje zie ik ook dat je heel snel lichtrijd, probeer eens trager 'op.... neer' te doen, je paard moet zich er normaal mee aan aanpassen en als laatste: durf je teugels eens los te laten! Niet denken, 'o nu gaat ze wegschieten' als je in een bak rijd kan ze toch niet weg, en eerst maakt ze er misschien misbruik van maar daarna gaat haar misschien lekker ontspannen! Alvast veel succes!

Silkaay

Re: Eerste keer op Moonlight :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:09

Nee, ik ben ontspannen :p maar als moonlight haar ritme zo hoog ligt? Meestal draaft ze zo hard na de galop, maar loopt dat na een tijdje wel weer goed. ik durf teugels loslaten haha :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:15

heb niet alles doorgelezen sorry.. (alleen eerste helft)

Ik vind je niet te zwaar voor het paard. Maar toch vind ik het niet echt passen. Vind het er erg gespannen uitzien. Het paardje of jij mist de basis.. ik denk (maar dat is een pure inschatting) dat je jezelf tegen gaat komen in de toekomst. Vooral omdat je veel dingen zelf al niet herkent op de foto's...Maar daar kan ik natuurlijk ook helemaal naast zitten. Was er immers zelf niet bij! Persoonlijk had ik je een ander paardje geadviseerd. (niet minachtend bedoeld, maar soms is het gewoon niet DE combinatie)

de tweede serie foto's vind ik eigenlijk net zo gespannen e.d. als de eerste. Maar als jij echt aan de ontspanning gaat werken (en je ouders op de langere termijn denken).. werkt aan de basis (vooral aan die van jezelf), kan het best goedkomen. Maar probeer het zonder slof en dat nare bitje.

Toch wens ik je het allerbeste toe.. en ik zou het erg leuk vinden (als je toch voor dit paardje gaat) om lekker rijtopic van je weer te zien.. om vervolgens te zien dat je aan die ontspanning hebt gewerkt. En dat meen ik hoor! ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:17

Knert schreef:
heb niet alles doorgelezen sorry.. (alleen eerste helft)

Ik vind je niet te zwaar voor het paard. Maar toch vind ik het niet echt passen. Vind het er erg gespannen uitzien. Het paardje of jij mist de basis.. ik denk (maar dat is een pure inschatting) dat je jezelf tegen gaat komen in de toekomst. Vooral omdat je veel dingen zelf al niet herkent op de foto's...Maar daar kan ik natuurlijk ook helemaal naast zitten. Was er immers zelf niet bij! Persoonlijk had ik je een ander paardje geadviseerd. (niet minachtend bedoeld, maar soms is het gewoon niet DE combinatie)

de tweede serie foto's vind ik eigenlijk net zo gespannen e.d. als de eerste. Maar als jij echt aan de ontspanning gaat werken (en je ouders op de langere termijn denken).. werkt aan de basis (vooral aan die van jezelf), kan het best goedkomen. Maar probeer het zonder slof en dat nare bitje.

Toch wens ik je het allerbeste toe.. en ik zou het erg leuk vinden (als je toch voor dit paardje gaat) om lekker rijtopic van je weer te zien.. om vervolgens te zien dat je aan die ontspanning hebt gewerkt. En dat meen ik hoor! ;)

Lees aub een paar paginas terug :) nu rijd ik ze zonder rekker en zelfs met een vriendelijk bitje waar ze super op loopt :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:20

Silkaay schreef:
Nee, ik ben ontspannen :p maar als moonlight haar ritme zo hoog ligt? Meestal draaft ze zo hard na de galop, maar loopt dat na een tijdje wel weer goed. ik durf teugels loslaten haha :D

Toch oogt het erg gespannen. Misschien doe je dat onbewust? Kan hoor. Haar ritme ligt waarschijnlijk te hoog omdat ze onder je vandaan wilt lopen. Dan komt mijn verhaal van die ontspanning weer ter sprake. Je kunt heel ontspannen rijden waarbij toch een bepaalde intensiteit bij komt kijken. Maar dat komt niet na 1 dag. Probeer het voorwaartse van haar kant niet te begrenzen met een strenge hand... want dan lijkt het einde op een gegeven moment zoek.
Neem eens een lesje op haar.. lijkt mij leuk om hier weer te zien. ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:22

Knert schreef:
Silkaay schreef:

Toch oogt het erg gespannen. Misschien doe je dat onbewust? Kan hoor. Haar ritme ligt waarschijnlijk te hoog omdat ze onder je vandaan wilt lopen. Dan komt mijn verhaal van die ontspanning weer ter sprake. Je kunt heel ontspannen rijden waarbij toch een bepaalde intensiteit bij komt kijken. Maar dat komt niet na 1 dag. Probeer het voorwaartse van haar kant niet te begrenzen met een strenge hand... want dan lijkt het einde op een gegeven moment zoek.
Neem eens een lesje op haar.. lijkt mij leuk om hier weer te zien. ;)

Heb een lesgever, alleen is die niet komen opdagen :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:23

[/quote]
Lees aub een paar paginas terug :) nu rijd ik ze zonder rekker en zelfs met een vriendelijk bitje waar ze super op loopt :)[/quote]

sorry.. daarom zei ik het al. Maar ook zonder dat bitje en slof.. zit de ontspanning er nog steeds niet in. Tenminste als ik de rijtechniek op basis van de foto's bekijk. Maar goed, even terug naar het begin. Als jij echt vind dat dit iets is voor jou en je ouders ook (langere termijn) hebben wij daar niets over te zeggen. Geniet er dan maar gewoon van meid! (ik ga weer klussen.. )

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:24

Hee,
ik heb het hele topic een beetje gevolgd en doorgelezen, en ik vond het er op de eerste foto's heel slecht uitzien, maar dat was natuurlijk de eerste keer op dat paard, en op de andere foto's zag het er eigenlijk heel netjes uit. Je bent zeker niet te groot en te zwaar voor het paard, en alle mensen die beginnen over lijnen moeten zichzelf tegen hun kop aan slaan (sorry voor het grove taalgebruik) want een van de stomste dingen die je kunt doen is lijnen op je 15e. Dan even over het rijtechnische gedeelte, de rekker zit niet te strak, maar misschien kan je beter met een martingaal rijden, die werkt echt alleen maar in op het moment dat ze haar hoofd zo gruwelijk hoog houd zoals op sommige foto's, verder werkt die niet in. Op de foto's dat ze 'aan de teugel rijd' loopt ze meestal ook op de voorhand, terwijl dat ze juist zo netjes actief en met de achterhand erbij loopt op andere foto's (en het filmpje). Dus gewoon voor contact houden, maar niet zo gaan zitten knijpen,trekken,friemelen, want dan gaan ze uiteindelijk netjes ontspannen lopen (en uiteindelijk ook zonder gefriemel), maar dan wel zonder impuls of achterbeen gebruik. Dus, flink in zijn voorruit rijden (op het filmpje loopt ze lekker door) en dan vooral veel oefenen op de voltes, ze is gewoon een beetje stram en stijf en moet even loskomen, dan komt het ontspannen vanzelf wel. Er zal veel te trainen aanzitten, maar ik vind jullie een leuke combinatie :D ,
veel plezier, succes en jezelf niets aantrekken van die nare opmerkingen

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:25

Knert schreef:
sorry.. daarom zei ik het al. Maar ook zonder dat bitje en slof.. zit de ontspanning er nog steeds niet in. Tenminste als ik de rijtechniek op basis van de foto's bekijk. Maar goed, even terug naar het begin. Als jij echt vind dat dit iets is voor jou en je ouders ook (langere termijn) hebben wij daar niets over te zeggen. Geniet er dan maar gewoon van meid! (ik ga weer klussen.. )

Pff; moest ik nu die filmpjes van paar dagen terug al hebben ontvangen zou ik ze tonen :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:26

Ilse_123 schreef:
Hee,
ik heb het hele topic een beetje gevolgd en doorgelezen, en ik vond het er op de eerste foto's heel slecht uitzien, maar dat was natuurlijk de eerste keer op dat paard, en op de andere foto's zag het er eigenlijk heel netjes uit. Je bent zeker niet te groot en te zwaar voor het paard, en alle mensen die beginnen over lijnen moeten zichzelf tegen hun kop aan slaan (sorry voor het grove taalgebruik) want een van de stomste dingen die je kunt doen is lijnen op je 15e. Dan even over het rijtechnische gedeelte, de rekker zit niet te strak, maar misschien kan je beter met een martingaal rijden, die werkt echt alleen maar in op het moment dat ze haar hoofd zo gruwelijk hoog houd zoals op sommige foto's, verder werkt die niet in. Op de foto's dat ze 'aan de teugel rijd' loopt ze meestal ook op de voorhand, terwijl dat ze juist zo netjes actief en met de achterhand erbij loopt op andere foto's (en het filmpje). Dus gewoon voor contact houden, maar niet zo gaan zitten knijpen,trekken,friemelen, want dan gaan ze uiteindelijk netjes ontspannen lopen (en uiteindelijk ook zonder gefriemel), maar dan wel zonder impuls of achterbeen gebruik. Dus, flink in zijn voorruit rijden (op het filmpje loopt ze lekker door) en dan vooral veel oefenen op de voltes, ze is gewoon een beetje stram en stijf en moet even loskomen, dan komt het ontspannen vanzelf wel. Er zal veel te trainen aanzitten, maar ik vind jullie een leuke combinatie :D ,
veel plezier, succes en jezelf niets aantrekken van die nare opmerkingen

Dankuwel :)

nelefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:03

Silkaay schreef:
debiel schreef:
Ik ga niet reageren op je rijden wat dat is al genoeg gedaan en daar doe je niet veel mee, maar waarom zou een paard dat altijd gesprongen heeft niet ontspannen en nageefelijk kunnen lopen. volgens mij is dat de basis voor dat je uberhaupt gaat springen, hoe wil je anders fatsoenlijk een parcour rondkomen.
Kijk maar is naar de topspringruiters die paarden lopen ook allemaal ontspannen en in aanleuning.
Je paard is 16 en moet nu nog gaan leren om nageefelijk te worden, wat is er al die tijd met dit paard gedaan.

Omdat ze voor het springen niet nageeflijk en ontspannen werd gereden ;) Heb wss wel nog oude foto's staan van eigenaar en Moonlight.
Ik spring niet? Simpel hé? :) Topspringruiters... Daar zeg je het. ;) Die gaan denkik niet met een 'Moonlight'-je op jumping ;)
Trouwens, zelfs als je paard niet ontspannen en nageefelijk is kom je een parcour rond.
Voor ze van Lotte werd, werd ze NOOIT dressuurmatig gereden, (dat is zo'n 5 jaar geleden) toen ze van Lotte werd heeft ze te weinig tijd in gestoken om haar nageefelijk te krijgen. Beter gezegd; ze 'trok' ze meer aan teugel, wat ik probeer te doen (en troost jullie, heb het al met andere paarden bereikt ;) ) is ze vanuit een ontspannen stap-draf-galop naar nageefelijkheid te rijden.

Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel. :)

pardon ? ik trekken aan moonlight ? eum nee , dat paard trok aan mij en ik reed ze wel nageeflijk , het paard kan het goed genoeg hoor ;D gij moet er nog mee leren rijden

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:07

Lotte, ge snapt niet wat ik bedoel :p

nelefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:08

Silkaay schreef:
Lotte, ge snapt niet wat ik bedoel :p

nop idd
vertel maar