[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:01

Nette laarzen
Nette Jeans (zwart of beige)
Nette Blouse + evt Giletje oid.
Nette hoed (of cap)

Net en schoon tuig + blanket

En dit alles op een net en schoon paard

Dit vind ik voldoende voor iemand die bv begint in de L5.
Vanuit dat punt kan je imo uitbouwen.

Is niet echt basseerd op ervaring maar op mijn mening....
Ik vind dat de drempel om te starten te hoog is. (dat ervaar ik zelf).

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:04

Paintlinger schreef:
Nette laarzen
Nette Jeans (zwart of beige)
Nette Blouse + evt Giletje oid.
Nette hoed (of cap)

Net en schoon tuig + blanket

En dit alles op een net en schoon paard

Dit vind ik voldoende voor iemand die bv begint in de L5.
Vanuit dat punt kan je imo uitbouwen.

Ik denk dat je dit soort dingen beter kan baseren op ervaring op wedstrijden en mensen met ervaring. Dan op een mening van iemand die binnenkort pas zijn eerste westernwedstrijd gaat starten (of verwar ik je nu met paintless? in dat geval excuus!)

In hoeverre vind je dat dit werkelijk verschilt van wat hier al gezegt is?
Het enige dat hier aan toegevoegd is dat je dat je je paard groomed conform de ongeschreven regels. Dat betekent hoeflak, make-up (simpele baby olie doet het ook prima) en de manen in stiekjes of een hengstenvlecht. Wat is daar nou moeilijk aan?
Baby olie kost geen drol en die hoeflak heb je ook voor om en nabij 15 euro.
Bij een nette blouse die in de winkel ook rond de 50 euro gaat zijn geef ik alleen aan iets meer uit te geven en een mooie showblouse te kopen. Zoveel eisend is dit allemaal niet, zo moeilijk ook niet en zo duur hoeft het ook allemaal niet te zijn.

Het zou zo mooi zijn deze mentaliteit van "ik ben L5, dus ik hoef het allemaal nog niet" is te veranderen in "Ik ga op wedstrijd, wat verwacht de jury van mij en hoe conformeer ik mij aan de ongeschreven regels".

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:08

als je wielerwedstrijden ( als voorbeeld) gaat rijden, ga je ook niet met een opoe-fiets en een jogging broek.en dan loop je toch ook het risico dat je geen talent bent, of het toch niet leuk vind.wedstrijden rijden is wat anders als recreatie rijden.dan mag je aan wat je wilt, of wat je nodig vind.bij shows moet je aan minimale eisen voldoen.
een ruime meerderheid op de L5/L4 heeft een andere definitie van "netjes "als mij. en dan heb ik het niet over duur, of merk. dan heb ik het over vuile trainingspads, met omhooggekrulde hoeken.Toys'R us westernhoedjes en spijkerbroeken, die halverwege de kuit omhooggereden zijn.aangezien netjes ook voor iedereen anders is, moet er toch bepaalde eisen zijn, en aan voldaan worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:12

Ik vind de toon hier niet zo prettig als ik het even zeggen mag.
Ik mag toch ook mijn mening geven?

Je kan er best netjes uitzien in de L5........strohoeden en houthakkerblousen vind ik een ander uiterste.
Maar juist omdat je begint en gaat ervaren òf het wedstrijdenrijden je ding is.......mag je naar mijn mening best een beetje basic voor de dag komen.
Als je vanuit dat punt maar uitbreidt.

Zo zou ik het tenminste aanpakken.

edit: Spicegirl, die vergelijking slaat wat mij betreft echt kant noch wal.
Die is ongeveer even nuttig als "je legt geen kamelenzadel op je paard"........

Wat betreft die vieze kleding ed. waren we het al eens volgens mij.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:13

vind ik dus niet... het was ter verduidelijking.voor elke wedstrijd sport, dien je de desbetreffende kledij en toebehoren aan te schaffen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:15

HT, je verward mij inderdaad met Paintless nu.

Maar dat doet er niet toe....... ik rij momenteel ook nog geen wedstrijden.
En dat heeft alles met die drempel te maken.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:17

Paintlinger schreef:
Ik vind de toon hier niet zo prettig als ik het even zeggen mag.
Ik mag toch ook mijn mening geven?

Je kan er best netjes uitzien in de L5........strohoeden en houthakkerblousen vind ik een ander uiterste.
Maar juist omdat je begint en gaat ervaren òf het wedstrijdenrijden je ding is.......mag je naar mijn mening best een beetje basic voor de dag komen.
Als je vanuit dat punt maar uitbreidt.

Hoezo is de toon niet prettig? Alleen omdat ik zeg dat ik denk dat je dit soort dingen beter aan kan nemen van mensen met wedstrijdervaring dan wel als deelnemer, dan wel als groom van een prof, dan van iemand die zelf geen wedstrijden rijdt?

Je kan er idd best netjes uitzien in de L5 en de basis is een nette broek, showblouse, hoed, laarzen, showblanket, paard gestiekt dan wel in een vlecht, en de hoeven gelakt dan wel goed geolied. Ga je upgraden dan ga je naar een opvallendere showblouse, chaps, meerdere soorten outfits. Kwalitatief nog beter en mooier.

Het idee dat ik bij jou krijg is om te starten zoals je traint en dan met de level steiging accesoires toe te gaan voegen. NON! begin met een goede basis en dan uitbreiden naar voor elke klasse een ander blousje en een bijpassende pad een mooier hoofdstel etc.. maar de basis moet er gewoon al zijn, klaar!

Sorry in dat geval van paintless.. het was iets met paintl.... hehe..

hiphopje

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:23

Weet iemand toevallig de link naar de split van dit topic????
Ik krijg het niet meer gevonden.

En ja, mijn dochter gaat starten, in een nette zwarte (lang genoeg) broek, mooie showbloes en zwarte showpad. Maar wel met een paard met lange manen, dus dat word nog even oefenen met netjes stieken. Paard word geboent, geschrobt en gelakt, hahaha
Ik heb ergens zo'n soort kammetje gezien om netjes te stieken, ik weet alleen niet meer waar en of dat werkelijk helpt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:26

Nee ik ga zeker niet in hetzelfde als waar ik in train.....
Wel hetzelfde zadel maar dan schoon en in het vet.
Ik heb een (niet heel duur) showhoofdstel met zilver wat nog gloednieuw aan de kast hangt hier.
Showblanket staat nog op het lijstje.

En qua kleding ben ik ook nog een beetje zoekende.
Maar zoals ik sommige hier lees is een showtop van 50 euro nog steeds not-done............tja dan weet ik het ook niet meer... :o

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:26

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:33

Paintlinger schreef:
Ik heb een (niet heel duur) showhoofdstel met zilver wat nog gloednieuw aan de kast hangt hier.

Maar zoals ik sommige hier lees is een showtop van 50 euro nog steeds not-done............tja dan weet ik het ook niet meer... :o

Showtop van 50 euro kan prima hoor, als het er maar verzorgt en uitziet alsof het thuis hoort in de showring.

@hiphopje, Ik heb zo'n kammetje wel is gebruikt, maar vond het hopeloos.. het ging sneller en strakker met de hand.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:33

Paintlinger schreef:

ik vind dat zo'n onzin. Laatst op Horse Event, sprong Wibi Soerjadi (of hie die ook mag heten) met zijn paard over een piano, in gewoon rubber rijlaarzen en simpele cap. Het is dat iemand een opmerking maakte over zijn 'goedkopere' kleding, maar ik had het nog helemaal niet opgemerkt.
De showbloes en de blanket zijn het enigste wat we nieuw gekocht hebben, en de broek word een gewone nette zwarte broek.
Het geld groeid ons niet op de rug, en in de tuin staat ook geen geldboom. Als nu blijkt, dat dochterlief het echt leuk vind om wedstrijden te rijden, ben ik heus niet de beroerste om duurder spul aan te schaffen, maar nu nog even niet. ALs iemand dat niet kan snappen, jammer dan, dan is dat verder zijn probleem. Dat wij geen dure merkspullen hebben, wil niet per definitie zeggen dat we in een houthakkersbloesje tevoorschijn komen, met een opgekropte spijkerbroek en trainingspad !!!
En mocht je je geroepen voelen om te sponsoren, graag even een PB'tje voor mijn bankrekeningnummer :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:34

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:34

De vergelijking met de wielersport slaat in mijn ogen de plank wel mis. Een beginnende wielrenner zal ook op een racefiets van een paar honderd euro en een wielerpakje van een paar tientjes mee kunnen doen. Ben je dan zo goed of heb je er later zo'n lol in dat je er meer geld aan kwijt wilt, zul je ongetwijfeld een fiets van 6000 euro en een pakje van een paar honderd kunnen vinden. Maar daar ga je echt niet zomaar beter van rijden.

Ik vind het ook enorm overdreven dat showblousjes van 50 euro onder de maat gevonden worden! En hoop dan ook van harte dat de beginnende wedstrijdruiters zich niet al te veel aantrekken van wat hier onderhand allemaal gezegd wordt!

Een broek van voldoende lengte, prima, maar die kunnen in alle merken en kleuren, als ze maar netjes en vooral schóón zijn! Dat wordt graag gezien, niet of hij wel van het duurste merk is!
Hetzelfde geldt voor een showblouse. Zal de één zich prettig voelen in een slinky van 600 euro, dan zal de ander veel liever dat tweedehandsje van MP aanhebben van een paar tientjes die ook gaaf is voor de show.

Het gaat er wel om dat mensen een idee krijgen van wat er verwacht wordt in de (beginnende) showring, maar ik vind nu toch wel dat er een beetje wordt doorgeslagen in alles hoor...

Helaas heb ik dus ook al diverse mensen gehoord nu die of helemaal niet meer durven starten, of de komende wedstrijd bijna niet meer durven verschijnen omdat ze geen outfit hebben van weet ik hoeveel. Dat kan toch zeker niet de bedoeling zijn van dit topic?

En ja ook ik ga voor mooi en netjes, maar daar hoeft voor mij niet zo'n belachelijk prijskaartje aan hoor :n

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:37

Idd Susan, dat is ook wat ik bedoel.

Maar ik begin nu toch wel te begrijpen dat het wel een beetje meevalt :o

Ik ga eens met mezelf overleggen of ik binnenkort niet eens starten moet :o

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:38

Citeer alstublieft even waar het staat dat mensen niet in 'goedkope' kleding zouden mogen starten?

Alles wat hier gezegt wordt is dat je niet moet starten in show onwaardige kleding en een simpele flodderblouse valt daar zeker onder.

Wielren voorbeeld slaat de plank niet mis. Het idee ging erom dat hij met een wielrenfiets aan kwam en met een wielrenpakje. Nergens werd gezegd of gesuggereerd dat dat een dure fiets of duur pakje moest zijn.

Het doel van dit topic is mensen een handvat te geven aan wat van ze verwacht wordt op een wedstrijd, niet om mensen dure spullen te laten kopen.

Starten in een 50 euro blouse is niks mis mee als het maar een blouse is dat thuis hoort in de showring!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:40

Het zal met interpretatie te maken hebben denk ik HT.....
Dat blijft lastig met geschreven tekst.

Dat is hetzelfde dat jullie dachten dat ik in 'trainingsspul' wilde starten terwijl ik dat helemaal niet bedoelde....

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:43

Uhm, ik start ook in een blouse van 50 euro, en dat hoeft helemaal niet lelijk te zijn! Gewoon goed zoeken, naar een mooie blouse Afbeelding

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:45

Nou, dus alle twijfelaars gaan gewoon starten!!!
;)

Belletjhee, prachtige comibatie. Volgens mij heb ik jullie wel eens op een paintshow gezien?

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:46

hiphopje schreef:
Nou, dus alle twijfelaars gaan gewoon starten!!!
;)

Belletjhee, prachtige comibatie. Volgens mij heb ik jullie wel eens op een paintshow gezien?

Dankjewel! Ja dat kan wel kloppen, heb alle paint shows dit jaar gestart. ( heb trouwens alleen op deze foto mijn chaps niet aan..... :Y) )

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:51

Belletjhee, start je in oktober ook weer? Mag je dan nog in de jeugdklasse? (hoopt stiekem van niet, hahahahaaaaaaaaa)
IK was degene die altijd langs de bakrand hong met mijn dochter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:53

en waarom zijn dure dingen "belachelijke "prijzen ?? de kwaliteit is ernaar, ik zie het er zeker vanaf (als kenner :o ) , en als iemand dat ervoor over heeft, is het net zomin belachelijk, als iemand maar 50 euro wil uitgeven voor een showtopje.ook iemand die meer wil, of kan uitgeven, moet in hun waarde blijven.
de bedragen zijn niet belangrijk, maar hoe het overkomt. een blousje van H& M - VOORBEELD !!- met westernprint , is echt niet de bedoeling.wel kan je bij diverse westernshops vrij betaalbare shwoblousjes kopen.al kosten ze hetzelfde, de een is een do, de ander een don 't.
en niemand heeft hier namen genoemd, of iemand ter voorbeeld gesteld. dus niemand hoeft zn eigen letterlijk aangesproken te voelen.ik ga af, op wat ik zie, op een gemiddelde L5/L4 wedstrijd.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:05

OP L5/L4 niveau hoef je wat mij betrefd nog geen dure showblouse te hebben. Een nette showblanket (tweedehands) vindt ik wel een must.
Met daarbij een nette blouse in bijpassend kleurtje en verder een netjes gepoetst ruiter, tuig en paard.
Kan je ondertussen stap voor stap een mooiere showuitfit bij elkaar sparen. Ik heb ook mooie combinaties gezien die zelf hun kleding maakten.
Mooie numberpins? Ik heb wat mooie knopen gepimpt en bevestig deze met een ijzerdraadje aan mijn startnummers en blanket.
Met wat rhinestones kan je heel wat dingen wat pimpen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:19

Nou, als ik het lijstje met prijzen zag wat hier net langs kwam zou ik ook accuut mijn idee om te starten weer staken.
Leuk als je een geldboompje hebt maar totaal niet nodig.

Beginners doen er inderdaad verstandig aan eens te kijken wat er tweedehands te krijgen is, scheelt al een enorm bedrag.
Beginners rijden bijna altijd met cap dus een dure hoed hoeft gelukkig nog niet.

Wat tuig betreft vind ik dat je best met net gepoets trainingstuig kunt starten en hoef je echt geen duur showhoofdstel aan te schaffen.
Vanaf de L3 vind ik dat het er wel bij hoort!

Wat make up betreft zou ik me ook niet al te druk maken tenzij je gaat showen op een rassenshow, daar verwachten ze toch wat meer .
Zorg gewoon dat je paard netjes gewassen is, en manen en staart verzorgd.

Bedenk dat de laagste levels bedoelt zijn om aan de sport te ruiken, zelf te ontdekken welke diciplines je leuk vind en welke mogelijkheden je paard heeft.
En vooral dat het LEUK is om te starten en geen zenuwslopende onderneming.

Na wat wedstrijdjes groei je er van zelf in.

Ik ben altijd voorstander geweest van het levelsysteem, en één van die redenen was om te zorgen dat ook beginners netjes kunnen instromen.
Het is totaal niet de bedoeling deze ruiters af te schrikken met dure prijslijsten omdat ze anders er niet bij horen :(

Ik weet dat er heel wat mensen zo over denken maar niet eens meer reageren vanwege de posts van een aantal showruiters.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:32

HumbleTalent schreef:
Het idee dat ik bij jou krijg is om te starten zoals je traint en dan met de level steiging accesoires toe te gaan voegen. NON! begin met een goede basis en dan uitbreiden naar voor elke klasse een ander blousje en een bijpassende pad een mooier hoofdstel etc.. maar de basis moet er gewoon al zijn, klaar!..

Probeer dat maar maar voor elkaar te krijgen, om je om te kleden ,je paard opnieuw te zadelen.
en dat tussen twee klasses door. %)

Voor twee jaar terug op de Nk ook allerlei setjes klaar liggen enz.
Nou vergeet het maar dat lukt echt niet.
Je kunt het wel doen als er bijv een dag tussen zit zoals bijv dinsdag AQHA en dan woensdag WRAN
of vrijdag Paints en dan als je door bent in de finales.
Maar op dezelfde dag, het is ons niet gelukt. :D