Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:13

KoudbloedKim schreef:
VogeltjeM: Het is inderdaad heel erg frustrerend.
Ik zou op het moment dat ze uit mijn handen is gerend het liefst op mijn fiets stappen en terug naar huis gaan, maar dat kan natuurlijk niet.

Maar je kunt deze frustratie misschien wel ombuigen door het op te lossen (op een vriendelijke manier), en dan voelt het beter dan ooit :) Hoe is het nu eigenlijk? Is ze alweer een beetje de oude?

Janine1990

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:30

Hengstenketting helpt in ieder geval al niet tegen hetgeen dat op het filmpje gebeurde. Het heet niet voor niets een hengstenketting, wat in mijn ogen doelt op het feit dat hengsten druk kunnen zijn naast de man, en dan heb je met een ketting meer te zeggen dan met een halstertouw. Maar als zo'n beest bedenkt dat hij er maar eens vandoor gaat heb je er ook met een hengstenketting niets aan te houden.
Onthoud gewoon: Wees slimmer dan je paard, sterker zal je nooit worden.

TS, ik doelde met het voorbeeld niet op het feit dat mijn paard drukker is, maar op veranderingen in de omgeving, waar ze op reageren. Wel verwachtte ik iets totaal anders bij de topic-titel. Voor je eigen rust is het beter je niet te veel druk te maken, als het pas twee dagen gaande is. Het is in mijn ogen nog niet structureel...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:36

Hengstenketting kan wel degelijk nut hebben als je op het juiste moment ingrijpt en dan moet je heel snel kunnen handelen in een situatie zoals die op het filmpje in de OP.
Waar ik nog benieuwd naar ben is als er een ander paard ook op de poetsplaats staat of ze dan ook zo druk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:39

RM94: Als ik iemand vind waarbij ik het verantwoordelijk genoeg vind om diegene met Kim's gedrag kennis te laten maken, zal ik die gelegenheid aangrijpen.

VogeltjeM: Nou, ik wou vanmiddag nog naar haar toe, maar ik heb ontzettende keelpijn en heb even een dag voor mezelf genomen.
Morgen ben ik ook de hele dag weg en zondag komt er een jongen om te kijken of hij haar bij kan rijden.
Ik ben heel benieuwd hoe Kim op hem reageerd, maar ik wil hem niet gelijk confronteren door hem met Kim op pad te sturen, dus we blijven lekker in de bak.

Janine1990: Ik heb het nooit over structureel gehad..
Ik kan nu wel een hele uitleg geven, maar daar heb ik nu gewoon de puf niet voor.

Monica08: Ik dénk dat dat gisterochtend niet had uitgemaakt voor Kim, of er nou wel of niet een ander paard bij was.
Gisteravond heb ik haar heel bewust bij andere paarden vast gezet, dat ging goed. :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:42

monica08 schreef:
Hengstenketting kan wel degelijk nut hebben als je op het juiste moment ingrijpt en dan moet je heel snel kunnen handelen in een situatie zoals die op het filmpje in de OP.

Hier ben ik het mee eens.

Ik vind alleen dat het echte probleem dan niet opgelost is, alleen het symptoom op dat moment. Om het echte probleem aan te pakken, zal het paard respect moeten krijgen voor haar baasje. Echt respect, dus niet 'angst voor pijn', zoals hier eerder al gezegd werd :)

TS: misschien is het verstandig dat je een dagje (of twee) niet gaat inderdaad, dan is de frustratie iig misschien bij jezelf weer een beetje gezakt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:42

Nee, jij niet, maar ik wel ;) En voor mij is twee dagen niet structureel, en dus ook niet iets om me al druk om te gaan maken, zou jij ook niet meteen moeten doen. Gewoon in je achterhoofd houden, hoe moeilijk het ook iets met wat je mee hebt gemaakt met paarden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:44

monica08 schreef:
Waar ik nog benieuwd naar ben is als er een ander paard ook op de poetsplaats staat of ze dan ook zo druk is?

Ja, maar op het filmpje was dat niet het geval. Verder ben ik het totaal met je eens hoor :) Maar als een paard gaat, gaat het.
Hengstenketting, zoals ik ze gebruikt zie worden op bijvoorbeeld hengstenkeuring, is vooral heel handig als je paard al respect voor je heeft, en vertrouwen. En dan vind ik het een mooi middel om het paard bij de les te krijgen als dat een moment niet het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:45

VogeltjeM: Dat lijkt mij inderdaad ook verstandig.
Even alles laten voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:48

KoudbloedKim schreef:
VogeltjeM: Het is inderdaad heel erg frustrerend.
Ik zou op het moment dat ze uit mijn handen is gerend het liefst op mijn fiets stappen en terug naar huis gaan, maar dat kan natuurlijk niet.

Nee en dat zou je ook nooit echt doen denk ik ;-). Maar ik begrijp je gevoel op zo'n moment heel goed. Ik denk dat je nu goed bezig bent door wat meer afstand te houden en afwijkend gedrag te negeren. Ik zat nog te denken... Misschien heeft er op de bewuste 1e buitenrit waar het mis ging toch ergens iets gelegen, een dood beest ofzo. Of iets heel anders wat mensen niet opmerken en een paard mogelijk wel.

Zo is de mijne ooit flauwgevallen (op stal op de parkeerplaats) omdat ie ergens heel erg van schrok en het enige dat ik zag was heel in de verte iets dat bewoog, maar ja :?. Daarna heeft het ook een paar dagen geduurd voordat ie weer helemaal normaal deed. En waarschijnlijk versterkte ik dat zelf ook nog eens met mijn ongerustheid, dus vandaar dat dat afstand nemen denk ik heel goed is.

Ik zou me echt niet teveel zorgen maken. Natuurlijk is het niet leuk, maar dit soort dingen kunnen echt zomaar ineens gebeuren, bij ieder paard. Natuurlijk krijg je hier veel uiteenlopende reacties, want iedereen heeft zo zijn of haar eigen werkwijze. Ik denk dat je er met negeren, maar ook consequent blijven op basisgehoorzaamheid echt wel weer komt.

Probeer je er niet te druk om te maken. Zie het niet als een 'probleem', maar als een nieuwe uitdaging om weer wat bij te mogen leren. Vertrouw er maar gewoon op dat het goed komt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:51

Hoe lang heb je kim eigelijk nu? Want mijn paard die ik overigens nu een jaar heb was in het begin ook super braaf. Stond ook helemaal stil bij poetsen e opzadelen etc. tot het zobie achtige toe. Nu is ze duidelijk aanwezig, niet lastig maar gewoon allerter, en wat trubbeliger. Soms duurt het een poos voordat een paard zijn eigen ik kan laten zien :).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:52

Moet ik hier echt sireus op ingaan ?
Vind het allemaal reuze mee vallen.
Mag het paard ook een keertje lekker druk zijn ?
Of moet iedereen een topic openen waarvan het paard druk is?

Mag ik dan beginnen ?
Gaan we elke dag op elkaar reageren die een druk paardje bezit.
Je zou dr ook een keertje op dr plek kunnen zetten of ben ik nu weer de simpele ziel ?
Als je met dit gedrag al niet om kan gaan dan weet ik het ook niet.
Laatst bijgewerkt door moyra op 13-08-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:52

moyra schreef:

Mag ik dan beginnen ?

Maar TS bezit geen druk paard, dat is juist het hele probleem, spuit 11.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:53

Beste TS,

Ik heb alleen de openingspost gelezen en je filmpje bekeken. Ik kom aan de hand van deze informatie tot de volgende conclusie.
Je paard heeft een truukje ontdekt in het genre: zelfbelonend gedrag. Vergelijk dit met de hond die de prullenbak omgooit en leegvreet....het dier doet iets stouts en heeft zelf daarmee direct de beloning te pakken (gras in het geval van jouw paard).
Dat truukje is zijn nieuwe ding. Dit is de eerste keer per toeval ontstaan, door het voorval van wat jij beschreef. En nu smaakt het voor je paard naar meer. Hij heeft ontdekt dat hij daarbij finaal over jouw wil heen kan fietsen.
En dit heeft niks te maken met dat je paard nu een totaal ander paard is, maar alles met dat je paard een trigger heeft gevonden die hij wil nastreven.
Wat ik op het filmpje zie is een paard dat staat te drammen om terug naar de wei te willen. Hij ergert zich dood dat hij vast staat (wees maar blij dat hij (nog) niet ontdekt heeft dat als hij gaat hangen, hij ook los kan komen). Op een gegeven moment kom jij er aan en wat me opvalt is dat jij haastig overkomt als je het touw losmaakt (dat doe je toch, als ik het goed zie), met een zekere spanning in je lichaamstaal van: potverdorie...ik weet niet zo goed hoe ik hier mee aan moet...
En je paard negeert jou volkomen en gaat precies daar naar toe waar hij de hele tijd al heen wilde.
Jij zegt dat je paard dit nooit zo heeft gedaan. Ik wil je allereerst zeggen dat het oplossen van het probleem begint met dat gevoel los te laten. Nee...eerder deed hij dit niet. Maar nu wel...en daar gaat het om, wat eerder was is nu niet meer relevant.

Tip 1: Als je je paard gaat benaderen zoals je dat deed op het filmpje...zorg dan dat zijn aandacht bij JOU is en niet bij hetgeen hij naar toe wil...
Hij moet op jou letten. Dus...bij je paard gaan staan, kordaat en zelfverzekerd en aandacht hoe dan ook opeisen. Eerst positief en als dat niet werkt mag je best eens aan het halster trekken, of even stevig met je vlakke hand op zijn hals tikken. Als hij dan de aandacht bij jou heeft, belonen (mag met snoep, maar persoonlijk beloon ik liever met stem en druk weghalen). Zodra hij weer zijn aandacht verlegt naar buiten jou, eis j de aandacht weer op. En weer belonen. Als de aandacht gedurende langere tijd bij jou blijft, is dan pas het moment gekomen om hem los te maken en ook dan eis je voortdurend zijn aandacht op. Een hengstenketting kan hier (tijdelijk) bij helpen.
Zo doorbreek je zijn trigger en zijn zelfbelonende gedrag.

Wat je beschrijf dat je nadat het is gebeurd je het paard met het touw aantikt en opjaagt heeft geen enkel nut (tenzij je dit deed om de aandacht te krijgen, maar het kwam op mij over als straffen).

Verder nog dit: ik proef ook veel emotie in je verhaal. Je bent behoorlijk over je toeren door wat je paard heeft gedaan. Het komt op mij over alsof je daardoor echt verdriet hebt en teleurgesteld bent in je paard, omdat deze ineens niet is wat je dacht dat hij is...(zoiets).
Dit voelt je paard. Je vertelt dat je de volgende dag niks hebt laten merken aan je paard, dus dat je gewoon deed alsof er niks aan de hand was. Maar je paard zal daar niet intrappen. Je paard voelt je emotie nog beter dan dat je het zelf voelt. En paarden reageren daarop: het ene paard wordt er onzeker van, het andere paard afwachtend, het volgende paard valt je daardoor ineens aan en jouw paard wordt er brutaal van en volgt zijn eigen zin (en let daardoor niet meer op jou).

Dus tip 2: Zorg dat je die emotie kwijt raakt. Bekijk het eens wat minder persoonlijk. Je paard is een wezen dat net als mensen op persoonlijk gerief uit is. En hij heeft nu ontdekt dat hij dit kan bereiken door zich los te rukken en naar de wei te rennen. Dat had hij nog niet eerder ontdekt....vandaar dat dit gedrag nu pas speelt (had hij dit als veulen of als jaarling al ontdekt, dan had hij het dan gedaan). Hij heeft het ontdekt door een externe factor (er was iets engs, schrikken, loskomen...heeee...dat is geinig nu ben ik in de wei waar ik zo graag ben). Dit is niks dramatisch...maar gewoon even een gedragsfoutje wat nu eenmaal kan gebeuren (net als de hond met de prullenbak). Het enige wat er moet gebeuren is dit gedrag corrigeren. Je paard is niet ineens een heel ander paard....nee hoor.....je paard heeft ineens wat ander gedrag. Enaan jou nu de schone taak om dit gedrag te corrigeren, zodat hij ontdekt dat hij beter aan zijn gerief komt als hij op jou let en naar jou luistert... (snap je me). Dus schakel je verdriet, je verbijstering, je schrik of wat er allemaal nog meer voor emotie achter zit per direct uit. Je gaat dit even zakelijk met je paard oplossen. Hij is namelijk in onderhandeling met jou nu. En hij heeft niet alleen je vinger of je hele hand genomen...maar jou helemaal. Jij gaat dit nu begrenzen, waardoor je dit gedragspatroon doorbreekt. En dat is best lastig....want je paard is sterk. Veel sterker dan jij... Maar...één ding...jij bent slimmer....en hem uiteindelijk daarmee weer de baas als je het goed aanpakt.

Dus kort samengevat: dat hij dit eerder niet deed, doet er niet toe....er is iets gebeurd waardoor dit veranderd is en daar moet je nu mee dealen....en dat ga je zakelijk doen, zonder emotie...want het is nog steeds hetzelfde paard....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:53

@moyra: Reageer alsjeblieft serieus en anders gewoon niet... Misschien bedoel je het niet verkeerd, maar dit komt niet echt aardig over.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:54

moyra schreef:

Mag ik dan beginnen ?
Je zou dr ook een keertje op dr plek kunnen zetten of ben ik nu weer de simpele ziel ?

nou meid, ik zal ten eerste is even in Tineke der profiel kijken, ze heeft Kim en is bang dat Kim zo blijft...
tineke heeft het moeilijk genoeg gehad, dus ik snap het wel..
en jou reactie hakt er best wel in ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:55

Saskiaatje schreef:
moyra schreef:

Mag ik dan beginnen ?

Maar TS bezit geen druk paard, dat is juist het hele probleem, spuit 11.

*raapt zichzelf op :')*

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:59

@polly2: dat is het hele gebeuren ;)
ik wou het zo omschrijven, maar kreeg het niet in woorden!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:00

gabjj8 schreef:
moyra schreef:

Mag ik dan beginnen ?

nou meid, ik zal ten eerste is even in Tineke der profiel kijken, ze heeft Kim en is bang dat Kim zo blijft...
tineke heeft het moeilijk genoeg gehad, dus ik snap het wel..
en jou reactie hakt er best wel in ;)

Dat zou heel goed kunnen dat ze het zwaar heeft gehad maar kom op mensen blijven we nu allemaal maar ja en amen zeggen ?
Ja er is een paard verongelukt door een auto.
Ja ook mijn paard heeft op de moterkap van een auto gelegen.
Ook mijn paard word nerveus op buitenrit/strand dit ga je alleen maar verhelpen door te oefenen.
Maar om nou voor alles wat er gebeurd een topic te openen ?

Ik zeg nergens dat KBK het niet zwaar heeft gehad in het leven maar ik ga niet overal ohh wat goed of ohh wat erg op zeggen ;)
Maargoed KBK wil je topic niet verzieken dus ik vertrek.

Enige wat ik je mee kan geven is uitsluiten waardoor het zou kunnen komen.
Logisch nadeken en waarschijnlijk kom je op het antwoord uit :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:04

hoi hoe ging het vandaag.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:11

@ Polly2: Wat een ontzettend goed beschreven bericht :j
Ik hoop dat Tineke hier wat aan heeft. Voor nu wil ik alleen maar zeggen; heel veel sterkte en succes meid!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:31

Goed omschreven Polly2, hier kan TS vast wat mee!
Moyra, ik vind het juist heel logisch dat TS hier een topic over maakt, ze weet niet wat ze moet doen om dit gedrag eruit te krijgen en vraagt bokt om steun/hulp.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:37

moyra schreef:
Dat zou heel goed kunnen dat ze het zwaar heeft gehad maar kom op mensen blijven we nu allemaal maar ja en amen zeggen ?
Ja er is een paard verongelukt door een auto.
Ja ook mijn paard heeft op de moterkap van een auto gelegen.
Ook mijn paard word nerveus op buitenrit/strand dit ga je alleen maar verhelpen door te oefenen.
Maar om nou voor alles wat er gebeurd een topic te openen ?

Ik zeg nergens dat KBK het niet zwaar heeft gehad in het leven maar ik ga niet overal ohh wat goed of ohh wat erg op zeggen ;)
Maargoed KBK wil je topic niet verzieken dus ik vertrek.

Enige wat ik je mee kan geven is uitsluiten waardoor het zou kunnen komen.
Logisch nadeken en waarschijnlijk kom je op het antwoord uit :D

Overal ohh en ahh op zeggen is ook onmogelijk. Bovendien zit je daarvoor niet op een forum.
Life goes on, zielig doen is niemand mee geholpen. Het is ook niet realistisch om het verleden te betrekken op dit topic lijkt me.

Vind dat Moyra ten onrechte wordt aangesproken op haar reactie, niet iedereen weet van het leven van KBK, en dat hoeft ook niet lijkt me.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:40

KoudbloedKim schreef:
Oakland1990: Jammer dat je die, onterechte, conclusie trekt.
Even twee quotes van mezelf;
KoudbloedKim schreef:
Gisteren was die paniek niet in haar ogen te zien en nam ze een loopje met me, en dat pik ik niet.

KoudbloedKim schreef:
Ik had toch wel het idee dat ze iets eng vond, maar er kan ook een stuk verveling bij zitten.
Ik hoop dat mijn aanpak van gisteravond goed is en ik het daarmee op kan lossen.
Zou fijn zijn als je dat ook even leest, voordat je zoiets aanneemt.

Ik heb heel het topic doorgelezen, en niet enkel jou berichten, die van iedereen. En toch denk ik nog steeds dat je gewoon niet streng genoeg bent, en dat Kim dat is beginnen beseffen met dat voorval. Op welke manier geef je dan aan dat je het niet pikt?

@Corine: je hebt idd veel meer te zeggen met zo'n halster, een paard dat zich zal overgeven heeft genoeg aan de extra druk die je kunt zetten. Maar een bang paard kan nog veel banger worden omdat het zoveel druk voelt in een situatie die hij al niet leuk/beangstigend vindt. Dominant paard kan het gevoel hebben harder te moeten "vechten", door de druk die het voelt, en hij niet aanvaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:44

CCCCorine: Nee, dat zou ik ook niet doen.
Dat zou inderdaad kunnen, ik heb dat niet gezien.. maar Kim kan dat wel hebben geroken.
Ik moet inderdaad blijven vertrouwen. :j

Randie: Ik heb Kim al 3,3 jaar.. gekocht als net 3 jarige, zelf alles geleerd en af en toe natuurlijk wel wat strijd en moeilijke periodes, maar nooit zoiets als dit.
We hebben heel veel van elkaar geleerd en veel samen geleerd.

Moyra: Als jij niet "Ohh wat erg" of "Ohh wat goed" wilt zeggen, waarom reageer je dan? :?
Dan open je dit topic toch gewoon niet..

Polly2: Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben.
Dat van dinsdag zal best de aanleiding kunnen zijn geweest.
Nee, ik was het touw niet aan het los maken, ik wilde Kim juist vast zetten.
Moet ook eerlijk zeggen dat Kim zichzelf had losgemaakt vlak daarvoor en ik dus met een paard in mijn handen stond dat inderdaad erg graag weg wilde rennen en niet op mijn teken los werd gemaakt.
Ik heb het aanbod van HorseTopShop aangenomen en zij stuurt nu een hengstenketting op. :j
Die wil ik dan zoals je al zegt tijdelijk gebruiken, zolang het nodig is.
Ik ga het proberen.

Ik heb in dit topic niet gesproken over de slechte dingen die in mijn leven zijn geweest!
De strijd die ik heb gestreden heeft niks te maken met Kim's gedrag van dit moment!
Ook dwing ik níemand om "Ohh wat goed en leuk" of "Ohh wat zielig en erg" te zeggen.
Ik heb dit topic geopend uit radeloosheid en om hulp te vragen, want daarvoor kun je hier toch terrecht??

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:50

KoudbloedKim schreef:
CCCCorine: Nee, dat zou ik ook niet doen.
Dat zou inderdaad kunnen, ik heb dat niet gezien.. maar Kim kan dat wel hebben geroken.
Ik moet inderdaad blijven vertrouwen. :j

Randie: Ik heb Kim al 3,3 jaar.. gekocht als net 3 jarige, zelf alles geleerd en af en toe natuurlijk wel wat strijd en moeilijke periodes, maar nooit zoiets als dit.
We hebben heel veel van elkaar geleerd en veel samen geleerd.

Moyra: Als jij niet "Ohh wat erg" of "Ohh wat goed" wilt zeggen, waarom reageer je dan? :?
Dan open je dit topic toch gewoon niet..

Polly2: Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben.
Dat van dinsdag zal best de aanleiding kunnen zijn geweest.
Nee, ik was het touw niet aan het los maken, ik wilde Kim juist vast zetten.
Moet ook eerlijk zeggen dat Kim zichzelf had losgemaakt vlak daarvoor en ik dus met een paard in mijn handen stond dat inderdaad erg graag weg wilde rennen en niet op mijn teken los werd gemaakt.
Ik heb het aanbod van HorseTopShop aangenomen en zij stuurt nu een hengstenketting op. :j
Die wil ik dan zoals je al zegt tijdelijk gebruiken, zolang het nodig is.
Ik ga het proberen.

Ik heb in dit topic niet gesproken over de slechte dingen die in mijn leven zijn geweest!
De strijd die ik heb gestreden heeft niks te maken met Kim's gedrag van dit moment!
Ook dwing ik níemand om "Ohh wat goed en leuk" of "Ohh wat zielig en erg" te zeggen.
Ik heb dit topic geopend uit radeloosheid en om hulp te vragen, want daarvoor kun je hier toch terrecht??

Je zegt het topic uit radeloosheid geopend te hebben.
Dat kan.
Maar waarom zeg je eerst tegen mij dat als ik geen ohh of ahh wil zeggen ik niet hoef te reageren ?
En in het onderste dikgedrukte weer dat niet iedereen ohh of ahh hoeft te zeggen ?
Wat je nu eigenlijk presies want allebei het dik gedrukte vind ik heel erg tegenstrijdig.
Maargoed denk dat polly nog wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door moyra op 13-08-10 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt