Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:45

Als jullie goed gelezen hadden, is het al een wonder dat ze samen nog nooit gevallen zijn met rijden.

Hij werd idd gewoon bereden, maar door bijrijders en niet heel intensief, juist omdat ze hem aan het opbouwen waren door het gebrek van spieren/kracht achter.

Hier waren ze heel veel aandacht aan, aan het besteden.

Als de zenuw bekneld zit, wat dus zo is, het beenmerg zit bekneld, dan is het wrs 'wachten' op ernstige blessures of zelfs ongelukken.

Het IS ook een talentvol paard, maar met deze bevindingen is het niet meer veilig om erop te kruipen. Zelfs in het land is gevaarlijk voor hem zelf.

Ik vind het heel erg dat jullie dit in zo'n topic neer moeten zetten. Patricia zou nooit en te nimmer voor de verzekering kiezen. Die kiest ten alle tijden voor haar paard. Daarom is ze ook met hem naar Utrecht gegaan om alles uit te laten zoeken.

EDIT: Dit weet ik, omdat ik er zelf ook op gereden heb, Patries erg goed ken en weet hoe moeilijk zij het de afgelopen maanden heeft gehad. De onzekerheid of het door haar kwam, of hij niks mankeerde, of het iets rijtechnisch was of gewoon door zijn grote moeilijk sterk werd achter...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:48

Ik ken TS persoonlijk en haar paardje ook, maar nee ik geloof absoluut niet dat dit voor haarzelf is, zij geeft echt met hart en ziel om dit beestje, e ze heeft na lang wikken en wegen tch besloten om hem te verkopen, wat beter voor hem en haar is.
En dan kreeg ze dit te horen.............. als hij ook maar enig kans had gehad om recreatief bereden te worden en zonder pijn te leven had ze dat zeker gedaan.

maar Listiglistje, ik begrijp jou verhaal ook zeker hoor! en is ook goed om te horen dat het wel goed kan gaan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:49

KoudbloedKim schreef:
Hoe kun je dat nou zeggen!!

Indd hoe kun je dit nu zeggen

Patricia heeft heel veel moeite en zorgen op dit moment en dan ga jij dit zeggen

banketstaaf dat jij het ook meegemaakt hebt en als dit paard werkelijk slecht evenwicht heeft enz rn ik zou in patricia's schoennen staan zou ik vrees ik het zelfde gehandeld hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:50

listiglistje schreef:
[naam] schreef:
Hoe kun je dat nou zeggen!!

Ik zou zeggen lees mijn verhaal nog eens goed ;-) en oordeel dan nog eens een keer!
Dan nog vind ik het belachelijk om aan te geven dat je het gevoel hebt dat ze het voor de verzekering doet en niet voor haar paard.. :n

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:51

Kelly_Taco schreef:
Maar Listiglistje, ga jij dan voor je paard of ga jij voor jezelf?
Een paard wat zijn evenwicht niet kan houden en valt moet zichzelf toch zeer akelig voelen!
Je kan met druppels dit wellicht wel onderdrukken maar ik durf toch niet zomaar te stellen dat jij alles voor je paard doet.
Je doet alles voor jezelf om je paard bij je te houden.

Uit de berichten van TS blijkt toch wel hoe erg ze dit allemaal vind.
Zelfs het besluit om hem te verkopen.

Ik was erg benieuwd naar de uitslag en lees nu de uitkomst, wat ontzettend erg. Van een moeilijke beslissing om een ander baasje voor hem te zoeken tot aan een andere moeilijke beslissing waar je voor staat..

Sommige reactie's begrijp ik echt niet en ik ga helemaal met Kelly haar antwoord mee..

Het is vast een goed bedoeld advies maar als je haar eenmaal een pb stuurd is dat vast voldoende. De TS doet heel veel voor haar paard en houden van is soms loslaten. Jij kan je in deze druppels vinden en bij jou paard geeft dit hopelijk voldoende uitwerking zodat deze een paardwaardig bestaan heeft.

Deze ziekte is bij ieder paard anders dus oordeel niet zo hard vanachter je pc..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:54

Mijn paard is tot 3 x toe door reguliere veeartsen afgeschreven en die kwam niet eens meer overeind en sleepte heel zijn achterhand mee....
Zware beschadeging in de halswervels als gevolg door extern trauma!
Toch heb ik allerlei wegen bewandeld om hem weer goed te krijgen, wat uiteindelijk gelukt is (zie filmpjes onderschrift)

Ataxie is een heel grijs gebied en hoeft niet direct enkeltje eeuwige weiden te betekenen!
Vandaar dat ik TS in diverse topic advies, oplossingen, contacten en medicatie heb gegeven....ze heeft hier nooit op gereageerd >;)

Sorry als ik dan mijn bedenkingen heb en zeg dat ze voor de verzekering gaat ipv verder te kijken naar andere mogelijkheden.

Neemt niet weg dat het erg is voor ts en ik weet hoe ze zich voelt en wat ze meemaakt, want been there done that!

Silly1972

Re: Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:57

Ik ben heel eerlijk, hoe zielsveel ik ook van mijn paard hou, ik had deze keuze ook gemaakt, ik zou liever niet met mijn paard lopen leuren langs alle artsen, met pijn en wel, in de hoop dat hij nog wat langer bij mij blijft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:57

Dan hebben jullie een ander beeld van een paardwaardig bestaan. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn paard telkens te zien vallen en met zijn achterhand te zien slepen.

Ook ik heb tegenwoordig ervaring met een vorm van ataxie. Door een ernstige ontsteking werden de wervels naar achterbenen afgekneld. Hier door kreeg hij een rugblessure, overbelaste benen en ga zo maar door. Met op het land staan werd dit niet beter, ook met medicijnen niet.

Nu pas, dik een jaar later, lijkt er vooruitgang in te zitten, maar die van mij heeft geen schade op de foto's

Valiant heeft dat wel, namelijk een wervel die tegen het beenmerg drukt. Ik gok dat je dat niet weg kunt krijgen, omdat dat zo gegroeid is...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:58

Listinglistje, ik begrijp jouw kant ook helemaal. Maar ik denk niet dat TS voor de verzekering gaat, dat is wel erg bruut, maar gewoon voor haar paard gaat. En dat is haar goed recht....

smeetjoewJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:00

Jezus... Patricia! Ik schrik me dood joh. Wat een vreselijk situatie!! Ontzettend veel sterkte toegewenst!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:01

Even voor de duidelijkheid....
Geeft Val pijn aan?

(misschien dat ik eroverheen heb gelzen... Is niet asl aanval oid bedoeld)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:02

Hoe dan ook, men mag het er niet mee eens zijn, maar ik geloof absoluut dat Patricia de juiste keuze heeft gemaakt, hoe erg ik het ook vind, Valiant is een geweldig paard!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:04

@Listinglistje: het ene paard is het andere niet, er zijn ook veel paarden met ataxie die het niet redden. Je kunt vanachter je pc niet zien wat een DA die het paard onderzocht heeft wel kan; het lijkt me logisch dat TS daar op af gaat, en niet op goedbedoelde adviezen over een internetforum van mensen die het paard niet kennen.

Om met een opmerking te komen dat TS voor de verzekering gaat vind ik dan wel érg bot. Fijn dat het goed gaat met jouw paard, het is maar de vraag in hoeverre jouw methode opgaat voor TS. Je twijfel heeft mijns inziens geen plaats in dit topic.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:07

Als je geen andere medicatie of methoden probeert zul je het nooit weten!

Niet geschoten is altijd mis....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:08

kimmie88 schreef:
Even voor de duidelijkheid....
Geeft Val pijn aan?

(misschien dat ik eroverheen heb gelzen... Is niet asl aanval oid bedoeld)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:09

Dat weet ik eigenlijk niet? Volgens mij is Val best hard voor zichzelf zoals ik mij herinner. Hij geeft wel ongemak aan volgens mij?

smeetjoewJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:10

Het lijkt nu net alsof het allemaal niets kost.... Kost klauwen met geld joh al die medicatie en alle zgn alteratieve methoden die oplossing zouden kunnen bieden.

Naar mijn mening moet je handelen naar het belang van het paard en dat is niet het volstouwen met medicijnen om er later achter te komen dat het allemaal geen zin meer heeft en er alsnog een einde aan te moeten maken. Want zo te horen heeft het bewuste paard een best ernstige vorm.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:10

Hij was duidelijk niet zichzelf, dat zeker.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:11

MyWishMax schreef:
Dat weet ik eigenlijk niet? Volgens mij is Val best hard voor zichzelf zoals ik mij herinner. Hij geeft wel ongemak aan volgens mij?

Oke, ik kon namelijk niet duidelijk vinden of hij veel pijn aan gaf

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:12

Renske_ schreef:
TaeBo aan je verhaal te horen heb je een verzekering van Amev?
iig die hanteren hetzelfde bedrag weet ik uit ervaring en zijn met ataxie erg makkelijk.

Mijn paard lijkt geen pijn te hebben(simpel getest, flink verdoofd en een periode op zware pijnstillers gezet en hij werd er niets beter of vrolijker van ;) ) maar zodra ze wel pijn hebben is het einde verhaal.
Overigens zou die van mij uitval van zenuwen in de achterhand hebben, maar is ook kramptrekker, oftewel overprikkeling van de zenuwen, beide achterbenen.
Dat was ook geen heel duidelijk verhaal.
Die van mij sleept niet, struikeld niet en valt niet, ook geen slechte coördinatie maar hij had wel duidelijk 1 slecht/trager achterbeen.

Maarja zo is het bij ieder paard anders en ataxie is een heel erg breed begrip.

Patricia nogmaals sterkte!

Nee hoor geen Amev...

Tuurlijk, als het paard van Patricia idd pijn heeft en dit is niet meer op te lossen, dan maakt ze de beste keuze door er een eind aan te maken. Maar dat kan ik niet uit het verhaal halen. Weet bv niet of ze dat wat jij aangeeft hebben geprobeerd, dus verdoven of op pijnstillers zetten. Als het paard duidelijk verbeterd, dan heeft ie weldegelijk pijn.

Het zou alleen zo jammer zijn om even in een paar dagen te beslissen over het lot van je paard als er een andere oplossing zou zijn.. Laat het bezinken en denk na over eventuele oplossingen.

Ik ken ook iemand met een zwaar atactisch paard die afgeschreven was en nu weer de sterren van de hemel loopt. En zo zijn er legio voorbeelden. Er zijn natuurlijk ook gevallen waarbij het slecht af is gelopen maar ik ben wel van mening dat je het een kans moet geven!

@Listiglistje: kun je mij PM-en met je advies? Ben heel benieuwd!
@mywishmax: Ik maak uit het verhaal niet op dat Valiant met zn benen sleepte of omviel. Dat is het nou juist, er was niks aan hem te zien, dat maakt het zo vreemd dat er zo snel een beslissing wordt gemaakt. Geeft het eerst nog een kans! En gaat ie idd zo slecht, omvallen endergelijke, dan kun je altijd nog beslissen dat het echt niet gaat. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd...

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:12

Ik heb je verhaal helemaal gelezen, en wat een pech hebben jullie al gehad. Maar ook zo'n mooie band.
Ik wens jullie veel sterkte :(:) En ik blijf het even volgen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:13

Het doet me denken aan een verhaal wat op bokt stond over een paardje wat niet meer op kon staan. Dit dier heeft ik weet niet hoe lang een niet paard waardig bestaan geleden omdat het niet kon opstaan of omrollen. Uiteindelijk wel weer wat beter geworden. Maar is al die weken van niet paard waardig bestaan het dan waard geweest?

Ik denk van niet namelijk.

Soms is houden van laten gaan en niet blijven aanmodderen omdat je zelf niet wil los laten.

Ik ken patries alleen vanuit het btf topic en ze komt absoluut op me over als iemand die het er echt niet zomaar bij neer legt. Als er naar haar idee nog wat aan te doen is dan zal ze dat heus doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:16

Er was wel wat aan te zien! Alleen kon niemand het precies plaatsen waar het vandaan kwam!

Hij kon niet staan in een trailer, werd achter niet sterker, gaf aan dat die sommige dingen onder het rijden niet aankon. Springt snel overkruist in galop, geeft dus duidelijk zijn ongemak aan(nu achteraf gezien dus)

En dan? Wachten totdat hij zo slecht is dat hij omvalt en dan hem overeind moeten helpen, de trailer in moeten helpen en dan naar de DA vervoeren, terwijl dat vervoeren een hell is?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:18

Ik denk dat speculeren of Patricia voor Valliant kiest of voor de verzekering nu niet aan de orde is. Uit het verhaal is duidelijk op te maken zat zij zielsveel van haar Valliant houdt.

Het is een zeer vervelende situatie, ik neem aan dat zij in haar beslissing niet over een dag ijs gaat en dat ze deze keuze weloverwogen zal nemen, en dat ze dan vooral aan Valliant zal denken, en aan niemand anders!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:29

smeetjoew schreef:
Het lijkt nu net alsof het allemaal niets kost.... Kost klauwen met geld joh al die medicatie en alle zgn alteratieve methoden die oplossing zouden kunnen bieden.

Naar mijn mening moet je handelen naar het belang van het paard en dat is niet het volstouwen met medicijnen om er later achter te komen dat het allemaal geen zin meer heeft en er alsnog een einde aan te moeten maken.

Voor de kosten hoef ik het niet te laten hoor, ik ben zo´n 75 euro per jaar kwijt aan medicatie.
Verder is hij maar 1 x behandeld voor 120 euro.