halve rechterduim eraf gebeten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:19

zo hè, balen zeg!

In iedergeval,
Merry christmas! (:)

ik woon ook in den haag:D

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:19

Alves schreef:
Het liefst heeft de dokter ook dat ik niet in de buurt van paarden kom, ivm bacterieen.

Lieverd, hoe vreselijk moeilijk het ook is, ik denk dat je dokter groot, GROOT gelijk heeft.

Paarden zijn namelijk dragers van gram-negatieve bacterien, waarvan de meesten niet of nauwelijks met antibiotica te bestrijden zijn.

Voor gezonde mensen is het risico op infectie beperkt, tenzij je wondjes hebt bijv, maar jij het een blootliggend bot. Als je daar zo'n infectie op krijgt is het leed echt niet meer te overzien.

Ik snap echt dat je paard je lust en je leven is, maar ik vermoed ook dat je dokter het eigenlijk pertinent niet wil hebben? Dat hij het niet alleen gesuggereerd heeft maar meer dan dringend heeft aanbevolen.
Hij kan jou niet tegenhouden, dat weet hij, maar laat je in hemelsnaam goed inlichten over de risico's die je loopt en hoe je je tegen die risico's kunt beschermen, mocht je besluiten zijn advies in de wind te slaan.

Luister naar hem en bescherm jezelf.

Edit: zinsbouw

daisy_tanja

Re: halve rechterduim eraf gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:07

Bij mij toen het me tme duim gebeurd was mocht ik ook niet bij de paarden. Iig hadden wij hem elke keer helemaal verpakt met handdoeken etc. en een mittella!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:47

daisy_tanja schreef:
Bij mij toen het me tme duim gebeurd was mocht ik ook niet bij de paarden. Iig hadden wij hem elke keer helemaal verpakt met handdoeken etc. en een mittella!

Maar dan nog, als er een paard een gram-negatieve bacterie op jouw huid brengt en jij vervolgens s avonds je keurige handdoeken van je duim haalt om hem schoon te maken, is het een klein kunstje om alsnog die duim te infecteren.

Nogmaals, gramnegatief infecties zijn dramatisch slecht te bestrijden en kun je alleen maar hopen dat je er heel, heel snel bij bent. Bij een gram negatief infectie op een heupbeen bijvoorbeeld maken ze letterlijk het gewricht open tot op het bot, leggen parelsnoeren tegen het bot aan om ook nog maar enige kans te maken die infectie in de loop van weken onder controle te krijgen.

Doe jezelf een plezier en luister naar die arts, hij heeft daarvoor geleerd.

Ben je toch eigenwijs, weet dan in ieder geval wat je moet doen om de kans zo klein mogelijk te houden op infectie.

Gram negatief is niet iets om lichtzinnig mee om te gaan.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:43

Even off-topic: maar hoe zit het dan met hoefsmeden, die hebben ook regelmatig wondjes aan hun handen ?
On-topic: heb je al iets van de eigenaar van het paard gehoord ?

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:50

Jeetje wat een verhaal!
Ontzettend veel sterkte!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:20

Jeetje wat erg!
Heel erg veel succes en sterkte ermee, is niet niks!

Maar kunnen ze in het ziekenhuis niet ergens anders van je lichaam vel vanaf halen, en dit op je duim plaatsen?

Ik heb namelijk een stuk van mijn middelvinger afgehad (als kind tussen de deur gekomen := )
En hier hebben ze een stuk van mijn arm erop gezet, nagel hebben ze gelukkig kunnen redden, en je ziet er nauwelijks wat van als je het niet weet ..

Heeel veel succes iig!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:32

Dat is echt vreselijk.
Veel sterkte en hopelijk komt alles goed ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:07

Sinds de afgelopen 2 uur heb ik wat raars :?
Zodra ik mijn arm strek krijg ik een enorme ''stroomklap'' in mijn duim...
Morgenochtend moest ik al naar het ziekenhuis dus wacht het even af tot dan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:07

oei dat is niet echt fijn! Heel veel sterkte morgen!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:09

Dat klinkt niet goed. Heel veel sterkte morgen in het ziekenhuis.

Als iets verder met de eigenaar van het paard?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:11

Heb je al een foto durven maken van je duim?

ben benieuwd wat ze gaan zeggen in het ziekenhuis :)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:13

Alves schreef:
Sinds de afgelopen 2 uur heb ik wat raars :?
Zodra ik mijn arm strek krijg ik een enorme ''stroomklap'' in mijn duim...
Morgenochtend moest ik al naar het ziekenhuis dus wacht het even af tot dan.

Kan inderdaad zijn ja, dan zijn er ook wat van pezen zijn geraakt. Zelf ook gehad, en als ik dan die pezen aanraakte heel zwaar tintelen, inderdaad iets van stroom ja.

Laat je dus ook goed controleren op je pezen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:13

Wat erg dit, heel veel sterkte en inderdaad even niet in de buurt van paarden. Zo'n grote open wond is heel gevoelig voor infecties.
Over dat schokken; vorig jaar heb ik mijn bovenarm volledig doorgebroken. En kon mijn onderarm dus ook niet meer bewegen. De spieren waren ook beschadigd. Je hersenen denken dat alles nog wel functioneert, en daar gaat het dus mis. Je krijg steeds schokjes, heel pijnlijk, maar je moet eraan gewend raken je duim nu niet te gebruiken. Probeer je te richten op jezelf en je eigen herstel, de rest komt later. Sterkte.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:22

Oei dat klinkt ook niet fijn zeg. Heel veel sterkte morgen!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:25

Jeetje wat onwijs rot zeg! Heel veel sterkte voor morgen, en beterschap met je duim!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:17

Brrr het voelt echt niet lekker dit, ben ook een beetje misselijk.
Ik slaap nu alweer een paar dagen in mijn eigen huis en ik heb echt respect voor mensen die met 1 hand door het leven moeten gaan!!!
Uiteindelijk krijg ik veel voor elkaar, het duurt alleen allemaal wat langer en ik word zo moe van mezelf!...

Foto heb ik nog niet op de pc, staat op mijn moeders mobiel.
Nu de kerst is afgelopen, de stress eraf is, durf ik het voorzichtig morgen aan haar te gaan vragen _O-

Eigenaar van het paard kwam ik gister tegen...
Hij zei ik hoorde dat het al beter gaat met je duim?
Wat denk je nou zelf MENSEN |o _-:( 8)7
Ik mis een stuk duim en mag iig 6 maanden me rechterhand niet gebruiken?!
Waarschijnlijk heeft hij het paard aan de manege verkocht, weet niet of het paard al van de manege was toen hij me beet, of dat het paard nu uberhaupt van de manege is, dat gaan we uitzoeken...

Kan niet autorijden want schakel met rechts, morgen ga ik met me opa voor een automaat kijken, want dit is geen doen!
Toen ik mijn HAVO haalde ging ik op mezelf wonen, dop al 6 jaar mijn eigen boontjes en dit is echt niks om zo afhankelijk te zijn van iedereen, kan niet eens mijn bed verschonen -O-

Sorry voor al me frustraties :x
Voel me negatief geladen en baal!
Ga aanstaande Februari met mijn paard naar de hengstenkeuring (kan hem zelf niet toileteren, mooi maken, klaarzetten), ben helemaal bezig met rechrichten en grondwerk, wilde hem in maart rustig gaan inrijden, als we geluk hadden augustus een B proefje meemaken op de haflingerdagen... Alles is verpest en is iig een jaar uitgesteld! |(
Bij ieder ander paard wat ik ooit heb gehad had ik denk ik besloten te verkopen, maar ik heb zo een klik met dit dier, heel me ziel en zaligheid ligt erin, ik hou van zijn karakter en zo eentje vind je nooit meer! Ik gun hem mijn 2 handen, mijn rust, zonder vreemde die om hem heen lopen en aan hem plukken in onbegrijpelijke lichaamstaal voor hem, ik word er gewoon helemaal zenuwachtig van en weet eerlijk gezegd niet wat ik nou moet doen (kan echt wel janken)... Ik hoop dat het snel warmer wordt buiten zodat hij snel op de wei kan spelen en we in September kunnen kijken hoe het met mijn duim staat...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:26

Het klinkt makkelijker dan dat het is, maar probeer even niet te denken aan wat je niet kan nu. Ik heb toen ook alles een jaar uit moeten stellen, zit nu net 2 weken op mijn paard. Ik maakte mezelf gek, want ik kon niet zelf rijden naar stal e.d.
Het is heel rot, maar verstand op nul nu even.. Het komt echt wel goed allemaal :).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:39

@Noah
Hoe heb jij dat opgelost met de verzorging van je paard?

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:47

ik ben ook een keertje gebeten allen was bij mij alleen mijn nagel eraf en dat is ondertussen gewoon weer aangegroeid.
ik wens jou heel veel sterkte met het herstel/.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:48

sterkte.....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:51

jeetje meid sterkte snap dat het moeilijk is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:58

Alves schreef:
Toch let ik erg op want wil me duim echt niet per ongeluk stoten oei oei...

Ik heb mn duim ooit hard tussen de deur gehad en mn nagel was zo zwart als de nacht en uiterst pijnlijk! Ik heb toen een poosje met zo´n spalkduim omgelopen tegen het stoten, werkte perfect, kun je gewoon bij de apotheek halen, misschien ook wat voor jou? Kost maar paar euro.

Wat het leren omgaan met je ´handicap´, ben je al eens bij een ergotherapeut geweest? Ik kon gewoon via de fysio vanuit het ziekenhuis naar de ergo, werkt verhelderend!

Ik zat ten tijde van mn pink ook met een jong paard die ingereden moest worden, ze was net 3 toen het gebeurde en ik kon ook bijna niks (mijn arts zei overigens niks over wonden en paarden en bacteriën, vreemd...) en heb haar uiteindelijk professioneel in laten rijden omdat ik het zelf dus niet kon. Ook dat is later gewoon betaald door de verzekering omdat het kosten waren die ik anders niet gehad zou hebben als ik niet gebeten zou zijn.
Mn stalgenoten hebben een groot deel van de verzorging van mn andere paard over genomen in het begin, toen het jonkie weer terugkwam heb ik een handige ruiter gezocht die haar een poosje kon rijden en ik had de mazzel dat ze ook verkocht is uiteindelijk aan diegene ;)
Maar je wordt vanzelf handig in dingen doen met 1 hand (broek aan en uit, sokken en schoenen aandoen, veters strikken, aankleden en dan vooral BH´s.... :D , gewoon praktisch zijn en geen schroom hebben om hulp te vragen. Je word inderdaad moe van jezelf maar het is niet anders, je zult toch moeten.
Je moet zeker niet je paard wegdoen, dan maar wat later beginnen of goede hulp zoeken, maar niet wegdoen, je zult hier even doorheen moeten maar denk aan wat je straks allemaal weer kan met hem, misschien hou je iets minder functie over rechts maar nog genoeg om gewoon weer paard te kunnen rijden. Ook daarin zul je je leren aanpassen.
Ik moet met een kruk opstappen, mijn hele linkerkant is kaduuk, maar paardrijden zal ik! Dat zal ik me niet laten afpakken door een ongelukje hier of daar.... gewoon aanpassen en doorgaan.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:01

De eigenaar reageerd wel heel erg gemakkelijk, volgens mij vergeet hij/zij dat je nog een lange weg met heel veel fustraties te gaan hebt en dat je nu ook een hele hoop moet missen.

Dan komt er ook nog de pijn bij.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:11

Ben ook bij de ergotherapeut geweest.
Ze had van kunststof wat in elkaar gezet, zat rondom de pols, liep door naar duim, als ondersteuning dat het kon leunen/ rusten, over me duim een kunstof balon tegen het stoten. Morgen gaat ze een nieuwe poging doen om wat te maken, dit trok teveel aan de onderkant van de duim waardoor het voelde alsof alles los werd getrokken (snap je)...

Heb ook de opdracht van de chirurg gekregen om met me hand in een badje water met betadine te zitten en oefeningen met me andere vingers te doen, dit gaat best goed! :D
Alleen zodra ik een aansteker of haarspeld in mijn hand leg doet dit pijn, dit voelt zwaar en trekkerig, hoop dat dit minder wordt als de duim heelt, en na veel oefenen...

BH's :=
Jij weet het precies!
Ik ben nu van de joggingsbroeken, laarzen met boterhamzakjes, los haar met een grote muts erop en wijde mouwen!

Heb wel voor de kerst mezelf getrakteerd op een manicure :P