Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:40

Bandida schreef:
maikeltje schreef:
Kun jij beweren dat jij dan wel weet waar in dit geval Anky mee bezig is mbt de training van haar paard? Of roep je sowieso je afkeuring af over haar en andere manieren van rijden die leiden tot het beoefenen van de hogere dressuursport? ...

Wat doet dat er ook allemaal toe. Heb je die beelden bekeken? Al zat sinterklaas op zo'n paard.. ik snap niet dat je dat wil verdedigen.

Het is helemaal *\o/* dat het zo agressief en gloedvol verdedigd wordt.

Dat het niet geaccepteerd kan worden is overduidelijk voor elke niet-ruiter.
Dat er geen rechtvaardiging voor is, is duidelijk voor elke ruiter. ´We weten allemaal dat...´

Dit topic is een geweldige illustratie van de omvang en diepgang van fundamentele problemen in de ruiterij: dat ze op deze maniet geen bestaansrecht heeft.
De hoofdstroom heeft het welzijn van het paard niet bovenal.

Volgend jaar viert de eerste welzijnswet voor dieren het eeuwfeest.
Voor paarden kan dit niet fundamenteel verkeerd blijven.

Het is wellicht tijd voor een omgekeerde bewijslast; verboden tenzij.
- dit toppic onderbouwd dat er geen wil is tot verbetering bij verbazend veel ruiters
- degenen die de prioriteiten ethisch correct hebben, hebben geen enkele moeite met aantonen en kunnen dus blijven paardrijden

De beelden van Arabesk en veel van de reacties erop zijn onderbouwing voor de ernst van de situatie op dit deelgebied.
Sterotyp gedrag en opstallen zijn een ander aspect en off-topic doch onverbrekelijk verbonden omdat het andere symptomen van hetzelfde fundamentele probleem zijn.
De situatie van het paard is voor hóbby-doeleinden anno nu niet beter dan die van wérkhonden een eeuw geleden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:47

scoxxx schreef:
Wat mij opvalt is:
1. mag je de foto's plaatsen? Jahoor, en is op juridisch vlak ook ongetwijfeld zeer grondig uitgezocht door Arabesk;
2. roll-kur wordt verdedigd omdat het a. maar kort duurt b. een momentopname zou zijn;
3. arabesk wordt wederom onnodig persoonlijk aangevallen.

Kan ik uiteindelijk voor mezelf maar 1 conclusie trekken.... wat zijn de oogkleppen verschrikkelijk groot!

Enige kennis op fysiek vlak van het paard, leert dat een roll-kur zeer ernstige schade veroorzaakt.
Daarbij is het naast het aanbrengen van fysieke schade eveneens een psychische mishandeling.

Dat je een paard anders niet onder controle houdt... zonder die roll-kur, schijnt bij sommige ruiters een rede te zijn om haar toe te passen: total control op deze wijze?
Schijnbaar wordt het aanbrengen van fysieke en psychische schade, voor lief genomen? Danwel goedgepraat "omdat Anky het ook toepast".
Ongelooflijk....

idd volledig mee eens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:47

JoviBan schreef:
De beelden zijn realiteit.
En juist deze realiteit zou wmb strafbaar moeten zijn, nièt het publiceren ervan.

Het ís al strafbaar op alle andere gebieden doch de paardenwereld blijft door haar invloed achter de schermen buiten de wet :)*

In de beleidsnota dierenwelzijn van 2002 worden álle diersoorten op een verregaand welzijnsniveau gedetailleerd besproken.
Mbt paarden is er één korte alinea:´dat het hoge percentage stereotype gedrag een groot probleem aantoont en de sectorraad paarden met een aktieplan zal komen.´
Inmiddels is dat gepubliceerd en komt neer op: prikkeldraad is ongeschikt als omheining...

In de genoemde nota wordt geclaimd dat NL een voortrekkersrol heeft op gebied van welzijnswetgeving voor dieren.
Dat is dan met uitzondering van paarden......

hc

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:50

Om arabesk maar even schoon te pleiten voor het 'iemand die een beetje handig is kan zulke beelden maken' en andere wijzende vingertjes :
In de andere topics van dit evenement staan net zulke walgelijkheden als te zien op de filmpjes. Alleen dan niet in beweging. :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:00

Jullie veralgemene zonder oplossingen aan te reiken.

We, wie zijn we in jouw betoog???

Waar blijf jij met je paarden om ons te laten zien hoe je op GP niveau (of zelfs lichte tour) kan presteren volgens jouw manier. Want niet iedereen is zoals jij en neemt genoegen met een buitenrit gebasseerd op jouw theorie.

In mijn geval, ik heb wedstrijdpaarden, klassiek geschoold voor het basiswerk (tem Z2) en kennis van LDR en Hyperflexie.
Laat mij nu zien hoe jij de serie wissels rijd, recht gesprongen, vanuit de achterhand, met behoudt van takt en sprong.

Bewijs nu zelf eerst dat je het anders en dan kan je de mensen tot inzicht brengen en mss verandering te weeg brengen.

'De situatie van het paard is voor hóbby-doeleinden anno nu niet beter dan die van wérkhonden een eeuw geleden.'
Waar slaat dat op?! Vergelijk eens binnen hetzelfde referentiekader, dan zijn beide in de huidige maatschappij er stukken bij verbeterd. Een eeuw geleden was het net erger, want toen deden de autos hun intreden, en was het gedaan voor de paarden. Vele kregen de kogel omdat ze niet nuttig meer waren, sneuvelden nog op de oorlogsvelden en zeker tegen de motorische wapens waren ze een vogel voor de kat.
Ff zelf binnen je referentiekader blijven e ;-)

Rivaldo

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:09

Maar Arabesk, als jij zo zeker bent van je zaak, waarom reageer je nadien dan niet meer op de berichten van anderen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:12

Cinnepin schreef:
scoxxx schreef:
Wat mij opvalt is:
1. mag je de foto's plaatsen? Jahoor, en is op juridisch vlak ook ongetwijfeld zeer grondig uitgezocht door Arabesk;
2. roll-kur wordt verdedigd omdat het a. maar kort duurt b. een momentopname zou zijn;
3. arabesk wordt wederom onnodig persoonlijk aangevallen.

Kan ik uiteindelijk voor mezelf maar 1 conclusie trekken.... wat zijn de oogkleppen verschrikkelijk groot!

Enige kennis op fysiek vlak van het paard, leert dat een roll-kur zeer ernstige schade veroorzaakt.
Daarbij is het naast het aanbrengen van fysieke schade eveneens een psychische mishandeling.

Dat je een paard anders niet onder controle houdt... zonder die roll-kur, schijnt bij sommige ruiters een rede te zijn om haar toe te passen: total control op deze wijze?
Schijnbaar wordt het aanbrengen van fysieke en psychische schade, voor lief genomen? Danwel goedgepraat "omdat Anky het ook toepast".
Ongelooflijk....

idd volledig mee eens

Leer je eens eerst verdiepen in die rollkur, tot op heden is er nog steeds geen bewijs dat rollkur slechter of beter zou zijn dan menig andere trainingsvorm. Dus jij heb de studie gemaakt die nu uitsluitsel brengt??? :-)

Rollkur heeft niets met controle te maken, wel met atletischer maken. Dus als je daar een 'rem' (controle) in zoekt heb je het verhaal gewoon niet begrepen en blijf je rond de pot discussieren.
Te zwijgen over schade, want waar basseer je dat op? Als je aan 100 mensen vraagt of ze LDR rijden, zal je mss een enkel hebben die daar op antwoordt met kennis. Want de meeste focussen zich enkel op wat er vooraan gebeurd, vergeten dat er jaren aan een goede basis aan voorafgaan.

Verder is dit een trainingsmethode en verplicht het niemand om dit toe te passen. Echter is die methode wel bewezen en al veel langer dan de Anky tijd, want oorsprong zit wel bij de springruiters (de duitse dan nog wel en waren zij nu niet jaren het vb van klassiek??)

Conclusie tot hiertoe, becommentariëren is heel gemakkelijk, maar bewijs dan hoe het anders kan of zou moeten in de sport.
Maar ja dan krijg je wss direct een antwoord als, ik heb geen competitiedrang of dergelijke.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:21

JoviBan schreef:
Vorame, jij doet net alsof TS de beelden gemanipuleerd heeft. Dat heeft ze niet. De beelden zijn realiteit.
En juist deze realiteit zou wmb strafbaar moeten zijn, nièt het publiceren ervan.

realiteit is alles laten zien.
Geen moment opname.
Dan laat je van die persoon het hele losrijden zien.

Dat is dus wel op een gemanipuleerde wijze je boodschap brengen.
Citaat:
Niks strafbaars dus vorame
Het is niet onnauwkeurig, het is niet krenkend.. het is niet beledigend over een groep mensen... het zijn gewoon willekeurige opnames op wedstrijdterrein.

Het is beledigend tegen ieder die een bit in de mond van een paard durft te leggen.
Want de beelden zijn nooit op dezelfde wijze in beeld gebracht over bitloos rijders, waar je de zelfde slechte momenten kunt vinden.

De beelden zijn zeer onnauwkeurig gezien ze alleen de beelden laten zien die de TS wil.
Niet het totaalbeeld.

En door deze valse manier van berichten tast het ook de goede naam van mensen aan.

Dus nogal wat niet mag en zeker nogal wat tegen de bokt regels.
En het blijft mij dan verbazen dat dit open blijft, met zelfs een moderator die mee praat.
En dan in het achterhoofd houden dat je slotjes ziet met heel wat minder tegen de regels dat dicht gaat.
Omdat het bijvoorbeeld alleen maar offtopic gaat.

Vue

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:22

Vorame, het zijn willekeurige opnames. Helaas waren er geen bitloze deelnemers, het gaat hier om de foto's van het evenement en niet van rijden met bit in het algemeen. Wat is volgens jou wel een totaal beeld ???

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:24

Vue schreef:
Vorame, het zijn willekeurige opnames. Helaas waren er geen bitloze deelnemers, het gaat hier om de foto's van het evenement en niet van rijden met bit in het algemeen. Wat is volgens jou wel een totaal beeld ???

Wat ik al 10 keer heb gezegd.
Het hele losrijden filmen en ook online zetten.
Niet alleen de minder goede stukjes.
Dat is een beeld van die dag proberen te veranderen naar het standpunt wat TS zelf heeft.
Geen beeldvorming van de totale dag in zijn algemeen.
En dat is waarom ik het niet vind kunnen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:26

Citaat:
Dan mag je mij even namen noemen van paarden van Anky die ernstige schade hebben opgelopen en wanneer ze dmv een spuitje uit hun lijden zijn verlost.

Volgens mij is Osium nu echt alleen weide decoratie ivm met nekblessure heb ik vernomen :o Volgens betrouwbare bronnen zijn er daar zat paarden die via de achterdeur weer weg gaan. Het is Maken of breken daar schijnt :Y)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:28

En hoeveel recreatie paarden hebben HKO door het scheef op de voorhand lopen?
Of hebben rug problemen omdat ze nooit de ruiter dragen door het geslof?

Ik denk dat er daar heel wat meer paarden kapot gaan dan bij de wedstrijdruiter.
Maar dat mag je niet zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:29

bulck schreef:
Maar ja dan krijg je wss direct een antwoord als, ik heb geen competitiedrang of dergelijke.

Ik ben héél competatief. Heb 23 jaar met motorvoertuigen geraced en sport tegenwoordig hoofdzakelijk atletisch.
Ik realiseer me heel goed dat mijn competatieve drang strijdig is met het welzijnsbelang van mijn paarden.
Als ik wil winnen kan ik zélf dieper gaan of mijn motorfiets tot in het rood sturen. Bij een paard is dat mishandeling.

Ja, ik weet het, ik ben een uniek slecht mens en de rest van de ruiters heeft het welzijnsbelang van hun paard bovenal staan. Dan is voor hen een ´verboden tenzij...´ geen probleem +:)+

Lees de inleiding van mijn site eens. Voor míj ligt aan het paardrijden op zich al een tweetal etische compromissen ten grondslag.
Bij een discussie over paardenwelzijn zou ik daarom niet aan de kant van het paardenbelang horen. Ik heb nl. belang bij geen verbod op paardrijden :)*

- De situatie is erg genoeg voor een zeer lage gemiddelde levensverwachting en een grof hoog % stereotyp gedrag.
- De ruiters geven aan voor het welzijn van hun paarden alles over te hebben.
Rest bij mij de vraag waarom er NOG STEEDS geen énkele invulling is van welzijnswetgeving voor paarden.
- De ts beelden zijn schokkend en roepen angstagressie op. Hmmm....

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:31

randie schreef:
Citaat:
Dan mag je mij even namen noemen van paarden van Anky die ernstige schade hebben opgelopen en wanneer ze dmv een spuitje uit hun lijden zijn verlost.

Volgens mij is Osium nu echt alleen weide decoratie ivm met nekblessure heb ik vernomen :o Volgens betrouwbare bronnen zijn er daar zat paarden die via de achterdeur weer weg gaan. Het is Maken of breken daar schijnt :Y)

die hengst is wel verongelukt op de bok e,

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:31

Huertecilla schreef:
bulck schreef:

Ik ben héél competatief. Heb 23 jaar met motorvoertuigen geraced en sport tegenwoordig hoofdzakelijk atletisch.
Ik realiseer me heel goed dat mijn competatieve drang strijdig is met het welzijnsbelang van mijn paarden.
Als ik wil winnen kan ik zélf dieper gaan of mijn motorfiets tot in het rood sturen. Bij een paard is dat mishandeling.

Ja, ik weet het, ik ben een uniek slecht mens en de rest van de ruiters heeft het welzijnsbelang van hun paard bovenal staan. Dan is voor hen een ´verboden tenzij...´ geen probleem +:)+

Lees de inleiding van mijn site eens. Voor míj ligt aan het paardrijden op zich al een tweetal etische compromissen ten grondslag.
Bij een discussie over paardenwelzijn zou ik daarom niet aan de kant van het paardenbelang horen. Ik heb nl. belang bij geen verbod op paardrijden :)*

- De situatie is erg genoeg voor een zeer lage gemiddelde levensverwachting en een grof hoog % stereotyp gedrag.
- De ruiters geven aan voor het welzijn van hun paarden alles over te hebben.
Rest bij mij de vraag waarom er NOG STEEDS geen énkele invulling is van welzijnswetgeving voor paarden.
- De ts beelden zijn schokkend en roepen angstagressie op. Hmmm....

hc

Dat is geen antwoord geven, maar rond de pot draaien.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:32

vorame schreef:

Ik denk dat er daar heel wat meer paarden kapot gaan dan bij de wedstrijdruiter.

Van mij mag zeker wel gezegd worden dat er (reacreatie) paarden kapot gereden worden doordat ze scheef op de voorhand lopen te sloffen, maar dat geeft dan nog geen goedkeuring voor het kapot rijden van paarden op een andere manier.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:34

vorame schreef:
Dat is een beeld van die dag proberen te veranderen naar het standpunt wat TS zelf heeft.

Prima, dan filmen we volgende keer het complete losrijden. Blijven de beelden nog steeds even walgelijk van hoor. Maar alsnog niet strafbaar. Zijn de foto's in de andere Opmeer topic's volgens jou dan ook strafbaar ??? zelfde combinatie, zelfde momenten.. alleen dan niet in beweging. 8)7

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:34

ja idd denken we dan ook aan de naturals die zelf de hoeven kappen en also paarden verkloten uit hun ideologie...
Maar ja die paarden komen niet in de kijker e...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:35

Daan_Ordeal schreef:
vorame schreef:

Van mij mag zeker wel gezegd worden dat er (reacreatie) paarden kapot gereden worden doordat ze scheef op de voorhand lopen te sloffen, maar dat geeft dan nog geen goedkeuring voor het kapot rijden van paarden op een andere manier.

Maar hoeveel bewijs is er voor?
En waarom wel afgeven op het ene, als de andere zelf net zo slecht bezig is?
Ik zou zeggen, begin eerst eens allemaal bij je zelf.
Zorg dat je eigen paard gezond blijft, geen kreupele gangen heeft die niet erkend worden.

Bij de topsport is altijd een dierenarts op het erf en ook fysio.
Daar worden kleine blessures al veel eerder ontdekt dan bij de recreant met vaak minder verstand er van.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:35

bulck schreef:
ja idd denken we dan ook aan de naturals die zelf de hoeven kappen en also paarden verkloten uit hun ideologie...
Maar ja die paarden komen niet in de kijker e...

Dat heeft niets te maken met dit topic, en er zijn ook genoeg 'normals' die hun paard verkloten met zelf bekappen. Heeft dus geen nut verder dit punt ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:36

idd weeral gelijk vorame.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:36

vorame schreef:
Maar hoeveel bewijs is er voor?
En waarom wel afgeven op het ene, als de andere zelf net zo slecht bezig is?
Ik zou zeggen, begin eerst eens allemaal bij je zelf.
Zorg dat je eigen paard gezond blijft, geen kreupele gangen heeft die niet erkend worden.

Bij de topsport is altijd een dierenarts op het erf en ook fysio.Daar worden kleine blessures al veel eerder ontdekt dan bij de recreant met vaak minder verstand er van.

Niet voor niets dus he ;) Als het allemaal zo goed voor de paarden was waren ze niet nodig!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:37

goed punt bulck, no feet no horse en wel erg sneu..

Citaat:
die hengst is wel verongelukt op de bok e,

Ja? was jij daar bij? Het zou goed kunnen hoor maar ik
heb iets anders gehoord.

vorame

Vue schreef:
vorame schreef:

Prima, dan filmen we volgende keer het complete losrijden. Blijven de beelden nog steeds even walgelijk van hoor. Maar alsnog niet strafbaar. Zijn de foto's in de andere Opmeer topic's volgens jou dan ook strafbaar ??? zelfde combinatie, zelfde momenten.. alleen dan niet in beweging. 8)7

Daar worden geen mensen opgezet tot een hetze tegen personen.
daar worden mensen niet in naam aangetast door eenzijdige berichtgeving met een bepaald doel.
Nogal een verschil en las je dat niet ziet??
Gebruik daar die smilie maar voor, past daar beter bij.

Anoniem

vorame schreef:
Het is beledigend tegen ieder die een bit in de mond van een paard durft te leggen.
Want de beelden zijn nooit op dezelfde wijze in beeld gebracht over bitloos rijders, waar je de zelfde slechte momenten kunt vinden.

De beelden zijn zeer onnauwkeurig gezien ze alleen de beelden laten zien die de TS wil.
Niet het totaalbeeld.

En door deze valse manier van berichten tast het ook de goede naam van mensen aan.

Jij legt de link met het bit en jij voelt je persoonlijk dus beledigd. Je eigen belevingswereld dus. Doe er wat mee, zou ik zeggen. :)*

Verder vraag ik me af of je op alle In the picture topics (en HAW topics) ook op dezelfde manier reageert zoals je nu in dit topic doet, want die foto's zijn doorgaans net zo gruwelijk als deze beelden.