Marie Fjordien in het roze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: Marie Fjordien in het roze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:32

(zand)paddock is er niet, afgesloten stukje land wel, maar daar mag ze dan weer niet op (=de boomgaard) omdat het te modderig ligt. Ik doe het toch, maar niet lang (= een halfuurtje tot een uur) zodat het geen modder tot over je knieën wordt, maar dat is 3x/week niet genoeg voor 'r...
Als ze nu niet begint aan te komen ga ik eens kijken waar ik hier in belgië maismeel kan vinden, zodat'k als ik rij of de hengst ga rijden haar wat bij kan voeren.
Even ter informatie: wat mag ze daar ongeveer per dag van hebben, en hoe wordt dat gegeven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:37

wat voor eten krijgt ze nu dan allemaal?
wij hebben ook een fjord op stal waar het veulen net bij weg is en die begint langzamerhand wat bij te komen..
veeeeel hooi en wat krachtvoer is wel voldoende hoor.

denk dat je gewoon wat geduld moet hebben,ze komen niet in 1 week aan he.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:59

Ze krijgt: veel hooi 's morgens en 's avonds (telkens iets minder dan een halve plak van een grote bot hooi/redelijk droge voordroog)
ongeveer een kg geplette gerst, ongeveer een kg sportbrok (weet niet welke) en een kilo of 7 wortelen 's morgens

Idd,, daarom wacht ik ook even af, soms lijkt het me dat ze wat is aangekomen, waarna het de volgende keer weer helemaal weg lijkt te zijn. Ik heb dus af te wachten of ze op termijn duidelijk(er) aankomt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:01

nou krachtvoer krijgt ze dan genoeg,dus hoef je echt niet meer te geven
word ze alleen maar druk van.
een keer met equest ontwormen kan soms wel helpen.
en inderdaad gewoon geduld..gaat echt niet zo snel als we wel zouden willen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:17

Ze is pas met een maand tussen 2x ontwormd.
1 keer met een redelijk goedkoop spul met appelsmaak en 1 keer met een duurder oranjegekleurd spul dat zowat alle soorten wormen doodde. Wat het specifiek was daar heb ik geen idee van, maar ik denk dat er van 1 nog wat over was dus zou ik nog wel een doosje terug moeten kunnen vinden.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:26

Mag ik vragen wanneer je de brok voert?
Voor of na het rijden?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:35

Die voert de eigenaar 's morgens Lachen een eindje voor het rijden dus.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:14

Mag ik vragen waarom ze sportbrok krijgt? Niet verkeerd bedoeld, maar voor de recreatie en aangezien ze al heftig genoeg is zie ik er geen meer waarde van in. Een basisbrok zou ook voldoende zijn.

Met zoveel wortels zal ik ook oppassen. Men zegt dat ze daar ook heftig (lees druk) van kunnen worden. Ik vind 7 kg wortels ook erg veel.

Ik zou gewoon basisbrok geven en goed hooi of kuil van een goede kwaliteit. Maar goed dit is eigenlijk meer voor de eigenaar bestemd dan voor jouw. Ik vind wel dat je goed leest wat iedereen zegt en het ook probeert duidelijk te maken aan de eigenaa. Ik ben echter bang dat ze met dit voer niet zoveel aankomt.... Dan moet je haar gewoon de tijd geven en als het kan rustig aan doen.

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:24

Lord_Ik schreef:
Ik hang meestal niet te trekken hoor Knipoog

Sperriempje is idd veel te groot,, maar ik krijg het er niet af Koe

Ik was helemaal niet van plan om de berg op racen Lachen maar ze vloog er zelf vandoor en ik heb dan liever dat ze het op mijn commando doet ...

Ze IS niet mijn pony Lachen en ondertussen is ze alweer een jaar onder zadel Lachen ze doet het over het algemeen geweldig, reageert op de minste druk (als ze in een goede bui is natuurlijk,, ze blijft een fjordkarakter XD), reageert op stem, is lekker betrouwbaar en braaf maar vandaag had ze gewoon veeeel teveel energie, en zoals ik al zei,, stabiel rijden was het niet Clown

MISSCHIEN MOET JE HET ERAF SNIJDEN MET EEN MES

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:26

bij the way PAVO heeft speciaal voer voor koudbloeden
misschien moet je daar eens kijken
e hebben internet site

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:55

En heb je het er al met de eigenaar over gehad over soorten voer? 7kg wortelen! jeetje dat is wel erg veel..

Gewiekst niet al dat voer is alleen voor koudbloeden mijn kwpn tuiger krijgt ook pavo summerfit, die kan ik geen brok voeren wordt ie helemaal idioot..

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:52

Ik val jou niet aan hoor, vind het top wat jij doet, op het rijden na dan Knipoog , maar vind de eigenaar wel erg schuldig , als hij geen ruimte heeft om dit diertje naar buiten te doenn.. waarom verkoop hij haar dan niet.

Ik zou niet teveel brok etc, gaan voeren, maar gewoon onbeperkt hooi/kuil en te beginnen bij een beetje brok.
Teveel krachtvoer, is ook niet gezond en hierdoor krijgt ze alleen maar meer energie.

Kan je haar zelf niet enorm veel hooi toegeven?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:13

En nooit brok voeren voor het rijden....dan bouw je juist energie op.
Dat hebben ze met mijn vorige fjord die ik had verkocht aan mensen ook verkeerd gedaan.
Mijn o zo rustige neidy was inene veranderd in een bommetje, nadat ze weer zijn gaan voeren na het rijden ging het weer beter.
Mss ook een tip Knipoog
En idd basisbrok moet voldoende zijn.

Maar 7 kg wortelen op een dag Bloos! dat is veels te veel...

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:13

Hee, ik ben het met iedereen eens dat je de stijgbeugels op moet doen.
Maar ik heb nog een vraagje aan iemand? Wat is overbouwd? Ik weet dat namelijk niet. Bloos
Voordat ik heel erg offtopic ga, ik vind ook dat je hem teveel in z'n mond zit.
Veel oefenen en dan komt het wel goed!!:D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:43

Ik heb stiekem niet zoveel verstand van verschillende soorten voer en weet eigenlijk het verschil niet tussen basisbrok en sportbrok Haha! maar de mengeling ziet er net hetzelfde uit als elke andere mengeling die ik al gezien heb,, dus neem aan dat dat sportbrok is.

Ik heb 'm ook al proberen wijsmaken dat een paard geen konijn is en dus meer dan genoeg heeft aan 1 kg wortelen, maar meneer vindt van niet, en blijft 24 kg wortelen per dag voeren aan 4 paarden (3 volwassen 1 veulen van 5 maand die nog bij de mama staat) ervan uitgegaan dat hij één kg. verdeeld onder de konijnen en de shet & de jaarling op de wei. Hij voert dus ook wanneer hij zin heeft, tot de zomer kregen ze geen brok tenzij als ik een beetje gaf vlak voor het rijden en een beetje vlak na het rijden en toen ze net op stal stonden kregen ze ook 's avonds, maar alleen omdat het toen net vakantie was en ik dus 's avonds kon voeren.
Ik zorg er wel voor dat als ik ga ze steeds een berg hooi in haar stal terugvindt na het rijden Clown.

Hij hééft wel de ruimte -_-' al zou hij wat extra ruimte ook wel kunnen gebruiken,, maar hij wil ze niet gebruiken omdat het overal drassig ligt.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:57

Hmm lastig,

Maar ik hoop ook voor jou dat ze snel aankomt, want dit is geen gezicht, en je kan er problemen mee krijgen op deze manier, terwijl het niet aan jou ligt.

Ga iig niet teveel met je fjordje rijden...!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:21

jeetje wat schrok ik van hoe die fjord eruit ziet zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:13

SecretLIN schreef:

Ik vind dat je je wel heel erg aansteld hoor.
Ga eens naar een willekeurige manege en kijk wat daar rondloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:21

SecretLIN schreef:

HUH? Hoezo dan? Goed, dier is een beetje schraal maar als je goed had gekeken zie je dat ze erg helder en levendig uit de ogen kijkt. Vaak zie je Fjorden die moddervet zijn, ga er maar van uit dat dat schadelijker is voor de gezondheid dan dat ze een beetje aan de slanke kant zijn.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:44

Moddervet is idd niet goed, maar dit ook absoluut niet.
Begrijp dat als je een fjordenkenner bent, weet dat dit neit normaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:17

Kom op, ik deel je mening dat hij wat dunnetjes is, maar misschien gewoon een luxer type.
Dat heb je ook bij Haflingers, ouderwetse en luxe types.
Laat dat meisje gewoon plezier hebben met de pony, en zoals ik al zei: Ga eens naar een willekeurige manege en kijk wat daar rondloopt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:18

ik wou toch nog even reageren want schoot me te binnen dat ik misschien niet helemaal reeel was met mijn opmerking, ik zei inderdaad dat ze dr niet uitziet veeltste mager enz maar vraag me af of ze niet ook gewoon een slank type fjord is Knipoog ik heb zelf type tank en ja dan ziet dit er wel heel magertjes uit Lachen maar als ik zo in je profiel kijk is ze zoiezo niet echt stevig gebouwd of wel?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:30

Ze is inderdaad een slank typetje,, ook niet 100% fjord als je 't mij vraagt (ze heeft alleszinds geen papieren of bekende afstamming), maar dat neemt niet weg dat ze mager is hoor Lachen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:35

Tja, heleboel commentaar is al gepasseerd. Maar ik kan het toch niet laten.

Ik zou beugels aan het zadel hangen en gaatjes tang meenemen om sperriem passend te maken.
Anders hoofdstel mee naar huis met hete spijker gaatjes maken.

Over je rijden is al genoeg gezegd, ga me daar niet aan wagen.

Wat voer betreft.
Zo te horen krijgt de pony maar 2 x per dag een plakje hooi?
Dat is op zich niet zo veel, meer ruwvoer zou niet slecht zijn
en minder wortels.
Bovendien handig eerst ruwvoer geven dan brok.
Tja en over ontwormen en de dierenarts ga je als verzorger ook niet, net zo min als over
het eten, dat kan wel eens lastig zijn.

Denk trouwens dat ze daar gewoon basisbrok hebben, niet veel mensen hebben sportbrok.
En tja, als de eigenaar hem hoog in het voer houdt, rest jou maar 1 ding! Fanatiek en veel rijden Vork !
Wat weer lastig is, dat fanatiek rijden, als je geen geschikte bak ter beschikking hebt.
Hoe bouw en of conditie van dit paard is is met wintervacht lastig te beoordelen.
Vind het een ietwat schonkig paard lijken

Ach, we hebben allemaal moeten leren rijden, en ik ben daar nog steeds mee bezig.
Maar doe wel voorzichtig met jezelf en je paardje!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:54

Lord_Ik schreef:
Ze is inderdaad een slank typetje,, ook niet 100% fjord als je 't mij vraagt (ze heeft alleszinds geen papieren of bekende afstamming), maar dat neemt niet weg dat ze mager is hoor Lachen.

klopt ze is inderdaad TE mager maar goed begrijp het nu wel beter, misschien is ze wel een kruizing Knipoog