[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:53

Taucha schreef:
Ah je hebt ‘t door :))

Maar denk je dat het gaat lukken, werken aan onbalans en dan de stabiliteit, die ondanks de inwerking wel door het vertrouwde bit geboden wordt, wegnemen en nieuw spul aan zijn hoofd hangen? Focus zal op voor zijn. Niet op de achterhand die sterker moet worden….
Je kunt de achterhand sterker maken en het voor je paard net wat comfortabeler maken. :)* En gelukkig durft Captain wat dat aangaat ook out of the box te denken, want blijkbaar brengt het bit helemaal niet zoveel "stabiliteit" voor Latino.

Taucha

Berichten: 1210
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:08

Dat was geen belerende toon. Maar alleen letters zonder geluid erbij hoort zich lastig aan. Het was meer uit interesse. Ik ben heel benieuwd wat een bitloos hoofdstel je gaat brengen. Gewoon doorgaan met posten hoor.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:05

Je paard in balans brengen doe je normaal gezien niet met een bit, dat doe je door de schouders consequent voor de heupen te plaatsen. Sommige mensen kunnen dat zelfs met een touwtje om de hals (ik ben niet een van die mensen).
Maar een paard dat de optoming in de eerste plaats niet accepteert, of toch nog wat spanning vasthoudt, zal niet genoeg loslaten om iets te kunnen plaatsen. Dus een optoming kiezen waarbij het paard ontpant en kaak en nek gaat loslaten lijkt mij een hele goede keus :)

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 11:31


Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:12

Ik had in het andere topic gereageerd op je fotoreportage.

Ik ben sinds jong meisje - dat de Ponyclub met de hoofdstrip met o a. een schimmel las en op de les altijd op de schimmels Mistic en Suzeke reed - al gek van schimmels. Ik ben gewoon verliefd op ze <3

De jouwe is wel de mooiste.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:19

Wederom prachtige foto's!
Er straalt zoveel moois vanaf <3

Marilu
Berichten: 1256
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:30

Wat een prachtig foto's weer !!

Geweldig ook wat hij allemaal voor jou doet ! Een paard uit de duizend, toch !
En een supercombi met jou :j

Eilish
Berichten: 3021
Geregistreerd: 01-09-06

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:32

Mooie foto's!

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:36

Zerena schreef:
Captain schreef:
Ik blijf Latino echt een prachtig paard vinden <3
Maar jullie zijn ook wel echt een goeie match!

En God wat zou ik graag met mijn paard kunnen wat jij met hem kan, ik heb echt geen id waar te beginnen. Want ik weet zeker dat mijn paard het ook geweldig zou vinden.


Wat zou je ook willen? En waar woon je +-? Wellicht kan ik je helpen of iemand die ik ken?


Vrijheidsdressuur en alles wat daar bij komt kijken.
Eigenlijk alles aan de hand :D

Ik woon in het noorden, grens Drenthe/Friesland.
Volgens mij hebben we al eens eerder contact gehad.
Maar ik zou er graag les in krijgen, dus als je wat weet.


En gefeliciteerd, wat zagen jullie er prachtig uit![/quote]

Ik ook! Hier ook heel graag willen beginnen, maar geen idee waar.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 10:32

Dank jullie wel! <3


Elin_ schreef:
Ik ook! Hier ook heel graag willen beginnen, maar geen idee waar.


Ik denk dat het al een goed begin is om gewoon meer vanaf de grond aan de slag te gaan, naar mijn mening kun je nooit een echt sterke band opbouwen als je alleen maar met je paard aan het rijden bent. Ik vergelijk het even met collega's. Prima om mee samen te werken, maar je leert je collega's pas echt kennen als je buiten je werk om eens met ze uit eten gaat ofzo.

Voor mij is dat met paarden net zo. Vanaf de grond leer je een paard veel beter kennen dan onder het zadel. En dan bedoel ik ook niet gaan longeren ofzo. Maar neem eens een boek mee, en ga een paar uur bij je paard in de wei zitten. Pak een poetskist en ga eens gewoon alleen even uitgebreid poetsen en kijk bij elk stukje hoe je paard reageert. Neem een halster en touw, en ga lekker naar buiten en wandelen. Zet een hoop vreemde dingen bij elkaar in de bak en ga er samen met je paard doorheen. Aan de hand. Want de reactie van je paard is vanaf de grond veel makkelijker te zien dan van onder het zadel.

Zijn er dingen moeilijk onder het zadel? Ga ze eens oplossen aan de hand. En schroom niet om voedselbeloningen te gebruiken. Ik werk ook niet voor een 'goedzo' en een schouderklopje. :)

En wees niet bang om je paard ook een stem te geven. Geeft je paard aan die dag geen zin te hebben? Prima, poetsbeurt, een bakje slobber en weer terug de wei in. Wil jij een rustig ritje maken maar heeft je paard een peper in de reet? Prima laat maar even lekker gaan, en vice versa. Geef je paard buiten eens de lange teugel en laat 'm zelf een route bepalen. En stap halverwege eens af en loop terug naar stal/trailer. Ik vind onze uitjes veel gezelliger als ik er naast loop want dan heb ik veel meer interactie met mijn paard. :j

En, nog een aanrader is het boek "Horse brain, human brain" te lezen. Dit boek legt uit hoe het brein van paarden werkt, en hoe anders dat werkt dan het onze. Er zal een wereld voor je open gaan. :j Ineens stelt je paard zich toch niet zo aan als er eens een emmer anders staat. Je zult nu snappen waarom een paard zo reageert en een paard zich niet kan "aanstellen" of dingen kan gaan "bedenken".

Ik word zo verdrietig van sommige denkwijze van mensen dat je een paard maar aan het werk moet zetten.. Het zou je partner moeten zijn, niet je slaaf.

Dan nog de huisvesting, het is ontzettend belangrijk dat je paard ook daadwerkelijk paard kan zijn in zijn vrije tijd. Een mentaal gezond paard is het beste paard waar je mee kunt werken. Dus lekker zoveel mogelijk naar buiten met sociaal contact en genoeg ruimte om uit te razen en genoeg gras/hooi om te voorzien in de behoefte dat ze het grootste gedeelte van de dag eten.

En daarnaast nog de kanttekening dat het ook in je paard moet zitten. :j Heb jij er een gekocht die ooit dood ge-parelli-ed is en nooit een eigen mening mocht hebben.. Dan heb je een lange weg te gaan om je paard zijn stem weer terug te geven. En het ene paard is ook gewoon wat extraverter dan de ander. :)

Zo, dat was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen? :')

Hier gaat het verder gewoon ontzettend lekker! Behalve dan vorige week zaterdag. Ik wilde even kort in de bak rijden maar hij was tijdens het warm stappen al erg traag. 'Oke, geen zin, kan gebeuren. Dan houden we het nog korter vandaag.' maar hij wilde ook pertinent niet draven. Zodra ik een hulp gaf ging hij op de rem, kop omhoog, staart zwiepen en hij kwam zelfs omhoog.

Ik ben gelijk afgestapt, heb hem afgezadeld en vervolgens wat gevoeld hier en daar. Ik kreeg geen reactie op drukpunten oid dus hem maar weer gewoon terug gezet in de wei. Vreemd..
Zondag was hij vrij, want het was toch de hele dag aan het regenen en ik had geen auto.
Maandag wat vrijheidsdressuur gedaan maar hij was erg in zichzelf gekeerd. Deed wel alles, maar niet met het enthousiasme wat hij normaal wel uit straalt.

Dus gelijk de chiropractor maar een berichtje gedaan. Ik denk dat hij misschien een schuiver in de wei gemaakt heeft met al die regen de afgelopen tijd? Dinsdag heeft hij rust gehad en woensdag zijn we aan de hand gaan wandelen. Immers loopt onze LOTR challenge nog, en onbelast bewegen is altijd goed, dus zijn we heerlijk wezen wandelen samen. <3

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag heeft hij weer rust gehad. Vrijdag wilde ik even kijken hoe hij nu was met vrijheidsdressuur maar hij was weer zijn oude zelf. <3 Door de bak heen springen, steigeren, gek doen.. <3 Hij toonde weer initiatief en was zo blij! <3

Zaterdag heel even gereden om te kijken hoe dat ging. Ook dat ging weer helemaal goed, geen reactie meer en draafde gewoon fijn en netjes aan. Top! Ik laat de chiropractor nog wel komen, gewoon voor check. Maar enorm blij dat Latino zich weer de oude voelt! :j

Gisteren had ik een rit gepland van zo'n 18km waar ik er gedeeltelijk naast zou lopen. Om 10u zijn we vertrokken aan de hand.
Afbeelding

In het bos opgestapt. (nog even een oude oortjesfoto, want deze is zo mooi en had ik nog niet gedeeld. <3)
Afbeelding

Helaas klopte de route niet helemaal waardoor we een stuk binnendoor moesten en we uiteindelijk 'maar' op 15km uitgekomen zijn. Het was tevens een groot gedeelte een nieuwe route maar jeetje wat is hij braaf. We kwamen langs een grote speeltuin voor kinderen met ballen en een skelterparcours en gillende demonen overal. Maar het interesseerde hem geen biet en hij liep overal super stoer langs. +:)+ Ook op de weg werden we constant ingehaald door auto's met caravans en grote campers, maar ook daar draaide hij zijn hoef niet voor om. Echt een wereldpaard! :j

Aan het einde hebben we even geluncht.
Afbeelding

En nadat hij nog een wortel had aangenomen van een klein meisje (waar hij heel lief voor wilde bedanken met een kusje :*) zijn we weer naar stal gegaan.
Inmiddels hebben we ruim 2/3e van de challenge er op zitten. :D

Afbeelding

Ik hoop hem deze maand nog af te kunnen ronden. :j

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:42

Wat een fijn verhaal en zo mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:31

Ik kan het ook alleen maar beamen. :j Ik hecht wel iets meer waarde aan rijden dan Captain, maar voor mij staat plezier en samenwerking met mijn paard nog steeds voorop en ik doe desondanks ook heel veel vanaf de grond met een hoop wederzijdse communicatie en heel regelmatig ook gewoon even 'zijn' met m'n paard zonder verwachtingen of vragen aan haar. Het is nemen én geven aan je paard.

En het leuke is: veel mensen zijn bang dat als ze hun paard een stem geven, ze alleen nog maar 'nee' te horen krijgen van hun paard, maar in de praktijk worden de meeste paarden er alleen maar meewerkender van, en nemen ze soms zelf initiatief om tijd met je door te brengen of aan te geven dat ze ergens zin in hebben.

Dat hoeft er lang niet altijd uit te zien als bij Latino, die gewoon groots en meeslepend leeft en communiceert, het kan ook in heel kleine dingen zitten. Voor mij zit het er bijvoorbeeld in dat, ondanks dat mijn merrie een echte allemansvriend is, ze maar bij één persoon opkijkt als ze wordt geroepen en dat ben ik. Of dat ze toch constant een oogje op mij houdt als iemand anders haar even voor me vasthoudt o.i.d. Ze zal nooit zo bij het hek staan te wachten als Latino en alles om zich heen vergeten, want daar is ze gewoon het paard niet voor, maar ze heeft wel degelijk haar eigen 'love language.'

Zerena

Berichten: 3893
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:43

Klinkt echt heel goed!
Maar ik heb bijv geen id hoe ik dan mijn paard een eigen stem moet geven.
Hoe herken ik de signalen, hoe begin je daarmee.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:55

@ zerena: begin gewoon eens bij het poetsen. Let op je paard. Kijkt hij blij, afwezig of boos? Kun je ergens anders kriebelen en krijg je dan een andere, meer positieve, reactie? Hoe reageert je paard als je harder of juist zachter poetst. Blijf eens lekker doorgaan op een plek waar je paard blij van wordt. Is harder nog lekkerder?
Ga juist wat sneller weg/ doe het zachter op een plek waar je paard minder blij van wordt.
neem het krabben eens over van je paard als hij ergens zelf gaat krabben en ga net zo lang door als ze aangeven dat ze het lekker vinden.

Dat is ook al een stem hebben. Dat ze weten dat jij oplet wat ze een plezier doet en wat niet en daar ook iets mee doet.

Dat hoef je overigens heus niet altijd zo te doen. Soms is poesten een keer gewoon snel en efficient. Maar ik probeer hier echt zo vaak mogelijk tijd voor te maken. Dan ga je vanzelf meer kijk krijgen op je paard zijn reacties en waarschijnlijk ga je dit dan ook in andere situaties herkennen.
Hoe ver je dan wil gaan in 'die stem geven' is voor iedereen verschillend. Maar dit is een mooi startpunt waar je eigenlijk weinig mis mee kunt doen.

Oh en het helpt daarbij wel als ze bewegingsruimte hebben en niet strak tussen 2 touwen vast staan.

Ik zorg er voor dat ik mijn paarden overal kan poetsen en aanraken. Ze mogen me dus nergens 'wegjagen'. Maar ik poest wel met een focus op hun voorkeursplekken en zoek bijna elke poestsessie naar een lekker plekje en doe de plekken die ze liever niet hebben alleen snel en efficiënt, klaar. Ik begin bij voorkeur ook op een lievelingsplek. Poetsen om schoon te maken om wondjes te voorkomen is toch zelden nodig dus kan het maar beter een gezellig, band versterkend moment zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:55

Je paard een stem geven is inderdaad ook niet hetzelfde als je paard altijd maar z'n zin geven. :j Mensen maken ook heel vaak de fout te denken dat een paard alleen maar 'nee' wil zeggen als je ze een stem geeft, maar het voorbeeld van pol013 (en de praktijk) laat ook zien dat je paard ook echt wel 'ja' zegt op dingen en je soms zelfs ergens om zal vragen. Zowel Latino als Auroch geven bijvoorbeeld aan als ze ergens gekriebeld willen worden en ook exact waar. Idem met Latino die een tijdje terug de bak niet uit wilde tot Captain met hem gespeeld had na het rijden, en mijn merrie die laatst de bak niet uit wilde tot we even samen hadden staan soezen (doen we vaak na het werken aan de hand). Ik frame dat nu een beetje als iets niet willen, maar ze gaven juist aan dat ze iets heel graag wél wilden: tijd met ons doorbrengen.

Ook iets wat ik altijd probeer duidelijk te maken, is dat consequent zijn voor een paard niet betekent dat dat wat vandaag niet mag, nooit mag, maar dat 'nee' 'nee' is, 'ja' 'ja' en 'stop' 'stop.' Uiteraard zijn er bepaalde dingen die nooit mogen of dingen die gewoon moeten, maar verder zijn er simpelweg kaders waarin mijn paard heel veel mag en ook heel veel mag vragen en waarin het dus geven en nemen is: de ene keer krijgt zij haar zin, de andere keer doet ze iets voor mij waar ze eigenlijk niet zoveel zin in heeft. De ene keer mag iets wel, de andere keer heb ik daar geen tijd voor, maar mijn paard weet dat vragen altijd mag en dat als ik 'nee' zeg, het ook een 'nee' blijft op dat moment en daar heeft ze vrede mee. Paarden onderling zijn ook niet dusdanig "consequent" dat iets waar ze nu even geen zin in hebben, nooit mag. Het kan dus ook best voorkomen dat ze iets een kwartier later nog een keer vraagt en het dan wel mag. Ze mag voor het rijden bijvoorbeeld niet grazen, maar na het rijden laat ik haar vaak wel even aan de hand nog een kwartiertje grazen om nog wat tijd samen door te brengen.

In het verlengde van het poetsen van pol013: een vast ritueel dat ik heel fijn vind met mijn paard, is als ik haar terugzet in het land om gewoon bij haar te blijven tot zij wegloopt. Je hebt dan namelijk helemaal geen verwachtingen van je paard en je paard heeft de keus om weg te lopen, maar je bent toch even bij ze. De ene keer loopt ze vrijwel meteen na haar wortel weg, de volgende keer blijft ze rustig nog tien minuten bij me staan.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:27

Ik doe eigenlijk alles met mijn paard terwijl ze los staat en dus weg kan lopen, dan merk je ook een hoop meningen :))
Alsnog 'moet' ze dingen die ze niet wilt, maar zoals bijvoorbeeld ontwormingsmiddel zal ze eerst even weigeren en daarna denkt ze oh .. baasje wilt echt heel graag dat ik dit doe... En dan eet ze het zo uit mijn hand op. Terwijl ze los staat :) en ik doe niet aan clickeren, voer beloningen gaan haar niet om het voer(ze pakt het altijd aan en laat het minstens de helft van de keren weer uit haar mond vallen). Ik geloof echt dat ze het doet om mij een plezier te doen.

Wel gaat ze vaak vast klaar staan bij de schuifdeur, dan wilt ze een douche. Of ze komt een plekje inparkeren waar ze gekriebeld wilt. Ze komt soms soort van vragen of ik mee wil kijken en dat gaat dan meestal om een waterbak die leeg is, of een draadje dat tikt :+ . Een keer stond een prikpaaltje scheef en daarvoor heeft ze me helemaal naar het verste punt van de wei meegenomen om te laten zien :') maar dat soort dingen krijgt ze van mij áltijd, dat zijn dingen die zij heel belangrijk vindt

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:43

Mkango schreef:
In het verlengde van het poetsen van pol013: een vast ritueel dat ik heel fijn vind met mijn paard, is als ik haar terugzet in het land om gewoon bij haar te blijven tot zij wegloopt. Je hebt dan namelijk helemaal geen verwachtingen van je paard en je paard heeft de keus om weg te lopen, maar je bent toch even bij ze. De ene keer loopt ze vrijwel meteen na haar wortel weg, de volgende keer blijft ze rustig nog tien minuten bij me staan.

Herkenbaar, elk in hun eigen versie bij al onze paarden.

Het vaste ritueel bij terug naar de wei is dat ze twee snoepjes krijgen en meestal moet er daarna even gekriebeld worden maar een enkele keer niet en, zeldzaam, wordt er niet eens op een snoepje gewacht maar gaat het al wat het halen kan de wei in.

Mijn ene paard mag terug knabbelen. Die heb ik geleerd dat dat mag als ze niet hapt/bijt.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:55

Citaat:
Mijn ene paard mag terug knabbelen. Die heb ik geleerd dat dat mag als ze niet hapt/bijt.

Precies dat ene paard mag het. Polie groomde me af en toe heel zachtjes op mijn hoofd. Het verlegen, zachtaardige, paarden paardje kwam zeer zelden, als ik bv lag te slapen in de stoel bij mij op die manier , contact zoeken. Heel bijzonder. Zij wist dat ze dat mocht doen. Ik heb shetlands pony haar zo veel stug en dik haar.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 13:53

Wat Pol013 aangeeft is inderdaad een hele goede. Ga tijdens het borstelen eens op de signalen van je paard letten. Gaat het hoofd omhoog/staart zwiepen/oren naar achteren/paard stapt opzij: dat zijn hele duidelijke signalen dat iets niet prettig is. Krult de bovenlip op, leunen ze naar je toe op een bepaald plekje, of stappen ze naar voren/achteren zodat je weer bij dat ene plekje komt, dan weet je dat dat juist een fijne plek is.

Lichaamstaal van paarden onderling kan je ook al veel vertellen.

Ik vind de praktische voorbeelden van Mkango ook heel goed, en sluit me helemaal bij haar aan. :j

Nog wat voorbeelden van situaties waarin Latino duidelijk iets aangaf:

- Inderdaad de poetsplaats niet op willen. Ik liet hem eerst even rollen. Hij wilde nog steeds de poetsplaats niet op. Tot ik de zweep pakte en we even 5 minuten wat vrijheidsdressuur hebben gedaan. Daarna zonder moeite liep hij de poetsplaats op.
Ik had hier kunnen zeggen: "Niet zo zeuren, ik zeg dat we klaar zijn." Maar hij geeft hier heel duidelijk aan dat hij nog even wilde spelen en gewoon nog wat aandacht wilde. <3 Ik geef hier niet áltijd aan toe want ik heb niet altijd veel tijd. Maar hij krijgt van mij wel de kans om de vraag te stellen omdat hij van mij altijd los van de bak naar de poetsplaats loopt. (ligt er echt naast)

- Ik had geen zin in rijden en wilde wat vrijheidsdressuur doen, maar Latino had al 2 dagen niets gedaan en had zóveel energie dat elke vraag die ik stelde eindigde in een galop met bokkensprongetjes om me heen. _O- Ik had dat kunnen 'afstraffen', want luister nou gewoon eens. Maar hij had gewoon teveel energie (ondanks 24/7 buiten _O-) om geduldig te wachten op mijn oefeningen. Dus heb ik een hindernis neer gezet en heb ik hem laten vrijspringen waardoor hij lekker zijn energie kwijt kon.

- Tijdens het springen in de wei wilde ik over een balkje heen galopperen. In draf ging het goed. In galop ging hij er steeds langs. De mensen van stal riepen al "Zet hem er gewoon stil voor en geef 'm maar een mep." :wow: Nee, hij geeft aan het moeilijk/spannend te vinden dus ik ga dat niet afstraffen.
Dus nog een aantal keer er overheen gedraafd, en daarna kon ik ineens toch er overheen galopperen.

Ik had al deze situaties kunnen oplossen door gewoon te zeggen "niet zo zeiken, ik bepaal" maar het is een samenwerking dus hij mag ook dingen aangeven. Betekent niet dat ik er altijd naar luister, maar hij weet wel dat hij een eigen stem mag hebben, en ik er meestal wél naar luister. Ik vind zijn inbreng net zo belangrijk als mijn eigen. :j

Als ik al deze situaties constant zou negeren dan krijg je een paard wat als een robot gaat reageren. Want eigen inbreng is niet gewenst dus we luisteren maar. En dat wil ik pertinent niet.

Ik wil dat mijn paard zélf over die hindernis heen wil omdat hij het leuk vindt, niet omdat hij anders bang is voor een correctie. ("Sla 'm er maar overheen") Je gaat hier ook een beetje naar 'aangeleerde hulpeloosheid' wat ik bijvoorbeeld veel bij paarden zie waarbij men de parelli methode gebruikt. Eigen inbreng is niet gewenst, ze leren dat ze het dan maar moeten accepteren. Dat is voor mij geen samenwerking meer.

AnnickT

Berichten: 1478
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:55

Goede dingen die je daar aanhaalt, en wat er nog bijkomt is dat "nee" ook niet betekent dat het nooit meer kan. Gewoon op dat moment is het even spannend, geef het wat tijd, dan komt die "ja" daarna vanzelf. Mijn ervaring is dat je vaker "ja" krijgt als het paard weet dat "nee" ook een optie is en dat daar ook naar geluisterd wordt.

Supermooi om die samenwerking tussen jou en Latino te zien!

Dais_

Berichten: 4054
Geregistreerd: 06-03-05

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:33

Ik wil je spreekbeurt graag een 10 geven :j

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:28

Ik bedoelde vooral hulp met de vrijheidsdressuur :o ik geloof dat ik dat stukje ook quoten. Al ben ik het wel helemaal eens met 'je spreekbeurt:+'. <3

Hierzo pony met pssm1 (bleek na aankoop) dus we hebben de eerste 3 jaar alleen maar andere dingen dan rijden of ander trainen gedaan.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 06:45

Qua vrijheidsdressuur is er ook heel veel online te vinden! Op Youtube kun je echt veel vinden. :j En anders heeft Bokt ook een lijst met instructeurs (weet niet hoe up-to-date) deze is: [TVG] Lijst met instructeurs

We zijn afgelopen woensdag weer heerlijk op buitenrit geweest. De hei begint al weer mooi te kleuren. <3
Afbeelding

Afbeelding

Heb ook de canvas binnen! <3
(Groothoeklens, vandaar dat hij zo'n mega speknek heeft. _O-)
Afbeelding

En nu zit ik te wachten op de trein om naar Mkango te gaan! Koffer is gepakt met... vooral paardenspul. <<)

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:35

Veel plezier jullie samen!

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:46

Ooo gaaf *\o/*