Zuidlaardermarkt 2023

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:16

Kim_W schreef:
Snap eigenlijk niet dat zon fries wordt toegelaten op de markt

Deze gedachte had ik ook inderdaad. Heel bijzonder. Las net een artikel dat er 1 paard was geweigerd vanwege kreupelheid. Snap dan niet dat deze er door is gekomen.

Hier bron https://www.horses.nl/overig-nieuws/zui ... zXtRk6oCLs

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:16

Die fries is echt schokkend....

Die stippels vind ik ook echt geweldig. Gelukkig is dit ver ver weg voor mij haha

Chantall199

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:17

Heeft iemand dit paard daar gezien ?
Afbeelding

Sanniesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:18

Die Fries zou ik wel een goed thuis willen geven

zorro

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:22

Ja die fries met die doorgezakte rug vonden wij ook schokkend. Er was nog een, net zo erg. Ik moet zeggen dat ik beide heb zien lopen en ze waren niet kreupel. Deze met veulen had de oortjes er ook mooi alert op, het was een heel vriendelijk dier. Ik denk dat hij daarom ook niet geweigerd is, die rug is afschuwelijk maar ik geloof dat hij verder wel gezond was.

Maar inderdaad, niemand koopt dit, en ik vraag me ook af hoe dit zover heeft kunnen komen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:26

Kim_W schreef:

Volgens mij is dat vooral op snotneus / vieze ogen en kreupelheid.. Ik vroeg me inderdaad van die extreem doorgezakte Friezen + een jaarling (??) wel af wie zoiets koopt en met welk doel..... Zulke gevallen leveren me echt vraagtekens op.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:27

De fries zonder veulen was erger dan aan de rand van de markt. Ik vind het echt sneu.
Vond dat er al vlug paarden weg waren. Ook dat er minder paarden waren dan voorgaande jaren.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:32

.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 06-06-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:43

Nynkster schreef:
NienSCHaap schreef:

Welke?

[ [url=m/aQACVA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze palomino geloof dat doedatje de foto had gemaakt.

Bij Henk Roel Krol, zijn al verkocht geloof ik. Zijn welsh a merries met papier.

Klopt , die merrie was alleen niet zo vriendelijk :=
Losse benen.

Kim_W schreef:

Want ? Dier is krom maar zo op eerste oog niet ziek/mager ed.
Dan moet je alle paarden met beroerde beenstanden, gebitten enz ook gaan weren.
Waarschijnlijk is dit een genetische iets , wat niet geheel vreemd is bij friezen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:43

Letsdunit schreef:
Mijn Fries is nu 20, nu ze met pensioen is , zie ik haar rug ook pittig inzakken. Toch een zwakke plek van sommige denk ik.

Is volgens mij ook wel echt een Frieze ding. Vooral als er veel mee gefokt is volgens mij.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:50

.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 06-06-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:56

Letsdunit schreef:
Die van mij heeft nooit een veulen gehad.
Stond ook een mager schimmeltje met extreem doorgezakte rug.

Die van jou begint op leeftijd te komen. Het is ook niet zo dat het alleen bij friezen voorkomt maar je ziet het wel vaker. Mijn oude verzorgpaard is kwpn, die heeft het ook al vanaf dat ze een jaar of 15 is. Heeft ook geen veulens gehad. Dat schimmeltje zag ik ook op een van de foto's voorbij komen inderdaad.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:17

Happinez schreef:
Nynkster schreef:

[ [url=m/aQACVA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze palomino geloof dat doedatje de foto had gemaakt.

Bij Henk Roel Krol, zijn al verkocht geloof ik. Zijn welsh a merries met papier.

Klopt , die merrie was alleen niet zo vriendelijk :=
Losse benen.

Kim_W schreef:

Want ? Dier is krom maar zo op eerste oog niet ziek/mager ed.
Dan moet je alle paarden met beroerde beenstanden, gebitten enz ook gaan weren.
Waarschijnlijk is dit een genetische iets , wat niet geheel vreemd is bij friezen.

Ik vind dat zulke extreme gevallen niet op een markt thuis horen. Of dit nou een extreem doorgezakte rug is, of extreem beroerde beenstanden... Daarbij vraag ik me ook af in hoeverre zo'n rug ook pijnlijk is voor het paard. Kan me niet voorstellen dat ze hier geen klachten van ondervinden. (Mensen met scheve ruggen etc ondervinden hier ook ongemak van). Gebit vind ik dan weer iets anders. Paarden kunnen prima zonder tanden overweg en fijn leven. Daar is iets aan te doen. Zon extreem doorgezakte rug of beroerde beenstanden kan je niet zoveel aan doen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:33

Kim_W schreef:
[ [url=m/lRKEq9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vind ik ook te snoezig <3 iemand daar info over?

Deze 100 procent zeker a britstra

Heb keer contact gehad over dit veulen. Merrie. Magere bonte ernaast is moeders. Zelfde vader als mijn Bas als het goed is.

Ben zijn nummer kwijt dus kan je niet voorzien van contact gegevens.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:54

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:57

hiphorse schreef:
Kim_W schreef:
[ [url=m/lRKEq9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vind ik ook te snoezig <3 iemand daar info over?

Deze 100 procent zeker a britstra

Heb keer contact gehad over dit veulen. Merrie. Magere bonte ernaast is moeders. Zelfde vader als mijn Bas als het goed is.

Ben zijn nummer kwijt dus kan je niet voorzien van contact gegevens.

Zelfde vader als iris toch?

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:08

Die 2 kleintjes die wij hebben mee genomen hadden luizen. Dus geschoren en behandeld gelukkig spul op stal Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:26

Kim_W schreef:

Maar dit paard leeft al en als hij verder geen pijn heeft dan verdient hij toch geen fijn huis omdat hij er niet uit ziet? We ruimen gehandicapte mensen toch ook niet op omdat ze niet voldoen aan het gezonde plaatje? Sorry voor de harde taal en de lompe vergelijking maar zo is het wel een beetje. Dit paard zal geen fijn huisje krijgen waarschijnlijk en dat is treurig genoeg. Als je zo 1 op marktplaats zet komt er ook niemand op. Ik vind het zielig. Ooit een paard gekend die ook behoorlijk doorgezakt was. Niet zo erg als deze maar toch wel aanzienlijk. Die had absoluut geen pijn. Werd zelfs soms gereden en deed dat goed. Beest is 30 geworden uiteindelijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:30

pluisje88 schreef:
Kim_W schreef:

Maar dit paard leeft al en als hij verder geen pijn heeft dan verdient hij toch geen fijn huis omdat hij er niet uit ziet? We ruimen gehandicapte mensen toch ook niet op omdat ze niet voldoen aan het gezonde plaatje? Sorry voor de harde taal en de lompe vergelijking maar zo is het wel een beetje. Dit paard zal geen fijn huisje krijgen waarschijnlijk en dat is treurig genoeg. Als je zo 1 op marktplaats zet komt er ook niemand op. Ik vind het zielig. Ooit een paard gekend die ook behoorlijk doorgezakt was. Niet zo erg als deze maar toch wel aanzienlijk. Die had absoluut geen pijn. Werd zelfs soms gereden en deed dat goed. Beest is 30 geworden uiteindelijk.

Hier had Paard zoekt Baas levenslang voor moeten gaan zorgen en pijnvrij houden dan hadden ze van mij een keer een plus gekregen. Maar die kopen als ze naar de markt gaan pony´s die iedereen wel wil kopen omdat ze prima op te knappen zijn en het geld er wel weer uitkomt. Maar goed soms zijn er mensen die een dergelijk paard uit medelijden kopen en er goed voor zijn en er prima voor gaan zorgen. Die mensen worden minder omdat het financieel ook moeilijker wordt wegens de gestegen voerkosten. Geen weidjes meer die over zijn en voor een klein prijsje te huren zijn enz.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:33

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:36

Rizette schreef:
pluisje88 schreef:

Hier had Paard zoekt Baas levenslang voor moeten gaan zorgen en pijnvrij houden dan hadden ze van mij een keer een plus gekregen. Maar die kopen als ze naar de markt gaan pony´s die iedereen wel wil kopen omdat ze prima op te knappen zijn en het geld er wel weer uitkomt. Maar goed soms zijn er mensen die een dergelijk paard uit medelijden kopen en er goed voor zijn en er prima voor gaan zorgen. Die mensen worden minder omdat het financieel ook moeilijker wordt wegens de gestegen voerkosten. Geen weidjes meer die over zijn en voor een klein prijsje te huren zijn enz.

Tja paard zoekt baas is natuurlijk gewoon ordinaire paardenhandel.. maar inderdaad zulke mensen hoop je dat zo’n paard terecht komt eenwaardig hij z’n leven kan slijten maar als je daar een pensionstal voor moet huren dan doe je dat niet zomaar. Mensen hebben minder te besteden en dit soort dieren hebbendaar als eerste last van

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:37

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:58

Iemand een idee van wie die paint was?
Paint op de markt zie je niet veel. Dus vermoed dat er dan wel wat mee aan d ehand was eigenlijk.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:04

Toushie schreef:
Iemand een idee van wie die paint was?
Paint op de markt zie je niet veel. Dus vermoed dat er dan wel wat mee aan d ehand was eigenlijk.

Robert de vries heeft er een tijdje mee gestaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:46

Ik lees met veel plezier mee, gefeliciteerd iedereen met de nieuwe aanwinsten!

Zo'n extreem doorgezakte rug wordt meestal veroorzaakt door lordosis. Bij saddlebreds hebben ze hier een genetische component voor gevonden, aangezien je het bij Friezen idd vaker ziet zal dat daar ook wel aan de orde zijn. Ze schijnen er relatief weinig last van te hebben. Kan me er weinig bij voorstellen en snap al helemaal niet dat sommigen er een zadel op willen gooien, maar het zal iig soort van meevallen dus...