Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 09:41

Ja de sloot staat laag. Maar de grond is zo enorm verzadigd. Het is net een spons als je er op loopt. Het zakt wel, maar als er elke keer regen opvalt blijft het verzadigd. Het heeft langer nodig dan 1 droge dag nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:54

Ik snap heel goed je je paarden het liefste weer naar huis haalt!

Maar als het zo sompig is trek je wel je bodem helemaal stuk in je bak ook :o ik zou dan persoonlijk als je bij je opvangadres niet perse weg hoeft nog even wachten... Er komt super mooi weer aan dan kan alles echt goed drogen.

Want als ze erop lopen en alles weer aandrukken en aanstampen duurt het nog langer eer het weg is. De grond slipt helemaal dicht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 10:05

De grond zit al helemaal vast en moet al losgetrokken worden. Los van het hele water verhaal staat dat sowieso al als eerste op de planning zodra het droog genoeg is. :+
Dat had al eerder moeten gebeuren, maar echt droog is het nog niet geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:06

Ah oke :) ja dan zal dat ook meespelen dat het niet echt wegloopt nu waarschijnlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 10:07

Ja absoluut. Daarom baal ik er ook zo van. Elke keer als we daar een plan voor maken, wordt het weer te nat :\

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:18

Ik heb in de 7 jaar dat ik hier dagelijks mijn hond uitlaat nog nooit water in deze geulen gezien,alleen in de omliggende beekjes en er staat nu overal een flinke laag water. Hopelijk ist nu over met al die regen en hagel en kan van het weekend je land een beetje opdrogen met de zon erop

Afbeelding

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:08

Als de grond zompig is heeft lostrekken alleen maar zin, wanneer er een langere tijd geen neerslag wordt voorspeld en hogere temperaturen zodat het vocht kan verdampen. Dan zou ik voorlopig zo laten. Vervelend maar niets aan te doen.

Bedenk wel voor de toekomst, dat paarden en een aantal soorten zand geen goede combinatie zijn. Slibt bij gebruik altijd dicht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:49

Soms is het slimmer om een paar geultjes te graven, daarmee trek je niet de hele boel overhoop maar creëer je wel plekken waar het water makkelijke heen kan lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 14:50

Ja geultjes graven wij ook. En hebben nu met prikpaaltjes gaatjes geprikt. Zet geen zoden aan de dijk denk ik. Maar het idee… :+

3 van de 6 zijn weer terug. Ze waren blij om weer de benen te kunnen strekken. De mijne hebben 1x buiten kunnen staan, maar verder in de grote stal. Hebben ze braaf gedaan, maar bij die kleine moest er wel wat energie uit. Die heeft echt 10 minuten lopen rennen :):)
Jim niet. Die had zand. Rollen!

Het is fijn om weer paarden te zien <3
De track is nog slecht, dus die hebben we dicht gedaan. Kan nog even bijkomen.
Afbeelding

Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:54

Geloof dat Jim eerst niet kon geloven dat hij weer thuis was. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:00

Jim blijft heerlijk stoicijns terwijl het kleine grut om hem heen stuitert :')
Fijn dat ze weer terug zijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 19:14

Haha Jim had het al door toen we het erf bij de stal afliepen. Oortjes erop, hoofd omhoog en een zeer happy blik richting huis. Thuis ging zijn lip hangen, oren op ontspannen stand, kroelen met zijn maat die hij al een week niet had gezien en toen een rondje bak met Noura. Zand! Rollen! Eten!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 09:25

Onvoorstelbaar eigenlijk. Vorige week stonden we tot onze enkels en knieën in het water. Nu is alles zo goed als droog. Alleen op de gebruikelijke plek op de track ligt water. Maar daar ligt eigenlijk altijd water vanwege verkeerd afschot.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:35

Gelukkig dat het weer begaanbaar word.
En de voorspellingen zijn ook nog dat het wat door kan drogen.

Fijn dat ze weer thuis zijn.
Komen de andere paarden binnenkort ook weer?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 09:37

Ja dinsdag komen de andere 2 ook weer. Nummer 6 komt waarschijnlijk niet terug, die gaat naar een meer echt pensioenplekje. Dus ze blijven met 5. Vandaag gaat de track weer open. Die duurde wat langer om te drogen. Ik twijfelde gister al, maar zal er vanmiddag ook weer een stuk beter uit zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:40

Fijn dat het clubje dadelijk weer bijna compleet is dan. Ze zullen elkaar vast ook wel missen.
Ja droogt nu gelukkig wel snel. Fijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 09:41

Ja het gaat echt heel hard nu gelukkig. Als dan eenmaal die zon er op staat.... :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:50

Gelukkig ziet het er beter uit weer.
Ja mer van nummer 6. Hoeveel meer pensioenplek moet het zijn nog.

De paarden die terugzijn zijn weer tevreden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 10:12

Onvoorstelbaar dat het 1,5 week geleden zo vol water stond.
Je merkt dat het links en rechts nog wel wat verzadigd is. Maar 95% is zo goed als droog.

Gisteren hebben ze ook nog een half uurtje op de wei gestaan om te snacken. Ik heb een weitje voor de helft afgezet. De rest is er nog niet aan toe. Maar dit gaat prima. Gewoon omdat het even kan. En ook met zijn allen op een kluitje :')
Afbeelding

We zijn van 2x per dag voeren naar 1x per dag gegaan. Ze krijgen dezelfde hoeveelheid hooi en stro en ze hebben nog genoeg over, dus dat is ruim voldoende. Maar het bijzondere is dat ze wel meer rondlopen over de track. Anders staan ze ‘s ochtends altijd bij stal te hangen tot er weer gevoerd wordt.
Heerlijk om te zien toch?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 03-03-22 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:14

Heerlijk!

Is er inmiddels ook een plan voor als het weer nat worden gaat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 10:24

Nee, het waterschap blijft stil. Zij zijn druk aan het overleggen.
Dus er moet denk ik vooral een plan komen dat wij ergens een noodplek hebben waar ze terecht kunnen. Gelukkig gaan we de goede tijd tegemoet, dat geeft wel wat lucht. Maar daar wil ik wel naar op zoek. Kijken of we in de buurt bijvoorbeeld een landje ofzo dan kunnen afzetten.

En op langere termijn kijken of dit land wel geschikt is om in de winter paarden te houden. Dan is het sowieso zoeken naar een winterstalling. Of als blijkt dat dit elk jaar gaat gebeuren zal ik mezelf wel af moeten gaan vragen of ík dit wel moet willen.
Sowieso heeft dit er best wel ingehakt. De afgelopen winter was fysiek behoorlijk zwaar met alle nattigheid. Dat icm fibromyalgie is niet zo'n lekkere, wat iedere dag gewoon een pijnlijk lichaam oplevert. Ik moet zeggen dat deze wateroverlast wel echt letterlijk de druppel was.

Dit gaat allemaal nog naast een fulltime baan. Daarom zijn we nu ook naar 1 mest/voerdienst per dag gegaan in plaats van 2. Dat maakt dat ik 3x per week dienst heb ipv 6. Dan heb ik op de andere dagen wat meer energie om wat leuks te doen met de paarden en hoef ik niet per sé op een vast tijdstip. Ik hoop dat dat al gaat schelen. Want het ging me wel een beetje opbreken. Nu met het mooie weer is het zoveel leuker. De paden zijn droog, geen geploeg met de kruiwagen, geen koud en verkrampt lichaam door de kou en regen, enz. Dat doet ook wel wat met mijn mindset merk ik. Ik heb gisteren echt weer genoten van het rondlopen, het poep scheppen, het tussen de paarden zijn, het plekje weer mooi maken. Dan is het echt wel genieten. Maar de constante zorgen, nee, liever niet.
Dus nog genoeg dingen om over na te denken de komende tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:24

Waterschap zou je stal + stuk ervoor en de parkeerplaats op een terp kunnen/moeten zetten, maar dat zal een duur grapje worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:01

Ik heb vandaag een pittige mail naar het waterschap. Enerzijds over de toekomst en anderzijds over de schade. Het is wel duidelijk dat de grond nu muurvast zit en weinig water meer doorlaat. Het is gewoon keihard en dat heeft niets met de vorst te maken. Dat moet op korte termijn wel los getrokken worden. Er staan een aantal palen langs de sloot los. Die moeten verplaatst en/of vervangen worden. Het hout van de stal trekt op plekken krom. Er zijn 10 baaltjes stro nat geworden. Daar hebben we er al 2 van op kunnen voeren, maar de rest ligt onderop en krijgen we niet goed droog nu. Dus dat is even afwachten. Hopelijk loopt dat met een sisser af.
Ik ben heel blij met het weer nu. Alles droogt goed. Er slaan een aantal planten in de haag aan, dus dat is fijn! Maar er zijn wel dingen die nu pas zichtbaar worden, zoals de krom trekkende planken.
Ik ben benieuwd of ze daar iets mee gaan doen en hoe sterk ik er in sta qua schadevergoeding. Ik hoef er echt geen slaatje uit te slaan, maar een loonwerker komt de boel niet voor niets lostrekken en een deel van het hout moet wel vervangen worden nu en is ook niet gratis.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:12

Maar is dat aan jou? Ik zou denken aan de eigenaar ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 19:13

Het zijn mijn spullen, dus dat lijkt me wel :j
Ook de kosten van de loonwerker (valt onder beheer) zijn voor mijn rekening. Net als de palen.
Alleen die kromtrekkende planken vind ik een twijfelgeval. Ik ben verantwoordelijk voor reparaties. Maar de stal is niet van mij.
Maar dat vind ik nog het minst spannend. Hij is er niet onbruikbaar van geworden.