Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:51

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:54

Cer schreef:
knollentuin schreef:
Dat is niet de uitleg van Will Faerber, dat is een algemene uitspraak in de klassieke dressuur, ik roep m ook heel vaak, maar de uitspraak is niet van mij.

..sorry hoor :')
Hij wordt hier genoemd als iemand die een bepaald systeem uitlegt, of erin les geeft, of hoe noem je dat. Dus ik quote hem, van hem heb ik de uitspraak gehoord..
En er valt te bediscussieren of een uitspraak 'van' iemand is, als iemand iets gezegd heeft, maar dat is meer voor de taalpuriteinen :D

Citaat:
Het verschil tussen de ts haar teugelvoering zoals Elisa die al omschreef en de 4 jarige is in zoverre dat t 4 jarige paard een constant contact heeft en ja dat mag nog subtieler, armen ontspannen en wat meer naar voren zou daar voldoende zijn.

'nog subtieler'?? Het is heel niet subtiel :n

Ik vind nog steeds dat de TS als iemand die in een begintraject zit van een nieuwe stijl, enorm hard afgerekend wordt op hoe het gaat.

Citaat:
.teugels korter betekent niet automatisch een zwaarder contact.
nee, dat zie je aan de mate van spierspanning bijvoorbeeld..
Teugels langer betekent niet automatisch 'geen contact' trouwens.
Ik zou een jong paard (maar nogmaals, ik heb er geen verstand van) met veeeel meer lucht rijden. Echt veel meer eruit.
Maar nu bespreken we eigenlijk een ander paard, als de combinatie waar dit topic over gaat :j

Klopt teugels langer of korter is ook niet de issue denk ik..en ik snap wat je bedoelt. Ik persoonlijk zou dit dier meer aan het been maken en dan zakt ie er aan de voorkant ook meer "natuurlijk" in. Maar dit paard gebruikt wel de rug en het paard van de TS niet. En dat is ook de reden waarom de TS misschien een beetje hard beoordeeld wordt. Ik zou als ik de TS was het paard lekker eens een maand of twee maanden laten doortrainen door een fijne ruiter en instructeur..dan word het paard goed getraind en de TS kan daarna lekker samen door trainen en meer voelen waar ze naar toe moet. En als het kan..de TS eens op wat leerpaarden stapt die op een fijne manier {die ook haar aanstaat} getraind zijn. Dat werkt veel beter dan groen + groen en eigenlijk niet weten wat te doen :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:03

Picasso schreef:
Wauw, wat veel berichten.... :wow:
Ik werd niet zo gelukkig van het filmpje, maar de reden waarom is ook al door anderen genoemd en voegt niet heel veel meer toe (vind 't paard weinig actief van achteren en heel loperig en stoor me aan de lange teugel zonder echt contact). Het enige wat ik me nog steeds afvraag: mankeert dit dier niet iets? Klinkt ook als zo'n standaard Bokt-uitspraak, maar na het zien van het filmpje kwam de vraag weer terug in mijn hoofd...

Nee, TS zegt haar paard zo goed te kennen dat ze dingen als KS uit kan sluiten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:04

Volgens mij heeft TS zelf ook op redelijk niveau gereden dus dat lijkt me het probleem niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:04

MarlindeRooz schreef:
Picasso schreef:
Ik werd niet zo gelukkig van het filmpje, maar de reden waarom is ook al door anderen genoemd en voegt niet heel veel meer toe (vind 't paard weinig actief van achteren en heel loperig en stoor me aan de lange teugel zonder echt contact). Het enige wat ik me nog steeds afvraag: mankeert dit dier niet iets? Klinkt ook als zo'n standaard Bokt-uitspraak, maar na het zien van het filmpje kwam de vraag weer terug in mijn hoofd...

Nee, TS zegt haar paard zo goed te kennen dat ze dingen als KS uit kan sluiten. :j

Ja dat las ik, maar toch....

Cer

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:08

Sjeees gaan we nu paarden die helemaal klaar zijn met de opleiding als vergelijk laten zien??
Tuurlijk ziet dat er soepel en top uit, maar hoeveel mensen kunnen dat echt? Je moet het wel na willen streven (althans als je dressuurwedstrijden wilt rijden, of nee, dan ook niet want het filmpje hierboven is zeker niet wat er nu beloond wordt door de jury (maar dat is weer een heel andere discussie))
en je zou van deze doorgeschoolde paarden ook de beginfase moeten zien, want het zag er vast niet zo uit vanaf dag 1 :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:09

Cer schreef:
Sjeees gaan we nu paarden die helemaal klaar zijn met de opleiding als vergelijk laten zien??

Je vroeg toch om mijn ideale eindplaatje???

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:15

Ik heb het topic pas net gezien en gelezen, maar wil toch even toevoegen dat ik haar in het laatste filmpje net aan(!) rad vind lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:17

damian23 schreef:
Cer schreef:

Je vroeg toch om mijn ideale eindplaatje???

Nee :)

Jij plaatste een stuk tekst, volgens mij nav mijn vraag over 'waarom' een paard aan het bit móet zijn.
het antwoord:
Citaat:
In all the work, even at the halt, the Horse must be “on the bit”. A Horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and consistent soft submissive contact. The head should remain in a steady position, as a [url]rule slightly in front of the vertical[/url], with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the Athlete.

Dus daarover vroeg ik of je dit als eindresultaat voor ogen hebt, dus of de tekst slaat op een paard wat klaar is met de opleiding..
Citaat:
@Damian23: maar dat is dan het eindresultaat? Waar je volgens de jurering naartoe moet?

dus staat de vraag nog steeds "waarom móet een paard aan het bit".. want het leek mij dat deze tekst gaat over een gewenst plaatje, wellicht van de dressuur of iets? In ieder geval iets wat iemand beoordeeld ofzo? Ik heb echt geen idee.
Want als je nooit wedstrijden zal rijden, wat is dan het ideaal beeld. Dus stel dat niemand je beoordeeld...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 09:10

MarlindeRooz schreef:
Picasso schreef:

Ik weet wel zeker dat ik nergens heb beweerd dat ik röntgenogen heb hoor. Enkel heb ik benoemd dat ik geen veranderingen in haar gedrag heb gezien sinds haar veulentijd en ook niet tussen de omgang vanaf de grond of onder het zadel en dat ik daarom niet meteen het idee heb dat er iets medisch aan de hand is.

Ik denk dat we op een bepaald punt midden in een bepaald proces zitten waarbij de komende periode moet gaan blijken in hoeverre we het achterbeen geactiveerd krijgen door gebruik te maken van tempowisselingen, overgangen, zijgangen enzovoort.

Het filmpje van Babootje. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen ermee, dit is the other way around zoals ik het eerder met vorige paarden ook heb gedaan, dus ik ken het wel, maar ik ben nu bewust op deze manier bezig omdat ik denk dat het voor ons goed is op de lange duur, dus ik zie dit nu niet als voorbeeld.

damian23 dat vind ik ook een heel mooi plaatje van je filmpje.

Over vriendelijk in de hand zijn.. ik ben persoonlijk van mening dat ik dat wel ben. Dat de hoofdhouding nog niet constant is, dat is alleen maar logisch omdat dit nog heel nieuw is (het begrenzen van de stretch) en ik probeer daarin zo goed mogelijk mee te gaan in mijn hand. Dat er af en toe contact verloren gaat, heb ik in deze fase liever dan dat ik te stug blijf in mijn hand waardoor er teveel inwerking komt. Juist door de lichte verbinding krijg ik nu veel meer vertrouwen van mijn paard die vraagt om contact met het bit in plaats dat ze het probeert te ontwijken.

Toch nog even over dat been eraan en teugels korter, meer met het been rijden, activiteit erin. Ik weet echt zeker dat wanneer ik dat nu zou gaan doen, alles voor niks is geweest, want binnen no time zitten we dan terug in het oude stramien waarbij dit paard haar rug weg gaat drukken en achter de teugel duikt. Ik ga daar niks mee bereiken. Jullie zeggen nu dat ze haar rug te weinig gebruikt en achter te weinig onder komt. Dat klopt, maarrrr ze loopt niet meer met een weggedrukte rug en bolt hem wel iets op en vanuit die ingang wil ik verder.

tmr001, mijn eerste doel was het om de samenwerking met mijn paard aan te gaan. Om beter naar haar te luisteren en om de dwang en de spanning eruit te halen en samen iets nieuws op te bouwen op basis van vertrouwen. Daarbij was het doel om haar scheefheid te verbeteren (rechter te maken) en haar lichaam beter te laten gebruiken door de rug niet weg te drukken en meer over de benen te gaan lopen met de neus voor de loodlijn. Daarin hebben we een begin gemaakt. De scheefheid is een stuk verminderd, ze durft het contact met de hand op te zoeken en ik durf de ruimte te geven. De spanning is vele malen minder, ze heeft meer plezier in het werken samen en in haar bespiering is mooi te zien hoeveel ze lichamelijk al sterker is geworden. Het volgende doel is bevestigen van wat we nu hebben en het sterker maken van de rug en achterhand, zonder het geleerde te laten versloffen.

Thorn2006 ik had over jouw reactie heen gelezen gisteren, wat fijn dat ze het goed oppakt! Jij traint haar nu? Mag ook wel even via PB :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:32

sneeuwpop schreef:
Ik heb het topic pas net gezien en gelezen, maar wil toch even toevoegen dat ik haar in het laatste filmpje net aan(!) rad vind lopen.

Dat vind ik ook. Ik vind haar om heel eerlijk te zijn niet rad, maar ben altijd wat terughoudend in dat te zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:47

Murosch schreef:
Het filmpje van Babootje. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen ermee, dit is the other way around zoals ik het eerder met vorige paarden ook heb gedaan, dus ik ken het wel, maar ik ben nu bewust op deze manier bezig omdat ik denk dat het voor ons goed is op de lange duur, dus ik zie dit nu niet als voorbeeld.

Als ik jouw eerdere filmpjes bekijk dan zie ik idd een aan de teugel getrokken paard en een weggedrukte rug.
In jouw filmpje (nieuwe methode) zie ik nog steeds geen ruggebruik. Als je een methode niet goed toepast maakt dat niet dat de methode verkeerd is

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:49

Naar mijn idee moet je de stretch (of in mijn systeem vwnw) (en eigenlijk alles) meer begeleiden. Je vraagt iets, en vervolgens zeg je eigenlijk zoek het maar uit.

Zoals mijn instructrice dat mooi zegt: je paard is als een kindje. In het begin hou je het continu vast, vervolgens begeleid je het in het leren lopen (handjes vast) en uiteindelijk word dat 1 hand en daarna kan het los lopen.

Jij slaat hier mijn inziens echt een aantal stappen over, waardoor het valt. Je paard word onzeker en begrijpt het niet en raakt zoekend (wat je duidelijk in de film ziet). Naar mijn mening niet de manier om te trainen, gezien een goede training gebaseerd is op wederzijds vertrouwen, waarin jij de begeleider bent. Zorg dat je er bent voor je paard, met je hand en je been.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:06

Grappig dat je dit benoemd Princesj, ik heb dit ook zo geleerd. Een jong of onervaren paard bied je houvast, een beetje steun en begeleid je stap voor stap om daarna steeds minder steun te bieden. Ook in de western (er was hier een westernruiter fanatiek aan het mee posten dacht ik) rij je eerst met een contactteugel en pas op hoger niveau ga je naar doorhangende teugels en rijden op 1 hand.

Ik zie bij mij op stal veel paarden lopen die die begeleiding niet krijgen want het paard moet met de neus voor de loodlijn en het paard moet op eigen benen lopen. Daarbij wordt alleen totaal voorbij gegaan aan het feit dat het paard daar nog helemaal niet aan toe is. Met een hele onrustige aanleuning tot gevolg, rennerige paarden en vaste ruggetjes.

Ik heb het filmpje van Babootje zonder geluid bekeken maar dat ziet er toch veel fijner uit dan waar TS nu mee bezig is? Paard buigt mooi in het spronggewricht, er zit lucht in de passen, ruggetje veert mooi. De ruiter zou misschien haar handen nog net iets stiller mogen houden maar dat is natuurlijk ook nog lastig op een slingerende 4-jarige.

Ik schrok echt van het filmpje van TS, de draf heeft eigenlijk helemaal geen zweef moment en is heel onregelmatig. Snap dat daar niet op valt licht te rijden (toch zou ik het wel doen). Ik heb totaal geen verstand van de klassieke school maar het lijkt me ook dat je iets bent doorgeschoten nu (van je paard krampachtig bij je houden naar ik gooi alles los en zoek het maar uit).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:08

TS, respect voor hoe je met alle feedback en reacties om blijft gaan! Ik heb denk ik mijn meerdere gevonden :) Wat mij wel duidelijk is geworden uit alle reacties is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden, afhankelijk van wat voor soort paard je onder je kont hebt en wat voor ruiter er op zit. Als het goed voelt en jij ziet goede dingen bij je paard terug, dan lijkt de weg mij voor jullie geschikt. Dat een ander liever een tevens geschikte short-cut neemt of een minstens net zo geschikte toeristische route, doet daar volgens mij niet aan toe. Tigduizend ruiters, tigduizend rijstijlen.

Ik denk dat we allemaal vooral niet moeten vergeten dat het allemaal momentopnames zijn van TRAININGEN. Zowel van TS als bijvoorbeeld het filmpje van de 4-jarige die voorbij kwam. Een training gaat niet perfect, in een training werk je ergens naar toe. Dan kan een paard inderdaad een keer achter de loodlijn zitten, of even niet zo goed in balans lopen. Als het vanaf dag 1 allemaal zo fantastisch ging dan moesten we loten wie er mee mocht naar Rio dit jaar.

TS, wat ik nog bij jou zie is een paard wat inderdaad maar net van de grond komt met de benen. Wat bij die van mij onwijs veel heeft geholpen, is het rijden van veel overgangen en schijnovergangen. Wat iemand hier van de week ook al postte: van draf terug naar stap, en na 5 stappen weer naar draf bijvoorbeeld. Man, man, man, wat een verschil: paard was lekker los door zijn hele lijf en de achterkant deed keihard mee. Veel meer buiging in het spronggewricht en ik zat er op als een blij klein kind met glimlach van oor tot oor. Misschien is het iets wat jullie op een bepaald moment ook kan helpen?

Ik krijg wel nek- en rugpijn van het kijken naar jouw houding. Ik zie in je laatste filmpje dat je nog veel omlaag aan het kijken bent. Als je jezelf zo vast zet, doe je dat onbewust en onbedoeld ook met je paard. Ga nog wat meer en wat bewuster om je heen kijken. Probeer om aan je eigen houding te werken ten gunste van je paard. Hoe beter jij zit, hoe beter zij onder je kan bewegen.

Pak de tips waar je wat aan hebt en ga zo door TS. Uiteindelijk is er maar één naar wie je moet luisteren, en dat is je paard. Ik denk dat als jullie straks weer meer vertrouwen in elkaar hebben, jullie vanzelf het resultaat gaan krijgen wat men hier zo graag wil zien ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:34

@ts, allereerst wil ik zeggen dat ik het heel stoer vind dat je zo je hele nieuwe traject zo publiekelijk durft te delen en ook alle work in progress laat zien. Het is niet mijn methode, maar doordat jij je kwetsbaar op durft te stellen ontstaat er wel een leuke en leerzame discussie.

Ik snap volledig dat je op zoek bent gegaan. Ik had wel eerder beeldmateriaal van je gezien op bokt van voor je veulen en hoe je eerder aan het werk was, en daarbij dacht ik altijd, sjonge wat is dat paard strak, wat een spanning bij paard en ruiter en had ik altijd het gevoel, laat dat paard eens los en op eigen benen lopen ipv zo verkramt de boel bij elkaar houden. Ik vind het dus wel heel verstandig dat je toen je je paard weer wou oppakken na het veulen, dat je bent gaan nadenken over een andere manier van rijden. Meer op zoek naar ontspanning, rust en plezier.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp is jouw keuze voor deze wijze. Zeker gezien het onvoordelige exterieur van jouw paard, enorm op de voorhand gebouwd, daarbij optellend dat dit paard je altijd zal proberen naar voren te zetten en jij voor het ideale ook best groot bent voor dit paard, is het zonder activiteit in de stretch volgens mij wel het meest ongunstige wat je voor jullie als combinatie zou kunnen kiezen. Voor jou moeilijk om hier mooi inbalans te zitten, en voor je paard vrijwel onmogelijk om hier een horizontaal evenwicht te vinden. Daarnaast zie ik ook dat eigenlijk je doel niet echt gehaald wordt, rust en ontspanning. Je ziet aan alles dat je paard het moeilijk heeft balans te vinden. Ook hierdoor wordt ie rennerig, en zoekerig en blijft de rug strak. Als je paard deze werkwijze fijn zou vinden, was ie al een heel stuk rustiger in de aanleuning geweest als nu, zocht ie je hand op naar beneden, want dat probeer jij steeds aan te bieden maar hij pakt het liever niet aan. Hij zoekt en vind niet. In mijn ogen zou het veel eerlijker naar het paard zijn om hem iets meer steun te geven, iets meer te helpen met een stille hand met een constant contact. Wel een contact waarbij je het paard ruimte biedt om naar voren te gaan, dus niet strak houden zoals eerst, maar zeker meer contact als dat je nu hebt. En niet verder laten zakken als boeghoogte, zodat hij niet rennerig op de voorhand valt, maar de kans krijgt om zijn pas af te maken en ruimte in de pas te krijgen.

Wat ik al zei, ik snap dat je op zoek bent gegaan naar een andere methode omdat dat wat je deed niet werkte. Ik snap ook dat de verleiding dan groot is om door te slaan naar totaal het tegenovergestelde. Maar ik denk dat jouw antwoord in de gulden middenweg ligt.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:43

Zooo dat heb je netjes verwoord oji! Hier sluit ik me bij aan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:00

Heb het filmpje bekeken en word er eerlijk gezegd niet vrolijk van. En sluit me dan ook met voorgangers aan. herhalen heeft niemand wat aan. Ook vind ik het paard niet 100% rad en ook duidelijk geen vrolijk paard onder het zadel.

heb wel respect voor TS hoe ze met commentaar omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:16

Oji, jij verwoordt het precies zoals ik het ook zie. Paard is op zoek naar steun, moet meer begeleid worden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:21

Ts super dat je dit topic geopend hebt, ook erg leerzaam alle verschillende meningen te lezen.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 19-08-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:24

Picasso schreef:
Volgens mij heeft TS zelf ook op redelijk niveau gereden dus dat lijkt me het probleem niet...

Hm wat ze zelf zegt is dat ze altijd geleerd heeft met veel hand te rijden op de dwang/ druk methode. Ik bedoel een leerpaard die echt fijn afgericht is op de manier waarop zij graag wilt rijden om het juiste gevoel te voelen.

Verder ga ik met PrincesJ mee, maar ts geeft aan al te gaan kijken naar hoe het achterbeen meer geactiveerd kan gaan worden dus dat lijkt me een goede stap!

Over het handgebruik..Murosch kun jij zelf wel ontspannen een teugel vasthouden op contact lengte en dan ontspannen blijven in je lijf? want ik denk dat daar de verwarring in zit. En dat dit op dit moment voor jou het vriendelijkste is wat je kunt.

Ik denk dat je doel om dwang en spanning eruit te halen heel goed is, en ook geslaagd inderdaad. De basis zou mijn inziens altijd vertrouwen moeten zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:44

Aan het been zetten betekent niet jagen e! Het is juist de kunst om haar correct aan je been te krijgen: meer buiging in de gewrichten en dus achter verder onderbrengen en buikspieren aanspannen. En juist dit moet zij leren. Dus been (en op dat moment hand eraf) geven en als ze versnelt terugvragen op je zit en opnieuw uitleggen. Als ze echt drammen hand erbij maar oefenen tot ze niet meer door je zit dramt en correct reageert. En dat kan met hele kleine beetjes. Ze hoeft echt niet super gedragen te draven. Maar als jij gewoon niet met je been eraan kan zitten is het imo toch een gemis.

Verder lijk je erg lang. Lastig om je benen dan kwijt te kunnen e :D ik ken het. Ik vind je onderbeen wel erg ver naar voor. Je zadel ligt denk ik toch wat ver en zelf zou je de hiel meer onder je heupen moeten hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:56

https://youtu.be/hokqRs9GbrI

Deze uit een ander topic gepikt, vond t zelf erg interessant (en ga er direct mee aan het werk)

Vraagje: war vinden de mensen die tegen een brede hoge handzetting zijn van de stukjes die in dit filmpje voorbij komen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:04

Als je paard op 2 teugels is en tussen 2 benen zou die hand houding niet nodig hoeven zijn imo

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:07