Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cer schreef:knollentuin schreef:Dat is niet de uitleg van Will Faerber, dat is een algemene uitspraak in de klassieke dressuur, ik roep m ook heel vaak, maar de uitspraak is niet van mij.
..sorry hoor
Hij wordt hier genoemd als iemand die een bepaald systeem uitlegt, of erin les geeft, of hoe noem je dat. Dus ik quote hem, van hem heb ik de uitspraak gehoord..
En er valt te bediscussieren of een uitspraak 'van' iemand is, als iemand iets gezegd heeft, maar dat is meer voor de taalpuriteinenCitaat:Het verschil tussen de ts haar teugelvoering zoals Elisa die al omschreef en de 4 jarige is in zoverre dat t 4 jarige paard een constant contact heeft en ja dat mag nog subtieler, armen ontspannen en wat meer naar voren zou daar voldoende zijn.
'nog subtieler'?? Het is heel niet subtiel![]()
Ik vind nog steeds dat de TS als iemand die in een begintraject zit van een nieuwe stijl, enorm hard afgerekend wordt op hoe het gaat.nee, dat zie je aan de mate van spierspanning bijvoorbeeld..Citaat:.teugels korter betekent niet automatisch een zwaarder contact.
Teugels langer betekent niet automatisch 'geen contact' trouwens.
Ik zou een jong paard (maar nogmaals, ik heb er geen verstand van) met veeeel meer lucht rijden. Echt veel meer eruit.
Maar nu bespreken we eigenlijk een ander paard, als de combinatie waar dit topic over gaat
Picasso schreef:Wauw, wat veel berichten....![]()
Ik werd niet zo gelukkig van het filmpje, maar de reden waarom is ook al door anderen genoemd en voegt niet heel veel meer toe (vind 't paard weinig actief van achteren en heel loperig en stoor me aan de lange teugel zonder echt contact). Het enige wat ik me nog steeds afvraag: mankeert dit dier niet iets? Klinkt ook als zo'n standaard Bokt-uitspraak, maar na het zien van het filmpje kwam de vraag weer terug in mijn hoofd...
MarlindeRooz schreef:Picasso schreef:Wauw, wat veel berichten....![]()
Ik werd niet zo gelukkig van het filmpje, maar de reden waarom is ook al door anderen genoemd en voegt niet heel veel meer toe (vind 't paard weinig actief van achteren en heel loperig en stoor me aan de lange teugel zonder echt contact). Het enige wat ik me nog steeds afvraag: mankeert dit dier niet iets? Klinkt ook als zo'n standaard Bokt-uitspraak, maar na het zien van het filmpje kwam de vraag weer terug in mijn hoofd...
Nee, TS zegt haar paard zo goed te kennen dat ze dingen als KS uit kan sluiten.

damian23 schreef:Cer schreef:Sjeees gaan we nu paarden die helemaal klaar zijn met de opleiding als vergelijk laten zien??
Je vroeg toch om mijn ideale eindplaatje???

Citaat:In all the work, even at the halt, the Horse must be “on the bit”. A Horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and consistent soft submissive contact. The head should remain in a steady position, as a [url]rule slightly in front of the vertical[/url], with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the Athlete.
Citaat:@Damian23: maar dat is dan het eindresultaat? Waar je volgens de jurering naartoe moet?
MarlindeRooz schreef:Picasso schreef:Wauw, wat veel berichten....![]()
Nee, TS zegt haar paard zo goed te kennen dat ze dingen als KS uit kan sluiten.
Murosch schreef:Het filmpje van Babootje. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen ermee, dit is the other way around zoals ik het eerder met vorige paarden ook heb gedaan, dus ik ken het wel, maar ik ben nu bewust op deze manier bezig omdat ik denk dat het voor ons goed is op de lange duur, dus ik zie dit nu niet als voorbeeld.
Wat mij wel duidelijk is geworden uit alle reacties is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden, afhankelijk van wat voor soort paard je onder je kont hebt en wat voor ruiter er op zit. Als het goed voelt en jij ziet goede dingen bij je paard terug, dan lijkt de weg mij voor jullie geschikt. Dat een ander liever een tevens geschikte short-cut neemt of een minstens net zo geschikte toeristische route, doet daar volgens mij niet aan toe. Tigduizend ruiters, tigduizend rijstijlen.
Picasso schreef:Volgens mij heeft TS zelf ook op redelijk niveau gereden dus dat lijkt me het probleem niet...
ik ken het. Ik vind je onderbeen wel erg ver naar voor. Je zadel ligt denk ik toch wat ver en zelf zou je de hiel meer onder je heupen moeten hebben.