De mysterieuze paardenman...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:52

larissa96 schreef:
@jannepauli, dan moet je nog even wat beter doorzoeken want er is wel een reden voor :)

Dan ben ik wel benieuwd welke REDEN dat dan is? Want anders dan dat bij een aantal zoogdieren zoals o.a. het paard, de schouderbladen plat tegen de zijkant van de ribbenkast aanliggen en de boel dus met spieren, pezen, banden bij elkaar gehouden worden en aangehecht zijn, is er geen specifieke reden voor, althans niet één die ik kan verzinnen. Dat het gevolgen heeft ( het ontbreken van een sleutelbeen) is wel duidelijk.
Maar kom op, laat ons weten hoe serieus jij je huiswerk al gedaan hebt, maak ons wijzer! :D

Amandavd

Re: De mysterieuze paardenman...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:56

Zullen we het topic leuk laten verlopen in plaats van zo naar elkaar te lopen katten? Ik ben reuze benieuwd naar je les TS en ik hoop dat je ons wilt vertellen hoe die gegaan is zodra het over is.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:58

Amandavd schreef:
Zullen we het topic leuk laten verlopen in plaats van zo naar elkaar te lopen katten? Ik ben reuze benieuwd naar je les TS en ik hoop dat je ons wilt vertellen hoe die gegaan is zodra het over is.

Nou inderdaad, ik lees al de hele tijd mee maar wat wordt er opeens vervelend gereageerd zeg..

TS ik ben heel benieuwd naar hoe je het gaat vinden!!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:07

Dit vond ik ergens als mogelijke verklaring waarom een paard geen sleutelbeen heeft:
Afbeelding

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:13

Wat onwijs leuk verhaal!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:22

Schokdemping voor de ruggengraat dus? (Althans volgens PN)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:28

Jannepauli schreef:
Schokdemping voor de ruggengraat dus? (Althans volgens PN)

Daar gaat het nu toch allemaal niet zo om?
Er is haar gevraagd wat dingen door te nemen, het hoe en waarom zal TS die dag zelf wel duidelijk worden en misschien wil ze dan nog vertellen hoe het was.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:45

Wat leuk dat je zo enthousiast met je huiswerk aan de gang bent gegaan en nieuwe inzichten hebt gekregen. Dat alleen al maakt de les de moeite waard. Als de les zelf dan ook nog prettig verloopt en je daar ook wat van opsteekt, heb je straks een topervaring waar je lang op kunt teren.

You go girl!

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:22

Leuk verhaal is toch gek als iemand ineens uit ze auto stapt en dit soort dingen roept. Super leuk dat je gelijk resultaat zag, ben erg benieuwd naar je les..

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:12

Jannepauli schreef:
larissa96 schreef:
@jannepauli, dan moet je nog even wat beter doorzoeken want er is wel een reden voor :)

Dan ben ik wel benieuwd welke REDEN dat dan is? Want anders dan dat bij een aantal zoogdieren zoals o.a. het paard, de schouderbladen plat tegen de zijkant van de ribbenkast aanliggen en de boel dus met spieren, pezen, banden bij elkaar gehouden worden en aangehecht zijn, is er geen specifieke reden voor, althans niet één die ik kan verzinnen. Dat het gevolgen heeft ( het ontbreken van een sleutelbeen) is wel duidelijk.
Maar kom op, laat ons weten hoe serieus jij je huiswerk al gedaan hebt, maak ons wijzer! :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook niet heel wijs van werd haha. Maar gelukkig heb ik een stalgenootje die tevens dierenarts is, dus die heeft me een eind op weg geholpen. Zij kwam met het volgende:

De achterbenen van een paard zijn welliswaar direct verbonden met de ruggengraat, maar de voorbenen niet. Het paard heeft immers geen sleutelbeen. Ter hoogte van de voorhand is de ruggengraat opgehangen tussen de schouderbladen en kan op die manier ook beter schokken dempen en voorkomen dat deze schokken doordreunen tot in de ruggengraat. Dat het grootste deel van het gewicht van de ruiter op de voorhand terecht komt is niet zo’n probleem, van nature draagt het paard het grootste deel van zijn gewicht al op de voorhand, de voorhand is hier op berekend.

Bovendien is uit recent wetenschappelijk onderzoek gebleken dat de gewichtsverdeling van voor en achterhand niet noemenswaardig verandert wanneer het paard verzameld wordt. Gemiddeld rust 60% van het gewicht van het paard op de voorhand en 40% op de achterhand. Zelfs een uiterst verzameld paard kwam niet verder dan 55% gewicht op de voorhand en 45% op de achterhand. Bovendien neemt de kracht waarmee de voorvoeten worden neergezet alleen maar tóe bij meer verzameling, dus van ontlasting van de voorhand kan al helemaal geen sprake meer zijn.

Kortom, omdat een paard geen sleutelbeen heeft kan hij meer gewicht dragen op de voorbenen zonder dat de botten dan teveel belast worden omdat de spieren zorgen voor betere schokdemping dan een bot zou doen.

Maflinger_S schreef:
Wat leuk dat je zo enthousiast met je huiswerk aan de gang bent gegaan en nieuwe inzichten hebt gekregen. Dat alleen al maakt de les de moeite waard. Als de les zelf dan ook nog prettig verloopt en je daar ook wat van opsteekt, heb je straks een topervaring waar je lang op kunt teren.

You go girl!

Haha dankjewel! Ja tot nu toe leer ik er nog steeds een hoop van, dus ik ben erg benieuwd naar m'n les!

Shelaapj schreef:
Leuk verhaal is toch gek als iemand ineens uit ze auto stapt en dit soort dingen roept. Super leuk dat je gelijk resultaat zag, ben erg benieuwd naar je les..

Sterker nog, hij bleef gewoon in z'n auto zitten en bleef langzaam meerijden om mij die adviezen te geven. Het was inderdaad een erg bijzondere ervaring!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:26

Ik zie al voor me hoe hij je straks in de bak ook vanuit zijn auto les gaat geven. :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:54

Als het regent lijkt me dat een goede optie. Blijft tenminste 33% van de aanwezigen droog ...

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:58

tis pas 33% als ze niet zegt waar en wanneer ze les heeft, anders is het denk ik maar 1 %

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:28

Yom schreef:
tis pas 33% als ze niet zegt waar en wanneer ze les heeft, anders is het denk ik maar 1 %

Euhhh......
3 delen: instructeur, TS en paard.
2 worden nat, 1 blijft droog in de auto...... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:36

@ Larissa; op dat onderzoek naar gewichtsverdeling bij verzameling is ook wel weer wat af te dingen, maar leuk hoe je zo door 1 toevallige ontmoeting jezelf ineens gaat bijspijkeren! Zonder hem was je hier misschien/waarschijnlijk nooit achter gekomen. Ik weet nog dat ik eens een keer met een vriendin buitenreed en ik het idee had dat haar paard rechts wat minder zakte met zijn bekken dan links. Toen bleek dat zij niet eens wist dat een paard ook een bekken had, net als de mens. :)

Verder ben ik het helemaal met Jannepauli eens; de reden van dat een paard sleutelbeenderen mist ligt niet in de dressuur. Koeien hebben ze namelijk ook niet, en daar wordt dressuurmatig weinig aan gedaan. 8-)
Klinkt misschien een beetje muggezifterig om zo op onhandig taalgebruik te hameren, maar als ik jouw instructeur een beetje kan inschatten dan zou met die woordkeus bij hem al helemaal het deksel op de neus hebben gekregen. ;)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:13

Anoniem schreef:
Yom schreef:

Euhhh......
3 delen: instructeur, TS en paard.
2 worden nat, 1 blijft droog in de auto...... ;)

Ze bedoelt volgens mij, dat als TS bekend maakt waar en wanneer ze les heeft er 97 mensen komen kijken.. In die situatie blijft alleen de mysterieuze instructeur droog :D

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:51

Dat bedoelde ik inderdaad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:33

8)7 nu snap ik het...Ik las het echt heel anders

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:11

Prachtig dat er aandacht aan theorie wordt besteed, waar zie je dat nog.

Weten wat er gebeurd in een paardenlijf als je op een bepaalde manier rijdt.

Overigens weet ik niet hoe die metingen zijn gedaan wbt gewichtsverdeling tussen voor en achterhand bij verzameling.

Tegenwoordig wordt een weggedrukte rug, vals geknikte hals en een zwiepend voorbeen ook als verzameling gezien.

Overigens vind ik vanuit piaffe naar een levade werken de ultieme verzameling.
Maar dan wel correct uitgevoerd, dus dat je het paard tijdens de piaffe steeds verder ziet doorverzamelen tot de voorhand ogenschijnlijk als vanzelf van de grond komt.

Helaas kwam ik op zoek naar een voorbeeld filmpjes tegen waarbij je het paard wat op de plaats ziet krabbelen, kont hoog, rug weg, valse knik, dan even ziet stoppen, een steigerkunstje doet en weer verder krabbelt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:17

Nu moet ik toch een beetje grinniken.. piaffe, levade? En dat terwijl - zoals blijkt uit de openingspost van TS - ze alleen maar basic rijles nodig heeft? Jij bent wel van hele grote stappen, snel thuis.. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:46

Als een instructeur vraagt naar wat er met de gewichtsverdeling gebeurt bij wel en niet verzameld geeft GypsyCobs anders toch echt het juiste antwoord. Het lijkt mij niet dat als een instructeur de theorie van hoe een paard verzameld bijvoorbeeld aan B-ruiter als huiswerk opgeeft, hij dan tevreden is met het antwoord 'niet, want in de B hoef ik nog niet te verzamelen'. ;)
Het positieve aan deze vragen vind ik juist dat ze een ruiter dwingen om verder te kijken dan het eigen niveau/

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:08

Jannepauli schreef:
Nu moet ik toch een beetje grinniken.. piaffe, levade? En dat terwijl - zoals blijkt uit de openingspost van TS - ze alleen maar basic rijles nodig heeft? Jij bent wel van hele grote stappen, snel thuis.. _O-

Ik reageerde ook meer op dat onderzoek waarbij de verdeling van gewicht tussen voor en achterbeen werd onderzocht en ik me afvroeg wel mate en wijze van verzameling onderzocht is.

Grote stappen snel thuis is voor mij meer van 'trek maar in de krul, gooi dat voorbeen er uit en pluk je punten'.

Basis of hoge school maakt niet uit, kennis over wat je doet, waarom je iets doet en wat het bij het paard doet, is toch wel belangrijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:17

Kennis is natuurlijk belangrijk, maar als je een huis gaat bouwen begin je ook niet met het dak toch?
Enne.. als je op dit punt staat ( 'quote van TS):
Citaat:
'Je zit niet in één lijn' zei de meneer 'hakken-billen-schouders, dat moet één lijn zijn. Je moet je hakken meer naar achter plaatsen en niet optrekken.' Ik was een beetje overvallen dat iemand dit zo uit het niets zei, maar mijn instructrice heeft het er ook vaak genoeg over, dus ik besloot het maar braaf op te volgen. Vervolgens zei de meneer 'Je schouders moeten ook meer naar achter' waarop ik mijn schouders wat naar achter bracht 'En dan niet naar achter hangen, maar recht blijven zitten' en ook dit volgde ik op. Vervolgens zei de man 'Je spant je buik nu te veel in, laat hem los en hangen'. Ik had helemaal niet door dat ik dit deed, maar hij had nog gelijk ook

.. dan is kennis over de ware verzameling, piaffes en levades nog héél ver weg! :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:25

Ik zeg toch ook nergens dat ze daar aan moet beginnen?
Hoewel je zonder goede basis echte verzameling wel kunt vergeten.

Nogmaals, ik reageerde op genoemd onderzoek.

Bij het bouwen van een huis begin je niet met het dak, maar je houdt er bij de fundering wel al rekening mee.

Sannesuzette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:11

Ik denk dat LBLGypsyCobs op het volgende stukje reageerde ;):

larissa96 schreef:
Bovendien is uit recent wetenschappelijk onderzoek gebleken dat de gewichtsverdeling van voor en achterhand niet noemenswaardig verandert wanneer het paard verzameld wordt. Gemiddeld rust 60% van het gewicht van het paard op de voorhand en 40% op de achterhand. Zelfs een uiterst verzameld paard kwam niet verder dan 55% gewicht op de voorhand en 45% op de achterhand. Bovendien neemt de kracht waarmee de voorvoeten worden neergezet alleen maar tóe bij meer verzameling, dus van ontlasting van de voorhand kan al helemaal geen sprake meer zijn.

Ben ontzettend benieuwd naar je les, TS! :j