PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:15

Maar wat is een trauma? ik vraag me dat ook af. Onze merrie kwam bij ons ook vol littekens en brandplekken. Schijnt een ongeluk te hebben gehad voor de kar en ook iets met een trailer. Was ook niet makkelijk maar "normaal" mee omgaan en niet teveel een sticker met trauma opplakken werkte het beste. Te behoedzaam en terughoudend is voor het paard ook alleen maar één onzekerheid. ik zou echt kijken voor een juiste ruiter.

maralyn

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:25

En wat is volgens jou de basis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:27

Ik behandel haar als een normaal paard. Andere ruiter is geen discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:33

Waarom benoem je dan alsmaar haar trauma in rijtopics.

sorry, normaal meng ik me nooit in dergelijke topics maar nu wel.
Hoe meer jij de nadruk blijft leggen( zelfs al is het alleen maar in topictitels) op haar ""trauma", hoe meer je er ook naar handelt. Zelfs onbewust.

Ik begrijp ook totaal niet waarom een zeer goede ervaren ruiter geen optie is.
Er zijn zeer goede echte paardenmensen waarvan ik zeker weet dat ze prima op Modesta zouden kunnen rijden. Het komt op mij bijna over alsof je het echt niet wilt. Dat is toch zonde? Als je paard er iets aan heeft, waarom de gok niet wagen?
Snap wel dat je niet elke instructeur erop wilt maar er zijn echt wel goede.

Ik heb ruime 10 jaar terug ook een 'trauma'paard gehad, uit spanje.
Is zelfs nog een reportage geweest in paardenblad Bit.
Als ik destijds wist wat ik nú weet, en kan, had ik hem never nooit verkocht:dus in die zin respecteer ik absoluut jouw doorzettingsvermogen!!!

Dit paard is toen naar Monya en John gegaan. En die hebben er heel,heel veel mee bereikt ook in samenwerking met osteopaat.
Ik kon er niets mee:oren aanraken niet, poetsen dan net wel, opstijgen was vluchten, been aanleggen was vluchten, longeren was vluchten, dier was spookbang.
Maar door desensibilisatie konden zij er wél wat mee.
Helaas is hij overleden bij zijn nieuwe baasje door koliek, ik heb tot op de dag vandaag spijt.

Kortom: ik zou je toch willen adviseren iets meer voor dingen open te staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:40

Ik sta voor veel open, 2 mensen in het ziekenhuis vind ik genoeg.
Ik ben dit aangegaan dus ik wil dit risico lopen en het niet van Een ander vragen. Punt, ik ga er verder niet meer op in.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:50

Ik kom vaker je topics tegen en volg ze ook omdat ik ook gebruik maak van de tips die gegeven worden.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het fijn vind om te lezen dat je 100% voor Mo kiest.

Omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar je andere paarden heb ik even rondgezocht. Bij de 3 paarden die ik tegenkwam staat in de openingspost vermeld dat zij of problemen of een trauma hebben. Bij robijn rijdt je naar mijn idee precies hetzelfde als hoe je nu op mo zit. Je geeft aan in de posts(ik weet niet of dit een bestaand woord is :-p) dat je meer moet gaan rijden in plaats van bang te zijn om te rijden.

wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het idee krijg dat het misschien meer aan jou ligt dan aan het paard zelf. Ik bedoel dit absoluut niet banketstaaf, maar misschien is het een idee om eerst aan jezelf te gaan werken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:58

Sorry, maar als niet vast kunnen staan en een halster niet kunnen wisselen een trauma is, zijn alle jonge paarden getraumatiseerd.

Wat voor ruiters heb je er precies op gehad dan? Het aantal ruiters wat in het ziekenhuis beland hoeft niks met het paard te maken te hebben, kan ook met de ruiters te maken hebben ;) .

Robijntjah schreef:
Interessant!

Ik grondwerk heel veel met r en dat gaat fantastisch.

Van mo dr verleden is 2 jaar onbekend. Feit is dat ze littekens heeft, 1 onder haar buik van flank naar flank. Dit is ergens tussen 0,5 en 2,5 jaar gebeurd. Toen ik haar kocht kende ze longeerwerk, hoofdstel en zadel. Echter kon de toenmalige eigenaresse alleen dichterbij dan 2 m afstand komen.
Ik kon haar longeren en dat was al veel in vergelijking tot andere potentiële kopers. Ermee lopen ging ook nog, poetsen ed was een brug tever.
Vaststaan was drama, halster wisselen idem.

Nu werken er bewust verschillende mensen mee op de grond, halster kan door de juiste mensen gewisseld worden. Lopen, grondwerken, poetsen en longeren idem.

Wat er precies gebeurd is weet ik niet maar inmiddels pik ik signalen ver van te voren op. Voor een vlucht sessie gaat mevrouw eerst op slot. Sluit zich af en staat letterlijk vast.

In onze tijd heb ik 2 ongelukken gehad met haar, 1 door mijn eigen ondoordachte actie, de ander door stupiditeit van anderen.

Een voormalig stal eigenaar mist een duim door een paniek actie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:00

Bij robijn durfde ik uit onzekerheid niet te rijden, achteraf gezien weet ik ook precies waarom. Paard bleek wat te mankeren en is ook ingeslapen, ergens heb ik dat geweten!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:05

Maar bij zelitta (?) Was dit ook hetzelfde verhaal, of laat ik het zo zeggen benoem je dezelfde punten in de OP's. Ik snap dat je een paard kan tegenkomen die een trauma heeft opgelopen, maar het zijn er drie achter elkaar.. Ik zou me dan zeker wel achter mijn oren gaan krabben, bedenken dat het dan misschien aan mezelf Ligt en hiermee aan de slag gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:12

Zelitta was niet zo onzeker, daar moest ik Gods gruwelijk aankomen en daar was ik niet zelfverzekerd genoeg voor. Ik kan je zeggen dat mo mij het verschil heeft geleerd tussen een groen, onzeker paard of een paard wat serieuze bagage heeft.
Dus ja, bij zelitta lag het voor een deel zeker bij mij. Ik was toen ook alle plezier in het rijden kwijt.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:40

Hier nog iemand die nooit op rijtopics reageert en eigenlijk altijd met mijn eigen zaken bemoei. Maar nu even niet.

Ik ben zelf in de Klassieke rijkunst geschoold en heb training genoten van een leerling van de grootmeesters Nuno Oliveira en Borba. Heb een zeer dominate PRE gehad en een zeer sensibel PRE. Die laatste reageerde ook heftig op beweging etc. van mensen. Belangrijk bij elk paard en vooral dit soort types, is je ademhaling en houding. State of mind! Wanneer je ademhaling te hoog is, zullen ze 'licht' ontvlambaar zijn. Hier bestaan speciale loopoefeningen voor.

In de Klassieke rijkunst wordt er erg op een goede zit gehamerd. Ik werd letterlijk met een zweep getoucheerd op mijn rug enz. om een goede houding aan te nemen. Ik begrijp dat het bij jou lastig is gezien je heup, maar het zou voor jullie beiden zo veel beter zijn. Dit is echt een groot aandachtspunt waar de meeste winst in te behalen is. Ik oefende ook droog op een bureaustoel, hoorde zelfs de strenge stem van mijn instructeur in mijn hoofd :D Tevens loopt jouw paard op sommige stukken echt te laag, ala op zoek naar gras en/of rolplek. Te gevaarlijk voor jullie beiden en te lang in een onnatuurlijke loophouding voor een paard.

Ik las dat het werken met dubbele lijnen goed gaat en dat galop onder het zadel jullie sterkste gang is. Sommige paarden zijn het best te rijden direct vanuit galop. Dus niet eerst in stap warm rijden, dan draf etc. Dit kan een sensibele vluchtgevaarlijke paard alleen maar opwinden. In galop moeten ze meer nadenken over de cadans en ontspannen vaak eerder.

Wanneer dit bij jouw paard geen optie is, waarom niet eerst werken met de dubbele lijnen, dus warm laten lopen. Vervolgens opstappen en in galop wat oefeningen doen met kleine stukjes stap/draf tussendoor. Goed is goed natuurlijk, ik ben er soms na 10 minuten afgestapt als beloning omdat mijn paard met mij samenwerkte en zijn best deed.

Ik hoop dat jullie vooruitgang boeken en samenspel in het rijden vinden. Succes!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:42

Ik denk ook dat je beter af zou zijn door een frisse blik naar dit paard te laten kijken. Jij gaat zo op in het hele trauma van je paard (wat super is dat je er rekening mee houdt!) Dat ik het idee heb dat je eigenlijk alleen nog maar het trauma ziet en niet meer het paard zelf. Je groeit vast door je manier van kijken en ik denk dat veel bokkers je daarvoor willen behoeden. Eindeloos compromissen sluiten met je paard werkt niet, een paard heeft een leider nodig die hem voorbij dat trauma helpt en niet steeds het trauma bevestigd. (Denk aan een klein kind, als de moeder steeds een trauma bevestigd groeit een kind er ook in vast).

Met een frisse blik zou je veel meer uit je paard kunnem halen, dat weet ik zeker! Zodat jullie beiden meer plezier aan het rijden kunnen beleven.

Het is echt niet slecht bedoeld, ik vind jullie geweldig samen, ik vind je topics altijd prachtig en ik vind het super hoe je toch weer erop geklommen bent na je breuk! Maar ik denk dat het wel iets is waar je mee verder geholpen kan worden, jij en je paard kunnen zoveel meer, dat weet ik zeker!

zpakataridis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:53

*allereerste berichtje ooit*

Ik ben al enige tijd "stille meelezer" op bokt.. en tsja iedereen moet een keer z'n eerste berichtje schrijven!

Ik heb een 11 jarige volbloed arabier die soort gelijk gedrag vertoonde. Toen ik hem net kreeg (3,5 jaar, direct van de fokker) was het verwisselen van een halster een hel. Rende die door de box heen en hij ging regelmatig in z'n eentje over het erf.. Als jonge hengst was die behoorlijk spooky, waardoor ik op de grond heel strikt en consequent met hem was (nog steeds). Hij is altijd al een aparte vogel geweest en erg rillerig voornamelijk met mannen. Toen die een jaar of 4 was is die door iemand(??) op stal met een hooivork in zijn kont geprikt, met als gevolg een paar flink prikwonden en een bang paard. De tijd daarna ben ik zelf erg bang van hem geworden. Met opstappen bolde die zijn rug en ging rennen, in regelrechte blinde paniek en niet te stoppen. Dit terwijl hij met inrijden heel braaf was. Na een heel tijd kwakkelen, hij bang en ik bang ging rijden wel steeds een beetje beter. Maar wel op zijn voorwaarden, op zijn tempo, halshouding etc.

Met opzadelen is die na het steekincident altijd lastig geweest. Hij staat altijd los met zadelen en singelen doen we beetje bij beetje. Jammer genoeg gebeurde er weer iets waardoor ons vertrouwen in elkaar in een klap weg was. Hij liet zich van het een op andere moment, met zadel en al, instorten. Hij heeft die meerdere malen gedaan, waaronder een keer toen ik erop zat. We hebben alle mogelijke medische onderzoeken gehad die je kunt bedenken, en er was geen medische reden voor zijn gedrag (geen pijn of beperking).

Ik ben dan ook heel blij om nu na al die tijd de kunnen zeggen dat ik niet meer bang ben en heerlijk kan rijden. We zijn van stal verhuisd, waar die heerlijk elke dag van 9 tot 5 buiten staat en in de zomer vaak dag en nacht. Hij gaat naar een andere hoefsmid, osteo en gaat regelmatig naar de dry-needling. Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat zonder achtergrond informatie je er niets aan hebt.

Echter, wat echt doorslaggevend was/ is in ons verhaal.. Ik. Ik was bang en behandelde hem ook als een bang paard. Ik gaf geen duidelijke leiding, en hoe consequent ik op de grond was, zo was ik absoluut niet met rijden. Met nieuwe instructie ben ik me dat gaan realiseren. Het lag niet aan mijn paard, maar aan mij. Ik heb nu minimaal 1 x in de week les en we gaan met sprongen vooruit. En nee het is absoluut niet makkelijk en er zijn dagen bij dat ik nog steeds stuurloos door de bak ga maar na dit rondje in het gewoon weer oppakken en doorrijden. Ik ben me ervan bewust dat het heel erg lastig is, maar ik herken jouw paardje een beetje in die van mij.

Conclusie: mijn paard is zo geworden door mij (met een klein beetje onnodige hulp van buitenaf), en ik doe er nu alles aan om dit op te lossen. Misschien heb je iets aan dit verhaal, misschien ook niet maar ik dacht ik deel het toch.

* even over iemand anders op je paard, die van mij is super eenkennig en kan ook maar door een paar mensen uit stal worden gehaald. Ook ik was er altijd van overtuigd dat ik de enige was die erop kon stappen. Hier ben ik toch wel op terug gekomen. En als mijn instructrice erop wil stappen geef ik m gerust aan der! Liever niet aangezien zij t vast veel beter kan dan ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:13

Mijn houding is al een groot aandachtspunt, evenals wat horizontaler gaan lopen van mo. Daarvoor zijn nu de randvoorwaarden gelegd: eraan kunnen komen.

Ik heb net een mylerbitje meegenomen om eens te proberen, wellicht krijgen we de verbinding iets makkelijker voor elkaar.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:23

Robijntjah schreef:
Ik kon haar longeren en dat was al veel in vergelijking tot andere potentiële kopers. Ermee lopen ging ook nog, poetsen ed was een brug tever.
Vaststaan was drama, halster wisselen idem.

Sorry, maar hier wil ik op reageren. Als dit waar is, ben je erg onverantwoord bezig geweest toen je haar net had. In je profiel staat namelijk een chronologische rits aan topics.

[RIJ-ITP] Andalusiër Modesta voor de 3e keer onder het zadel! hier had je haar ruim drie weken. Je zat er voor de derde keer op en ze voelde onwijs stabiel en zocht je hand op. Daarna ging je zelfs buiten rijden in alle gangen en was het alsof ze niet anders gewend was.
[RIJ-ITP] Hophop, gas erop! 3 Mutsen op buitenrit. Kort erna zat de oude eigenaresse erop. Die ene die niet dichterbij kon komen dan twee meter afstand?

And so on. Waar is dit mis gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:33

Ik had haar al een tijd op stal staan voor de koop officieel werd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:01

Robijntjah schreef:

Je hebt voor alles wel een weerwoord.
Grappig trouwens dat ze in dat topic met de drie mutsen als braaf wordt bestempeld. Zou je toch niet verwachten van een getraumatiseerd paard.
Ik denk dat het voor de iedereen weinig zin heeft om te reageren, want jij trekt toch je eigen plan, ongeacht de vraagtekens die erbij worden gesteld. Jammer. Vooral voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:37

Ja ik vind het ook jammer, ik heb een behoorlijke tekst geschreven en het enige dat jij eruit pikt is dat andere instructie geen optie is.
Tsja, sorry, maar dan wíl je het ook niet eens proberen...niet elke instructeur kukelt van je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:06

Robijntjah schreef:

Je zou toch zeggen, dat het paard - omdat ze in je eerste topics zo braaf en lief was - bij jou getraumatiseerd is geraakt. Ben er toch wel nieuwsgierig naar wat er dan gebeurd is. Zeker omdat je nu al 3 getraumatiseerde paarden op rij hebt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:11

Zie daarover mijn uitleg op de vorige pagina.

Ik weet niet of jullie denken dat ik mijn hele leven en alle problemen waar ik tegenaan ben gelopen uitgebreid op Bokt heb besproken, dat is niet zo :')

Ze is nog steeds braaf, ze heeft ook niet altijd paniek aanvallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:13

Robijntjah schreef:
Mijn houding is al een groot aandachtspunt, evenals wat horizontaler gaan lopen van mo. Daarvoor zijn nu de randvoorwaarden gelegd: eraan kunnen komen.

Ik heb net een mylerbitje meegenomen om eens te proberen, wellicht krijgen we de verbinding iets makkelijker voor elkaar.

Zoek de oplossing voor rijtechnische problemen niet in een bit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:16

Robijntjah schreef:
Zie daarover mijn uitleg op de vorige pagina.

Ik weet niet of jullie denken dat ik mijn hele leven en alle problemen waar ik tegenaan ben gelopen uitgebreid op Bokt heb besproken, dat is niet zo :')

Ze is nog steeds braaf, ze heeft ook niet altijd paniek aanvallen.

Wat gebeurt er dan precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:21

Bij een paniekaanval?
Daar zit sowieso een verschil in tussen longeren/rijden en bijvoorbeeld vaststaan en dan een verkeerde prikkel.

De overeenkomstige factoren zijn: niet meer ademen, op standje zwart gaan, extreem vluchtgedrag, schrikken van minimale dingen, uiteindelijk als ze het echt niet meer weet laat ze zich vallen.

Die aanvallen heeft ze al vanaf het begin, met sommige periodes veel, met sommige periodes bijna niet. Nu lijkt het redelijk stabiel te zijn mede door de basis staat van ontspanning die er nu gelegd is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:23

Nogmaals waar ik tot 3 x toe geen antwoord op gekregen heb....

Wat is volgens jou de basis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:24

Ik blijf het apart vinden dat je niet eens iemand zoekt die met jou samen aan die "paniekaanvallen" gaat werken OP DE GROND.
Als het daar al niet eens bevestigd is, waarom er dan op kruipen.

sorry voor mijn felheid, maar ik begrijp het gewoon echt niet.