Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orthos

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:41

et hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

Lid 2 valt daar onder neem ik aan? Geen zorg dragen voor onschadelijk houden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:59

terpentijn schreef:
Het verhaal van sommigen dat dit van de hond in kwestie "speels gedrag" zou zijn kan ik wel ontzenuwen, dat spelen gaat namelijk geheel anders. Je ziet duidelijk op het filmpje dat de hond om het paard heen draait om een zwakke plek te vinden, en voornamelijk wegblijft bij de voorkant, aangezien het paard (zeer dapper!) enorm met de voorbenen maait. Toch zie je dat de hond op die voorkant (de zwakkere plekken) gericht is , en het op hals en neus gemikt heeft... als dat niet lukt probeert hij de voorbenen te pakken, maar het paard houdt z'n grond en maait er gevaarlijk mee, en raakt de hond er ook mee (klap 1) De hond ziet in zijn agressiedrift geen mens, niet de andere hond, of het andere paard, nee DIT is zijn prooi.
Het paard houdt bijzonder dapper zijn grond, want weet dat hij deze belager niet kwijt raakt, anders, dan door zich voor het leven te verdedigen. Dat doet hij dan ook, en weet de hond uiteindelijk een keiharde rake klap met een achterbeen toe te dienen.
Dit brengt de hond zo van z'n stuk dat-ie wegrent... godzijdank zou ik zeggen.

Als je op het filmpje ziet waar de hond op mikt en waar hij op uit is... en laten we wel wezen, waar zaten de verwondingen van het paard: neus, voorbenen... dan was hij er op uit om dit paard neer te halen. In dit geval trof de hond beslist het verkeerde paard, die na aanvankelijke paniek besloot zich te verdedigen met de meest kwetsbare zaken die het heeft... z'n benen. Het kon immers niet anders meer?

De hond wilde ten laatste bezig met de achterbenen, dit type honden is ooit gefokt om van voren te grijpen en Stieren neer te halen. Het zijn geen jachthonden, die van achteren grijpen, dit zijn honden die ingefokt zjn om de CONFRONTATIE aan te gaan, dus die zijn gefixeerd op de voorkant.

Ik heb al jaren Dobermanns, dat zijn eerder jagers, die zouden eerder de achterpezen proberen, maar zo'n hond als uit het filmpje, zie je gewoon draaien aan de voorkant om de zwakke plek te pakken te krijgen . Dat paard heeft dat ook door, daarom probeert-ie mee te draaien, maar er zit ook nog een ruiter op diens rug .Daar heeft-ie ook nog rekening mee te houden, het paard verdedigde zichzelf met ruiter en al zeer knap en moedig.
Voor het paard niets dan lof.
Voor de figuren die deze klaarblijkelijk agressieve hond in zo'n strandsituatie hebben los gelaten, en dat dan kennelijk ook nog normaal vinden, ook nog ,niets dan walging, want zo krijgt ook de Pitt een onverdiende slechte reputatie.

Ik lees hier vanaf het begin mee, en zie heel veel mensen zeggen die is een gerichte aanval. Ik ben totaal geen hondenkenner en had absoluut geen idee waarom, dat het dier agressief is dat zie ik wel. Maar nu weet ik hoe waarom het zo duidelijk is dat hij het paard echt als prooi ziet. Bedankt voor de heldere uitleg. +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:02

bigone schreef:
anneliesdj schreef:
Je kunt zowieso wel aangifte doen, kijk maar wat er van toepassing is (vernieling, geweldpleging enz) . Je zou de vrouw die je vertelde dat haar hond ook is aangevallen ook kunnen vragen aangifte te doen. Je kunt natuurlijk het filmpje gebruiken als bewijs. Het is 'jammer' dat je er zo goed vanaf bent gekomen, dat maakt het lastiger. Maar ik zou die eigenaar een lesje leren, evt. zou je ook de dierenbescherming of de dierenpolitie kunnen bellen, die weten misschien wat je ermee kunt.

Ik heb van het filmpje niet het idee dat het puur agressie is maar meer een uit de hand gelopen spelerij, als zo'n hond ergens zijn zinnen op zet blijven ze doorgaan.

Als het spelerij was geweest dan had dat beest na de eerste trap van het paard afgehaakt.

Nee hoor, ik zie geen echt harde schoppen, ook de schop waarna hij uiteindelijk wel afhaakt vind ik nog meevallen. En hij komt te weinig doelbewust op het paard af, heeft kansen maar pakt ze niet. Daarbij lopen er andere honden omheen, die geen aandacht krijgen, ook niet nadat hij het paard met rust laat.
Dit is niet puur agressie, maar dat kan het natuurlijk wel worden.

Ik vind het overigens erg jammer dat dit weer een anti pitbull topic lijkt te worden. Sommige reactie's hier zijn gewoon om te huilen, mensen die dingen beweren en zeggen dat het typisch is voor pitts of staffs. Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zonder hondenverstand (of mensen die gewoon een hekel hebben aan een ras) maar gewoon wat roepen en dat als waarheid gaan verkondigen.
Er zijn vele rassen die ook zou kunnen reageren, dit is absoluut niet typisch pitbull.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:40

anneliesdj schreef:
bigone schreef:
Als het spelerij was geweest dan had dat beest na de eerste trap van het paard afgehaakt.

Nee hoor, ik zie geen echt harde schoppen, ook de schop waarna hij uiteindelijk wel afhaakt vind ik nog meevallen. En hij komt te weinig doelbewust op het paard af, heeft kansen maar pakt ze niet. Daarbij lopen er andere honden omheen, die geen aandacht krijgen, ook niet nadat hij het paard met rust laat.

Ik vind het overigens erg jammer dat dit weer een anti pitbull topic lijkt te worden. Sommige reactie's hier zijn gewoon om te huilen, mensen die dingen beweren en zeggen dat het typisch is voor pitts of staffs. Ik vind het altijd zo jammer dat mensen zonder hondenverstand (of mensen die gewoon een hekel hebben aan een ras) maar gewoon wat roepen en dat als waarheid gaan verkondigen.
Er zijn vele rassen die ook zou kunnen reageren, dit is absoluut niet typisch pitbull.

Precies! _/-\o_
Dit is zeker niet typisch pitbull.
Ik las ook ergens op de vorige pagina dat elke pitbull een kronkel in z'n kop heeft, en dat is ook enorme onzin!

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:41

Bizar. Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:02

anneliesdj schreef:

^ Amen, helemaal mee eens. Lees mijn vorige reactie ;)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:59

Geen harde schoppen?? Hadden jullie mogelijk je geluid uit tijdens het bekijken van het filmpje >;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:39

Mijn geluid heeft hard aan gestaan en je hoort idd vaag iets raken. Ik zie de hond vallen maar niet meer dan dat. Echt, als de hond op moordenaarspad was had die schop hem niet tegengehouden en dan had hij geen 3 keer mis gesprongen richting snuit. Ik heb de foto's gezien in de beginpost en het verbaasde mij ietwat dat dit meer dan 5 minuten heeft geduurd en dat het resultaat niet meer is dan wat schrammen.

Daarmee bedoel ik absoluut niet dat het niet erg is, want dit is verschrikkelijk en de hond hoort dit niet te doen, wat de reden ook is. Ik denk dat ts juist veel geluk heeft gehad dat de hond niet 100% agressief was.
Wat is er trouwens gebeurd na het filmpje? Is de hond gewoon verderop blijven staan en gepakt door omstanders of heeft dat ook nog een tijd geduurd?

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 03:24

Ik heb een hekel aan onopgevoede honden en al helemaal aan de baasjes.

Mijn paard zou dus niet meer te houden zijn in zo'n situatie met alle gevolgen van dien.

heel knap van je, echt!

ik vind het heel apart dat er gezegd word dat ruiters een hond in stap moeten passeren, dan kan je net zo goed niet meer gaan galoperen op het strand. Als hondeneigenaar moet je gewoon je hond onder controle houden..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:56

Snollygoster schreef:
<SNIP> Pitbull komen geregeld negatief in de media, zou dit dan stoere gastjes, die geen verstand van honden hebben, aanspreken om zich zo'n hond aan te schaffen? Kunnen zij hier dan mee opscheppen in hun omgeving van 'kijk wat een gevaarlijke hond ik heb'? Dit zou voor in de toekomst wel een bijzonder interessant onderzoek zijn.

Tuurlijk. Kom regelmatig van dit soort mannetjes tegen. Bezitten zelf geen traceerbare persoonlijkheid dus hebben ze er 1 aan een touwtje zitten. In plaats van van een externe harde schijf voor je computer een externe persoonlijkheid zeg maar. Daarom gaat het ook zo vaak mis: dit 'persoonlijkheidsloze volk' heeft geen enkel overwicht op zo'n beest. Dus het beest runt de boel.

Zijn van die mannetjes die bij het minste of geringste roepen: "Pas maar op anders jaag ik mijn hond op je af!" Ben zelf niet zo'n vechter maar heb in elk geval GEEN hond nodig om dat werk voor mij te doen.

En pitbulls....tja...ja, andere honden bijten ook en misschien nog well vaker dan pitbulls. Alleen....als je MOET kiezen, heb je dan liever een chihuahua aan je arm hangen of een pitbull? Pleister vs 'major reconstructive surgery'.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-01-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:01

Cowboy55 schreef:
Snollygoster schreef:
<SNIP> Pitbull komen geregeld negatief in de media, zou dit dan stoere gastjes, die geen verstand van honden hebben, aanspreken om zich zo'n hond aan te schaffen? Kunnen zij hier dan mee opscheppen in hun omgeving van 'kijk wat een gevaarlijke hond ik heb'? Dit zou voor in de toekomst wel een bijzonder interessant onderzoek zijn.

Tuurlijk. Kom regelmatig van dit soort mannetjes tegen. Bezitten zelf geen traceerbare persoonlijkheid dus hebben ze er 1 aan een touwtje zitten. In plaats van van een externe hard schijf voor je computer een externe persoonlijkheid zeg maar. Daarom gaat het ook zo vaak mis: dit 'persoonlijkheidsloze volk' heeft geen enkel overwicht op zo'n beest. Dus het beest runt de boel.

Zijn van die mannetjes die bij het minste of geringste roepen: "Pas maar op anders jaag ik mijn hond op je af!" Ben zelf niet zo'n vechter maar heb in elk geval GEEN hond nodig om dat werk voor mij te doen.

En pitbulls....tja...ja, andere honden bijten ook en misschien nog well vaker dan pitbulls. Alleen....als je MOET kiezen, heb je dan liever een chihuahua aan je arm hangen of een pitbull? Pleister vs 'major reconstructive surgery'.....

Ik kan dit alleen maar onderschrijven, helaas.

Zo kom ik regelmatig in een asiel, en als je daar een pittbull-achtige ziet, dan kun je al voor 99% zeker zeggen uit welke stad die vandaan komt. Een stad in de omgeving die bekend staat om de vele mindere wijken en waarvan bekend is dat er veel tokkievolk (bruin en wit) woont.
En ja: helaas, daar komen toch al die honden vandaan.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 29-01-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:11

Maar niet alleen pitbulls, die zijn echt van de laatste jaren sinds de RAD afgeschaft is. Voorheen waren het herders, rottweilers, dobermannen en later argentijnse dog, bulldog, mastiff, boerboel en meer grote dogachtigen. Die laatsten zie je helaas ook veel bij patsertjes rondlopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:36

De Dobermann heeft nooit onder de RAD-wetgeving gevallen, want is geen "vechthond" . Het zijn waak-en verdegingshonden met een soms sterk zichtjagers-instinct.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:51

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar wat walg ik van dit soort mensen. Als je hond niet onder appel staat, hetzij niet goed opgevoed hetzij reageert te fel op jachtdrift en luisterd dan niet meer dan zou ik die hond gewoon nooit en te nimmer ergens los laten lopen. Jammer voor de hond, maar de kans dat er iets gebeurd met een andere hond of paard in dit geval is toch gewoon te groot? Neem dan zo'n flexi lijn.. snap dat het niet ideaal is maar schade aanrichten aan anderen is dat ook niet.

Dit is zeker niet pitbull-ras gerelateerd. Helaas is dit ras wel vaak de dupe van slechte opvoeding.

De hond op het filmpje toont geen extreme agressie maar dat hij niet luistert en twijfelt is duidelijk. Hij blijft wel zoeken naar die zwakke plek. Jammer dat de eigenaar dan zo raar moet doen :s ik zou me echt kapot schamen.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 29-01-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:55

terpentijn schreef:
De Dobermann heeft nooit onder de RAD-wetgeving gevallen, want is geen "vechthond" . Het zijn waak-en verdegingshonden met een soms sterk zichtjagers-instinct.

Maar ze hadden wel dezelfde reputatie...

Ik blijf me daarnaast verbazen over de mensen die het gedrag van de hond niet agressief vinden :?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:05

Sicayes schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar wat walg ik van dit soort mensen. Als je hond niet onder appel staat, hetzij niet goed opgevoed hetzij reageert te fel op jachtdrift en luisterd dan niet meer dan zou ik die hond gewoon nooit en te nimmer ergens los laten lopen. Jammer voor de hond, maar de kans dat er iets gebeurd met een andere hond of paard in dit geval is toch gewoon te groot? Neem dan zo'n flexi lijn.. snap dat het niet ideaal is maar schade aanrichten aan anderen is dat ook niet.

Dit is zeker niet pitbull-ras gerelateerd. Helaas is dit ras wel vaak de dupe van slechte opvoeding.

De hond op het filmpje toont geen extreme agressie maar dat hij niet luistert en twijfelt is duidelijk. Hij blijft wel zoeken naar die zwakke plek. Jammer dat de eigenaar dan zo raar moet doen :s ik zou me echt kapot schamen.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan, opvoeding van de hond ligt 100% bij de eigenaar. Hond niet onder controle of luistert niet; aan de lijn en niet anders !
Volgende keer is het een kind wat te grazen wordt genomen door zo'n ongeleid projectiel -:(-

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:41

Cowboy55 schreef:
Tuurlijk. Kom regelmatig van dit soort mannetjes tegen. Bezitten zelf geen traceerbare persoonlijkheid dus hebben ze er 1 aan een touwtje zitten. In plaats van van een externe harde schijf voor je computer een externe persoonlijkheid zeg maar. Daarom gaat het ook zo vaak mis: dit 'persoonlijkheidsloze volk' heeft geen enkel overwicht op zo'n beest. Dus het beest runt de boel.

Zaten ze maar aan een touwtje, dan hadden anderen er een stuk minder last van :( Ik kan er echt niet bij dat als de hond al een keer aangevallen heeft, de eigenaar hem gewoon weer vrolijk los laat lopen. Arm paard, sterkte TS! Ga je nog een keer proberen er werk van te maken nu je het filmpje hebt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:44

Met dit filmpje zou ik echt nog eens naar de politie stappen.
Echt geen spelen wat die hond doet.
Zulk dier hoort nooit meer los.

iirrssjjeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:57

Jeetje wat moet dit een heftige ervaring geweest zijn zeg!

Goed dat die man het gefilmd heeft, hier kun je echt nog wat mee bij de politie! Gewoon opnieuw aangifte doen. Knap trouwens ook dat je je paard stil hebt kunnen laten staan, mijn oude verzorgpaard werd ooit eens achterna gezeten door een duitse herder, maar die bleef toch echt galopperen hoor....

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:57

Misschien het filmpje eens laten interpreteren door een hondengedragsdeskundige en met haar/zijn bevindingen naar de politie gaan? De politie moet ook 'maar' van alle markten thuis zijn en hebben wellicht net niet genoeg kaas gegeten van hondengedrag?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:04

terpentijn schreef:

Nee herders, rottweilers, boxers, mopsjes en chihauha's ook niet.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:07

Grappig dat mensen blijven zeggen dat pitbulls echt heel lieve honden zijn als je ze goed opvoed.
Dat geloof ik prima, vaak gaat het ook goed.
Maar het ís nu eenmaal zo dat door het vele doorfokken als vechthond ze nu eenmaal een gekke kronkel in hun kop hebben.
Kunnen de beestjes niks aan doen, maar het is en blijft zo.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:12

Nou, ik weet niet zo zeer of het een kronkel is, ze zijn qua karakter gewoon lastiger om verschillende redenen. Ik geloof wel dat dat er echt in zit. Zo kan je een onervaren persoon beter een Labrador als eerste hond aanbieden dan een Am Staff denk ik. Maar zo zijn er wel meer rassen lastiger. Als verantwoorde eigenaar weet je daar van, en ga je daar bewust mee om, en ga je dus niet je hond los laten lopen op een strand, als je weet dat dat gewoon mis gaat.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:29

Zo dan.. Ik vind het knap dat je nog relatief rustig bent gebleven. Ik weet niet of ik voor mezelf in had gestaan tegenover de eigenaar van deze hond. Zeker als deze gelijk begint met verweren. Bah!

Over het pitbull verhaal. Ik zie in het filmpje heel duidelijk een hond die net als terpetijn zegt gericht is op de zwakke plekken. Dit is geen speel gedrag. De hond is doelgericht bezig.

En verder weet ik niet of het een kronkel is in de "pitbull". Ik ken er werkelijk geen 1 in mijn omgeving die niet lief is. Allemaal, stuk voor stuk hele brave dieren. Bij kinderen, bij dieren. Goed opgevoede honden, mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Ook in de praktijk (werk bij dierenarts) allemaal lieve dieren.

Ik ben eerlijk gezegd vaker bang van goldens en de populaire rassen dan een pitbull achtige...

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:35

Mijn god wat moet jij angstig geweest zijn op dat moment.. Krijg echt kriebels van het filmpje!
Wat heb jij een ontzettend dapper en braaf paard, die zichzelf en de baas op zo'n manier verdedigd.
Ook vind ik de man die de hond probeert te pakken trouwens mega dapper, naast een paard die zo aan het maaien is en een agressieve pitbull! :oo

Ik heb ooit een soortgelijk iets meegemaakt. Was in het bos aan het rijden (op het ruiterpad, naast een fiets/wandelpad) en er kwam ineens een hele roedel honden op ons afgerend van de uitlaatservice... Die stonden allemaal te blaffen en om ons heen te springen en een aantal pakten de staarten. Godzijdank is mijn paard het een beetje gewend en die bleef zo rustig dat de honden het bij mijn paard gauw opgaven. Maar het paard van mijn vriendin begon te meppen en te draaien, en het duurde een flinke poos voordat zij van de honden af was.. En die tuthola van de uitlaatservice maar op haar fluitje blazen. :=