het was te mooi om waar te zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:58

Willem 38,1
Rosa 37,8
Ilayla 37,6

De afgelopen dagen was zijn temperatuur telkens 37,7 of 37,8 dus ik dacht dat het zo goed als klaar was! Maar het is nu weer wat omhoog gegaan en het abces is weer een beetje opgezwollen en er komt weer wat meer viezigheid uit. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben maar het doet duidelijk wel pijn als ik eraan zit.

rosa staat weer met 1 dekentje met een schommelende temperatuur. Die bult was dus waarschijnlijk een abces want toen er niet zoveel snot meer uit haar neus kwam was het pas te voelen en nu komt er weer bakkeb met snot uit haar neus en is het amper te voelen. Het ene moment is ze erg allert en het andere moment reageert ze nergens meer op. Ze hoest ook best veel en af en toe ligt haar hoofd bijna op de grond met haar mond wijd open mrt een hele harde hoest erachteraan alsof ze even geen lucht kreeg.

ilayla staat ook met 1 dekentje en staat er op zich prima bij! Af en toe een zachte hoest en een kleine snottebel. Maarja die kleine dame is zo stoer dat dat haar niet uitmaakt en komt nog steeds vrolijk hinnikend op me af gelopen!

elke x als ik in de paddock kom komen rosa ilayla en nog 2 andere pony's naar me toe om snottebellen aan me af te vegen wat ze duidelijk eeerg leuk vinden!!

angelastolk

Re: het was te mooi om waar te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:04

Heb even het topic doorgelezen..jeetje wat krijg jij en je pony's het te voor duren zeg!
Ik hoop voor dat ze alle 3 snel opknappen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:07

Ik heb ook alles gelezen..'maar hebben de pony's nou droes?

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 07:32

Willem 37,3
Rosa 37,8
Ilayla 37,3

Bij willem komt er nog steeds viezigheid uit het abces...

rosa stond er erg vrolijk bij en liep vrolijk achter me aan toen ik door de paddock liep

ilayla stond lekker droog in het inloop stalletje

amoebje ja ze hebben allemaal droes

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:37

Haha Britt, jij bent ook de snot-doek. :')

Jezus, dat Wimpie weer viezigheid uit dat abces heeft, en wij dachten nog dat het klaar was..
Ilayla voelde zich idd beter. :) Heksje.
Rosa der temp is gelukkig redelijk normaal! :D Fijn.

Thanks topper/

Zal ik maandag sowieso de tempen doen etc? Als Roos zich tenminste gedraagt? Kan jij eens uitslapen. :')

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:25

arme poons :(:) Hun temperatuur is verder wel netjes maar het wordt tijd dat ze van die viezigheid vanaf raken!

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 23:06

Sorry voor de late update! Ik ben ineens erg ziek geworden en de kerstdrukte is begonnen op werk dus elk minuutje extra slapen is eeerg welkom!! Vandaar dat ik ook wat hulp help gekregen met de kleintjes.

Willem 38,2
Rosa 38
Ilayla 37,9

Toen ik aankwam op stal stond willem zielig in een hoekje te staan maar ik dacht mischien is hij gewoon even moe. Hij wilde niet eten en na lang aandringen at hij een mini beetje meusli ( nog niet eens een half handje) hij stond me de hele tijd erg zielig aan aan te kijken en stond met zijn staart omhoog en liet best veel kleine scheetjes waarna hij erg boos naar zijn billen keek :')
Als het morgenochtend nog zo is word de da toch maar weer ingeschakeld wsnt het is nirt de bedoeling dat hij zolang een opeb abces heeft en hoest.

met rosa gaat hrt verder erg goed ze hoest al minder en er komt al een stuk minder snot uit haar neus! Ze is doodsbang voor me want ik heb bijna geen stem meer dus het is een ramp om haar te temperaturen nu want als ze me al hoort rent ze heel hard weg :')
ze staat wel telkens erg zielig te kijken maar ze weet dat als ze dat doet dat ze van iedereen knuffels en snoepjes krijgt. Iedereen helpt gelukkig mee met alle zieke paardjes te vertroetelen.

Ilayla is weer helemaal het prinsesje aan het uithangen! Er komt zo goed als geen snot meer bij haar maar ze heeft wel een beetje diarree. Ik heb haar al even niet hoesten dus ik denk dat de kleine prinses er alweer bijna helemaal vanaf is!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:56

Oh oh, wanneer zijn de pony's weer gezond.... Ik hoop echt dat ze snel opknappen, het duurt maar en het duurt maar.. :*

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:55

Willem 38,7
Rosa 38,1
Ilayla 38
Willem heeft vandaag uitgevonden dat hij me kan trappen! En wat stond hij dan trots te kijken.... hij mocht vandaag ook weer in de bak spelen met de hele hengstengroep en wat was het ijs eng!! In het begin durfde hij amper te lopen maar toen hij door had dat het niks deed was het heel erg leuk. Het abces is nog steeds open en er komt nog steeds viezigheid uit.

Rosa is heel erg aan de diarree en haar staart em achterbenen zijn al zwart van de poep. Vandaag mochg zij met haar eigen kudde in de bak te spelen. Normaal stuitert ze dan de hele bak door en gaat racen bokken enz. Maar nu was ze niet vooruit te branden en stond ze boos in een hoekje te kijken.

Ilayla heeft de tijd van haar leven gehad in de bak!! Lekker veel bokken en rennen wat was ze toch blij en wat is het toch geweldig om te zien dat ze zich goed voelt.

Er is weer een nieuwe pony met droesverschijnselen maar we verwachten dat die er snel vanaf komt aangezien hij het al eens heeft gehad.

Vanaf vandaag heb ik me kleine prinsje alweer 3 maanden!! Het liijkt net een week geleden dat ik me kerngezonde kleine hummeltje heb opgehaald

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:15

britje1997 schreef:
Willem 38,7
Rosa 38,1
Ilayla 38
Willem heeft vandaag uitgevonden dat hij me kan trappen! En wat stond hij dan trots te kijken.... hij mocht vandaag ook weer in de bak spelen met de hele hengstengroep en wat was het ijs eng!! In het begin durfde hij amper te lopen maar toen hij door had dat het niks deed was het heel erg leuk. Het abces is nog steeds open en er komt nog steeds viezigheid uit.

Rosa is heel erg aan de diarree en haar staart em achterbenen zijn al zwart van de poep. Vandaag mochg zij met haar eigen kudde in de bak te spelen. Normaal stuitert ze dan de hele bak door en gaat racen bokken enz. Maar nu was ze niet vooruit te branden en stond ze boos in een hoekje te kijken.

Ilayla heeft de tijd van haar leven gehad in de bak!! Lekker veel bokken en rennen wat was ze toch blij en wat is het toch geweldig om te zien dat ze zich goed voelt.

Er is weer een nieuwe pony met droesverschijnselen maar we verwachten dat die er snel vanaf komt aangezien hij het al eens heeft gehad.

Vanaf vandaag heb ik me kleine prinsje alweer 3 maanden!! Het liijkt net een week geleden dat ik me kerngezonde kleine hummeltje heb opgehaald

jemig weer een nieuwe :( sterkte

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:05

Brit en Caitlin, het wordt nu toch echt tijd dat de betere tijden aanbreken bij jullie. Jullie hoeven niet op 2015 te wachten hoor mag best eerder. Mijn duimen beginnen zeer te doen :D. Dikke knuf

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:38

Waarom worden de pony's bij andere paarden gezet als ze nog met droes rond lopen? Of hebben deze allemaal droes?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:06

Caitlin_K schreef:
Omdat de zieke pony's al in contact zijn geweest met de kudde. We hebben nu een kudde van 9, waaronder mijn Ilayla, Coco en Dante en Brittany der pony Rosa. Dan hebben we daar nog een merrie met koorts, en nog eentje met snotneus en koorts gehad. Allemaal in contact met elkaar geweest. Dus nu is het eerder, ze krijgen het wel, of ze krijgen het niet. Daarbij, hebben de meeste van de kudde het al gehad.

Hoooi
Nou het gaat nog niet helemaal geweldig. Roos en Ilay zijn nog niet helemaal lekker. En er is weer een nieuwe pony ziek geworden. Ook moet ik een van mijn shetjes even in de gaten houden. Die ging ik tempen en die had 38.8 maar die wou niet getempt worden dus liep even weg.. misschien daardoor wat hoger haha.

Maar ze oogt wel wat langzamer vonden ik en Britt gister dus misschien... maar daar gaan we niet van uit. :)

Vandaag neem ik de camera mee naar stal, en zetten we even ponykinders op de foto. *-:)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:05

Ik volg dit al van het begin en vind het echt super erg van de zieke pony's!maar telkens negeer je de vraag waarom de zieke pony's nog bij de gezonden zitten. Ieder klein kind weet toch hoe besmettelijk droes is? Dadelijk blijven alle pony's ziek doordat ze elkaar blijven aansteken?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:08

Caitlin_K schreef:
Caitlin_K schreef:
Omdat de zieke pony's al in contact zijn geweest met de kudde. We hebben nu een kudde van 9, waaronder mijn Ilayla, Coco en Dante en Brittany der pony Rosa. Dan hebben we daar nog een merrie met koorts, en nog eentje met snotneus en koorts gehad. Allemaal in contact met elkaar geweest. Dus nu is het eerder, ze krijgen het wel, of ze krijgen het niet. Daarbij, hebben de meeste van de kudde het al gehad.

Uhm even beter lezen olafgek, dit staat al in het topic en is ook al gequote dus niks negeren ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:13

Ja maar die dieren waren toch allemaal nog gezond tot ze nu 1 voor 1 ook ziek werden?
Dat bericht had ik idd gelezen. Maar zolang die dieren gezond waren is scheiden toch altijd beter?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:14

Jaa dat moet je maar aan TS overlaten haha, die zal hierop vast wel reageren straks haha :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:09

En als jullie goed hadden gelezen heeft ts ook al vermeld dat de hele stal al besmet was :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:28

Dat heb ik gelezen. Maar sorry als ik me vergis maar ze melden toch later nog enkele keren dat er een nieuwe pony ziek is uit die kudde. Daaruit maak ik dan toch op dat die niet eerder besmet was.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:56

Hier komt de volledige uitleg!
De hengstengroep inclusief willem kregen droes. Ze zijn het land uit gehaald en in de eerste stalletjes/paddock gezet (apart dus). Na een tijdje werd het slecht weer en werden de grote paarden uit de wei gehaald en verdeeld in 2 paddocks.

3 paarden werden in de paddock naast willem gezet waar alleen maar een hekje tussen zat. De eigenaren zeiden dat die 3 toch al droes hadden gehad en geloofde erniet in dat een paar meerdere keren droes kan krijgen dus hoppa 3 zieken!.

Paddock nummer 2 was een paar dagen later niet goed dichtgedaan en vond ik dus de andere 3 paarden bij willem hekje dusja weer 3 besmet. Aantal dagen later werd 1 van de paarden erg ziek en die vonden ze zo sneu dat hij in het weiland mocht staan naast de niet besmette shetlanderkudde. Dit was achter onze rug om gedaan dus toen we erachter kwamen was het al telaat.

daarna is de shetlanderkudde een weilandje verplaats en zijn ze op het landje vam de droespaarden gezet want de staleigenaresse vond dat ze nou toch allemaal besmet waren en toen kwamen een voor een de zieke binnen.

En vanaf vandaag +1 en een koorts geval.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:18

Ze zeggen idd dat ze het geen tweede x kunnen krijgen maar heb zelf ook ondervonden dat dit wel degelijk kan helaas

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:45

Ja zeker de pony die vandaag is begonnen is 5 jaar en heeft het al 3x gehad!

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:50

Ohja ik vergeet de update bijna!!
Willem 38
Rosa 37,9
Ilayla 37,6

Willem lag er gisteren als een dood vogeltje bij en bewoog niet meer wat ik ook deed hij reageerde nergens meer op. Uiteindelijk heb ik hem maar omhoog getrokken (gelukkig is hij niet zo zwaar). Hij heeft dus weer een nieuw abces... in de middag meteen weer pijnstillers opgehaald want het was duidelijk dat mijn kleine man pijn had.
Vandaag ging het wel redelijk het vorige abces is nog steeds open en het nieuwe is nog niet gegroeit en geknapt.

rosa is nog steeds aan de diarree en dat moest volgens de da morgen over zijn anders moest ik weer even contact opnemen om te overleggen.

ilayla is weer helemaal beter en heefr me gewoon volop getrapt! Klein prinsesje is het ook :p

Toen ik dacht dat het echt allemaal niet meer erger kon zijn zelfs mijn 2 konijntjes ziek geworden!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:52

ja jemig, ik vind het toch lastig om dingen te lezen waarvan ik denk het had gewoon , beter geordend, kunnen worden , de nasleep hiervan is wel echt erg lang, blijf je de paarden bij elkaar houden en zetten dan blijft de droes denk ik ook gewoon rond dwalen.. ik zou ze dan toch echt op stal zetten en tussen de paddocks steeds een paddock vrij houden om snuffelen te voorkomen en contact met de paarden te voorkomen ..

goed je handen wassen kleren op stal uitdoen en wisselen voor andere kleren speciale schoenen voor op stal enz en niet elkaars paarden aaien ?

ik vind het echt heel erg voor jullie dat er droes is op stal , maar heel eerlijk ? er word te weinig gedaan om het uit de stal te krijgen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:10

Onlangs heeft mijn paard ook met een (vermoedelijk) droes abces gestaan.
Diverse keren contact met de da gehad en is ook een paar keer langs geweest, en het zou om 95% om droes gaan.

Maar bij ons op stal hebben we in overleg haar ook in haar eigen stal en paddock met en naast andere paarden laten staan.
Dit mede in overleg met de da.

Want A, Bij ons staan ze in groepjes in de paddock.
B, zowel op stal als in de paddock is er sociaal contact mogelijk.
C, De paarden die naast elkaar of bij elkaar in de paddock staan niet altijd naast elkaar op stal staan.
D, we onderling regelmatig elkaars paarden binnen en buiten zetten.

En nadat het bij mijn paard zich uitte de kans heel groot was dat de besmetting toch al rond was.
Uiteindelijk is het alleen mijn paard geweest.
Ook wisten we van diverse paarden dat ze het al een keer gehad hadden, al is dat geen garantie dat ze het geen 2e keer kunnen krijgen.
Volgens onze da zien ze het steeds vaker dat paarden later alsnog een keer droes krijgen.