Ik zou graag eens komen kijken want vind het erg interessant, maar volgens mij woon je aan de andere kant van Nederland. En stiekem sta ik binnen 10 stappen ook gewoon bij de buren op het entrainement
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maartje1990 schreef:Ikzelf heb nooit opmerkingen gehad dat ik te vroeg dingen heb gedaan, die plaats ik namelijk niet op bokt. Maar ik lees regelmatig kritiek op mensen die paard als zadelsteun gebruiken en dan begaan ze zo'n beetje een moord. En hier is het allemaal prima. Dat was een opmerking richting ''de bokkers'' (niet naar TS) dat ik het eigenlijk gewoon hypocriet vind.
Ik ben overigens niet tegen dingen doen op jonge leeftijd, maar zoals ik zei met mate. En een paard die op 2 jarige leeftijd al voor de wagen wordt gezet (hoe kort ook) vind ik gewoon te vroeg en te veel en niet meer met mate. Met mate is: Fietsen, wandelen, poetsen, voetjes geven, grondwerk, vaststaan wassen, door water lopen. Niet voor een wagen binden.

gefeliciteerd met haar

AnimalFriend schreef:Erg leuk dier heb je gekochtgefeliciteerd met haar
![]()
En ik vind het erg interessant dat je een topic start hier over!
Ik heb namelijk echt helemaal GEEN verstand van de draverssport en ik heb wel een paar vraagjes![]()
Waarom is het bij deze wedstrijden niet de bedoeling dat ze in galop aan springen, ik bedoel, daar is toch niets verkeerd aan, dat is gewoon het natuurlijke gedrag van een paard![]()
En hoe zorgt de menner er voor dat het paard niet in galop aanspringt?
Ik hoop dat je mijn vragen een beetje kan beantwoorden
AnimalFriend schreef:Waarom is het bij deze wedstrijden niet de bedoeling dat ze in galop aan springen, ik bedoel, daar is toch niets verkeerd aan, dat is gewoon het natuurlijke gedrag van een paard![]()
En hoe zorgt de menner er voor dat het paard niet in galop aanspringt?
Ik hoop dat je mijn vragen een beetje kan beantwoorden
myself133 schreef:Zou het ook niet zo zijn dat mensen het vooroordeel hebben dat er op de koersen alleen maar 2,3,4,5 jarigen rondlopen?
. Ik kom misschien niet altijd even goed uit wat ik bedoel
. Anyway, ik ben ik en ik wil jullie laten zien hoe ik denk dat ik mijn paard het beste kan beleren en jullie daarmee een stukje van een onbekende sport laten zien. Ik vind dat leuk
) zijn voorkeursgang. Al generaties lang worden ze daar op geselecteerd en daarom zal een draver zijn 'galopsomslagpunt' al later zijn. D.w.z. dat het voor hem langer comfortabel is om te draven. Dit 'galopsomslagpunt' ( dus het punt waarop een paard denkt: vanaf nu is het makkelijker om in galop te gaan) , ligt in het begin van de training lager dan later in de training. Je gaat dit dus eigenlijk steeds later opschuiven, totdat ze op topsnelheid de baan rond kunnen. Des te meer talent een paard heeft, des te makkelijker dit gaat. Hoe doe je dat dan?
. Dan denk ik altijd? Wat zou mijn paard doen als hij in galop zit en ik geef 'm een beuk, dan denk ik toch zomaar dat hij harder in galop gaat
. Ik snap nooit dat mensen zelf niet begrijpen dat dat niet zo effectief is
. Maargoed, eigenlijk ben je gewoon vanaf het begin af aan bezig om het vooral niet te vragen, dat is wat ik nu doe qua anti-galop training
. Daarna rechtdoor de drafbaan op, wat toch wel weer een stuk enger is, ze moeten dan natuurlijk echt de grote polder door. Ze wilde daar een keer in de achteruit maar ging na een aansporing van mij weer vooruit. Plan was eigenlijk om haar donderdag voor het eerst voor de kar te zetten maar dat word nu verschoven omdat ik toch nog een keer met de lange lijnen de baan op wil
.
.
.
. En nog even over het vooroordeel dat ze te jong belast worden en "dus" allemaal stuk zijn, mijn oudje heeft 220 koersen gelopen van z'n 3e tot z'n 12e en is bijna 25 geworden, dus dat valt ook allemaal wel mee
. Mensen die het verschil niet weten tussen een wagen/sulky of menner/pikeur zouden zich eerst eens in het onderwerp moeten verdiepen voordat ze wat gaan roepen (of bijvoorbeeld eens bij Ruitje langs gaan
).

En in het zadel kun je ondersteunen door zit/lichaamssturing, dat is achterop de wagen wel moeilijker gok ik zo.

Romy1234 schreef:Daarom zie ik er ook geen kwaad in dat ts op deze manier graasje dingen leert, beestje word niet zwaar belast en is naar wat ik hier lees behoorlijk leergierig en slim, enige wat ik wel jammer vind is dat ze al zo jong in koersen gebruikt worden, maar aan de andere kant denk ik dat elk paard ook wel aangeeft waar het wel of niet aan toe is.