Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:47

Zou het ook niet zo zijn dat mensen het vooroordeel hebben dat er op de koersen alleen maar 2,3,4,5 jarigen rondlopen?

Ik zou graag eens komen kijken want vind het erg interessant, maar volgens mij woon je aan de andere kant van Nederland. En stiekem sta ik binnen 10 stappen ook gewoon bij de buren op het entrainement :+

Maartje1990

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:31

Ikzelf heb nooit opmerkingen gehad dat ik te vroeg dingen heb gedaan, die plaats ik namelijk niet op bokt. Maar ik lees regelmatig kritiek op mensen die paard als zadelsteun gebruiken en dan begaan ze zo'n beetje een moord. En hier is het allemaal prima. Dat was een opmerking richting ''de bokkers'' (niet naar TS) dat ik het eigenlijk gewoon hypocriet vind.

Ik ben overigens niet tegen dingen doen op jonge leeftijd, maar zoals ik zei met mate. En een paard die op 2 jarige leeftijd al voor de wagen wordt gezet (hoe kort ook) vind ik gewoon te vroeg en te veel en niet meer met mate. Met mate is: Fietsen, wandelen, poetsen, voetjes geven, grondwerk, vaststaan wassen, door water lopen. Niet voor een wagen binden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:02

TS vraagt toch ook niet om "goedkeuring" of zo? Je kunt dit topic volgen omdat je het leuk of leerzaam vind. Zoals ik. Je kunt het ook niet volgens, omdat je het niet fijn vind.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:15

Maartje1990 schreef:
Ikzelf heb nooit opmerkingen gehad dat ik te vroeg dingen heb gedaan, die plaats ik namelijk niet op bokt. Maar ik lees regelmatig kritiek op mensen die paard als zadelsteun gebruiken en dan begaan ze zo'n beetje een moord. En hier is het allemaal prima. Dat was een opmerking richting ''de bokkers'' (niet naar TS) dat ik het eigenlijk gewoon hypocriet vind.

Ik ben overigens niet tegen dingen doen op jonge leeftijd, maar zoals ik zei met mate. En een paard die op 2 jarige leeftijd al voor de wagen wordt gezet (hoe kort ook) vind ik gewoon te vroeg en te veel en niet meer met mate. Met mate is: Fietsen, wandelen, poetsen, voetjes geven, grondwerk, vaststaan wassen, door water lopen. Niet voor een wagen binden.

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik..
Wellicht is het verschil in het bovenste dat de TS in dit geval goed kan verwoorden en onderbouwen waarom ze deze dingen doet, en dat andere in de andere topics dat onnadenkend doen en dan ook nog eens niet tegen kritiek kunnen :+

Wat betreft het laatste gedeelte.. ik snap wel waarom je dat vind.. Je vind onbelast bewegen geen probleem, maar voor de kar binden is in jou ogen niet onbelast meer.. klopt dat?
Mijn vraag dan weer richting jou, heb je wel eens zo'n kar gevoeld? :Y)

Persoonlijk denk ik niet dat een sulky veel kwaad kan qua belasting en ik vind het ook goed om met jonge paarden verschillende dingen te doen om te laten wennen aan allerlei dingen. Vergeet ook niet dat deze dravers naast deze training toch nog veel op de wei staan en als zij straks beleerd zijn, zij ook weer de weide op gaan met soortgenoten :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:29

maartje.. wat is het verschil tussen fietsen en voor een sulky lopen? de sulky waar ze voor gaan weeg bijna niets....

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:36

Voor mij valt een sulky wel onder onbelast werken, want zo'n sulky weegt 3 keer helemaal niets. Daarbij vind ik ruitjes manier van trainen erg vriendelijk ogen, en weet ze goed het hoe en waarom Te onderbouwen :)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:44

Erg leuk dier heb je gekocht :) gefeliciteerd met haar *\o/*
En ik vind het erg interessant dat je een topic start hier over!
Ik heb namelijk echt helemaal GEEN verstand van de draverssport en ik heb wel een paar vraagjes :')
Waarom is het bij deze wedstrijden niet de bedoeling dat ze in galop aan springen, ik bedoel, daar is toch niets verkeerd aan, dat is gewoon het natuurlijke gedrag van een paard :)
En hoe zorgt de menner er voor dat het paard niet in galop aanspringt?
Ik hoop dat je mijn vragen een beetje kan beantwoorden :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:17

Alsof grondwerk niet belastend is, ook mentaal gezien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:36

Maartje, die dan moord en brand schreeuwen als een jonkie als zadel steun wordt gebruikt vind ik ook hypocriet, vooral als het alleen maar leuk wordt gevonden als er allemaal slingers en ballonnen aan een andere wordt gehangen. Waarom? Omdat ze als argument vaak "Het is gevaarlijk, wat nou als.." gebruiken

Ruitje, ik vind het echt heel interessant om te lezen :D

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:32

Goh Ruitje, ben al heel lang een meelezer op bokt maar heb me nooit echt geroepen gevoeld om te registreren om te kunnen reageren.. tot nu :P

Ik moet bekennen dat ik er ook wel een handje van had om de drafsport te veroordelen vanwege de jonge leeftijden van paarden, en wat dat betreft heeft dit topic me toch best aan het denken gezet over de andere kant van het verhaal.
Het zal er overal anders aan toe gaan ongetwijfeld, maar ik vind dit er tot nu toe toch heel vriendelijk uitzien.
Dus wil ik je vooral bedanken voor het kijkje in jouw wereld, en je enorme informatieve en geduldige manier van uitleggen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:57

AnimalFriend schreef:
Erg leuk dier heb je gekocht :) gefeliciteerd met haar *\o/*
En ik vind het erg interessant dat je een topic start hier over!
Ik heb namelijk echt helemaal GEEN verstand van de draverssport en ik heb wel een paar vraagjes :')
Waarom is het bij deze wedstrijden niet de bedoeling dat ze in galop aan springen, ik bedoel, daar is toch niets verkeerd aan, dat is gewoon het natuurlijke gedrag van een paard :)

Het is een DRAFwedstrijd, bij 1 pas galop zijn ze uitgesloten van de wedstrijd. Ze kunnen zeker galopperen, maar ze mogen het niet.

Dat ze niet aanspringen wordt getraind. Hoe of wat precies weet ik zo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:12

Ik meende drie aan een gesloten sprongen?
Galop is simpel weg niet wat er op de wedstrijd gevraagd wordt. Draf is voor de meeste dravers een voorkeur gang en ik kan me voorstellen dat galop voor de wagen ook gewoon niet getraind wordt.

Springen kan denk ik per situatie verschillen wbt oorzaak. Maar ik ken ook diehard dravers die het liefst galopperen. Die zullen dan ook niet lang koersen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:19

AnimalFriend schreef:

Het is een drafwedtrijd dus galop is niet gewens tijdens de wedstrijd.
Galop is natuurlijk gedrag maar tijdens een dressuurproef wil je toch ook niet dat je paard te pas en te onpas gaat galopperen?

Een menner heet in de drafsport pikeur ! ;)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:16

Bedankt voor je uitleg :D

Ik blijf je topic volgen. Heel interessant om de drafsport beter te leren kennen en natuurlijk om de vorderingen van je knappe meisje te volgen :j

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:23

myself133 schreef:
Zou het ook niet zo zijn dat mensen het vooroordeel hebben dat er op de koersen alleen maar 2,3,4,5 jarigen rondlopen?

Er lopen ook oudere paarden in de koers hoor.

Wat de mening van Bokt betreft, zou ik geen waarde aan hechten. Ze lopen allemaal achter elkaar aan. Zegt de ene "ik ben voor" is iedereen opeens voor, totdat iemand durft te zeggen dat die tegen is, dan volgt de rest ook. }:0

Ik zit nu zo'n 6 jaar in de drafsport en heb soms ook nog moeite met "een puppie", zoals ik ze noem voor de sulky staan, maar ze lopen met de oortje naar voren en tonen geen verzet, dus heel erg vinden ze het niet. Verder gebeurt het niet vaak en als ze het goed doen, gaan ze weer een tijd het land in om verder "puppie" te zijn.

Ik vind niet dat je alle entrainements over 1 kant mag schuiven over of ze goed voor hun paarden zijn of niet. Ik kom op 3 verschillende en daar zijn ze allemaal goed voor hun paarden. Ik draai al heel wat jaren mee in de paardensport, maar in de drafsport staan de paarden heel veel buiten, worden na een koers meteen helemaal verzorgd en uitgestapt, dus zo slecht hebben ze het niet. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:16

Wat een leuke reacties allemaal!
Een aantal van jullie verwoorden ook goed wat ik bedoel met het vergelijken van topics op Bokt :) . Ik kom misschien niet altijd even goed uit wat ik bedoel :o

Ik bedacht mij vanochtend ook nog even dat ik wilde melden dat ik niet 'de drafsport' ben, dus dat dit topic wel een kijkje is in die sport, maar dat iedereen het vast anders doet. Dit is mijn eerste eigen jaarling, heb er tientallen samen met mijn vader beleerd maar wilde het nu voor het eerst zelf doen. Daarin ben ik dus ook aan het zoeken, omdat ik het voor het eerst niet doe zoals 'het moet' , maar het nu helemaal op mijn eigen manier kan doen. Misschien zijn er wel dravertrainers die mijn topic onder ogen krijgen en denken: wat een prutser :') . Anyway, ik ben ik en ik wil jullie laten zien hoe ik denk dat ik mijn paard het beste kan beleren en jullie daarmee een stukje van een onbekende sport laten zien. Ik vind dat leuk :D

Vind het dan ook super leuk dat er zoveel mensen reageren( en zelfs mensen die zich hier voor dit topic aanmelden). Ik heb al helemaal dromen van Gracia haar eerste koers en dat dan de hele tribune vol zit met Bokt-Fans :=

Over het langskomen, elk jaar in augustus organiseren we een drafsportdag, dus voor iedereen die dat boeiend vind: dan ben je van harte welkom! Dan vertellen we eerst iets over de training en het tuig/beslag. Kan je mee op de duo en daarna gaan we naar Duindigt waar je uitleg krijgt over de koersen :)

Over het niet in galop mogen aanspringen, ik weet niet wie dat bedacht heeft en waarom, maar het mag gewoon niet. Ik weet ook niet wie er bedacht heeft dat er geen balk af mag vallen met springen, maar dat mag ook niet. Dat idee een beetje.

Hoe zorg je dat een paard niet in galop aanspringt.
Jeetje, oke hier de verkorte versie.

Bij een draver is draf ( hopelijk, je komt ook talentloze dravers tegen natuurlijk >;) ) zijn voorkeursgang. Al generaties lang worden ze daar op geselecteerd en daarom zal een draver zijn 'galopsomslagpunt' al later zijn. D.w.z. dat het voor hem langer comfortabel is om te draven. Dit 'galopsomslagpunt' ( dus het punt waarop een paard denkt: vanaf nu is het makkelijker om in galop te gaan) , ligt in het begin van de training lager dan later in de training. Je gaat dit dus eigenlijk steeds later opschuiven, totdat ze op topsnelheid de baan rond kunnen. Des te meer talent een paard heeft, des te makkelijker dit gaat. Hoe doe je dat dan?
* Je kan een paard schoenen aan doen, met meer gewicht aan de voeten zullen ze minder snel in galop springen.
* Je gaat steeds tegen de grens van het 'galopomslagpunt' rijden, waardoor dat steeds meer verschuift. Ze krijgen er dus steeds meer vertrouwen in dat ze hard kunnen draver. Hier komt veel gevoel bij de trainer bij kijken, als je te weinig tegen die grens aan rijd train je je paard niet goed, ga je steeds over die grens heen krijg je een paard zonder 'drafvertrouwen'
* Voor de puntjes op de I kun je foefjes gebruiken die het het paard tijdelijk makkelijker maken, zo kun je een springteugel aan doen zodat ze minder makkelijk in galop springen of ander beslag waardoor een paard een betere bij hem passende loop ontwikkeld en daarom beter in draf blijft.

Voorlopig ben ik nog helemaal niet met het bovenstaande bezig, op het moment dat Gracia nu voor de kar loopt, loopt ze in een tempo waarbij ik nog helemaal niet in de buurt zou komen van dat 'omslagpunt' . Waar ik wel mee bezig ben is het er niet 'in trainen' , ik zal het voor de kar dus nooit vragen en als ze voor de kar in galop gaat, neem ik haar terug totdat ze in draf zou lopen.

Ik moet altijd erg lachen om de verhalen op Bokt waarbij gemeld word dat dravers trauma's hebben met de galop, want die zou er uitgeslagen worden := . Dan denk ik altijd? Wat zou mijn paard doen als hij in galop zit en ik geef 'm een beuk, dan denk ik toch zomaar dat hij harder in galop gaat >;) . Ik snap nooit dat mensen zelf niet begrijpen dat dat niet zo effectief is O:) . Maargoed, eigenlijk ben je gewoon vanaf het begin af aan bezig om het vooral niet te vragen, dat is wat ik nu doe qua anti-galop training :o

Over Bonte trouwens: ik ben zelf ook tegen tweejarige race's. Vind dat grote onzin, i.m.o. is dat wel teveel op jonge leeftijd :)

Zo en dan nu weer over Graasje :#

Vandaag voor de ik denk 5e? keer voor de lange lijnen, voor het eerst kreeg ik te zien waarvan ik al dacht dat het ging komen. Meestal is mijn ervaring dat ze óf de eerste keer een keer aangeven dat ze het niet snappen, of 3-6e keer. Gracia deed alles eigenlijk zo vloeiend tot nu toe. Zaterdag kon ik 'alleen'( degene met het touw liep naast mij) alle kanten op sturen en snapte ze ho en stappen. Dat is bijzonder snel en geeft aan hoe slim ze is.

Meestal komt het er dan nog wel een keer 'uit' en dat was vandaag, ze dacht bij een rondje over het erf 'hier gaan we altijd links af' en ik wilde dit keer rechtdoor naar de drafbaan. Dit begreep ze dus niet. Was erg benieuwd wat haar reactie was.

En die was links af gaan terwijl ik bleef aangeven rechtdoor te willen, toen stilstaan en echt niet rechtdoor willen en toen na een aansporing van mij een mini stijgertje maken >;) . Daarna rechtdoor de drafbaan op, wat toch wel weer een stuk enger is, ze moeten dan natuurlijk echt de grote polder door. Ze wilde daar een keer in de achteruit maar ging na een aansporing van mij weer vooruit. Plan was eigenlijk om haar donderdag voor het eerst voor de kar te zetten maar dat word nu verschoven omdat ik toch nog een keer met de lange lijnen de baan op wil :) .

Uiteindelijk heeft ze de rest van de drafbaan super gelopen en hebben we op het erf ook nog een rondje gemaakt, we zijn zo'n 15 min bezig geweest :) .

Ik ben eigenlijk blij dat ze nu een keer heeft laten zien iets niet te snappen, omdat ik nog niks gevraagd had wat te moeilijk was wist ik ook haar reactie nog niet. Ik weet nu wat ze doet en weet dat ze dus na een aansporing van mij wel weer de goede kant op gaat en dan niet in de stress blijft, slaat of er vandoor gaat. Ze snapt het niet, doet het toch en denkt dan: ooooh, dat valt best mee :) .

Was bang dat er meer reactie zou komen als het moeilijker werd, maar wat niet is kan nog komen :')

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:38

wat een leuk topic, lees al vanaf het begin mee en moet zeggen dat ik het erg interessant vind.
Vind de koers voor 2-3 jarige niet echt positief maar het al vroeg kilometers maken op een ontspannen manier al dan niet voor de sulky wel weer heel logisch.
Heb er eigelijk nooit zo over nagedacht maar als je goed nadenkt, Paarden in het " wild " lopen vele kilometers en ook al staat je paard 24/7 in de wei komt hij nooit aan de kilometers die "wilde" paarden maken.
En door veel rechte kilometers te maken op een goede bodem en met de lichte sulky kom je een eind in de richting van de hoeveelheid kilometers van 'wilde' paarden.
Kilometers maken OP een paard van dezelfde leeftijd vind ik dan weer niet positief, maar naast de fiets is dan ook een prima optie.

Blijf je graag volgen en super hoe je reageer op negatieve berichten en probeert dingen uit te leggen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:23

Vind dit een heel leuk topic om te volgen, erg leuk om iets meer te weten te komen over de drafsport in het algemeen en leuk te lezen hoe jij het aanpakt. Klinkt als een heel eerlijk paard, ben erg benieuwd naar hoe ze zich gaat ontwikkelen :j

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:58

Je bent goed bezig Ruitje, dankzij jouw duidelijke uitleg en geduld zijn Graasje en jij goede promotie voor de sport :). En nog even over het vooroordeel dat ze te jong belast worden en "dus" allemaal stuk zijn, mijn oudje heeft 220 koersen gelopen van z'n 3e tot z'n 12e en is bijna 25 geworden, dus dat valt ook allemaal wel mee :D. Mensen die het verschil niet weten tussen een wagen/sulky of menner/pikeur zouden zich eerst eens in het onderwerp moeten verdiepen voordat ze wat gaan roepen (of bijvoorbeeld eens bij Ruitje langs gaan :o ).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:54

Ik vind je stalnaam "Graasje" briljant *\o/*

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:18

Een meelezer meldt zich! Ik vind het een zeer interessant topic! En ga vooral zo door :+

Wat ik niet snap is dat mensen niet weten dat je rechtuit de benen en pezen sterkt. Want in mijn mening hoor je dat toch te weten als je (jonge) paarden rijdt ongeacht de sport? Lekker op buitenrit, veel rechtdoor, tempowisselingen en op verschillende ondergronden. Kunnen ze spieren ontwikkelen, kun je ze evt ook al rechtrichten en dat allemaal zonder dat ze de pest krijgen aan de bak of dat je teveel met het tempo/impuls bezig hoeft te zijn (want die is buiten vaak wel aanwezig, en vooral met een 2e paard die niet wil vertragen)

Daarnaast snap ik ook niet dat "de" dressuurruiters (dus niet allemaal he) het draven leren niet snappen. In de dressuur doe je toch hetzelfde in het begin met de draf? Versnellen zonder galop. En belonen als ze dus wel versnellen zonder in galop aan te springen. Alleen bij dravers zal het een stukje harder gaan :+ En in het zadel kun je ondersteunen door zit/lichaamssturing, dat is achterop de wagen wel moeilijker gok ik zo.

Nouja, kleine inbreuk in je topic. Maar, ik ga weer lekker in meeleesmodus :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:23

Ruitje, kan je eens uitleg geven over de grond van zo'n drafbaan. Ik rijd er wel eens langs een, het lijkt wel op grof zand. Wat me opvalt is dat de hoeven er 0,0 in wegzakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:43

Ik kom ook even uit mijn meelees status :)

Zelf een dressuur en recreatie Miep, maar des te interesanter ik jou topic vind, ook leerzaam omdat je zo open bent, complimenten daarvoor +:)+

Voorheen woonde ik naast een vrouw die ook een klein bedrijf heeft met dravers, en heb ook een tijdje meegeholpen met de verzorging, daardoor ben ik ook wel iets wijzer geworden hoe het in de drafsport een beetje in zijn werk gaat.

Jammer dat er nog steeds veel mensen met een vooroordeel zijn over deze tak vd sport, ik zie regelmatig voorbeelden met dressuur en springruiters waar het paard als een 'product' gebruikt word ipv een paard.

Ik kan zelf niet zo goed snappen waarom mensen een veulen zo snel mogelijk afspenen en 3 jaar in de opfok te gooien, vervolgens word paard uit de opfok gehaald en moet het in een noodvaart beleerd worden en presteren (uiteraard is dit een voorbeeld en niet hoe iedereen dit doet).
Uiteraard ben ik het er mee eens dat een jong dier met soortgenoten moet opgroeien, maar dit hoeft niet met alleen maar veulens, jaarlingen en twenters te zijn, als ze in een gemengde kudde opgroeien ben ik er van overtuigd dat dit beter is als alleen jonkies.
Juist de jonkies die regelmatig in handen komen van mensen en op een spelende wijze dingen geleerd worden zijn denk ik de makkelijkste paarden uiteindelijk.

Daarom zie ik er ook geen kwaad in dat ts op deze manier graasje dingen leert, beestje word niet zwaar belast en is naar wat ik hier lees behoorlijk leergierig en slim, enige wat ik wel jammer vind is dat ze al zo jong in koersen gebruikt worden, maar aan de andere kant denk ik dat elk paard ook wel aangeeft waar het wel of niet aan toe is.

Klein voorbeeldje, vrouw die ik ken koopt een net 2,5 jarig paard, vers uit de opfok, word op stal gezet en mag niet naar buiten (op dagelijks longeren en vrijspringen na), want stel je voor dat paard een blessure oploopt, beest werd met de dag schuwer en trok in een hoekje in de stal als zij eraan kwam, want ja hij wist precies wat er moest gebeuren, werd uit stal getrokken, hoofdstel, beenbeschermers etc om en moest aan het werk, na 1 week (!!!) werd er al een zadel opgegooid en geleund, beestje is inmiddels net 3 jaar en word al een springparcours mee gereden, beestje werd zo overrompeld dat het allemaal maar toe laat maar kom op en wees eerlijk want helaas gebeurd dit heel erg vaak.

Dan zie ik toch veel liever de manier van ts, bij mijn oude buurvrouw heb ik ook gezien hoe zij de jonge dravers trainde (met de auto erachter rijden op de drafbaan) en die beestjes hadden er nog plezier aan ook, heel leuk om te zien hoe de vooruitgang gaat en ze steeds harder beginnen te draven ipv galopperen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:48

Romy1234 schreef:
Daarom zie ik er ook geen kwaad in dat ts op deze manier graasje dingen leert, beestje word niet zwaar belast en is naar wat ik hier lees behoorlijk leergierig en slim, enige wat ik wel jammer vind is dat ze al zo jong in koersen gebruikt worden, maar aan de andere kant denk ik dat elk paard ook wel aangeeft waar het wel of niet aan toe is.

Euh waar staat dat ze al met haar koerst? Das namelijk niet het geval voor zover ik gelezen heb....Of bedoelde je dit meer als algemene opmerking dat dravers vaak al vroeg koersen??

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:04

Wat ik me ook nog afvroeg, misschien heb ik eroverheen gelezen, ik heb absoluut geen verstand van aangespannen rijden dus misschien een domme vraag maar:
Is er verschil tussen belasting op de rug of aangespannen? In de zin van, normaal voor belasting op de rug neem je een 20% van gewicht paard als absoluut max gewicht voor de ruiter, hoe zit dat met aangespannen?
Aansluitend, hoeveel weegt jouw sulky+ ruiter combinatie ongeveer (I know I know, onbeleefd om naar een anders gewicht te vragen .. haha)