De dag waarop het afscheid ineens dichtbij leek..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:25

Ik begrijp gewoon niet wat ze ermee willen bereiken... Dat je afziet van inslapen? Op deze manier zijn ze sowieso een klant kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:27

Kent ze die andere stal? Op kliniek zijn ze ervaren met inslapen onder stress door vervoer daar kunnen ze dit laten afvloeien en dmv vam de wanden ervoor zorgen dat het rustig verloopt.

Een andere stal met andere paarden kan zoveel adrealine geven dat het wel eens niet zo soepel zou kunnen verlopen... en omdat de da dan geen gebruik kan maken van de wanden kan het dan wel eens een nare bezigheid gaan worden. Wil je absoluut niet bangmaken maar het laatste wat je wil is het verhaal van een andere bokker die haar paard langs de weg dacht ik moest laten inslapen en die weer omhoog knalde en uiteindelijk midden op de weg viel en overleden is. Zou heel.goed je voors en tegena afwegen. Ik zou dan de vervoersstress voor lief nemen. Dat kunnen ze in een kliniek prima hanteren em advloeien..

Roosch

Re: De dag waarop het afscheid ineens dichtbij leek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:30

Heb je ooit een paard meegemaakt dat lastig te laden was, Yvank_? Daar zit ook ontzettend veel adrenaline in. Toen Es van Brabant naar Friesland kwam hebben ze er een eeuwigheid over gedaan om haar te laden. In haar laatste uurtjes is dat niet bepaald iets wat je moet willen.
Dan liever naar een stal 5 minuutjes verderop, daar even laten acclimatiseren en dan rustig laten gaan. De dierenarts weet vast wel met die stress om te gaan als het haar al wat kan schelen dat het een andere stal is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:35

Wellicht paard avond van te voren brengen naar de andere stal. Bij mijn zoon die werkt in een kleine slachterij / slagerij doen ze dit altijd met de koeien. Die worden zaterdag- of zondagavond gebracht. En tegen de tijd dat ze geslacht moeten worden zijn ze al weer stress vrij.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:39

Ik heb stil verder mee zitten lezen.. is het ook niet een optie om eerder naar de klinie tegaan dat ze daar al staat? Ik heb het ook meegemaakt dat n paard ging vechten tegen in slapen. klinkt nu misschien cru maar was altijd tegen slachten maar nu ik heb gezien wat inslapen doet is naar de slacht zo snel! En volgens mij kunnen ze daar ook eerder naar toe en dan op de wei.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:44

Die staleigenaar heeft er feitelijk niks over te zeggen, wat gaat ie doen wanneer jij de da gewoon laat komen op stal? Ik geloof niet dat ie er tussen zal springen en de verhoudingen zijn toch al verstoord. Ik zou dus de afspraak op stal gewoon door laten gaan en die staleigenaar bekijkt het maar. Dat hoort er gewoon bij.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:49

Hij moet wel het dier verslepen/ergens laten totdat hetbwordt opgehaald neem ik aan?misschien is ie daar huiverig voor?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:54

Het is een pensionstal neem ik aan, dus dan zal ie vaker voor dit soort situaties komen te staan. Paarden hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:08

Roosch schreef:
Heb je ooit een paard meegemaakt dat lastig te laden was, Yvank_? Daar zit ook ontzettend veel adrenaline in. Toen Es van Brabant naar Friesland kwam hebben ze er een eeuwigheid over gedaan om haar te laden. In haar laatste uurtjes is dat niet bepaald iets wat je moet willen.
Dan liever naar een stal 5 minuutjes verderop, daar even laten acclimatiseren en dan rustig laten gaan. De dierenarts weet vast wel met die stress om te gaan als het haar al wat kan schelen dat het een andere stal is.

Ja dat heb ik.. maar op een kliniek kunnen ze door die prikkeloze inslaapbox alles laten afvloeien. Ik weet niet of je ooit een paard hebt gezien die niet wil gaan liggen of zelfs weer omhoog springt tijdens het inslapen maar dat is het naarste wat er is... wellicht kan ze dr donderdag al naar de kliniek brengen. Ik heb 2 paarden in moeten laten slapen en de da heeft mij uitgebreid uitleg gegeven waarom ook als het paard heel moeilijk te laden is kliniek toch de voorkeur heeft. Omdat andere paarden op een andere stal zoveel adrenaline opwekken en omdat het paard dan gewoon staat en niet in een inslaapbox kan dar hele nare taferelen opleveren...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:09

Als ik Estada zo inschat denk ik dat ze minder stress op die stal zal hebben. Zijn er al een paar keer langs gekomen. Vind het wel lief dat iedereen zo mee denkt. Ik wacht eerst wel af of ik het überhaupt bij hun mag doen en dan bel ik eerst de DA voor overleg. Zij zullen vast met beide ervaring hebben.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:17

Klinkt nu misschien een beetje cru dat ik het zeg(en wrss ook de manier waarop), Sorry alvast. Maar hebben jullie er over nagedacht dat ze pas vrijdag eind van de middag ingeslapen word. Dan rijdt de remdac niet meer. Wat betekend dat de stalhouder het hele weekend naar een dood lichaam aan het kijken is. Bovendien komen er allerlei klanten langs. Is geen prettig gezicht. Vanuit zijn ogen begrijp ik goed dat hij het dan niet wilt. Als je bijvoorbeeld de individuele ophaaldienst laat komen, die komen wel in het weekend, dan wordt ze zaterdagochtend opgehaald en kan het zijn dat de eigenaar er al minder of geen moeite mee heeft.

Verder zou ik als ik jou was inderdaad kijken voor een andere stal. Je wilt het zo rustig mogelijk gebeurt hebben en als jij denkt dat ze snel acclimatiseert, dan kan dat. Scheelt voor jullie beide enorm in de stress.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:46

liedjuh2 schreef:
Klinkt nu misschien een beetje cru dat ik het zeg(en wrss ook de manier waarop), Sorry alvast. Maar hebben jullie er over nagedacht dat ze pas vrijdag eind van de middag ingeslapen word. Dan rijdt de remdac niet meer. Wat betekend dat de stalhouder het hele weekend naar een dood lichaam aan het kijken is. Bovendien komen er allerlei klanten langs. Is geen prettig gezicht. Vanuit zijn ogen begrijp ik goed dat hij het dan niet wilt. Als je bijvoorbeeld de individuele ophaaldienst laat komen, die komen wel in het weekend, dan wordt ze zaterdagochtend opgehaald en kan het zijn dat de eigenaar er al minder of geen moeite mee heeft.

Verder zou ik als ik jou was inderdaad kijken voor een andere stal. Je wilt het zo rustig mogelijk gebeurt hebben en als jij denkt dat ze snel acclimatiseert, dan kan dat. Scheelt voor jullie beide enorm in de stress.

Het ging niet om het ophalen want ik kon haar ook een uur later weg laten halen en dat mocht ook niet. Ik zie wel wat we doen maar het komt sowieso wel op zn pootjes terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:49

Laat je haar individueel ophalen? Want kan me indenken dat hoe cru ook een andere stal liever ook niet een onbekend dood paard het hele weekend willen hebben liggen. Het wordt ook nog eens heel erg warm nouja je kan zelf wel bedenken wat dan gebeurd :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:58

Yvank_ schreef:
Laat je haar individueel ophalen? Want kan me indenken dat hoe cru ook een andere stal liever ook niet een onbekend dood paard het hele weekend willen hebben liggen. Het wordt ook nog eens heel erg warm nouja je kan zelf wel bedenken wat dan gebeurd :o

Dat ligt er aan of ze naar de DA gaat of naar een andere stal. Dat moet ik allemaal overleggen maar ik had dat apart ophalen inderdaad al aangeboden ivm het weer en het weekend. Maar dat wilde ze ook niet dus dan houdt het gewoon op. Als het bij de DA gebeurd zal het niet zo erg zijn denk ik en met deze temperaturen rijden ze vaak ook in het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:59

Klinieken hebben een aparte regeling met rendac die komen vaak aan het einde van elke dag :j , mijn pony wouden ze daarom ook graag rond 4 uur laten inslapen dan hoefde niet al te lang daar te liggen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:03

Yvank_ schreef:
Klinieken hebben een aparte regeling met rendac die komen vaak aan het einde van elke dag :j , mijn pony wouden ze daarom ook graag rond 4 uur laten inslapen dan hoefde niet al te lang daar te liggen.

Dat zou bij ons ook prima uit komen maar ik wacht het nog even af. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:04

Er komt altijd wel een oplossing :)

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:54

Helaas niet de oplossing van de andere stal, want zij vinden het inderdaad niet zo'n prettig idee om een dood paard (die niet bij hun stal hoort) op het erf te hebben.
Daarnaast moet de stalhouder van Inge zelf zijn verantwoordelijkheid als stalhouder nemen!

Inge, hopelijk lukt het om een goed alternatief te vinden...
En als het dan toch echt de kliniek wordt, dan zou ik haar daar vrijdagochtend al brengen. Hopelijk kan ze daar dan nog een paar uurtjes in het gras staan (bijkomen en acclimatiseren) en krijgt ze dan alsnog een waardig einde...
Nogmaals heel veel sterkte...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:57

Inderdaad, dat hoort er ook bij als je stalhouder bent. Ik zou hem dan dus gewoon voor een voldongen feit stellen. Ik neem aan dat je netjes je stalgeld hebt betaald dus dan heb je ook het recht je eigen paard daar in te laten slapen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:14

Dat heb ik inderdaad altijd netjes gedaan. Ik kan haar helaas niet al vroeg brengen omdat degene die mij brengt eerst nog moet werken en er moet nog iemand uit Rotterdam deze kant op komen die ochtend om mij bij te staan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 19:02

Dankzij bokt heb ik hoogstwaarschijnlijk iemand gevonden, dichtbij!! die haar wil brengen en die ontzettend rustig en goed is met het laden van moeilijke paarden. Dan kunnen we ook al eerder beginnen met laden zodat er geen tijdsdruk is. Als we vroeg zijn kan ze altijd nog even lekker grazen daar. Morgen bel ik de kliniek om een tijd vast te zetten en dan kan ik de afspraak rond maken.
Bokt... BEDANKT! _/-\o_ :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:57

Fijn INge de hulp. Je hebt het al zwaar genoeg. Dank je wel voor die aardige Bokker!!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:09

Nou alles is geregeld. Half 5 op de kliniek en half 3 beginnen we met laden. Klonk als een hele fijne man die ons gaat rijden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:11

+:)+

Goed geregeld, fijn dat er nog behulpzame bokkers rondlopen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:13

Heel veel succes! Ik had ook een paard die heel slecht te laden was. Op z'n laatste trailerritje liep die zo de trailer in. Alsof die wist dat die verlost ging worden van de pijn. Dus wie weet valt het bij jou ook alles mee.