Workshop van Bertie Prinsen Overijssel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:38

Joolien schreef:
Helaas gaat Ellie terug naar de eigenaar, ze gaat nog lekker een tijdje het land op :)
Baal er wel van...

Wat jammer, Joolien!
Heb je nu nog wel een paard om te rijden?

_Marinke_

Re: Workshop van Bertie Prinsen Overijssel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:02

Jammer Jolien!

Hier vind ik het nog wel behoorlijk wennen, maar we focussen ons vooral op activiteit en reactie op het been. Daarnaast wil ik dat ie gewoon 'los' blijft in mijn hand (soms nog wel heel moeilijk, vooral op concour als er veel te zien is.. :+ ).

Reactie voor het been is al wel een stuk verbeterd, dat is in de privé lessen die ik deze zomer heb ingepland ook een echt werkpuntje en kreeg van haar ook al te horen dat als we zo door gaan ik op gegeven moment mij ga afvragen waar de rem ook al weer zat. := Ze vond overigens dat ik hem ook goed reed en we op de goede weg zitten! Altijd leuk om te horen natuurlijk! *\o/*

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:48

Ik probeer Jolien zo ver de krijgen dat ze de dochter van Uris gaat rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:57

Liselot schreef:

Jaja :P Morgen kan ik trouwens niet ;) Wordt t komende week een keertje als ik niet op strand zit :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:03

Liselot schreef:

Wat leuk, Liselot!
Mooi paard ook, zag ik op de link waar je een bijrijder zocht. Wat is de afstamming?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:00

Het is een Sirius :) Zit flink wat beweging in ook

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:20

Jammer Jolien, hopelijk snel weer ander paard voor jou :)

@Marinke, fijn om te horen zeg! Heb hetzelfde gevoel, gaat goed, maar veel om te onthouden :)
Fijn dat je ook bevestiging van anderen krijgt! Ga zo door! +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:23

hallo!

uit een paar reacties (ook via PM) lees ik dat het blije rijden nog steeds bestaat. <3
Daar ben ik (natuurijk) blij mee!

Wat me verbaast is dat het soms als 'moeilijk', of 'anders' wordt ervaren.
Kunnen jullie me helpen om het te begrijpen?

Ik geloof dat ik niet veel anders doe dan wat in 'de boekjes' staat. Héél basis.

Als je aan iemand zou zeggen dat je niet veel meer gedaan hebt dan wat stappen en draven over de hoefslag.. En misschien een grote volte .. En misschien een galopje.
Zoveel is dat dan niet, zou je denken.

Ik heb niet de pretentie een 'andere' manier van rijden te introduceren.
Ik wil wél een paard dat goed en fijn beweegt.
ik wil een BLIJ paard.

Het is kennelijk bijzonder dat ik binnenbeen-buitenschouder heb benadrukt.
Is dat zo bijzonder?
Binnenbeen-buitenschouder om een paard in balans te brengen: klaar voor de oefening die erop volgt.

Begrijp me goed. Ik ben geen goeroe.
Meer een tuthola, niet als iedereen.
Ik heb de wijsheid niet in pacht.
Daarom is een workshop zo leuk, omdat iedereen ook ervaring en ideeën kan inbrengen.
Ook ik wil daar graag van leren! :)

Daarom mij vraag: hoeveel tijd en ruimte is er bij jullie in de lessen voor echte basis?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:49

Nou, je weet van mij dat het bij mij de kennis is die ontbreekt. Heb vroeger pony les gehad en daar leerden we gewoon niet echt goed rijden...
Daarna van mijn 13e t/m mijn 24e een eigen pony gehad, nooit geen privelessen, altijd lol met knol door bos hobbelen en soms wat in de bak.

Nu met Liberty meer bezig, serieuzer zeg maar... maar de kennis ontbreekt. Nooit heeft iemand mij precies verteld hoe ik moet rijden.
In mijn rijlessen merk ik nu dat er niet veel naar de basis gekeken word, we rijden rond, pasje wijken daar, stukje galop hier en daar moeten we het "mee doen".
Er word niet duidelijk uitleg gegeven helaas...

Voor mij is het dus echt allemaal "nieuw", "anders".
Gewoon in stap met de mond mee bewegen is al zoiets... altijd moest ik handen stil houden en nu mag ik ze weer mee bewegen... dat is "raar", "wennen".

Zelf merkte ik al wel eens dat Liberty, vooral in galop op de linkerhand merk ik dat paard veels te recht door de bocht rijdt (plank) en niet mooi galoppeerd, ze valt dus ook naar binnen. Nu merk ik dat ik dit met mijn benen op kan lossen...
Maar omdat ik dit zelf niet wist, heb ik dit ook niet echt mijn paard geleerd (heb Liberty zelf ingereden), dus dan moet zij het ook "leren" voordat we het samen kunnen.

Ook moet ik mezelf afleren op mijn handen te rijden... paard niet bij de kop te pakken...
Dus probeer aan eind van mijn rijden ook vaak aan de lange teugel overgangen te maken. Vind erg moeilijk, maar ik merk dat we heb beide oppakken.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat er niet echt naar de basis gekeken word in mijn les...
Maar we komen er wel!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:55

Heb bericht gehad. :)

Net zoals wij is zij ook geschrokken.

Ze heeft haar paard helemaal binnenstebuiten laten keren.
Er zijn geen medische bevindingen.
Wel moet haar paard sterker worden.

En .. ze heeft haar beugels een gaatje langer gemaakt, en dat zit beter. :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 03:32

Ik had het mee gekregen, had haar zelf via pb ook nog even gesproken... :)
Vind het fijn dat er medisch in elk geval niks aan de hand is, nu kwestie van het rijtechnisch goed oplossen. :j

Tja, Bertie, waarom moeilijk...
Nou heel simpel eigenlijk omdat ik een levend wezen met een eigen karakter en eigen gedachtes ben en mijn paard ook.. :')

Dat zorgt ervoor dat het rijden nooit elke dag 'het zelfde' is, ruiter en paard zijn geen voorgeprogrammeerde robots hè. :+ Bij mij is het juist dat ik het in theorie allemaal wel aardig weet, althans heb me er toch wel behoorlijk in verdiept. Nu moet ik daar ook direct bij zeggen dat ik nog héél véél te leren heb! En het is een beetje het verhaal van jou met een wending om je binnenbeen heen rijden. Pas als je het echt gevoeld hebt is er een AHA! Dat dus! moment. Dat probeer je vast te houden en telkens weer naar opzoek te gaan. Maar zoals ik al zei, ruiter en paard zijn geen voorgeprogrammeerde robots wat er voor zorgt dat het de ene dag echt WAUW gaat en de andere dag dat het eigenlijk toch helemaal niet wil lukken... Het is de kunde van de ruiter om dan die oorzaak te vinden en op te lossen. ;)

Ik vind het zelf moeilijk omdat ik zelf ook nog wel snel de fout in ga, je valt zo snel weer terug op je 'oude gewoontes'. Die cirkel doorbreken, is toch best lastig. Met de clinic stond er een heel groepje in de bak die je reminders gaf, alles werd gezien haha! Als je dan alleen rijd ben je vaak te laat wanneer je je jezelf betrapt. Het moet even in je systeem komen, het is niet zo zeer het 'anders' rijden. Maar vooral het 'bewuster' rijden. Je schiet zo snel op de automatische piloot. >;)

En ja in de lessen zelf ontbreekt het snel aan echte basis, in de lessen worden er vaak grenzen opgezocht en die verlegd. Als ik dan naar afgelopen half jaar kijk (zins dit jaar les ik eindelijk mee op de club), heb ik tussen de lessen door amper echt hetgeen kunnen oefenen wat er in de les is bijgeleerd, het nieuwe. Ben ik vaak alleen maar bezig met, tja, uh de basis? Ik begin steeds bewuster te worden van die basis, een paard dat fijn over 4 benen en in een fijne aanleuning loopt. Ook HOE je daar nou precies aan werkt, als je een probleem tegen komt in je rijden hoe je dat dan in die basis weer oplost. :j Mij is het in elk geval nooit echt geleerd, een stukje waarvan er altijd vanuit is gegaan dat ik het wel wist denk ik. Ben nu met prive instructrice wel echt aan de basis aan het werken, gister nog les gehad en wat hebben we gedaan? Rondjes over de hoefslag, stap en draf.. Maar hé, een hoefslag is meer dan 'follow the fance'. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:46

Lieve mensen, mijn pb was bedoeld als pb ;)..

Met mijn paard is het (gelukkig!) goed. Mensen om mij heen (incl osteo en instructeurs) hadden al aangegeven dat het (overspringen) met kracht en balans te maken had. Eea is nu ook bevestigd door de kliniek. Het is best schrikken als er wordt gezegd dat het paard iets heeft ..

Ik heb een dag meegereden en vond hij fijn om te merken dat mijn paard erg braaf is op vreemd terrein, zag de filmpjes terug en aan houding en zit gaan we werken :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:20

Future_me schreef:
Lieve mensen, mijn pb was bedoeld als pb ;)..

Met mijn paard is het (gelukkig!) goed. Mensen om mij heen (incl osteo en instructeurs) hadden al aangegeven dat het (overspringen) met kracht en balans te maken had. Eea is nu ook bevestigd door de kliniek. Het is best schrikken als er wordt gezegd dat het paard iets heeft ..

Ik heb een dag meegereden en vond hij fijn om te merken dat mijn paard erg braaf is op vreemd terrein, zag de filmpjes terug en aan houding en zit gaan we werken :)

Hoi Anne,

Het spijt me dat je mijn bericht als privé zag.
Ik heb alleen de zakelijke informatie eruit meegedeeld.
Omdat ik wist dat mensen graag wilden weten hoe het met jou, en je paard gaat.
Ik had dat met je moeten kortsluiten, en ik heb dat niet gedaan.
Dat spijt me.

Ik kan me niet voorstellen dat ik degene zou zijn geweest die zou hebben gezegd dat je paard medisch iets mankeert.
Wél dat ik onmiddellijk ben gestopt omdat ik het overspringen (op beide handen, mét bok) niet dressuurmatig kan oplossen.
Ik heb de vraag gesteld of het iets medisch kon zijn, en heb me duidelijk en expliciet gedistantieerd van 'medische' opmerkingen. Omdat ik geen dierenarts ben. Dat heb ik duidelijk aangegeven.
Ik ken mijn grenzen.

Ik ben super blij voor je dat je paard geen medische problemen heeft. <3
Je hebt echt een heel leuk paard, en ik ben ben blij met je bericht over de onderzoeken.
Werk aan de winkel, dus! :j

Bertie

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:40

Hoi Marinke,

leuke beschrijving! <3
Ik heb wat geknipt.

_Marinke_ schreef:
Tja, Bertie, waarom moeilijk...
Nou heel simpel eigenlijk omdat ik een levend wezen met een eigen karakter en eigen gedachtes ben en mijn paard ook.. :')

Ah, de dialoog! *\o/*
_Marinke_ schreef:
En ja in de lessen zelf ontbreekt het snel aan echte basis, in de lessen worden er vaak grenzen opgezocht en die verlegd.

Wat bijzonder #)
Bedoel je dat je elke les een nieuw hoofdstuk 'moet' doen?
_Marinke_ schreef:
Als ik dan naar afgelopen half jaar kijk (sinds dit jaar les ik eindelijk mee op de club), heb ik tussen de lessen door amper echt hetgeen kunnen oefenen wat er in de les is bijgeleerd, het nieuwe.

Bedoel je nou dat er in elke les iets wordt bijgeleerd?
Alsof je in de klas woordjes moet leren? Elke dag tien woordjes erbij? %)
Dat begrijp ik niet. Een opleiding van een paard gaat niet volgens een vast schema. Nou ja, het Skala, dat wel. Maar dat is niet tijdgebonden.
De snelheid waarmee een combinatie iets kan is in de paardenwereld niet afhankelijk van een kalender. In januari dít, en in juli dát..
Zo werkt het niet. _-:(
_Marinke_ schreef:
Ben ik vaak alleen maar bezig met, tja, uh de basis? Ik begin steeds bewuster te worden van die basis, een paard dat fijn over 4 benen en in een fijne aanleuning loopt. Ook HOE je daar nou precies aan werkt, als je een probleem tegen komt in je rijden hoe je dat dan in die basis weer oplost. :j Mij is het in elk geval nooit echt geleerd, een stukje waarvan er altijd vanuit is gegaan dat ik het wel wist denk ik. Ben nu met prive instructrice wel echt aan de basis aan het werken, gister nog les gehad en wat hebben we gedaan? Rondjes over de hoefslag, stap en draf.. Maar hé, een hoefslag is meer dan 'follow the fence'. :P

Wow. Gewoon een beetje over de hoefslag. Stappen, en draven. en dat kan héél hard werken zijn, he. *\%/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:31

Kruipt uit meelees stand...

Ik weet niets van het overspringende paard anders dan wat ik hier gelezen heb.
Springt over op beide handen met bok.
En ik heb gelezen dat hij inmiddels gezond verklaard is.

Even als onwetende, die soms probeert mee te denken...
Ga gewoon domweg aantal dingen opperen om over na te denken, best kans dat geen passend is.

Is het paard gewoon nog niet in staat om in "langzamer" tempo te galopperen omdat het kracht en balans mist? Waarbij langzamer dan heel relatief kan zijn. (kortom best hard, kan al te langzaam zijn)
En is het probleem op beide handen even erg? Of is het aan 1 kant erger dan de andere kant?

Wat doet de ruiter? Kan die muisstil zitten? Of beweegt die altijd wel wat, waarmee het paard net uit balans wordt gehaald? (kan zijn van minimale gewichtsverplaatsing tot minimale corrrectie met een hand)
Heeft het paard in het verleden dit als "gewoonte" aangeleerd? Onbewust uiteraard, omdat dit makkelijker voor het paard was dan gewoon netjes (zoals wij verwachten) op 1 hand door galopperen?
Is het paard echt recht? In hoeverre heeft het proberen hem recht te rijden (en dus aan zijn lijf te zitten, qua spieren, dus hem onbewust een onaangenaam gevoel te bezorgen, door voor zijn doen te overvragen (niet ieder paard is even lenig en handig)) het overspringen doen verergeren of verminderen?
Als het paard los loopt (weiland, paddock) doet hij het dan ook? En met longeren? Bijgezet versus niet bijgezet? Of is het echt alleen onder de man? En met andere ruiter?

En soms betekend het medisch nu iets kunnen vinden niet dat er niets is, helaas...Soms kom je er nooit achter.

Kruipt weer onder steen en maalt verder.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:44

Ik moet zeggen dat ik hier met verbazing verder meelees... Anne staat met het paard op dezelfde stal en ik ken het paard al sinds die als pas zadelmak guppie op stal kwam.

Als er 1 paard is die geen last heeft van z'n lijf is het haar paard wel. Ik snap daarom ook niet dat er hier zo'n big deal van gemaakt wordt.
Elk jong paard moet z'n balans zoeken, elk jong paard zal moeite hebben met de bochten in galop.. Waarom zeggen we anders dat je met een jong paard lange lijnen rechtuit moet rijden en tempowisselingen. Sterker maken. Dat is inmiddels bevestigd door de arts dus voldoende gediscussieerd, er zijn veel interessantere dressuurmatige onderwerpen dan een fase die 90% van de jonge paarden doormaakt en heel simpel op te lossen is door het sterker maken door tempowisselingen.

Ik heb bertie een aantal werkpunten toegestuurd, daar heb ik helaas geen gebruik van kunnen maken maar wel een gedeelte van het geld moeten betalen, logisch, maar misschien dat ik daar nog wat tips voor kan krijgen. Bertie gaf toen aan dat ze zich in moest houden daarop te reageren dus misschien is het wel leuk het hier in de groep te gooien en kan ik het meenemen in de trainingen.

- rechter keertwending en travers vinden we moeilijk. Ze is wel recht op een rechte lijn, maar die buiging en het buitenachterbeen eronder is nog lastig. Linksom daarentegen gaat heel makkelijk. Dit zijn nog geen oefeningen die ik in de proef moet doen, maar zijn volgens mij goed voor haar.
- in galop moet ze nog meer op het achterbeen komen, ook in de draf, maar ze is wat lang en iets hoog in het kruis dus dat maakt het een beetje lastig. Meer aan elkaar, maar toch los blijven.
- nog wat meer expressie in de middengangen, dat is vaak, vooral in de proef, wat flauwtjes. In de proef rij ik wat voorzichtiger dus eigenlijk moet ik een stukje over hebben.
- achterwaarts gaat nog wat wisselend, soms goed, soms slepend of niet diagonaal. Hebben we heel veel moeite mee gehad om aan te leren, dus aan de ene kant ben ik blij dat ze het doet, maar het moet eigenlijk nog wel netter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:26

Casca schreef:
- rechter keertwending en travers vinden we moeilijk. Ze is wel recht op een rechte lijn, maar die buiging en het buitenachterbeen eronder is nog lastig. Linksom daarentegen gaat heel makkelijk. Dit zijn nog geen oefeningen die ik in de proef moet doen, maar zijn volgens mij goed voor haar.
- in galop moet ze nog meer op het achterbeen komen, ook in de draf, maar ze is wat lang en iets hoog in het kruis dus dat maakt het een beetje lastig. Meer aan elkaar, maar toch los blijven.
- nog wat meer expressie in de middengangen, dat is vaak, vooral in de proef, wat flauwtjes. In de proef rij ik wat voorzichtiger dus eigenlijk moet ik een stukje over hebben.
- achterwaarts gaat nog wat wisselend, soms goed, soms slepend of niet diagonaal. Hebben we heel veel moeite mee gehad om aan te leren, dus aan de ene kant ben ik blij dat ze het doet, maar het moet eigenlijk nog wel netter.

KW R en Travers lastig qua buiging, dan heb je ook problemen met de sb L als het goed is.
Aangezien je dan met buiging in dezelfde richting zit.
Voltes geen verschil tussen L en R? Ik denk het wel, al vergroot het zich vaak pas uit in bv travers/sb.
Kan je met een recht paard wel bv wijken op de hoefslag? Of met een recht paard wijken van middenlijn naar binnenhoefslag? Of vind hij dat ook al moeilijk?
Is handige om hem in ieder geval sterker te krijgen op betreffende achterbeen.
Qua tempo, takt, ritme blijft je paard wel precies hetzelfde doorlopen?
Je kan op een volte natuurlijk wat spelen met stelling en buiging en zo paard wat meer trainen.
Maar wat ook een leuke is is van SB naar travers, weer naar sb en naar travers (handig als je dan 60 meter bak hebt, anders wordt het gefrommel), zo maak je hem sterker en wissel je het af en worden ze ook soepeler van.
Als je recht door rijdt op de hoefslag is je paard dan ook echt recht? Of zit aan 1 kant schouder toch wat meer richting schot? Die dan proberen bewust iets naar binnen te zetten om zo je paard recht te maken.

Als mensen vinden dat ik onzin vertel, kan best hoor, haak vooral in voor een leuke discussie over mogelijkheden en onmogelijkheden ideeen die werken en niet werken.

Je galop zal ook deel van het probleem zijn, nee, ik zeg het fout, ook in galop zal je allicht hier wat problemen mee hebben. Meer op achterbeen is natuurlijk kwestie van kracht en balans en stil zitten.
Zelf vind ik dit ook heel erg moeilijk. In theorie klinkt het allemaal zo leuk.
Wat bij mij hielp was fractie schouder voor zetten of zelfs tegen sb aan, maar dan tikje renvers achtig,
zodat mijn paard niet van zijn achterbeen afrende.
En geloof me dat valt nog niet mee, maar moet zeggen, heeft geholpen (voor je idee. heeft me jaar gekost, ben ook maar hobby ruiter).
Hij is nu beter in balans, kan meer terug gereden worden terwijl hij bij elkaar blijft en daardoor beter op het achterbeen.

Expressie middengangen.. eerst halve ophouding als je net diagonaal op gaat, zorgen dat hij netjes recht is op 2 teugels gelijk en dan pas vertrekken.
In mijn proeven vergeet ik dat altijd overval hem en ole! galop of berg takt fouten.

AW, heeft vaak ook wat met aanleuing te maken, verder is het natuurlijk hele gekke oefening, je vraagt iets heel onnatuurlijks wat vooral te maken heeft met gehoorzaamheid.
Proberen hem echt naar achteren te rijden, dus op commando, met zo min mogelijk inwerking van de teugels. Je paard gaat wel actief naar voren? Ook als traag is of slepend in AW?

Zo te lezen zijn het gewoon problemen waar iedereen tegen aan loopt, geen wereld schokkende problemen. Zit zelf wel eens dramatischer in de knoop met paardlief. Jammer dat je clinic niet mee hebt kunnen rijden. Misschien hebben meer mensen hier nog ideeen die je met je instructie kan overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:29

Ik denk dat het nog interessanter wordt om je oefeningen te filmen, misschien ook te zeggen dat je dan voelt? Dan kan bertie ook zien wat er gebeurd op dat moment :)