KNHS instructieweek 5 (30-06 t/m 05-07)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MonteKarlo

Re: KNHS instructieweek 5 (30-06 t/m 05-07)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:31

Omgeving Gorinchem :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:58

Dat is voor mij wel soort van een eind uit de richting (woon in Amsterdam) :+ Maar misschien ligt het voor iemand anders wel op de route.
En anders zijn er inderdaad altijd nog de paardentaxi's.

Ik heb er wel erg veel zin in! Vandaag weer eens gesprongen met Vic, het was al weer een tijdje geleden. Maar hij liep heerlijk! En dressuur gaat de laatste tijd ook erg fijn, half mei ga ik voor het eerst weer op wedstrijd. Volgende week gaat zijn mede-eigenaar voor het eerst met hem op crossles, ik ben erg benieuwd hoe hij dat doet. De vorige keer was vorig jaar op instructieweek, dat vond hij erg spannend maar ook erg leuk!

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:59

Paardje was geslaagd. Was erg heet maar wel controleerbaar. Ze was een beetje aan het uitproberen want bij eigenaar een stuk rustiger toen zij erop ging. Morgen ff dierenarts bellen ivm gebroken griffelbeentje maar anders wordt het hem ( mits goedgekeurd natuurlijk)

Ze is trouwens een 8 jarige merrie van tygo. 156.5cm

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 07:57

Heb er ook zin in! Gister moest ik kantinedienst draaien tijdens oefenparcour dan zit het toch wel echt te kriebelen hoor!

Super tof Baby_Lucky!! Hoop dat ze goedgekeurd word. Wel grappig dat paard waar ik maandag ga kijken is er ook een van Tygo :))

Jammer genoeg is dat ook niet echt op mijn route (Hoorn) :Y)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:18

Haha maakt niet uit :)
Ik regel indd wel een taxi ofzo.
Leuk babylucky ! Ik hoop voor je dat t wat wordt.
En voor jouw natuurlijk ook Cabelz :)
Ik heb er ook echt heel veel zin in, heb zo'n app op m'n telefoon die afteld, elke dag kijken haha.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:39

Hoe was het bij jullie allebei ?

NOG 70 DAGENNN *\%/*

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:27

Ga morgen naar een springpaard in Antwerpen kijken...
Hopen dat dat iets is...

Die andere bleek het griffelbeetje gebroken gehad te hebben... Dus 500 km voor nop gereden

Net terug van 3daags horseballtoernooi in Lille, Frankrijk Spieerrrrpiiijjnnnn 8)7

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:07

We gaan waarschijnlijk nog een keer kijken want we waren eigenlijk wel enthousiast. Was nog erg jong en ook behoorlijk groot dus zit nog pittig wat werk aan, maar hij deed het erg braaf op de sprong en was naar mijn idee een erg eerlijk paard.
Heel anders dan Amaryllis dus het was een pittige omschakeling :+

Ondertussen gaan we in ieder geval gewoon verder kijken wat er nog allemaal te koop staat :)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:09

Paardje gevonden mits hij goedgekeurd wordt vrijdag! Maar het scheelt want hij is sin januari nog rontgelogisch goedgekeurd.
6 jarige ruin van Cracky Z. Springen 110, qua dressuur nig werk aan ivm nageeflijkheid. Was braaf op de bal en vertrekt super goed!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:25

Aah super voor jullie allebei ! :)

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:08

Nou ik heb zojuist besloten dat het hem waarschijnlijk toch niet word. Hij had namelijk ondanks dat ie was goedgekeurd een kleine bemerking op een van zijn achterbenen en ik ga liever nog even verder zoeken naar een paard die gewoon goed is :)
Gister ook bij een wezen kijken was ook een super leuk paard en er zaten best wel wat knopjes op om het zo maar even te noemen. Jammer genoeg was hij echt heel sterk en zodra je wat meer vroeg ging hij echt trekken dus dat word hem ook niet.

Spannend Baby_Lucky! Klinkt erg goed. Hopelijk word deze wel goedgekeurd!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:01

Hoe was het gegaan Baby_Lucky ?
Balen Cabelz... heb je alweer een ander op het oog ?

Edit: nog 63 dagen!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:32

Volgens mij was die van Dominique goedgekeurd, zag 'm voorbijkomen op Facebook. :)

Ben ook benieuwd of jij intussen nog wat leuks hebt gevonden, Cabelz.

Ik heb weinig laten horen hier, maar ik heb even op het punt gestaan om Delaila te verkopen... Ben er een maand geleden hard afgevallen en mocht er eigenlijk niet meer op van m'n ma.
Ze steigerde al een tijdje met rijden, maar had gehoopt het er zelf uit te kunnen rijden en kon het steeds wel uitzitten, maar nu ging ze echt rechtovereind. Ik vind het niet erg om eraf te vallen maar wel als je paard je er af wil hebben... en elke keer als je de lucht in gaat je een schietgebedje doet dat je niet achterover klapt.

Laat ik even vooropstellen dat het geen lichamelijk probleem is (was wel makkelijker geweest), maar een gedragsprobleem. De eerste gedachte was om haar in training te zetten bij een goede ruiter en daarna eventueel te verkopen. Gezien we vorig jaar vergelijkbare problemen hebben gehad en het ook wel fijn zou zijn om een wat minder gecompliceerd paard te hebben.

Maar omdat ik haar echt niet weg kan doen... (ze blijft een schatje <3 ) hebben we voor een andere aanpak gekozen. We zijn weer terug gegaan naar het grondwerk, met de hulp van een expert. Delaila vind het erg moeilijk om de controle over de situatie over te geven aan een ander, ze moet naar haar idee zelf alles in de gaten houden. Hoewel ze zich altijd erg stoer voor doet is het best een onzeker paard. Met veel grondwerkoefeningen en loswerken zit er zichtbaar vooruitgang in het vertrouwen tussen Delaila en mijzelf. Zij is niet meer zo bezig met de omgeving, maar met met mij. Op die basis kunnen we weer verder. Ik heb nu weer een paar keer gereden en dat ging heel fijn.

Nu durf ik wel weer zin te hebben in de instructieweek. Hoop dat Delaila en ik op deze manier weer fijn kunnen blijven samenwerken in plaats van al die spanning steeds op te bouwen.

Verder hebben we van het weekend hebben we de dames verhuisd, naar een kleine pensionstal bij een veehouderij. Ze staan gezellig in een stal bij de kalfjes :P en hebben een mooi stuk wei om van de zomer lekker op bij te komen want ze zijn helaas een beetje schraal (zie de ribbetjes op onderstaande foto -O- )
Afbeelding

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:44

Ja mijn paardje is idd goedgekeurd!
Donderdag ga ik hem ophalen

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 15:38

Dat klinkt vrij heftig NoekAa_! Heb het ook met die van mij gehad ben zelfs een keer achterover geklapt en ook bij mij wou mijn moeder dat ik d'r weg deed omdat het gevaarlijk werd. We weten nog steeds niet helemaal wat het is geweest maar we hebben zo'n 1,5 jaar geleden een momentje gehad met cross en sindsdien doet ze het eigenlijk alleen nog maar als ze iets echt heel eng vind.

Gefeliciteerd Baby_Lucky!!! Ben erg benieuwd naar foto's :)

Hier nog niks gevonden jammer genoeg. We gaan rustig verder met zoeken en we zullen wel zien waar we mee thuis komen en of het voor de instructieweken is.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:47

K weet t zijn niet de beste foto's, maar meer heb ik er nog niet...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een ruin van 1.60 met 4 lage witte voetjes.
Op zijn kont heeft hij allemaal witte haren, beetje roanbruin.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:10

Gefeliciteerd lucky!
Superleuk :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:42

Wat vervelend Anoek! Ze lijkt qua karakter wel echt op haar mama ;) (die staat bij mij op stal). Zij hebben ook op het punt gestaan om haar te verkopen, ze heeft ook op internet gestaan, maar ze zijn nu eindelijk weer op de goede weg dankzij goede begeleiding. Ik heb er van de week weer eens op gereden (ik heb haar een tijdje bijgereden) en het gedrag is er bijna helemaal uit. Bij haar komt het alleen nog op vreemd terrein opzetten of als je iets van haar vraagt wat ze heel moeilijk vindt (maar dan is ze niet meer heel heftig). Bij haar is het vooral een kwestie van blijven rijden. Zolang jij er voor zorgt dat de aandacht op jou blijft en haar echt bezig houdt gaat het goed. Als je stopt met rijden omdat je het eng vindt of omdat je gewoon even rustig aan wil doen, gaat ze klieren. Ze heeft gewoon heel erg die begeleiding van jou nodig. Ze is ontzettend vermoeiend om op te rijden, maar als ze eenmaal loopt is het wel echt een heel stoer paard.

Leuk Dominique, gefeliciteerd!!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:07

Ik had haar op internet zien staan toen inderdaad :P Leuk familietrekje... :')

Bij Delaila is het echt een opbouw van spanning. Dat is op een gegeven moment met mijn vorige instructeur uit de hand gelopen. Daar heb ik echt jarenlang naar tevredenheid bij gelest, maar het was op een gegeven moment zo dat ik de hele week relaxt en fijn kon rijden en op moment dat Delaila zijn auto hoorde dat het een compleet ander paard was en gelijk in de stress schoot... En dan was ik nog niet eens opgestapt.

Heb het nog een tijd aangekeken, maar kon dan in de les geen ontspanning vinden. Maar hij had nu intussen ook zoiets van 'ja, nu moet ze het gewoon gaan doen'. Tuurlijk, je moet heel consequent zijn, maar vanuit de rust en niet vanuit dwang want daar gaat ze gewoon vol tegen in + dat kan ik niet.
Ook had hij gezegd dat hij haar een jaar geleden al had weggedaan omdat ze gewoon niet opgeeft. Tja dat is niet echt bevorderlijk voor een goede samenwerking.

Voorlopig kan ik wel toe met mijn grondwerkinstructrice, denk ook dat zij mij rijtechnisch weer op de weg kan helpen... Kan voorlopig alleen niet rijden want ik pas niet in mijn rijlaars :P Heb weer eens een teen gebroken/gekneusd :')

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 13:34

Ziet er erg goed uit Lucky!!

Vind het knap dat je het geduld ervoor hebt Anouk. En sterkte met je teen, helpt ook niet echt mee :+

Ik ga morgen voor eentje kijken. Is een stukje kleiner dan waar ik tot nu toe ben wezen kijken (is 1.66) maar die van mijzelf is 1.68 dus denk niet dat je die 2cm snel gaat merken (nou is die van mij wel erg breed, dus hoop dat dit geen skrielkip is want ben zelf 1.78)
Zou dit weekend ook nog ergens anders kijken maar hebben we gister een belletje van gehad dat die al verkocht is. Beetje balen dus.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:03

Haha nou, echt handig weer :P En thanks ;)

Leuk weer een paard kijken (althans ik vond het altijd erg leuk om op paardenjacht te gaan :P). Wel vervelend dat die ander alweer verkocht is. Je plant het toch in om te gaan.

Zijn ze een beetje te vinden, paarden die in jullie straatje passen of moet je goed zoeken?
Ik heb zelf wel altijd dat ik heel veel leuke paarden te koop zie staan op het moment dat ik niet op zoek ben, en wanneer ik dat wel ben er geen leuke zijn :+ Maar dan kijk je natuurlijk ook een stuk kritischer. Een paard voor een ander zoeken is altijd makkelijker dan een voor jezelf.

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:44

Ik vind het ook erg leuk hoor, maar o zo moeilijk :')
Ze zijn wel te vinden hoor maar merk gewoon dat veel toch "iets" mankeren. Van de 3 die we hebben bekeken hadden 2 een aanmerking op hun benen (chipje). En wil wel gewoon een paard die goed op zijn benen is. En ik vergelijk onbewust alles met Amaryllis en ik ben zo enorm op haar ingespeeld en heb (had) haar echt goed voor elkaar dus het is niet snel "goed" zeg maar :+
Het is ook wel lastig omdat ik full time stage loop door de weeks waarbij ik maar een beperkt aantal vakantiedagen heb en in de weekenden werk. Moet er dus echt vrij voor maken om ergens te gaan kijken.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:58

Hallo allemaal, Ik zelf ga niet deelnemen aan de instructieweek, maar geef misschien mijn paard mee aan een stalgenoot van wie haar paard kreupel is. Aangezien de meeste van jullie al meerdere keren zijn geweest kunnen jullie mijn vraag wel beantwoorden.

Hoe bereiden jullie je paard voor op de week hard werken? Of hebben jullie paarden een standaard conditie? Die van mij loopt 5 a 6 dagen in de week aan de longe of onder het zadel. Aan de longe maximaal een half uur, onder het zadel met in- en uitstappen ongeveer een uur. Na een half uur flink longeren heeft hij ongeveer vijf minuten nodig om op adem te komen, best een aardige conditie denk ik.

Andere dingen waar ik aan moet denken?

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 2 jaar terug niks kwa training eraan gedaan had.
Was mijn eerste keer dus had zelf ook geen idee wat ons te wachten stond.
Wel probeerde ik wat langer te rijden als wat ik normaal doe, maar binnen een uur stond ik er toch al weer naast :')

Ik denk dat jou paard een goede conditie heeft zo te horen, dat moet ie overleven daar ;)

Nu ga ik er ook niet al te veel aan doen, die van mij loopt 5 a 6 dagen in de week.
Zijn conditie is goed, van het werk zelf zal hij nog niet eens zo moe worden, meer van de indrukken.
Zelf zit ik nog wel in twijfel of ik mee op buitenrit ga, of dat ik hem een middag vrij geef.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:19

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik moet inderdaad even de hevigheid van de training wat opvoeren. Een uur dressuren staat bij mij ook wel eens voor 30 minuten echt werken en de rest veel stappen, met buigen etc.

Met springen wordt hij nog wel eens wat enthousiast waardoor hij harder werkt dan nodig. ;) Als hij de ene dag moet springen en de volgende dag moet crossen dan kan dat wel wat verzuring opleveren. Wordt daar bij het lesgeven rekening mee gehouden? Of eigenlijk meer de vraag: wordt hij niet gewoon doorgeduwd als het lijkt alsof hij wat meer tijd nodig heeft om bij te komen van de vorige les?