En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:45

Ze liepen zo maar ineens weer op straat :+
ontsnapt, echt!
En toen was de dichtstbijzijnde wei om ze veilig in te jagen die toevallig van de eigenaar :+

Ine23

Re: En dan staan er 2 vreemde paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:47

Haha :+

Ik kan geen adres vinden maar heb gebeld en een berichtje ingesproken of ze de haflinger van de advertentie toevallig miste, want dat ik sinds gisteren een haflinger en mini appaloosa had staan die vermoedelijk van haar waren. Hopelijk belt ze me terug op :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:48

Ine23 schreef:
De tijd en het werk (ik geef water uit regentonnen die een eind verderop staan, met een zwakke rug is dat voor mij een extra inspanning als ik bijna dubbel zoveel water moet vervoeren maar dat terzijde) zijn zo'n probleem nog niet. Ik vind het vooral mentaal veel meer last en verantwoordelijkheid en dat is puur persoonlijk. Dat mijn merrie ook nog helemaal over de zeik is maakt mij niet veel vrolijker.
Ik zit midden in een examenperiode waar ik bijna 24/24 aan het studeren moet zijn wil ik ooit dierenarts worden, mijn tijd is mij nu kostbaarder dan tijdens de vakantie of het gewone schooljaar. Ik laat ze toch ook gewoon staan en verzorg ze ook hoor. Dát vind ik allemaal zo erg nog niet hoor, beestjes krijgen zelfs een aai en wat aandacht :j . Het is gewoon het gevoel van machteloosheid en het aan de kant te worden geschoven dat mij raakt.

Er is een bepaalde wetgeving waarom ze verplicht eerst de persoon op gesprek moeten uitnodigen en ze deze persoon dus niet thuis mogen opzoeken, dus verder dan bellen kunnen ze niet doen.

Als ze jou op dit moment verantwoordelijk stellen voor deze paarden, beslis jij toch op dit moment wat er met ze gebeurd..
Wat ik ook erg krom vind is dat jij wel voor ze mag (of eigenlijk MOET) zorgen, maar je er verder niks mee mag doen, want het zijn jou paarden niet. Maar je bent wel verantwoordelijk. Dus als er nu een een been breekt, draai jij op voor de dierenarts kosten, maar wat kan je verder met deze dieren, ze zijn niet van jou? Wat ik nu ga zeggen is niet zo zeer serieus bedoeld, maar dan zou je ze ook kunnen verkopen? Jij bent er toch verantwoordelijk voor? Is er dan iemand die dit kan verklaren? TS is verantwoordelijk voor deze paarden wbt verzorging, voeding enz enz, mocht de eigenaar niet op komen dagen komen daar dalijk zelfs nog kosten van de smid bij, maar verkopen mag niet. Rijden zou ze denk ik niet doen, maar zou ook niet mogen neem ik aan. Deze paarden staan dus enkel op het erf/ bak/ weide van de TS, en verder gebeurd er niks mee?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:50

Als het probleem is opgelost zou er een minnelijke schikking worden opgesteld tussen de eigenaar en mij en moet de eigenaar de gemaakte kosten betalen. Dat is als we de eigenaar kunnen bereiken uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:51

Kun je dit dan niet door je schoonvader eens tot op het bot laten uitzoeken? over het hoe en wat precies wat regelgeving betreft? Want het zou toch mooi zijn zeg, dan kan de belgische politie niet eens over gaan tot een huiszoekingsbevel, als een verdachte van wat dan ook niet reageert op een uitnodiging van politie? Dan weet ik wel waar ik naar toe kom verhuizen }> O:) <<)

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:51

Wat een verhaal! :wow:
Vreemd ook dat de eigenaar nog niet bij de politie is geweest. Hoe lang kan het nou duren tot je door hebt dat je paarden zijn verdwenen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:52

Een stalhouder is ook voor een deel verantwoordelijk voor een paard, maar ook niet de eigenaar.
Die mag een paard ook niet verkopen.

ik denk dat je zo het woordje verantwoordelijk moet zien.

Hopelijk bellen ze snel terug, want misschien zijn die ook wel bij de politie geweest om vermissing aan te geven maar lopen die net zo tegen de bureaucratie aan als jij.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:54

Heb weer via via contact gehad met mensen die de eigenaar kennen. Volgens hun kan dit verhaal nog problemen geven ivm het terug willen nemen van de paarden. Ik heb wel een vermoedelijk adres gekregen van hun weiland, ik rij er morgen wel eens langs of ik een wei kan vinden met kapotte draad of open poorten ofzo maar meer kan ik niet doen dan hopen dat de eigenaar er dan is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:55

Als ze ze niet terug willen mag je ze dan wel verkopen?

maar wie wil zijn paarden niet terug. Gekke mensen heb je toch.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:59

Daar kan ik ook echt niet bij, dat je je dieren niet terug zou willen. Ze zijn trouwens wel een heeeel eind gelopen met z'n tweetjes als ze gevonden zijn bij ons en ontsnapt zijn op de baan die ik nu doorgekregen heb. Arme dieren, moeten toch echt geschrokken zijn ofzo :(:) .

Verkopen zal wel mogen indien de eigenaar ze af staat, maar dan moet die zich nog eerst melden uiteraard.

Kleine zou niet drachtig zijn maar gewoon erg dik hoorde ik. Laten we het hopen voor de merrie.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:03

nou lekker is dat, dus als ze ze niet terug willen zit je dus met gedumpte paarden.
doorverkopen gaat dus ook niet, want je hebt er geen paspoorten bij of zo.
Ik was echt pis link geworden, kan je schoonvader niet wat voor je doen.
Hij zit misschien wel in een ander gebied, maar weet wel van de wet en is misschien mondig genoeg om wat voor je te betekenen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:05

Ine23 schreef:
Daar kan ik ook echt niet bij, dat je je dieren niet terug zou willen. Ze zijn trouwens wel een heeeel eind gelopen met z'n tweetjes als ze gevonden zijn bij ons en ontsnapt zijn op de baan die ik nu doorgekregen heb. Arme dieren, moeten toch echt geschrokken zijn ofzo :(:) .

Verkopen zal wel mogen indien de eigenaar ze af staat, maar dan moet die zich nog eerst melden uiteraard.

Kleine zou niet drachtig zijn maar gewoon erg dik hoorde ik. Laten we het hopen voor de merrie.

je stopt er zoveel tijd in, mij lijkt het simpel

paardjes een halster om en in de eerste de beste wei parkeren. dan ben jij er vanaf.

makkelijk zat

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:06

Ik volg dit verhaal met steeds verder openzakkende onderkaak van verbijstering en ongeloof...

Hou mij ten goede, ik ben totaal niet op de hoogte van reil en zeil van politie/justitie in Belgie, maar dit is toch te gek voor woorden...?!?

Politie WEET wie de eigenaar van althans de Haflinger is (volgens TS) maar "die neemt de telefoon niet op".
TS zou de paarden niet mogen verplaatsen/afstaan aan een opvang-adres omdat zij nu verantwoordelijk is?!?

Dit kan niet waar zijn. Voor gevonden dieren zijn er instanties, ook voor ponies. En voor gevonden lama's, struisvogels en kangoeroes. Van niemand wordt wettelijk gezien verwacht dat iemand de verantwoordelijkheid voor ANDERMANS dieren draagt, ook in Belgie niet.
TS zou met dit verhaal de Dierenbescherming moeten bellen en zeggen dat er paarden/ponies gevonden zijn, die door derden in haar weide zijn gedumpt (maakt niet uit of het door de politie is geweest), en dat zij met geen mogelijkheid kans ziet daar nog langer voor te zorgen, en dat zij wil dat deze worden weggehaald.

Van TS kan en mag niet verlangd worden dat zij hier voor nog langer voedsel, water en verantwoording op zich neemt.
Dit verhaal is te idioot voor woorden: ook nog omdat een familielid van TS bij de politie zit/zat begrijp ik absoluut niets van het feit, dat de politie niets doet om, onderwijl WEL over eigenaarsgegevens van althans de Haf beschikkende, TS van deze ongevraagde last te ONTlasten.

Soit, politie kan zich op het standpunt stellen dat dit verder niet onder hun taak valt, maar het valt zeker wel onder de taak van Dierenpolitie/Dierenbescherming. Laat die het verder uitzoeken en meld de paarden daar aan.

Dit is geen normale of gebruikelijke gang van zaken igv verloren/gevonden/gedumpte dieren, en dat geldt ook voor paarden/ponies.

Gezien dat de ponies er over het algemeen vanaf de foto's toch goed verzorgd uitzien, en gechipt zijn, lijkt het mij ook echt wel dat de ponies daar uit de buurt komen en NIET zomaar opzettelijk te zwerf zijn geraakt... het is nogal een opvallend stel ook.
Over dat chippen: onbegrijpelijk dat men de chip(s) niet zou kunnen uitlezen.
Dierenbescherming kan dat vast en zeker wel, politie wellicht niet, vanwege "anders gerichte" apparatuur.

Zoals in Belgie niet anders dan in Nederland is overigens niemand anders dan de EIGENAAR van deze dieren verantwoordelijk en aansprakelijk, niet de politie of TS.
TS mag de dieren dus zonder meer overdragen aan een andere officiele instantie zoals LID, DB, o.i.a.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:07

Ik heb ze ook gevonden op de zoekertjessite. De witte pony staat volgens mij ook bij op de foto op de achtergrond.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:10

Wat bedoel je hiermee, Friesje..?

Worden de Haf en de witte pony gezocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:11

Ja en of Terpetijn , onbegrijpelijk! Is het misschien geen idee TS, om via je schoonvader te laten weten, dat of politie nu per direct de juiste akties gaat ondernemen, of je de publiciteit zoekt? Want dat de politie voor schut gaat en goed ook, is mij iig wel heel duidelijk...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:12

ze staan te koop terpentijn!

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:12

Neenee, de advertentie waarin de haflinger te koop staat. En op de foto's is de witte pony ook te zien.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:16

Probleem is dat onze dierenbescherming in België een vrijwilligersorganisatie is zonder enige echte macht. Dierenpolitie bestaat hier al helemaal niet.

Mijn schoonvader is op vakantie en heeft al zeker goed geholpen, maar ik denk dat mijn vriend en ik er zondag (morgen is mijn vriend de hele dag weg en vanavond werkt hij ook) echt wel even voor gaan zitten samen met mijn ouders, die ook alles doen om het goed opgelost te krijgen.

De eigenaar is bekend, de plaats van het weiland normaal gezien ook (ik heb een straatnaam). De eigenaar woont daar niet, dus verder weet ik niet waar ik die kan bereiken. Ik heb gebeld en rij misschien eens langs het weiland maar verder vind ik dat dit de politie hun taak is en dat ik zo gewoon even een slaapje mag doen om te bekomen van alles.

Dit zijn ze trouwens vandaag, zo stonden ze rond half 2 deze middag toen ik naar huis vertrok :)
Afbeelding
Afbeelding

Er lijkt op de foto's echt wel wat gras op mijn bak te staan, maar dat is maar groene schijn eigenlijk, de stukken die wat hoger zijn hebben ze op gemest en al de rest is kaal tot aan het zand.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:17

jeetje wat een verhaal dit.. De pony's hebben geluk dat ze bij jou zijn neer gezet maar voor jou een stuk lastiger.. Wat een verhaal zeg.. Ik blijf even volgen en wens je veel sterkte ermee en succes voor je examens!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:18

Ik volg dit ook even. Wat een verhaal.
Fijn dat ze toch even bij je terecht kunnen.
Hele vreemde situatie!

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:18

Goed, dan wil de eigenaar dus verkopen en ze nu ook wel terug. Anders kan hij/zij naar zijn geld fluiten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:19

Het is wel een leuk stelletje :)

Verder niet druk om maken, jou paarden en de vreemde paarden hebben niets raars gedaan dus de kans is klein dat dit nog gaat gebeuren.
Dus lekker aan de studie, weg van bokt en je mist niet eens zoveel tijd. :)

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:19

Ze staan er prima bij zo te zien. Ik zou me er niet meer zo druk om (proberen te) maken. Even nu je focus op je studie leggen en maandag weer verder 'steggelen' met de politie.
(Ah, net wat little_king zegt ;) )

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:30

Verbazing wekkend allemaal, ze kunnen misschien de pony's niet meer onderhouden en de verkoop lukt wellicht ook niet en hebben ze deze "oplossing" bedacht:( maar moet eerlijk zeggen dat ik ook blij ben dat ze bij jou staan:) hoe vervelend voor jullie!! maar beter zo dan dat ze bijv. verwaarloosd worden en zonder eten en water zouden staan.......