Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:21

Vind je het zelf niet raar dat je uitleg nodig hebt als mensen zeggen dat het ook op een vriendelijke manier kan, maar dat het op de harde manier doodnormaal is?

Paardenliefde :?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:22

Iedereen heeft een uiteenlopende mening, ik kan niet anders zeggen als dat ik de (zus van) TS volledig begrijp in haar keuze om er iemand bij te halen die wel durft en de ballen heeft. Misschien is Gert niet de meest fantastische ruiter maar hij gaat wel door daar waar de meesten afstappen en het label Grasmaaier op het paard zijn bil plakken.

Mijn paard is van begin van de koop (toen 1 jaar en zwaar mishandeld) levensgevaarlijk en dominant geweest, stond eigenlijk al met 2 benen bij de slacht. Ik heb haar gekocht,niet wetende waar ik aan begon, dat paard heeft mij talloze blauwe plekken en botbreuken opgeleverd puur omdat mevrouw een hekel had aan alles dat leek op mens. Inrijden heb ik 3 jaar overgedaan, in totaal heeft het 7 jaar geduurd eer ik er een fatsoenlijke rit op kon maken. Ook ik heb uiteindelijk hulp ingeschakeld omdat ik gewoon bang voor haar was geworden, de persoon die met haar aan de slag is gegaan heeft dit ook gedaan d.m.v. doorduwen en vooral niet opgeven....iets wat ik uiteindelijk wel deed tijdens het rijden en dat wist ze.
Nu inmiddels is ze 11 en kan ik haar overal rijden, is het vertrouwen volledig gewonnen maar dit is zeker niet gebeurd door knuffeltjes en aaitjes maar zeer consequent zijn en zo nu en dan een flinke schop onder haar hol.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:24

Elan_GV schreef:
Moet stiekem wel lachen ook.. heel vaak krijg je de reacties schakel professionele hulp in.. doe iemand dat eens .. nog niet goed.

_/-\o_ +1

Heb gister Gert aan het werk gezien in het echt.
Ik bewonder deze man. Hoe berekenend hij met de paarden omgaat.
Hij voelt ze aan, voelt aan de spanning wat wel en niet kan. Hij is over het algemeen de paarden een stap voor.
Hoop dat je weer een goed vertrouwen in je paard terug krijgt. Dit gaat na zo'n periode ook niet makkelijk.
Zowel jij als je paard zijn het kwijt.
Je paard krijgt het nu terug. Nu jij nog. Maar dat komt vast goed! +:)+
Laatst bijgewerkt door newt op 03-04-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:26

romancehorse schreef:
Heb geïnformeerd bij goeie stallen, die goeie ervaring hebben bij Gert van den Hof.
Zelfs Jeroen Dubbeldam is bij hem geweest met Sjiem.
Die schrijnt ook vreselijk te zijn geweest.
Dat is een paard van Miljoenen waar Jeroen Dubbeldam destijds een paar ton voor betaald heeft.
Maar er niet op kon rijden.
Gert heeft dat mooi voor hem opgelost.
Ons paard schijnt bij de vorige eigenaar ook kuren te hebben gehad.
We hebben het aan haar gevraagd.
Dat was na de koop natuurlijk (leuk).
Het is een fantastisch paard dus, hiermee hopen we er straks weer plezier van te hebben.
Hij heeft behoorlijke punten in alle klassen gelopen bij de vorige eigenaar.
Dus het is niet zo dat hij het niet kan.
Is ook niet een paard wat moeilijk los te rijden is.En alles is bij hem na gekeken .
Zadel , fyshio , tandarts, arts ( op de foto)etc.
Hij slaat hem niet met die zweep, Maar Gert waagt wel zijn leven voor ons paard.En een paard die niet voorwaards is , komt omhoog en valt dan om.
Daarvoor is de zweep voor, niet om hem te meppen!!!
De zweep is er om hem voorwaards te houden net als longeren zeg maar.
Dat doe je ook bij net zadelmakke paarden.
Als je geen voorwaardse beweging heb kunnen ze levensgevaarlijk worden.

Inderdaad! Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Jammer dat zo weinig mensen inzien hoe goed Gert het probleem aanpakt. Kijk, normaal gesproken raad ik iedereen bijvoorbeeld af om met slof te springen, maar je ziet gewoon duidelijk dat Gert weet wat hij doet, en ook hoe hij het doet, paard krijgt lekker de kans om te verlengen boven de hindernis. Dan zal ik toch gek zijn als ik over zijn manier van corrigeren moeilijk ga doen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:26

Air schreef:
Vind je het zelf niet raar dat je uitleg nodig hebt als mensen zeggen dat het ook op een vriendelijke manier kan, maar dat het op de harde manier doodnormaal is?

Paardenliefde is niet alleen maar aaien en knuffelen maar ook een paard bewust maken van zijn zeer slechte gedrag. Kijk naar paardengedrag zelf, het ene moment staan ze elkaar te liefkozen en het volgende krijgt er één een flinke trap of een paar tanden in zijn vacht.

Ts kiest voor hulp omdat ze zelf niet meer durft, in mijn ogen zeker wel liefde voor het paard anders had ze 'm al lang naar de slacht gebracht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:31

Air schreef:

Met alleen paardenliefde krijg je een paard dat zich willens en wetens achterover op zijn ruiter laat belanden niet gecorrigeerd. Mijn vroegere instructeur had ook zo'n paard gekocht dat opgegeven was door eerdere ruiters. Dat doe je door consequent te rijden en door door te gaan waar een ander stopt. Maar ook door aan te pakken en door te pakken als ze het "truukje" willen herhalen.
(En dan nog kun je met zo'n paard achterover in een sloot belanden of een hoop zand op het terrein dat ie er speciaal op uitzoekt)

En dit natuurlijk uiteraard nadat je weet dat ze fysiek in orde zijn!
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-04-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:32

Wat is het toch makkelijk om te doen alsof je ALLEEN kan knuffelen en aaien OF je paard in het diepe moet gooien en een grens over gaat.

En nee, paarden staan niet te liefkozen en van het een op het andere moment bijten of trappen ze elkaar.... weer die middenweg die ontbreekt.

Al lang? :') Z heeft hem pas 3 maand, waarvan een maand met blessure.

GEDULD is liefde voor het paard en geduld staat niet gelijk aan alleen aaien en knuffelen maar ook absoluut niet aan wat Gert doet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:37

Air schreef:

Maar bij nader informeren bij vorige eigenaar bleek hij dit soort dingen wel vaker te hebben gedaan lees ik in post van TS..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:43

Air schreef:

Pas je wel op met je beschuldigingen... :)

Dat is nu juist mijn punt! Ik vind dit niet de harde manier. Ik vind hem nogmaals niet onvriendelijk rijden en hem alleen maar duidelijk en consequent.
Maar ik ben benieuwd naar de volgens jullie "vriendelijke" manier. Want ook jij lijkt het mij niet te kunnen vertellen en als jij zo graag wil dat iedereen die methode gaat volgen, dan moet je mensen eerst vertellen hoe dat moet. Of zie ik dit nu verkeerd?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:46

newt schreef:
Elan_GV schreef:
Moet stiekem wel lachen ook.. heel vaak krijg je de reacties schakel professionele hulp in.. doe iemand dat eens .. nog niet goed.

_/-\o_ +1

Heb gister Gert aan het werk gezien in het echt.
Ik bewonder deze man. Hoe berekenend hij met de paarden omgaat.
Hij voelt ze aan, voelt aan de spanning wat wel en niet kan. Hij is over het algemeen de paarden een stap voor.
Hoop dat je weer een goed vertrouwen in je paard terug krijgt. Dit gaat na zo'n periode ook niet makkelijk.
Zowel jij als je paard zijn het kwijt.
Je paard krijgt het nu terug. Nu jij nog. Maar dat komt vast goed! +:)+

Ben het helemaal eens met hier boven!

Marus

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:11

Oh dat zachte en paard natuurlijk achtige gedoe bereik je echt niet mee dat dit paard weer normaal de baan door gaat met een ruiter op zn rug! En als je dan echt zo paardnatuurlijk wilt omgaan met paarden dan adviseer ik ook om Niet op een paardenrug te gaan zitten.

Een paard zoekt gewoon grenzen op en de ene wat extremer dan de andere, en als jij daar als ruiter niet consequent mee omgaat dan gaat het van kwaad tot erger en als je dan een paard hebt waar ook nog eens Houstonbloed in zit dan creeer je voor je er zelf erg in hebt moordmachines.(en ik spreek uit ervaring, heb zelf eentje gereden die ook z klaar was maar toch een tikkeltje teveel haar zin kreeg en veranderde in een paard die ze niet eens 1 stap meer vooruit kreeg, als ze alleen al dacht aan been geven was het al rodeo! Toen een andere amazone op gekomen die er heeeeel veeeel werk van heeft gehad maar ieder keer weer opstapte en doorzette en die had haar weer klaar. Maar toen ik erop kwam rijden ging ze toch echt wel weer testen door om willen draaien, niet rechstom willen en als ik dan been gaf dan kreeg ik een behoorlijk boksessie, in galop ff terug komen en als ik dan haar naar voren wilde rijden was het rodeo.had ik dat niet aangepakt en doorgezet dan had ik ook gelijk wel afkunnen stappen want dan kun je er op een gegeven moment niks meer mee)

Ieder beest, ieder mens moet worden opgevoed, als dat ergens niet goed gaat om wat voor reden dan ook dan moet dan worden gecorrigeerd. En bereik je dat met een zachte aanpak?Nee! Met een consequente zeer duidelijke aanpak.Zonder ach en wee gedoe. Zolang JIJ maar kunt blijven lachen en zolang jji maar niet uit onmacht gaat handelen. En belonen op de juiste momenten....

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:14

Prachtig paard, dacht dat moet vast een Houston zijn, bijna goed, moeder is van Houston. :D

Respect voor Gert, duidelijk naar het paard toe en eerlijk. Tijdens het filmpje geeft Gert ook aan dat het beleren/corrigeren ook op een andere manier kan. Hij zal nooit zeggen dat je het fout doet als je een half jaar tot 1 jaar erover wilt doen. Maar je moet niet twijfelen in je handelen, want dat voelt het paard en dan gaat het vaak mis. Het ene paard is ook veel makkelijker te overtuigen dan het andere en ik denk dat het paard van de zus van TS veel talent heeft en erg intelligent is. Daarbij een flink karakter heeft wat het er allemaal niet gemakkelijker op maakt en juist een paard is wat bij een professional thuis hoort.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:58

fargo schreef:
Air schreef:

Maar bij nader informeren bij vorige eigenaar bleek hij dit soort dingen wel vaker te hebben gedaan lees ik in post van TS..

En het fysieke probleem is nog niet gevonden. Dus dan er maar doorheen rijden.

Het grote probleem is dat men denkt dat een paard dit voor de lol doet. Dat is nou eenmaal makkelijker dan je in te lezen in hoe een paard in elkaar zit, een paard leren begrijpen.
En als de hele rompslomp erbij is geweest en er niks te zien was... dan ligt het aan het paard. Aan het rijtechnische zal het nooit liggen.

Heeft geen bal met natuurlijk of niet natuurlijk te maken, alleen maar met respect en geduld naar het paard toe.
Duidelijkheid en consequentie zijn inderdaad belangrijk, maar dat staat absoluut niet gelijk aan ergens met alle macht doorheen rijden.

Het paard schreeuwt maar wordt niet gehoord.
Als een ouder een kind negeert wat maar blijft huilen snapt iedereen dat je een slechte ouder bent... maar een paard laten schreeuwen en er doorheen rijden..... dan ben je een goede ruiter.

Een tijd terug heeft een oma in amerika haar kleinkind laten doodrennen uit straf. Dit heeft toen op bokt gestaan.
Iets abnormaals, iets wat je je niet kunt voorstellen...... en bij paarden wordt het maar goed gepraat. Kissing spines, blessure's... redenen om een paard een spuit te geven. Maar het lag echt niet aan de ruiter hoor. En het volgende paard staat al weer klaar om kapot gereden te worden.

Maar men is te egoistisch om daar over na te denken, het is zoveel makkelijker mensen aan te vallen op deze mening dan na te denken. Oh natural, oh met aaien en knuffelen alleen kom je er niet etc. Waar dat dan staat is de vraag. En sinds wanneer er geen middenwegen meer zijn is ook de grote vraag.

Maargoed, deze post zal ook wel weer direct aangevallen worden, maar vraag je dan wel even af, heb je echt liefde voor paarden, of alleen voor paardrijden?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:00

Cassidy schreef:
Fellor schreef:
En dan zie ik een MEGA slecht passend zadel dat enorm schommelt waardoor er enorm druk op de singelplek komt....

En dan denk ik; hmmm, mij niet gezien met mijn paard als er ooit iets is :+

Gaan we nu ook voor een te corrigeren paard een op maat gemaakt zadel eisen?

En dan even terugkomende op de opmerking dat menig paard dat via de correctieweg eventueel nog een kans had gekregen om te blijven leven, die niet krijgt maar uiteindelijk wel in de salami belandt, een link naar een ander topic dat ik heb gestart. Hoe ver ben je bereid om te gaan bij het corrigeren van paarden, wat sta je zelf toe en waar zeg je: dit is mijn grens? Moet er een paard dood omdat jij een grens in je hoofd hebt zitten waar je niet overheen wilt?

[VNA] Nothing is written in stone....

Je wilt toch weten waar het probleem vandaan komt? wat een ontzettend domme opmerking vind ik dit.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:00

Nogmaals Air je moet oppassen waarvan je mensen beschuldigd.

Ik denk helemaal niet dat dit paard dit voor de lol doet. Sterker nog ik heb geen idee waarom hij dit doet.
Maar wat ik wel weet is dat NIEMAND ook het paard niet, er beter van wordt als het paard dit blijft doen.
Ik zie niet iemand op dit paard zitten die het paard slaat of mishandeld.

Dus voor de zoveelste keer... vertel mij hoe JIJ zou omgaan met dit paard.
Want nog steeds kun jij mij dat niet vertellen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:12

Maar als we dan kijken naar een casus als De Sjiem. Die zal als OS paard toch echt wel aan alle kanten doorgelicht zijn. Dus waarschijnlijk zit hij lichamelijk wel goed in elkaar. Maar toch moest Gert daar ook bijkomen om z'n gedrag te doorbreken. Naar mijn idee is het gewoon niet altijd zo dat slecht gedrag veroorzaakt wordt door lichamelijke problemen. Misschien in de basis wel, maar ook nadat de lichamelijke problemen zijn opgelost, kan het 'verkeerde' gedrag blijven. En daar heb je dan iemand voor nodig die daar even doorheen werkt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:12

Nee, waarom moet ik je dat vertellen? Ik ben niet iemand die paarden corrigeert. Ik zou zeggen stel de vraag aan iemand die paarden corrigeert, op een andere manier dan Gert dat doet. Maar ik weet 100% zeker dat er meerdere manieren zijn, met geduld en respect naar het paard toe. En niet vlug vlug.

Dus als we het maar niet weten wat er mankeert, dan rijden we er doorheen? Wat is dat voor iets?
Wij hebben het voorrecht om op een paard te zitten... ze laten het toe, ze willen meewerken. Zit in hun aard, overlevingstechniek.

Wie zijn wij dan om te besluiten dat een paard zich niet aan moet stellen?

Een vluchtdier zal al pas laat duidelijk maken dat er iets is... doet hij dat te vroeg, dan is dat zijn dood.
Ik snap echt niet hoe makkelijk er dan door zulke grote signalen heen gereden wordt, alsof het niets is.

Het ene paard geeft al snel een heftige reactie, er zijn paarden die dit gedrag laten zien als ze scheef zijn en daar last van hebben. Er doorheen rijden vind ik echt paardonwaardig.

Als je niet weet waar het gedrag vandaan komt dan ga je net zo lang op zoek tot je het wel weet.
En als je er niet achter komt, waarom wil je dan een paard zo nodig dit aan doen? Wordt het dier daar gelukkig van?
Dan staat het rijden voor het paard....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:18

Ach, ga toch weg, Air. Dan zou dat betekenen dat alle paarden die verzet tonen en helemaal doorgelicht zijn en dan ook nog bepaalde bloedlijnen die als lastig bekend staan een schreeuw om hulp doen? Zie voorbeeld De Sjiem. Er zitten nu eenmaal lastpakken en luie donders tussen, dat is bij paarden echt niet anders dan bij mensen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:19

Ja ik heb inderdaad een paard om op zijn rug te zitten, anders had ik wel een koe gehad ofzo.
Maar als een paard zo doet als hij scheef is, dan kun je niet anders dan daar doorheen rijden hoe krijg je hem anders recht???

Maar goed jouw optiek is heel anders dan de mijne. Dat betekent echter niet dat ik niets om paarden geef.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:24

ik lees nu al een tijdje meer en wil even zeggen wat mijn oma altijd zij: ut koi sla d'r alleen maar in en er niet uit ( vertaling: het slechte sla je er alleen maar in en niet er uit) dat geld voor een mens en ook een paard.

ik heb wel bewondering voor gert dat hij er opblijft zitten en het ook durft. maar ik heb het corrigeren van andere paarden ook op andere manieren gezien.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:29

Ja en als ik hier een filmpje had gezien van iemand die een paard in elkaar aan het slaan was met een zweep was ik het volledig met jullie eens geweest.

Maar zo een filmpje heb ik hier niet gezien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:30

Fitzroy schreef:
Ach, ga toch weg, Air. Dan zou dat betekenen dat alle paarden die verzet tonen en helemaal doorgelicht zijn en dan ook nog bepaalde bloedlijnen die als lastig bekend staan een schreeuw om hulp doen? Zie voorbeeld De Sjiem. Er zitten nu eenmaal lastpakken en luie donders tussen, dat is bij paarden echt niet anders dan bij mensen.

Hoeveel paarden ken jij die daadwerkelijk helemaal doorgelicht zijn en het ook 100% zeker is dat het niet rijtechnisch is?
Die bepaalde bloedlijnen die als lastig bekend staan geven het snel aan als je iets verkeerd doet, maar de persoon is degene die het verkeerd doet. Maar ja, dat is te moelijk.

Oh, hebben we het gevalletje paarden vermenselijken weer? Als een paard zo zou reageren en denken als een mens dan konden we op geen enkel paard rijden.

Renske: door het paard eerst te leren dat het rijden geen marteling hoeft te zijn. Helemaal back to basics, doen alsof je hem nog volledig moet beleren en inrijden.
Maar he, dat kost teveel tijd, geld en moeite.
Je geeft dan in ieder geval meer om het rijden dan om je paarden. :)

Anoeska

nicky_rilana schreef:
ik lees nu al een tijdje meer en wil even zeggen wat mijn oma altijd zij: ut koi sla d'r alleen maar in en er niet uit ( vertaling: het slechte sla je er alleen maar in en niet er uit) dat geld voor een mens en ook een paard.

ik heb wel bewondering voor gert dat hij er opblijft zitten en het ook durft. maar ik heb het corrigeren van andere paarden ook op andere manieren gezien.

Ik geloof ook dat je oma gelijk heeft, wanneer het gaat om ruiters die 'niet weten wat ze doen'. Wanneer het nutteloos of uit machteloosheid slaan is. Maar ik zie Gert in dit filmpje nergens slaan, paard krijg enkele keren een schop, wanneer er op een eerdere hulp niet gereageerd wordt. Hij is streng, laat voor het paard geen enkele ruimte over om over de grens te gaan, maar hij is niet oneerlijk. Zodra paard braaf is, is hij ook braaf tegen het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 03-04-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Renske1987 schreef:
Ja en als ik hier een filmpje had gezien van iemand die een paard in elkaar aan het slaan was met een zweep was ik het volledig met jullie eens geweest.

Maar zo een filmpje heb ik hier niet gezien.

Bestaat er alleen fysieke mishandeling dan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:32

Anoeska schreef:
nicky_rilana schreef:

Ik geloof ook dat je oma gelijk heeft, wanneer het gaat om ruiters die 'niet weten wat ze doen'. Wanneer het nutteloos of uit machteloosheid slaan is. Maar ik zie Gert in dit filmpje nergens slaan, paard krijg enkele keren een schop, wanneer er op een eerdere hulp niet gereageerd wordt. Hij is streng, laat voor het paard geen enkele ruimte over om over de grens te gaan, maar hij is niet oneerlijk. Zodra paard braaf is, is hij ook braaf tegen het paard.

Is het eerlijk om op een paard te gaan zitten waarbij er een grote kans is dat er iets lichamelijks aan de hand is?